Pendelaar moet NMBS smeken om kapot sein te herstellen
SINT-GENESIUS-RODE/BRUSSEL - Pendelaar Patrick Empsen (59) klaagde een week lang bij de NMBS dat één van de seinlichten langs zijn traject defect was. Niemand die zijn bezorgdheid serieus nam. Tot ze gisteren bij Infrabel, na een telefoontje van onze redactie, plots paniekerig moesten vaststellen dat de man gelijk had. 'Een serieuze fout', luidt het.
Al jaren pendelt Patrick Empsen, bankier van beroep, dagelijks van Sint-Genesius-Rode naar Brussel, wat hem een meer dan gewone interesse voor treinen opleverde. Iets meer dan een week geleden merkte hij echter iets ongewoons op. 'Ik zag dat het seinlicht kapot was', vertelt hij. 'Het sprong wel nog op groen en geel, maar niet meer op rood. Toen dat dagen later nog altijd het geval was, begon ik me toch zorgen te maken. Zeker met de treinramp van Buizingen in het achterhoofd.'
Levens in gevaar
Empsen lichtte dan ook de treinbegeleider in, die het zou doorgeven. 'Maar weer gebeurde er niets.' Daarom bleef de pendelaar zijn klacht herhalen. 'Zonder gevolg', zegt Empsen, die zich dan maar tot onze krant richtte. 'Ik kon dit niet laten passeren. Hier werden toch onnodig mensenlevens in gevaar gebracht.'
Nochtans was infrastructuurbeheerder Infrabel ook na een telefoontje van onze redactie duidelijk. 'Een defect seinlicht dat onopgemerkt blijft? Uitgesloten', klonk het ferm. Maar voor alle zekerheid gingen ze toch maar eens kijken. 'En inderdaad, we moeten ons ten zeerste excuseren en deze reiziger bedanken voor zijn alertheid', zegt woordvoerder Bram De Saedeleer van Infrabel die de herstellingsploeg in allerijl in gang zette. 'Wat meer waakzaamheid van onze machinisten en onze technische diensten had dit kunnen voorkomen. Al zijn onze reizigers volgens ingenieurs nooit in gevaar geweest.'
'En toch zijn ze serieus in de fout gegaan', zegt pendelaar Empsen. 'Ik kan weer met een gerust hart de trein nemen, maar het bewijst wel hoe nalatig ze soms zijn.' Gisterenavond was het sein dan toch hersteld.
v
SINT-GENESIUS-RODE/BRUSSEL - Pendelaar Patrick Empsen (59) klaagde een week lang bij de NMBS dat één van de seinlichten langs zijn traject defect was. Niemand die zijn bezorgdheid serieus nam. Tot ze gisteren bij Infrabel, na een telefoontje van onze redactie, plots paniekerig moesten vaststellen dat de man gelijk had. 'Een serieuze fout', luidt het.
Al jaren pendelt Patrick Empsen, bankier van beroep, dagelijks van Sint-Genesius-Rode naar Brussel, wat hem een meer dan gewone interesse voor treinen opleverde. Iets meer dan een week geleden merkte hij echter iets ongewoons op. 'Ik zag dat het seinlicht kapot was', vertelt hij. 'Het sprong wel nog op groen en geel, maar niet meer op rood. Toen dat dagen later nog altijd het geval was, begon ik me toch zorgen te maken. Zeker met de treinramp van Buizingen in het achterhoofd.'
Levens in gevaar
Empsen lichtte dan ook de treinbegeleider in, die het zou doorgeven. 'Maar weer gebeurde er niets.' Daarom bleef de pendelaar zijn klacht herhalen. 'Zonder gevolg', zegt Empsen, die zich dan maar tot onze krant richtte. 'Ik kon dit niet laten passeren. Hier werden toch onnodig mensenlevens in gevaar gebracht.'
Nochtans was infrastructuurbeheerder Infrabel ook na een telefoontje van onze redactie duidelijk. 'Een defect seinlicht dat onopgemerkt blijft? Uitgesloten', klonk het ferm. Maar voor alle zekerheid gingen ze toch maar eens kijken. 'En inderdaad, we moeten ons ten zeerste excuseren en deze reiziger bedanken voor zijn alertheid', zegt woordvoerder Bram De Saedeleer van Infrabel die de herstellingsploeg in allerijl in gang zette. 'Wat meer waakzaamheid van onze machinisten en onze technische diensten had dit kunnen voorkomen. Al zijn onze reizigers volgens ingenieurs nooit in gevaar geweest.'
'En toch zijn ze serieus in de fout gegaan', zegt pendelaar Empsen. 'Ik kan weer met een gerust hart de trein nemen, maar het bewijst wel hoe nalatig ze soms zijn.' Gisterenavond was het sein dan toch hersteld.
v
Re: Pendelaar moet NMBS smeken om kapot sein te herstellen
Een seinlamp kan nu eenmaal kapot gaan ...
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
HLE 2302 schreef:Een seinlamp kan nu eenmaal kapot gaan ...
Maar hebben we hier ooit geen verhaal gehad over gloeilampen met dubbele gloeidraad en beveiliging die dat direct wist enz ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Een gedoofd sein is automatisch beveiligd door twee gele. In dit geval betreft het de rode lamp er was dus totaal geen gevaar voor incidenten met het sein. Een defecte groene lamp zal dus ook worden vooraf gegaan door twee gele ook al zit in km's afstand geen trein voor.
En dat is een excuus om een defect niet te verhelpen .. laat staan weer zo'n ijskoude uitspraak te doen als; dat kan nooit onopgemerkt blijven?
.. Blijkbaar wel dus!

In dit artikel word het zo mooi beschreven alsof het een catastrofale fout is ... ze beschrijven het eerder als een sein dat niet goed meer werkte ...
Die idiote gazetten vliegen toch ook overal op.

zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Mja, 't heeft blijkbaar wel effect he .. als het dan toch oh zo plots hersteld 'kan' wordenHLE 2302 schreef:In dit artikel word het zo mooi beschreven alsof het een catastrofale fout is ... ze beschrijven het eerder als een sein dat niet goed meer werkte ...

De feiten moeten inderdaad niet gedramatiseerd worden; maar vind het persoonlijk ook wel weer een schoon staaltje bewijs van hun voortdurende nalatigheid.
En al even triest is wanneer je het dan als gewone reiziger opmerkt; waar kan je ermee terrecht of hoe au serieux word je er genomen?
Het gaat hem ook over hoe men de opmerkingen van de klanten behandelt: hij/zij heeft per definitie ongelijk. Want ja, welke klant weet er nu iets van hoe een sein zou moeten werken?
En zoals vaak duurt het totdat er een krant op de hoogte is, dan ineens kan het wel, is er wel een probleem of geeft men het plots wel toe.
En zoals vaak duurt het totdat er een krant op de hoogte is, dan ineens kan het wel, is er wel een probleem of geeft men het plots wel toe.
Nog iets meer woorden en we halen al de rode lampen er gewoon uit.....lijkt mij knappe besparing want voor onverlicht sein moet je toch ook stoppen...Steven schreef:Een gedoofd sein is automatisch beveiligd door twee gele. In dit geval betreft het de rode lamp er was dus totaal geen gevaar voor incidenten met het sein. Een defecte groene lamp zal dus ook worden vooraf gegaan door twee gele ook al zit in km's afstand geen trein voor.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Iemand maakt een catastrofale fout als zij botweg ontkent dat ze fouten kan maken. Dat de reiziger zich misschien té ongerust maakte, dat deze krant het 'nieuws' niet correct brengt lijkt me allebei niet catastrofaal of idioot.HLE 2302 schreef:In dit artikel word het zo mooi beschreven alsof het een catastrofale fout is ... ze beschrijven het eerder als een sein dat niet goed meer werkte ...
Inderdaad. Dat een bestuurder niet noodzakelijk opmerkt als de rode lamp gesprongen is, daar kan ik inkomen, hij moet daarvoor eerst een rood seinbeeld krijgen. En met een sein in volle baan is het niet uitzonderlijk dat er geen enkele bestuurder het zal zien. Het is bovendien wel een risico, om gelijk welke reden kan een sein wel dichtvallen, en zeker in het donker (en in dit jaargetijde is het langer donker dan licht) is zo'n sein vrij snel gepasseerd.
Ik ben het eens met kika, de grofste fout zit hem in de onaanvaardbare houding tegenover de melding door een oplettende reiziger. Even gaan controleren is echt geen grote moeite, lijkt me.
Ik ben het eens met kika, de grofste fout zit hem in de onaanvaardbare houding tegenover de melding door een oplettende reiziger. Even gaan controleren is echt geen grote moeite, lijkt me.
De vraag is natuurlijk op welke manier hij dit gemeld heeft aan de TBG, had deze op slag door wat de reiziger wilde duidelijk maken en zo ja heeft hij dan nog effectief de juiste dienst op de hoogte gebracht. Allemaal factoren die meespelen en onder de noemer communicatie vallen. Als een bepaalde melding meerdere personen nodig heeft voor ze bij de juiste persoon aankomt om de storing te laten verhelpen loop je steeds het gevaar dat de melding niet aankomt of verkeerd aankomt, jammer genoeg dus 

Dan ben je het wellicht wel met me eens dat die informatieketting toch wel heel erg lang is, en best zou worden ingekort. Het ging me trouwens ook om de reactie daarna: via de pers ingelicht worden, op voorhand arrogant elke verantwoordelijkheid van de hand wijzen, en om te bewijzen dat men zijn werk doet, toch eens gaan kijken. Met als gevolg dat ze met de staart tussen de benen moesten terugkeren...
tja die ketting zou idd soms wel eens korter mogen zijn. Maar ik vrees dat het niet aan ons is om daar iets kunnen aan te veranderen.
Er hebben er mij nog al gewaarschuwd dat ik beter niet te veel de spoorwegen probeer te veranderen, want dat dat toch niet lukt, zeker niet als eenvoudig onderchef. Ik kan me er dan ook beter overzetten als anderen, al knaagt het soms wel.