Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
Een trein komt, eenmaal in beweging, niet snel tot stilstand. Als ik het juist heb, hebben treinkapers ooit een wagon (of meerdere wagons) van een goederentrein losgekoppeld, en is die pas kilometers verder tot stilstand gekomen, precies op de plaats waar hun handlangers stonden te wachten. Ze hebben aan een fysicus gevraagd hoe lang de wagon nog zou rijden zonder aandrijving. Hogesnelheidstreinen, die ontworpen zijn om zo weinig mogelijk weerstand te ondervinden tijdens het rijden, zullen natuurlijk nog veel verder kunnen uitbollen zonder aandrijving. Ik zou een gedachte-experiment willen doen: stel, een HST rijdt aan 300 km/u op een vlak, recht stuk, de windsnelheid is verwaarloosbaar. Hij laat zijn panto zakken, zodat er geen aandrijving meer is. Na hoeveel kilometer zou hij stilstaan?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
Dit is niet zo eenvoudig uit te rekenen.
Om te beginnen moet je de weerstandskracht kennen die op de trein werkt.
Die is samengesteld uit 3 komponenten:
Fb: Weerstand in bochten: 0 in uw voorbeeld.
Fh: Weerstand op hellingen: 0 in uw voorbeeld.
Fl: Loopweerstand: die is samengesteld uit de rolweerstand van de wielen op het spoor, de weerstand in de lagers en de bewegende delen en de luchtweerstand.
Fl is echter zeer sterk afhankelijk van de snelheid ( vooral het gedeelte van de luchtweerstand die kwadratisch toeneemt met de snelheid).
Bij een TGV bij 300 km/h bedraagt die bv. 17 N/kN, en bij zeer lage snelheid maar 3 tot 4 N/kN.
Of voor een TGV van 440 ton, dus 73 kN bij 300 km/h en ong. 13 kN bij lage snelheid.
De trein zal dus eerst relatief snel vertragen omdat er eerst een grote kracht op werkt, maar naarmate de snelheid lager wordt zal hij steeds minder snel vertragen.
Omdat die kracht niet constant is, kan je dus geen eenvoudige formule gebruiken om de vertraging en de afgelegde afstand te berekenen.
Om te beginnen moet je de weerstandskracht kennen die op de trein werkt.
Die is samengesteld uit 3 komponenten:
Fb: Weerstand in bochten: 0 in uw voorbeeld.
Fh: Weerstand op hellingen: 0 in uw voorbeeld.
Fl: Loopweerstand: die is samengesteld uit de rolweerstand van de wielen op het spoor, de weerstand in de lagers en de bewegende delen en de luchtweerstand.
Fl is echter zeer sterk afhankelijk van de snelheid ( vooral het gedeelte van de luchtweerstand die kwadratisch toeneemt met de snelheid).
Bij een TGV bij 300 km/h bedraagt die bv. 17 N/kN, en bij zeer lage snelheid maar 3 tot 4 N/kN.
Of voor een TGV van 440 ton, dus 73 kN bij 300 km/h en ong. 13 kN bij lage snelheid.
De trein zal dus eerst relatief snel vertragen omdat er eerst een grote kracht op werkt, maar naarmate de snelheid lager wordt zal hij steeds minder snel vertragen.
Omdat die kracht niet constant is, kan je dus geen eenvoudige formule gebruiken om de vertraging en de afgelegde afstand te berekenen.
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
Antwoord moet in de regio zitten van tientallen kilometers.
Een bevriend instructeur heeft mij verteld dat als hij de tractie "knipt" van de Benelux in Kalmthout, hij nog netjes aan het perron kan komen in Roosendaal.
Dat is +- 17 km.
Een bevriend instructeur heeft mij verteld dat als hij de tractie "knipt" van de Benelux in Kalmthout, hij nog netjes aan het perron kan komen in Roosendaal.
Dat is +- 17 km.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
lijkt mij onwaarschijnlijk! het is al just om te snijden aan Y katherrina lombeek om FBMZ binne te rijden.dentheo schreef:Antwoord moet in de regio zitten van tientallen kilometers.
Een bevriend instructeur heeft mij verteld dat als hij de tractie "knipt" van de Benelux in Kalmthout, hij nog netjes aan het perron kan komen in Roosendaal.
Dat is +- 17 km.
Heb persoonlijk nooit op de L 12 gereden met treinen die niet moesten stoppen in Essen.
Had je gezegd Essen zou ik zeggen het is mogelijk.Maar Roosendaal? Heb er ook op gereden vroeger.
Aan de nog aktiev leden alhier o de test te doen.
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
Mjah, ander materieel tegenwoordig, instructeur rijdt misschien leeg, is net voorbij de Kalmthoutse gemeentegrens met z'n kont (dan zijn zijn tenen dus al in Essen), wind zit mee,... en sterke verhalen worden groter naar mate ze vaker verteld worden.nighttrain schreef:lijkt mij onwaarschijnlijk! het is al just om te snijden aan Y katherrina lombeek om FBMZ binne te rijden.dentheo schreef:Antwoord moet in de regio zitten van tientallen kilometers.
Een bevriend instructeur heeft mij verteld dat als hij de tractie "knipt" van de Benelux in Kalmthout, hij nog netjes aan het perron kan komen in Roosendaal.
Dat is +- 17 km.
Heb persoonlijk nooit op de L 12 gereden met treinen die niet moesten stoppen in Essen.
Had je gezegd Essen zou ik zeggen het is mogelijk.Maar Roosendaal? Heb er ook op gereden vroeger.
Aan de nog aktiev leden alhier o de test te doen.
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
Met de formules die ik hierboven heb gegeven kan je wel een ruwe schatting maken.dentheo schreef:Antwoord moet in de regio zitten van tientallen kilometers.
Als je een gemiddelde weerstandskracht zou nemen van 44 kN bv., dan heb je voor een trein van 440 ton een vertraging van -0,1 m/s2.
( a = F / m).
Bij een aanvangsnelheid van 300 km/h ( 83,33 m/s) geeft dit een afstand van 34,7 km ! ( s = v * v / 2a).
Let wel, dit geldt enkel voor een perfect recht spoor zonder enige bocht of helling en de berekening is maar een schatting omdat we de weerstandskracht konstant hebben genomen.
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
Maar aangezien er nergens zo een perfecte toestand aanwezig is, er is altijd wel ergens een beetje een licht hellend stuk tussen of zo ...
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
Inderdaad. Zo ligt Roosendaal denk ik op een meter of vijf, maar Kalmthout toch nog 21 meter boven het Oostendse Peil. Dus je eindigt 16 meter lager. Dat helpt behoorlijk mee.
Nighttrain, als u denkt dat Essen wel lukt, dan lijkt Roosendaal omdat het een meter of 7 lager ligt dan Essen ook wel voorstelbaar.
Zonder ervaring met zulke snelheden te mogen ‘uitmelken’ (in mijn vroegere werk gingen de operationele collega’s zeker wel tot rond de 300 km/h, maar dan op een stukje beton van hoogstens een dikke 3 km lengte, en het was een doodzonde om aan het einde nog snelheid over te houden!) durf ik wel een gokje te doen: 25 kilometer.
_______________
Zo, mijn bordje is gestoken!
Nighttrain, als u denkt dat Essen wel lukt, dan lijkt Roosendaal omdat het een meter of 7 lager ligt dan Essen ook wel voorstelbaar.
Zonder ervaring met zulke snelheden te mogen ‘uitmelken’ (in mijn vroegere werk gingen de operationele collega’s zeker wel tot rond de 300 km/h, maar dan op een stukje beton van hoogstens een dikke 3 km lengte, en het was een doodzonde om aan het einde nog snelheid over te houden!) durf ik wel een gokje te doen: 25 kilometer.
_______________
Zo, mijn bordje is gestoken!
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
Beiden Oostendse peil? Dacht dat Roosendaal wel wat hoger lag namelijk (maar lager dan Kalmthout)Bordensteker schreef:Inderdaad. Zo ligt Roosendaal denk ik op een meter of vijf, maar Kalmthout toch nog 21 meter boven het Oostendse Peil. Dus je eindigt 16 meter lager.
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
wat dat betreft vind ik info van 5 of 7 meter, dus de gulden middenweg is 6kika schreef:Beiden Oostendse peil? Dacht dat Roosendaal wel wat hoger lag namelijk (maar lager dan Kalmthout)Bordensteker schreef:Inderdaad. Zo ligt Roosendaal denk ik op een meter of vijf, maar Kalmthout toch nog 21 meter boven het Oostendse Peil. Dus je eindigt 16 meter lager.

-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
Als ik mijn atlassen mag geloven wel. Ik heb de hoogte van Roosendaal (zeer grof geschat ongeveer 3 m boven Normaal Amsterdams Peil) omgezet en afgerond naar een hoogte t.o.v. het zelf 2,32 m lagere Oostendse Peil). Steven zit in elk geval in dezelfde orde van grootte.kika schreef:Beiden Oostendse peil? Dacht dat Roosendaal wel wat hoger lag namelijk (maar lager dan Kalmthout)Bordensteker schreef:Inderdaad. Zo ligt Roosendaal denk ik op een meter of vijf, maar Kalmthout toch nog 21 meter boven het Oostendse Peil. Dus je eindigt 16 meter lager.
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
In de gemeente Kalmthout zit er tussen Heide en het Noorden, tegen Wildert, een verschil van een meter of zeven. 24m tov 17m
Op stafkaarten zitten er aan de grens sprongen van 4 meter heeft men mij vertelt, toch duidelijk meer dan de 2,32m ???
Op stafkaarten zitten er aan de grens sprongen van 4 meter heeft men mij vertelt, toch duidelijk meer dan de 2,32m ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
Met een TGV kan je van in Lembeek zonder tractie de Zuid binnen bollen.
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
Klopt. Heide is het hoogste punt.dentheo schreef:In de gemeente Kalmthout zit er tussen Heide en het Noorden, tegen Wildert, een verschil van een meter of zeven. 24m tov 17m
Op stafkaarten zitten er aan de grens sprongen van 4 meter heeft men mij vertelt, toch duidelijk meer dan de 2,32m ???
De hoogtesprong aan de grens is bij een vluchtige blik niet zeer scherp aan de stafkaarten af te lezen; de hoogtelijnen lopen niet over de grens door (uiteraard) en waar ze dat ineens wel blijken te doen (dieptelijnen in de Schelde) zie je ineens geen verschil, dus daar is (plaatselijk ?) van hetzelfde referentievlak uitgegaan ...
Toen ik dat opmerkte had ik geen trek meer om daar het fijne uit te vogelen!
________________
Het ging dan wel over ongeremd uitrollen. Maar er zijn grenzen.

-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Hoe ver kan een trein uitrollen zonder aandrijving?
Maar wat was de snelheid van een Benelux indertijd,want daar gaat het over denk ik?Adler schreef:Met de formules die ik hierboven heb gegeven kan je wel een ruwe schatting maken.dentheo schreef:Antwoord moet in de regio zitten van tientallen kilometers.
Als je een gemiddelde weerstandskracht zou nemen van 44 kN bv., dan heb je voor een trein van 440 ton een vertraging van -0,1 m/s2.
( a = F / m).
Bij een aanvangsnelheid van 300 km/h ( 83,33 m/s) geeft dit een afstand van 34,7 km ! ( s = v * v / 2a).
Let wel, dit geldt enkel voor een perfect recht spoor zonder enige bocht of helling en de berekening is maar een schatting omdat we de weerstandskracht konstant hebben genomen.
wanneer, welk materiaal?