Niemand spreekt hier over 'van de vakbonden af willen', alleen dat die vakbonden bij de NMBS eens een beetje realistisch beginnen te worden en niet om de twee weken ergens een staking beginnen. De meeste bedrijven in dit land hebben met vakbonden te maken, maar in de overgrote meerderheid zorgt dat niet voor voortdurende stakingen, omdat daar de vakbonden zin voor verantwoordelijkheid hebben en redelijk zijn, en het management competent is. Ik ben absoluut niet anti-vakbond (integendeel, ik ben zelf afgevaardigde in mijn school), ik zie alleen dat hoe het bij de NMBS gaat contraproductief werkt, en alle vakbondsmensen een slechte naam geeft.Als je echt van de vakbonden af wil, dan is er maar een oplossing mogelijk: niet toetreden of er uit trekken.
...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...
Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...
Ik ben ook afgevaardigde geweest in mijn school, en precies daar is de spreekwoordelijke druppel gevallen. Je wordt dan eerst onderworpen aan enkele sessies van pure indoctrinatie, en ik denk nog altijd liever met mijn eigen hersentjes. En ik ben wel anti-vakbond, al zal dan naar een alternatief voor de bescherming van de werknemers gezocht moeten worden.Teach2 schreef:Ik ben absoluut niet anti-vakbond (integendeel, ik ben zelf afgevaardigde in mijn school), ik zie alleen dat hoe het bij de NMBS gaat contraproductief werkt, en alle vakbondsmensen een slechte naam geeft.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Kan ik me iets bij voorstellen. Ik heb ook al stoten gezien en gehoord, en degoutante machtsspelletjes binnen de vakbond, alleen was het telkens bij de andere vakbond dan de mijne, en heeft die vakbond daar ondertussen toch al wel een stevige prijs voor betaald (door op een paar jaar tijd van de afgetekend grootste vakbond binnen de scholengroep nu naar de tweede plaats te zijn verwezen, wat voor een ACOD binnen het GO, waar zij traditioneel ijzersterk staan, serieus pijn moet doen). Misschien doordat het niet binnen mijn bond was en is dat ik nog wél in vakbonden geloof.Ik ben ook afgevaardigde geweest in mijn school, en precies daar is de spreekwoordelijke druppel gevallen.
Ik weet dit:
Ik lees dat van die staking deze ochtend in de krant, notebane op weg naar een vergadering stiptheid voor onze regio Antwerpen, en waar ook verantwoordelijken TBG aanwezig zijn. Ik voel me aangeproken omwille van dat de reden bij 'de nieuwe dienstregeling' gelegd wordt. Ik leg dit feit voor aan die verantwoordelijke, en hij valt uit de lucht!
Het is een feit dat er al vele jaren een hoge werkdruk is door almaar meer treinen, personeel dat op pensioen gaat en waarvoor geen competente vervanging wordt gevonden bij de jongeren, en door de meer treinen gaan ook de keertijden krapper. Alle begrip daarvoor, maar dit heeft dan niets te maken met de nieuwe dienstregelingen.
In Antwerpen, zo hoor ik dan, wordt het in december zelfs beter dan nu voor de TBG, doordat wat minder diensten moeten gedaan worden. Tevens is er vandaag (!) pas een vergadering ivm losse ritten, waaruit dan automatisch de nodige tijden voor klaarmaking van materieel voortvloeien (want vooral DAAR zit 'm blijkbaar het probleem en de reden voor de stakingsaanzegging, in combinatie met de bestaande langdurige malaise) . Voor december veranderd er in Antwerpen qua dienstregelingen zeer weinig. Door loskoppelen van de L-treinen van L59 en L12 worden de keertijden van de betrokken verbindingen zelfs ruimer in Antwerpen...
Enfin, het feit dat er NU al een stakingsaanzegging wordt gedaan, vooraleer de situatie gekend is, en dat terwijl de verantwoordelijken zelf uit de lucht komen vallen (en ook wij weten niets van 'vergaderingen met B-Mobility die het been stijf houden????) maak ik mij weer zeer ernstige bedenkingen over het waarom van deze staking... De titel van deze topic is dus ZEER terecht!
Ik lees dat van die staking deze ochtend in de krant, notebane op weg naar een vergadering stiptheid voor onze regio Antwerpen, en waar ook verantwoordelijken TBG aanwezig zijn. Ik voel me aangeproken omwille van dat de reden bij 'de nieuwe dienstregeling' gelegd wordt. Ik leg dit feit voor aan die verantwoordelijke, en hij valt uit de lucht!
Het is een feit dat er al vele jaren een hoge werkdruk is door almaar meer treinen, personeel dat op pensioen gaat en waarvoor geen competente vervanging wordt gevonden bij de jongeren, en door de meer treinen gaan ook de keertijden krapper. Alle begrip daarvoor, maar dit heeft dan niets te maken met de nieuwe dienstregelingen.
In Antwerpen, zo hoor ik dan, wordt het in december zelfs beter dan nu voor de TBG, doordat wat minder diensten moeten gedaan worden. Tevens is er vandaag (!) pas een vergadering ivm losse ritten, waaruit dan automatisch de nodige tijden voor klaarmaking van materieel voortvloeien (want vooral DAAR zit 'm blijkbaar het probleem en de reden voor de stakingsaanzegging, in combinatie met de bestaande langdurige malaise) . Voor december veranderd er in Antwerpen qua dienstregelingen zeer weinig. Door loskoppelen van de L-treinen van L59 en L12 worden de keertijden van de betrokken verbindingen zelfs ruimer in Antwerpen...
Enfin, het feit dat er NU al een stakingsaanzegging wordt gedaan, vooraleer de situatie gekend is, en dat terwijl de verantwoordelijken zelf uit de lucht komen vallen (en ook wij weten niets van 'vergaderingen met B-Mobility die het been stijf houden????) maak ik mij weer zeer ernstige bedenkingen over het waarom van deze staking... De titel van deze topic is dus ZEER terecht!
spoorwegrealist
De echte reden is waarschijnlijk dat ze een extra dag verlof willen.
De dag van de staking is 15 november => Dag van de dynastie
Dit is op de kantoren Infrabel, nmbs,... (alle overheidsdiensten) een feestdag. Blijkbaar willen een aantal TBG's meedoen.
Dit is op de kantoren Infrabel, nmbs,... (alle overheidsdiensten) een feestdag. Blijkbaar willen een aantal TBG's meedoen.
Dat laatste is wat laag tegen de grond he.
Hou er ook gewoon rekening mee dat de journalist een aantal zaken verkeerd kan weergeven waardoor een persartikel de zaak anders gaat voorstellen dan ze werkelijk is. Het zou niet de eerste en de laatste keer zijn dat zoiets gebeurd.
Hou er ook gewoon rekening mee dat de journalist een aantal zaken verkeerd kan weergeven waardoor een persartikel de zaak anders gaat voorstellen dan ze werkelijk is. Het zou niet de eerste en de laatste keer zijn dat zoiets gebeurd.
Dat is natuurlijk waar, maar ik zie nog niet meteen een journalist spontaan het woord keertijden gebruiken.Steven schreef:Dat laatste is wat laag tegen de grond he.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
weet ik ook wel dat ze dat niet spontaan zullen gebruiken, ik was eerder algemeen bezig en wilde aantonen dat je dit ten alle tijden in je achterhoofd moet houden als je een krant leest. Het is niet enkel op spoors vlak dat ze er is met de pet naar gooien bij de pers.overweg13 schreef:Dat is natuurlijk waar, maar ik zie nog niet meteen een journalist spontaan het woord keertijden gebruiken.Steven schreef:Dat laatste is wat laag tegen de grond he.
Op de website van OVS staat de brief van de voorzitter met de stakingsaanzegging.Steven schreef:Dat laatste is wat laag tegen de grond he.
De inhoud van de brief komt volledig en bijna letterlijk overeen met het persbericht dat hier wordt vermeld, met zelfs nog meer details.
De korte keertijden zijn eveneens vermeld in die brief.
Maar zoals gewoonlijk zijn het volgens u natuurlijk weer de journalisten die de zaken verkeerd hebben voorgesteld.
Dat is voor ons al een feestdag dus zij die moeten werken worden er ook naar betaaldspicyalan schreef:De echte reden is waarschijnlijk dat ze een extra dag verlof willen.

Ik denk dat de tbg's tijdens de 'keertijd' eens deftig gebruiken willen maken van een sanitaire stop.
Ook moet je hun diensturen niet onderschatten. Die beginnen van een gat in de nacht tot een gat in de nacht.
Maar kom, daarvoor krijgen ze ook hun vroegtijdige op ruststelling voor in ruil.
Het is wel zo dat die treinbestuurders en treinbegeleiders gemakkelijk op dat stakingswapen kunnen terug vallen.
Wat niet zo evident is voor de rest van het personeel.
Ook moet je hun diensturen niet onderschatten. Die beginnen van een gat in de nacht tot een gat in de nacht.
Maar kom, daarvoor krijgen ze ook hun vroegtijdige op ruststelling voor in ruil.
Het is wel zo dat die treinbestuurders en treinbegeleiders gemakkelijk op dat stakingswapen kunnen terug vallen.
Wat niet zo evident is voor de rest van het personeel.
verdraai mijn woorden niet beste adler, ik zeg dat je altijd twee keer moet nadenken als je de pers voor 100% voor waarheid wil aannemen.Adler schreef:Op de website van OVS staat de brief van de voorzitter met de stakingsaanzegging.Steven schreef:Dat laatste is wat laag tegen de grond he.
De inhoud van de brief komt volledig en bijna letterlijk overeen met het persbericht dat hier wordt vermeld, met zelfs nog meer details.
De korte keertijden zijn eveneens vermeld in die brief.
Maar zoals gewoonlijk zijn het volgens u natuurlijk weer de journalisten die de zaken verkeerd hebben voorgesteld.
Dit was algemeen bedoeld zoals hierboven al staat.
Heeft men een TBG zelf geïnterviewd? Kortweg door gewoon is met 1 vertegenwoordiger van een vakbond te praten weten je nog niet alles. Leer verder kijken dan dat ene artikel van die ene persoon. Trouwens iedereen kapt hier spontaan op de keertijden omdat het artikel daar de aandacht op legt maar naar de twee andere punten in het artikel heeft dan niemand nog een oog. Daaruit alleen al blijkt hoe aandachtig de meeste hier bepaalde zaken lezen.
waarom niet? als ze niet werken op een bureau werken ze toch niet, hoe staakt een ander bedrijf waar ze enkel administratieve jobkes hebben?odul schreef: Wat niet zo evident is voor de rest van het personeel.
Als er problemen zijn in een werkplaats en ze staken daar zal het onderhoud niet gebeuren maar daarom ligt het spoor in zijn geheel toch niet plat?
15 November is inderdaad een feestdag voor sommige diensten, maar diegene die werken worden daar niet extra voor betaald. Net zoals 2 november een feestdag was voor de bureau's, terwijl het voor de rijdende diensten een dag zoals alle andere was.Robin schreef:Dat is voor ons al een feestdag dus zij die moeten werken worden er ook naar betaaldspicyalan schreef:De echte reden is waarschijnlijk dat ze een extra dag verlof willen.
Dit is op de kantoren Infrabel, nmbs,... (alle overheidsdiensten) een feestdag. Blijkbaar willen een aantal TBG's meedoen.. Dus wat je zegt is onzin want op z'n dag verdien je meer dan thuis te zitten.
Zonder de staking te willen goed-of afkeuren, zeggen dat men dat doet voor "een extra dag verlof" is populistische prietpraat, zoals Robin zegt: staken kost altijd geld, en voor de syndicale vergoeding moet je het ook niet doen.
Klopt, en als het spoor 'niet plat ligt' kraait er geen haan naar.Steven schreef:waarom niet? als ze niet werken op een bureau werken ze toch niet, hoe staakt een ander bedrijf waar ze enkel administratieve jobkes hebben?odul schreef: Wat niet zo evident is voor de rest van het personeel.
Als er problemen zijn in een werkplaats en ze staken daar zal het onderhoud niet gebeuren maar daarom ligt het spoor in zijn geheel toch niet plat?
Dat is het verschil!