Treinen ZONDER treinbegeleiders.
Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.
Vergeet ook niet dat in een aantal buurlanden het de normaalste zaak van de wereld is dat je een ticket koopt aan een automaat en dat er op regionale en/of lokale treinen geen enkele conducteur (TBG) te bespeuren is.
In ons Belgiëlandje is het nog altijd de traditie dat je een ticket koopt aan een loket en dat uw ticket zowiezo gecontroleerd (moet) worden door een TBG. Op dat gebied staan we fameus achter (vind ik), in vergelijking met de buurlanden...
In ons Belgiëlandje is het nog altijd de traditie dat je een ticket koopt aan een loket en dat uw ticket zowiezo gecontroleerd (moet) worden door een TBG. Op dat gebied staan we fameus achter (vind ik), in vergelijking met de buurlanden...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.
Het is wenselijk, omdat het toelaat om met dezelfde overheidsbijdrage meer OV te produceren.Hobbes schreef: Natuurlijk zijn bepaalde treinen zonder TBG mogelijk, dat is door niemand ontkend.
De hamvraag in de discussie is eigenlijk: is het wenselijk?
Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.
Dat lijkt me typsich iets waar volgens mij de NMBS zonder kan. Laat gewoon iedereen zelf kiezen waar hij zich bij aansluit...Steven schreef:ja en die is voor alle statutairen verplicht.K V B schreef:Heeft de NMBS nog steeds een eigen ziekenfonds?Steven schreef:ze hebben het dus vooral op de hogere kaders, de mensen waarvan je niet weet, ziet of hoort wat ze juist doen en waarvan men zich kan afvragen wat ze bijdragen of van nut zijn.
Er zijn in Duitsland kleine spoorwegbedrijfjes die 10 man kantoorpersoneel hebben, en 120 man rijden personeel (conducteurs en machinisten). Het lijkt me dat je, mits je veel uitbesteed, je met een zeer slanke organisatie best uit de voeten kan.
Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.
Ik vind bijvoorbeeld dat manier waarop in Zwitserland de kantons bij de planning van het OV betrokken worden best iets wat ook in België (met dan de gewesten als spelers) nuttig zou kunnen zijn.Steven schreef:Maar een kopie maken uit het buitenland is evenmin de oplossing. Je moet de beste zaken uit het buitenland durven overnemen maar aanpassen aan de plaatselijke gewoontes.
Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.
LML schreef:Vergeet ook niet dat in een aantal buurlanden het de normaalste zaak van de wereld is dat je een ticket koopt aan een automaat en dat er op regionale en/of lokale treinen geen enkele conducteur (TBG) te bespeuren is.
In ons Belgiëlandje is het nog altijd de traditie dat je een ticket koopt aan een loket en dat uw ticket zowiezo gecontroleerd (moet) worden door een TBG. Op dat gebied staan we fameus achter (vind ik), in vergelijking met de buurlanden...
Waarom zouden wij achterstaan?
Wat is er mis met dit systeem? Dat het mensen tewerk stelt? Dat men van een jarenlang (werkend!) systeem afstapt?
Dit is toch iets wat geheel eigen is aan spoorwegen, een ticketje kopen aan het loket. Voor mij hoeft het helemaal niet anders.
Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.
Misschien is het goed om eens te kijken waarom men het in andere landen heeft gedaan.
Hier bij de NMBS blijft men gewoon doen wat men al meer dan honderd jaar doet, dan kan het alvast niet verkeerd zijn zeker?
De technologie maakt het minder noodzakelijk dat er steeds een TBG aanwezig is.
Daarom is het nuttig om te bekijken of het aanwezig zijn van een TBG toegevoegde waarde heeft, en of die toegevoegde waarde hoger is dan wat het kost om er eentje mee te hebben.
Mij hoor je niet zeggen: schaf allemaal maar af, maar wel dat je continu alles kritisch moet bekijken en indien nodig wijzigen.
Dat is wat men goed bestuur noemt, maar dan komen meestal de vakbonden weer ten tonele...
Hier bij de NMBS blijft men gewoon doen wat men al meer dan honderd jaar doet, dan kan het alvast niet verkeerd zijn zeker?
De technologie maakt het minder noodzakelijk dat er steeds een TBG aanwezig is.
Daarom is het nuttig om te bekijken of het aanwezig zijn van een TBG toegevoegde waarde heeft, en of die toegevoegde waarde hoger is dan wat het kost om er eentje mee te hebben.
Mij hoor je niet zeggen: schaf allemaal maar af, maar wel dat je continu alles kritisch moet bekijken en indien nodig wijzigen.
Dat is wat men goed bestuur noemt, maar dan komen meestal de vakbonden weer ten tonele...
Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.
TBG's zijn gewoon onmisbaar in treinen. En kom nu niet met het argument af dat ze in andere landen in bepaalde treinen ook geen TBG hebben, want daar ik denk ik als volgende over: "dat zaakje stinkt". TBG's zijn ten eerste al nodig om over de veiligheid te waken in de trein, alles in de gaten te houden en assisteren in bepaalde gevallen wanneer het nodig is. Ik ben er ook van overtuigt dat de NMBS op veel vlakken kan verbeteren, maar dit zou alleen maar een verschraling van het spoorwezen zijn met een oog op een geliberaliseerde context.
Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.
Ik vind dit een zeer bekrompen visie.melle schreef:TBG's zijn gewoon onmisbaar in treinen. En kom nu niet met het argument af dat ze in andere landen in bepaalde treinen ook geen TBG hebben, want daar ik denk ik als volgende over: "dat zaakje stinkt". TBG's zijn ten eerste al nodig om over de veiligheid te waken in de trein, alles in de gaten te houden en assisteren in bepaalde gevallen wanneer het nodig is. Ik ben er ook van overtuigt dat de NMBS op veel vlakken kan verbeteren, maar dit zou alleen maar een verschraling van het spoorwezen zijn met een oog op een geliberaliseerde context.
In uw visie moet er dus ook een "soort TBG" aanwezig zijn op elke bus, tram, metro,...
Of waar wil je de grens trekken?
Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.
Hoe 'stinkt' dat? Wel een heel erg bizarre argumentatie moet ik zeggen.En kom nu niet met het argument af dat ze in andere landen in bepaalde treinen ook geen TBG hebben, want daar ik denk ik als volgende over: "dat zaakje stinkt".
Kan je aantonen dat in de gevallen in het buitenland de veiligheid (adhv veiligheidsstatistieken) en dienstverlening (tevredenheidsenquètes e.d.) er merkbaar op achteruit gegaan zijn?TBG's zijn ten eerste al nodig om over de veiligheid te waken in de trein, alles in de gaten te houden en assisteren in bepaalde gevallen wanneer het nodig is.
Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.
Wel, "NMBS" is vrouwelijk (vanwege "maatschappij"), d.w.z., als je "deur" en "tafel" ook vrouwelijk vindt (90% van de Nederlandse bevolking valt daamee volgens mij af), dan kun je ook gerust met "zij" en "haar" naar de NMBS verwijzen. "NS" is echter zeker niet vrouwelijk (het is oorspronkelijk een mannelijk meervoud), al denken de NS-persvoorlichters daar kennelijk anders over.kika schreef:als je zegt dat de NMBS haar diensten (zeg ik dat zo correct, Rian?)
[...]
De NS haar volledige tariefstructuur
Groetjes,
Rian
Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.
Ik zou dat eigenlijk ook wel eens willen weten, neutrale cijfers ivm met het zwartrijden, inkomsten enz.
Mij ga je niet wijsmaken dat het zwartrijden niet verhoogt als je de constante controle wegneemt, of je moet echt regelmatig controleploegen inzetten, en de boetes hoog genoeg maken. (en ze effectief innen of vervolgen, niet zoals hier waar men alles laat betijen).
Ik zou wel eens cijfers willen zien over de EFFECTIEVE graad van zwartrijders op het openbare vervoer (bus/tram) in de grote steden, geen propagandacijfers van bepaalde partijen.
Ik heb het hier nog al geschreven, als ik in de metro zit (vooral lijn 6 van Antwerpen Centraal naar Schijnpoort en visa versa, en soms lijn 3 of 15) zie ik héél veel mensen op en afstappen, een bepaald aantal zal waarschijnlijk een abonnement hebben, en een zeer klein aantal ontwaardt een ticket. Ik vermoed dat minstens 50% van de reizigers (die dikwijls maar 1 station meereizen) geen enkele vorm van ticket hebben. Ik kan dat natuurlijk niet hard maken, en controleploegen heb ik op al die jaren nog NOOIT gezien.
De mentaliteit in België kennende gaat dit fenomeen zich ook voordoen als men TBG'ers afschaft op de trein.
Men heeft enkele jaren geleden eens een grote controleactie gehouden in de metro(ik dacht station Diamant?), waar men in samenwerking met de politie en vreemdelingenzaken grote kuis hield. (zwartrijders, illegalen, mensen die geseind stonden, drugs,...)
Het kot was te klein, den Duits was terug, dat waren Gestapo technieken enz enz. Ja wat wil je dan?
Dit laatste is weer serieus off topic, waarvoor mijn excuses.
Mij ga je niet wijsmaken dat het zwartrijden niet verhoogt als je de constante controle wegneemt, of je moet echt regelmatig controleploegen inzetten, en de boetes hoog genoeg maken. (en ze effectief innen of vervolgen, niet zoals hier waar men alles laat betijen).
Ik zou wel eens cijfers willen zien over de EFFECTIEVE graad van zwartrijders op het openbare vervoer (bus/tram) in de grote steden, geen propagandacijfers van bepaalde partijen.
Ik heb het hier nog al geschreven, als ik in de metro zit (vooral lijn 6 van Antwerpen Centraal naar Schijnpoort en visa versa, en soms lijn 3 of 15) zie ik héél veel mensen op en afstappen, een bepaald aantal zal waarschijnlijk een abonnement hebben, en een zeer klein aantal ontwaardt een ticket. Ik vermoed dat minstens 50% van de reizigers (die dikwijls maar 1 station meereizen) geen enkele vorm van ticket hebben. Ik kan dat natuurlijk niet hard maken, en controleploegen heb ik op al die jaren nog NOOIT gezien.
De mentaliteit in België kennende gaat dit fenomeen zich ook voordoen als men TBG'ers afschaft op de trein.
Men heeft enkele jaren geleden eens een grote controleactie gehouden in de metro(ik dacht station Diamant?), waar men in samenwerking met de politie en vreemdelingenzaken grote kuis hield. (zwartrijders, illegalen, mensen die geseind stonden, drugs,...)
Het kot was te klein, den Duits was terug, dat waren Gestapo technieken enz enz. Ja wat wil je dan?
Dit laatste is weer serieus off topic, waarvoor mijn excuses.
Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.
Voor je het een en ander gaat afschaffen moet je eerst de algemene mentaliteit aanpassen. Het is nu al een probleem om de zwartrijders er geregeld uit te halen en effectief te laten betalen. Met vliegende brigades werken zal er enkel voor zorgen dat de algemene mentaliteit bij de Belg er niet op zal verbeteren. Waarom denk je dat de mivb meer omzet haalt sinds ze stelselmatig poortjes begint te plaatsen aan de metro's.
Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.
Waarom is dit bekrompen?pietje schreef:Ik vind dit een zeer bekrompen visie.melle schreef:TBG's zijn gewoon onmisbaar in treinen. En kom nu niet met het argument af dat ze in andere landen in bepaalde treinen ook geen TBG hebben, want daar ik denk ik als volgende over: "dat zaakje stinkt". TBG's zijn ten eerste al nodig om over de veiligheid te waken in de trein, alles in de gaten te houden en assisteren in bepaalde gevallen wanneer het nodig is. Ik ben er ook van overtuigt dat de NMBS op veel vlakken kan verbeteren, maar dit zou alleen maar een verschraling van het spoorwezen zijn met een oog op een geliberaliseerde context.
In uw visie moet er dus ook een "soort TBG" aanwezig zijn op elke bus, tram, metro,...
Of waar wil je de grens trekken?
Denk jij nu echt dat een TB alles ziet in zijn spiegeltjes? Ook als er bijvoorbeeld meer dan 2 stellen aan elkaar zijn gekoppeld? TB's zijn ook maar mensen hoor. Wie gaat er de mensen op de trein helpen als er een probleem is? Als er 1 ding is wat mij zeker opvalt is dat de meeste mensen doen alsof hun neus bloedt als ze iemand zien sukkelen met iets.
En neen, in een bus of tram heb je dat niet nodig omdat deze ten eerste véél kleiner zijn, alles veel zichtbaarder is en er niet apart moet gecontroleerd worden omdat de bestuurder dit (normaal gezien) doet.
Nu hebben de mensen tenminste nog iets of iemand om met hun vragen naartoe te gaan. Of vind je dat ook overbodig?Kan je aantonen dat in de gevallen in het buitenland de veiligheid (adhv veiligheidsstatistieken) en dienstverlening (tevredenheidsenquètes e.d.) er merkbaar op achteruit gegaan zijn?
Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.
Lap heb ik weer, 90% van de Nederlandse bevolking tegen me in het harnas jagenrvdborgt schreef:Wel, "NMBS" is vrouwelijk (vanwege "maatschappij"), d.w.z., als je "deur" en "tafel" ook vrouwelijk vindt (90% van de Nederlandse bevolking valt daamee volgens mij af), dan kun je ook gerust met "zij" en "haar" naar de NMBS verwijzen. "NS" is echter zeker niet vrouwelijk (het is oorspronkelijk een mannelijk meervoud), al denken de NS-persvoorlichters daar kennelijk anders over.

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.
Omdat je tram- en metrostellen hebt die even lang zijn dan bv een MW41 of een AM86.melle schreef:Waarom is dit bekrompen?pietje schreef: Ik vind dit een zeer bekrompen visie.
In uw visie moet er dus ook een "soort TBG" aanwezig zijn op elke bus, tram, metro,...
Of waar wil je de grens trekken?
Denk jij nu echt dat een TB alles ziet in zijn spiegeltjes? Ook als er bijvoorbeeld meer dan 2 stellen aan elkaar zijn gekoppeld? TB's zijn ook maar mensen hoor. Wie gaat er de mensen op de trein helpen als er een probleem is? Als er 1 ding is wat mij zeker opvalt is dat de meeste mensen doen alsof hun neus bloedt als ze iemand zien sukkelen met iets.
En neen, in een bus of tram heb je dat niet nodig omdat deze ten eerste véél kleiner zijn, alles veel zichtbaarder is en er niet apart moet gecontroleerd worden omdat de bestuurder dit (normaal gezien) doet.
Waarom kan het dan in het ene geval wel en het andere niet, daar heb ik hier nog geen zinnig argument over gehoord?
Ik denk niet dat iemand voorstelt om een trein met 10 rijtuigen zonder TBG te laten vertrekken, maar een korte trein moet toch lukken.
Ik spreek mij niet uit over de wenselijkheid, maar wel de mogelijheid