Controle diabolo taks te Brussels Airport

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Accelerat

Re: Controle diabolo taks te Brussels Airport

Bericht door Accelerat »

bw494674 schreef:Hallo,
Heb deze morgen eens aan zo'n controleur gevraagd waarom ze niet op de trein afroepen dat je je betalingsbewijs moet klaarhouden,
Vergezocht maar... denk bvb. aan het volgende :

Een reiziger reist van Neerwinden naar de luchthaven met de IR Landen-De Panne.
Hij reist met een railpass en om de taks te vermijden heeft hij Brussel als bestemming ingevuld.

Als er op de trein aangekondigd wordt dat hij zijn bewijs moet klaarhouden heeft hij de kans aan een boete te ontsnappen door dan toch maar tot Brussel door te rijden.

Groeten,
Bart W.
Dat is toch gewoon het tijdig afbreken van de reis en dat is toegestaan. Maar die toeslag dan?!
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

bw494674 schreef:
Steven schreef:Dat heeft niets met overtuiging te maken maar met vlot viertalig zijn. Als je Duits met te veel haar op spreekt kan je het beter niet doen. De kans dat de mensen u dan verkeerd interpreteren is groot en dat is niet de bedoeling hè. Dus een basisregel voor iedereen je doet het viertalig en als je dat niet kan doe je enkel NL zoals de algemene regels voorschrijven.
Op treinen als Eurostar (en voor de automatische aankondigingen ook op Thalys) is dat haar blijkbaar geen bezwaar ?
Het kan toch niet zo moeilijk zijn om een aantal standaardzinnetjes aan te leren ?
Dat zou je denken, maar als er in de Eurostar een Fransman aan het woord is, dan kun je maar beter Frans verstaan. Ik heb in zo'n geval meermaals meegemaakt dat bij het horen van het """Duits""" en """Nederlands""" verschillende reizigers spontaan in de lach schoten.

Groetjes,
Rian
treinbruno

Bericht door treinbruno »

sncf-sncb schreef:
Heb deze morgen eens aan zo'n controleur gevraagd waarom ze niet op de trein afroepen dat je je betalingsbewijs moet klaarhouden,

Hij reist met een railpass en om de taks te vermijden heeft hij Brussel als bestemming ingevuld.

Als er op de trein aangekondigd wordt dat hij zijn bewijs moet klaarhouden heeft hij de kans aan een boete te ontsnappen door dan toch maar tot Brussel door te rijden.

Groeten,
Bart W.
Dat is toch gewoon het tijdig afbreken van de reis en dat is toegestaan. Maar die toeslag dan?!
Mag alleen op de kortste reisweg, op een langere reisweg (via de luchthaven dus) mag enkel doorgaand verkeer.
Afbeelding
Steven

Bericht door Steven »

Inderdaad als je het van onze Franstalige collega's (zowel NMBS als SNCF) soms moet hebben om een gesprek in het NL te voeren schakel je soms met plezier over naar gebrekkig (van mijn kant dan) Frans omdat mijn gebrekkig Frans in vele gevallen nog steeds tien keer beter is als hun Nederlands/Engels.
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

IR3607 schreef:
Steven schreef:Er zijn taawetten in begie die de NMBS niet mag/kan veranderen. Dus met uw vraag om het Engels te gebruiken stuut je op een neen.
Met alle respect, maar een luchthaven is een plaats waar alle communicatie absoluut meertalig moet zijn, die taalwetten kunnen voor mijn part (en ook voor de doorsnee reiziger op de luchthaven) dus eigenlijk wel "den boom in".
Ja, zoals in Nederland. Daar roepen ze tegenwoordig alleen maar in het Engels af.
groentje

Bericht door groentje »

Dat er een verplichting dat alle aankondigingen (ook) in het Nederlands gebeuren in Vlaanderen, dat lijkt me helemaal normaal. Dat het verboden is om iets anders te spreken, daar erger ik me ook aan, hoor.
Steve

Bericht door Steve »

treinbruno schreef:
sncf-sncb schreef:

Groeten,
Bart W.
Mag alleen op de kortste reisweg, op een langere reisweg (via de luchthaven dus) mag enkel doorgaand verkeer.
De kortste reisweg, OF een andere reisweg als die minder tijd in beslag neemt. De discussie is al eens gevoerd in een ander topic: in sommige specifieke gevallen loopt de snelste verbinding Brussel - Leuven via de luchthaven. Of in het weekend zelfs Zaventem - Leuven, wat het prijsverschil nog groter maakt. Ik zie niet in wat men je dan reglementair kan maken.
Molenbruch Y.

Bericht door Molenbruch Y. »

De kortste reisweg, OF een andere reisweg als die minder tijd in beslag neemt. De discussie is al eens gevoerd in een ander topic: in sommige specifieke gevallen loopt de snelste verbinding Brussel - Leuven via de luchthaven. Of in het weekend zelfs Zaventem - Leuven, wat het prijsverschil nog groter maakt. Ik zie niet in wat men je dan reglementair kan maken.
Je mag die reisweg op zich dan wel volgen, maar je mag je reis NIET stopzetten in een station dat niet op de aangerekende reisweg ligt.

Groeten,
sybic

Bericht door sybic »

Ik weet niet wat jouw motief is om naar de luchthaven te reizen, maar als ik dat doe is dat omdat ik een vlucht moet halen en dan heb ik geen tijd om een ommetje te maken naar Brussel-Noord.

Overigens zijn zo'n controles toch echt het toonbeeld van de klantvriendelijkheid van de NMBS. Mocht ik voor zo'n firma werken, ik zou beschaamd zijn.
Kristofke

Bericht door Kristofke »

waarschijnlijk heeft de NMBS weinig keuze, de privé investeerder heeft zelf ook wel cijfers gekregen over het aantal reizigers voor de luchthaven, en de inkomsten voor dit jaar zullen verre van wat voorspelt zijn, vandaar dat de partner meer controle zal eisen zeker.
Steven

Bericht door Steven »

sybic schreef:
Ik weet niet wat jouw motief is om naar de luchthaven te reizen, maar als ik dat doe is dat omdat ik een vlucht moet halen en dan heb ik geen tijd om een ommetje te maken naar Brussel-Noord.

Overigens zijn zo'n controles toch echt het toonbeeld van de klantvriendelijkheid van de NMBS. Mocht ik voor zo'n firma werken, ik zou beschaamd zijn.
Trouwens door gewoon een Biljet Neerwinden- Brussel te kopen betaal je al meer dan de toeslag als ik me niet vergis door de extra tarief km die je doet dus die oplossing om zogezegd naar de luchthaven te gaan is wat zotjes.
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Maar een typisch Belgische reactie om zaken proberen te ontduiken. We zijn daar nu eenmaal kampioen in.
Steven

Bericht door Steven »

ontduiken tja daar proberen we goed in de zijn.

neerwinden luchthaven 8,7€ (inclu tax)
neerwinden brussel 8,6€ (zonder tax)

er is de minimale besparing van 0,10 €

je kan dus toch net besparen.

ik spreek hier met een voorbeeld van een standaardbiljet.
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Maar die vlieger gaat dus niet op als controle is op het perron.

De beslissing zal nog wel wat voeten in de aarde hebben, maar toegangspoortjes die barcodes of magneetstroken van de tickets lezen zijn onvermijdelijk.

De controle met personeel kost op termijn veel meer dan die eenmalige investering.

Enige probleem zal zijn hoe dit efficiënt te organiseren. Tickets van de TBG hebben geen magneetstrook. Maar kunnen eventueel wel een barcode krijgen (kleine software-update) die poortjes openen. Vergelijk het met de zelfscan kassa's van de Delhaize, daar moet je voor het buiten gaan ook de barcode scannen onderaan het kassaticket om het poortje te openen.

Gewone treinkaarten van de loketten hebben al een magneetstrook, en deze controle wordt al toegepast voor de Eurostar in Brussel-Zuid.

Reizigers met passen kunnen het ticket van de TBG gebruiken, of de toeslagtickets uit de automaten die dan weer een magneetstrook hebben.

En voor abonnees kan er een duurzamer ticket met barcode gemaakt worden.

Dan is al die zever meteen van de baan.
kika

Bericht door kika »

Kristofke schreef:De beslissing zal nog wel wat voeten in de aarde hebben, maar toegangspoortjes die barcodes of magneetstroken van de tickets lezen zijn onvermijdelijk.
De controle met personeel kost op termijn veel meer dan die eenmalige investering.
Dan is al die zever meteen van de baan.
Sluis dat geld dan meteen door naar die privépartners, heb je geen toeslag meer nodig. Ik ben het met de topicstarter eens dat je controles efficiënt moet doen of beter achterwege laat.
Plaats reactie