Handelaars in station Antwerpen-Centraal klagen
Re: Handelaars in station Antwerpen-Centraal klagen
Het zou nochtans niet slecht zijn om de drukte aan Astrid een beetje af te laten nemen. Vooral in de toekomst, als Antwerpen-Centraal nog drukker dreigt te worden. En het zou inderdaad niet slecht zijn voor de buurt als er wat leven in die Kievit zou komen, maar dat zal de NMBS niet alleen kunnen.
Nu is het nog 3,50 Euro, maar kom daar gaat het hier niet over.Kristofke schreef:Met die toeslag van 7 euro gaan nog maar weinig mensen een koffie drinken op de aankoop van hun tickets denk ik![]()
Nee, ze vergeten het niet, ze "weten" het gewoon niet.
Vele reizigers vergeten ook dat er loketten onmiddelijk vertrek zijn in de grote hal aan de linkerkant (twee loketten maar meestal een van open is)
Een mens is een 'kuddedier' ze volgen gewoon de massa, naar de monumentale hal.
Daarbij die loketten zijn voor gemengd verkeer, zowel binnen- als internationaal.
't Is te zeggen nu, het is daar al dikwijls anders geweest.
Eerst gemengd, dan enkel binnenverkeer, dan twee aparte, en nu weer gemengd.
Niet echt bevorderlijk en zeer wantrouwig dus.
Ja, dat is hetzelfde als voor die winkeluitbaters hé, als je geen volk hebt, valt er al snel verveling.
En de loketbediende in het Kievitgedeelte zit meer niet achter het raam dan wel.
Nu hangen daar van alle zelf geïmproviseerde papieren met "OPEN", "ONMIDDELIJK VERTREK HEEFT VOORRANG" of "bellen bij afwezigheid" en dan is er zo een draadloze bel gekocht zodat de bediende die dan aan een bureau achteraan zit weet dat er volk is.
Het zal nog wel enige tijd duren voordat de twee loketten met binnenwachtruimte zullen open gaan daar. Net hetzelfde als de toiletblok daar voorziene opening 2019 of zo

Kijk, dat is nu net waar ik op aanspoor.
Verplaats de internationale verkoop naar daar, en het boeltje zal snel draaien hoor.
Alle technische uitrusting is reeds aanwezig.
De ligging is ook niet zo slecht, als je weet dat de kievit bijna in het midden ligt van de centraal en Berchem.
Alles draait eigenlijk om "passage".Een beetje nuance is welkom. Winkels en horecazaken zijn één van de middelen om stations bekender en aantrekkelijker te maken, wat men niet of veel te weinig doet is publiciteit maken voor het "Centraalstation Shopping". Die uitbaters krijgen hun winkelruimtes in dat station niet gratis, en de NMBS-Holding kan op termijn een mooie winst slaan uit de verhuur van winkelruimtes. De winkeliers hebben recht van klagen indien er geen kat passeert. De boutade 'ze moesten maar weten dat er niemand ging komen' gaat er bij mij niet in. Met zo'n uitspraken mààk je van het hele Kievitstation een Grand Travail Inutile, terwijl het met wat energie en positieve ingesteldheid ook kan uitgroeien tot een bron van leven en alzo een krachtige impuls in de wat verloederde stationsbuurt.
Waarom kan men op de Meir over de koppen lopen, en is er in de parallestraten niks te zien?
In het 'centraal station' hebben maar een paar commerciële zaken een zeer goed draaiende zaak.
En dat is vooral het wafelkraampje, en de drank-en snoepautomaat.
Omdat die in de 'passage' liggen tussen de loketten en de perrons.
Dat geldt niet voor de winkeltjes aan de zijkanten.
En toch, er is een buitenbeentje.
Het "spar" winkeltje is een of het 'goud'mijntje

Ik zie altijd genoeg volk rondlopen in het winkelcentrum op niveau 0 tussen Kant Astrid en de Spar. Er zijn o.m. een kebabzaakje en een frituur waar altijd wel mensen zitten/staan. Anderzijds zijn er ook wel een paar lichtjes misplaatste winkels (is die Yves Rocher daar nog?).odul schreef:Dat geldt niet voor de winkeltjes aan de zijkanten.
En toch, er is een buitenbeentje.
Het "spar" winkeltje is een of het 'goud'mijntje
Passage kun je creëren, en daar heb je helemaal geen "dictatoriaal bewind" (© Hogersluys) voor nodig. Niemand gaat het bij de NMBS-holding in zijn/haar hoofd halen om alle uitgangen kant Astrid dicht te metselen of de treinreizigers door het leger naar kant Kievit te jagen "om een paar handelaars ter wille te zijn". Men moet gewoon zien dat kant Kievit meer bekendheid verkrijgt en de passage zal wel komen. En dat zou een win-win-situatie zijn. Zowel de NMBS-Holding, de winkels (vergeet niet dat er een aantal (joodse) juwelen- en diamantwinkels daar zijn ingetrokken na de 'opruimactie' in de Pelikaanstraat, en als de NMBS-Holding hun beloften niet nakomt is dat niet netjes!
Wat stel je nu eigenlijk voor? Dat je de gemiddelde internationale reiziger, die voor het merendeel van kant Astrid komt (hotel,taxi,...) heel het station laat door lopen naar Kievit om een ticket te kopen, en dan een heel stuk terug naar kant Astrid waar de treinen stoppen? Je moet een beetje realistisch blijven, dat gaat niemand willen doen he.odul schreef: Kijk, dat is nu net waar ik op aanspoor.
Verplaats de internationale verkoop naar daar, en het boeltje zal snel draaien hoor.
De ligging is ook niet zo slecht, als je weet dat de kievit bijna in het midden ligt van de centraal en Berchem.
De toeslag is nog steeds 7 euro, het is enkel 3,5 euro geworden voor de klassieke internationale verbindingenodul schreef:Nu is het nog 3,50 Euro, maar kom daar gaat het hier niet over.Kristofke schreef:Met die toeslag van 7 euro gaan nog maar weinig mensen een koffie drinken op de aankoop van hun tickets denk ik![]()
dus voor Thalys, Eurostar, TGV, ICE betaal je nog steeds die 7 euro
voor de klassieke treinen naar Frankrijk( zoals Metz, Straatsburg, ...) Zwitserland, Nederland ( de benelux dus) betaal je maar 3,5 euro
voor de Grensstations (zoals Luxemburg, Lille, Roosendaal, Maastricht, Aachen) betaal je niets extra.
dit even ter aanvulling.
Wat je zegt klopt deels, maar is ook deels fout.Hobbes schreef:Wat stel je nu eigenlijk voor? Dat je de gemiddelde internationale reiziger, die voor het merendeel van kant Astrid komt (hotel,taxi,...) heel het station laat door lopen naar Kievit om een ticket te kopen, en dan een heel stuk terug naar kant Astrid waar de treinen stoppen? Je moet een beetje realistisch blijven, dat gaat niemand willen doen he.odul schreef: Kijk, dat is nu net waar ik op aanspoor.
Een klant die met de taxi komt kan evengoed aan kievit stoppen, dat zal de zaak niet maken.
Wie te voet komt van de Meir, ja die zal niet graag helemaal naar de kievit gaan.
Maar wie van richting Berchem komt, is dan weer 'beter af' in de kievit
Dat de reiziger terug kant Astrid moet gaan moet gaan, is flauwe kul.
Een trein is een lang vervoermiddel, dus waarom zou je terug naar de kop moeten gaan, men kan vooraan of achteraan instappen, al naar gelang waar je heen moet.
Concreet kan je dus evengoed kant kievit of Astrid naar de -2 gaan.
-
Bij de NMBS moeten ze dringend leren dat mensen naar een station komen om de trein te nemen, niet om te winkelen. Ik denk dus dat het aantal mensen dat de uitgang aan de Kievitkant gebruikt altijd eerder beperkt zal blijven. Tenzij je er een soort winkelcentrum van maakt. Maar dan lok je een heel ander publiek. De treinreiziger zal altijd de kortste weg nemen om het station te verlaten, en laat dat nu voor bijna iedereen de Astriduitgang zijn. Jammer maar helaas voor de handelaars die de de NMBS verkooppraatjes blijkbaar iets te letterlijk namen.Trammist schreef: Passage kun je creëren
Omdat we dat niet gewoon zijn, Hogersluys. Maar keer 50 jaar terug, en de mensen zouden je vreemd aankijken als je zei dat we nu ons brood, ons broodbeleg, groenten, drank en zelfs (een deel van) onze kleren, potten en pannen zouden kopen in 1 grote winkel. Binnen dit en pakweg 10 jaar kan het wél ingeburgerd zijn om, vlak voor of vlak na je de trein hebt genomen, nog snel enkele boodschappen te doen in het station. En in grote stations op reis vind ik het wel handig dat ik een hemd of broek kan kopen, als ik iets vergeten ben. Ik heb er ook al een camera gekocht, een paar schoenen, leesvoer, en vooral heel veel eten en drank. Ik verwacht niet in het kleinste gehucht een station met een heel shoppingcentrum ernaast, maar in een beetje stad die reizigers aantrekt uit de hele wereld, is het wel welkom.
De goud- en diamantwinkeltjes heb ik niet gauw nodig, maar ook voordien zaten die bijna allemaal aan de centers, netjes bij elkaar, zodat het bijna een toeristische attractie was (komt dat zien, komt dat zien, allemaal juweliers op een hoopje, kijk en vergelijk). Dat kan perfect opnieuw.
Voor de verantwoordelijke eigenaar NMBS (die bovendien wellicht een behoorlijk hoge huur vragen), is een beetje promotie maken voor die kant van het station echt niet teveel gevraagd, hoor. Immers, als die winkels failliet gaan, is de NMBS heel wat huurinkomsten kwijt. Je kan er dus maar beter voor zorgen dat die dingen ook draaien, ook al is winkelen bijkomstig.
De goud- en diamantwinkeltjes heb ik niet gauw nodig, maar ook voordien zaten die bijna allemaal aan de centers, netjes bij elkaar, zodat het bijna een toeristische attractie was (komt dat zien, komt dat zien, allemaal juweliers op een hoopje, kijk en vergelijk). Dat kan perfect opnieuw.
Voor de verantwoordelijke eigenaar NMBS (die bovendien wellicht een behoorlijk hoge huur vragen), is een beetje promotie maken voor die kant van het station echt niet teveel gevraagd, hoor. Immers, als die winkels failliet gaan, is de NMBS heel wat huurinkomsten kwijt. Je kan er dus maar beter voor zorgen dat die dingen ook draaien, ook al is winkelen bijkomstig.
Toevallig een paar weken terug, nog langs die winkels gelopen (na een bezoek aan de Zoo en het stond zo te regenen, dat we besloten om maar wat te eten op het station te halen, inplaats van naar het centrum van Antwerpen te lopen).
Vooraan is het vrij druk moet ik wel zeggen (was ook in de spits) en ook bij de Spar inderdaad veel aanloop. Achteraan een stuk rustiger. Van die diamantwinkeltjes zijn er volgens mij ook alweer een aantal weg (althans de winkels zagen er leeg uit). Die zijde was trouwens ook veel rustiger, dan de andere kant, waar zich dus de frietkraam enzo bevind.
Ik vind het wel mooi van opzet, maar het ligt inderdaad niet helemaal in de loop. Naar mijn mening komen toch veel dagjesmensen voor het centrum van Antwerpen en dan nemen ze als uitgang het Astridplein, ook omdat die monumentale stationshal denk ik ook de mensen wel aantrekt (valt op).
Groeten,
Marianne
Vooraan is het vrij druk moet ik wel zeggen (was ook in de spits) en ook bij de Spar inderdaad veel aanloop. Achteraan een stuk rustiger. Van die diamantwinkeltjes zijn er volgens mij ook alweer een aantal weg (althans de winkels zagen er leeg uit). Die zijde was trouwens ook veel rustiger, dan de andere kant, waar zich dus de frietkraam enzo bevind.
Ik vind het wel mooi van opzet, maar het ligt inderdaad niet helemaal in de loop. Naar mijn mening komen toch veel dagjesmensen voor het centrum van Antwerpen en dan nemen ze als uitgang het Astridplein, ook omdat die monumentale stationshal denk ik ook de mensen wel aantrekt (valt op).
Groeten,
Marianne

Ik dacht dat het originele plan met stapsgewijze lager wordende kantoorgebouwen naast het spoor tot de Belgielei (?) afgeschoten was en er niets anders voorzien is dan een beetje alibi-groen.Trammist schreef:Waarschijnlijk wordt er de komende jaren nog een stuk bijgebouwd in de wijk achter het Centraal Station.Hobbes schreef:en een paar kantoorgebouwen.
.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
We zullen zien, voorlopig is er vrijwel niets rond bekend.dentheo schreef:Ik dacht dat het originele plan met stapsgewijze lager wordende kantoorgebouwen naast het spoor tot de Belgielei (?) afgeschoten was en er niets anders voorzien is dan een beetje alibi-groen.
Zelf denk ik dat men daar en grote kans gemist had. Men had aan de kant kievit een busstation kunnen bouwen. Het huidige busstation op de Rooseveltplaats is nit zo handig wat integratie met de trein betreft.
Een overdekt busstation, geïntegeerd in een gebouwencomplex, een goede busbaan parallel aan het spoor vanaf de Plantin-Moretuslei, en het had nog iets kunnen worden, denk ik.
Een overdekt busstation, geïntegeerd in een gebouwencomplex, een goede busbaan parallel aan het spoor vanaf de Plantin-Moretuslei, en het had nog iets kunnen worden, denk ik.
Ik vind het juist goed dat de NMBS probeert een deel van de meerwaarde die een station creëert te recuperen. En een "beleefd" station is een station waar mensen zich beter voelen, en waar ze zich veiliger voelen.Hogersluys schreef: Bij de NMBS moeten ze dringend leren dat mensen naar een station komen om de trein te nemen, niet om te winkelen.
Waar ik woon, in Bern, is het station het centrale ontmoetingspunt. Het is ook de plek waar ik de meeste van mijn inkopen doe.
Als je met vrienden de stad in gaat spreek je altijd daar af. Omdat er zoveel te beleven is, is het er vrij aangenaam wachten op iemand, en eenmaal je gewoon bent van elkaar daar te ontmoeten dan is het het OV naar de stad komen ook een vanzelfsprekendheid. Op die manier krijg het OV een veel hogere "mindshare" en krijg je meteen ook meer gebruikers. Ik heb de indruk dat men dat bij de NMBS ook begint te begrijpen.
Mij lijkt het ook wel straf dat de NMBS het station zo heeft 'gerekt'. Het zwaartepunt ligt uiteraard toch aan de A-kant. Mensen die premetro of bus nemen, shoppen op de meir, ... Valt er nog veel te ontwikkelen richting Berchem? Even verderop ligt daar ook nog een station.
Daarnaast vraag ik me af of de modale treinreiziger een boodschap heeft aan dertig of meer juweliers?
Daarnaast vraag ik me af of de modale treinreiziger een boodschap heeft aan dertig of meer juweliers?