Handelaars in station Antwerpen-Centraal klagen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Kristofke

Re: Handelaars in station Antwerpen-Centraal klagen

Bericht door Kristofke »

Robin schreef:
Kristofke schreef:Het probleem is dat alle treinen altijd tot het uiterste van zone A stoppen.

Omdat er geen enkele trein langer is dan meestal 8, 9 of 10 rijtuigen (ik heb er nog geen ms96 combinatie van 4 stellen gezien) stoppen deze dus voorbij de helft of er net op, alle uitstappende reizigers nemen meestal dan de grote roltrappen richting centrale koepel.
Heb al 1 geweten dat er 4x MR96 stond hoor ;) , op ne zaterdag naar Rijsel. Deze paste net op het perron :D
Die moet volgens mij ruim passen.

De perrons van de -2 kunnen denk ik twee Thalys treinen wel aan, dat lijkt me ook logisch voor in de toekomst.

Heeft iemand de exacte lengtes?
Trammist

Bericht door Trammist »

Hogersluys schreef:Wat voor dictatoriaal bewind zou dat zijn.
Noem jij mij nou een dictator? :?

Het geval-Kievit is zoiets als de 'nieuwe' uitgang van Brussel-Centraal. Het heeft potentie, maar het is onbekend.

Zelfs als je 'maar' 10% van de reizigers naar de Kievituitgang zou leiden zou het al veel zijn.
Hobbes

Bericht door Hobbes »

Ik ben het nochtans wel eens met Hogersluys, als de mensen kant Kievit niks te zoeken hebben, waarom moeten ze dan per sé langs daar naar buiten?
80% van de mensen moeten kant Astridplein zijn (richting Meir, Zoo, Aquatopia, Taxi's, Metro/Bus,...) dus dat is toch normaal dat er kant Kievit veel minder passage is?
Je hebt daar niet zoveel hoor, de parking (die voor 80% leeg blijft), een Kiss en Ride zone en een paar kantoorgebouwen. Er zijn al een paar activiteiten geweest aan die kant maar ik vrees dat Kievit altijd een zwak broertje gaat blijven van het station kant Astridplein.

Men probeert de stations nu zwaar te promoten als een soort shopping center (op zich niks mis mee), realiteit is nog steeds dat de meeste mensen naar het station komen om een trein te nemen, niet om te winkelen. Als ik sommige mensen bezig hoor wordt binnenkort het treinverkeer ondergeschikt aan de grieven van een paar winkeliers, dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Molenbruch Y.

Bericht door Molenbruch Y. »

Niveau +1
sporen 1, 2 en 3: 372m
sporen 4 en 5: 412m
spoor 6: 362m

Niveau -1
sporen 11, 12, 13 en 14: 450m

Niveau -2
sporen 21 en 24: 433m
sporen 22 en 23: 421m

Ter info:
4x AM 96 = 317m (past overal)
2x Thalys = 401m (past dus ruimschoots op alle perrons van -1 en -2)

Groeten,
Kristofke

Bericht door Kristofke »

bedankt!
odul

Bericht door odul »

En toch ligt er een oplossing binnen handbereik!

Als men de "verkoop" van het internationaal vervoer naar daar verhuisd.
In de grote hal kant (Astridplein) zijn 'slechts' 10 loketten.
Daar staan continu mensen aan te schuiven, voor zowel binnenverkeer als internationaal verkeer.
Maw veel te weinig loketten.
Je kan zelfs niet eens deftig even gaan zitten!!!

Klanten die een reis komen boeken die niet gebonden is aan een onmiddellijk vertrek, kan men beter bedienen aan de kievit.
Men heeft daar veel ruimte voor zitplaatsen. Wat toch een must is.
Nu moet men rechtstaand aanschuiven zoals aan de kassa in een grootwarenhuis. :roll:
Het zou de handelaars ook zeker ten goede komen, als de klanten even een koffie kunnen gaan halen, of wat dan ook wanneer ze een reis komen boeken.

Komt daar nog bij dat in er veel te weinig loketten zijn voor het binnenverkeer, dus die 10 die er nu kant Astridplein zijn, zou men daar beter voor gebruiken.
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Met die toeslag van 7 euro gaan nog maar weinig mensen een koffie drinken op de aankoop van hun tickets denk ik ;)

Vele reizigers vergeten ook dat er loketten onmiddelijk vertrek zijn in de grote hal aan de linkerkant (twee loketten maar meestal een van open is)

En de loketbediende in het Kievitgedeelte zit meer niet achter het raam dan wel.

Nu hangen daar van alle zelf geïmproviseerde papieren met "OPEN", "ONMIDDELIJK VERTREK HEEFT VOORRANG" of "bellen bij afwezigheid" en dan is er zo een draadloze bel gekocht zodat de bediende die dan aan een bureau achteraan zit weet dat er volk is.

Het zal nog wel enige tijd duren voordat de twee loketten met binnenwachtruimte zullen open gaan daar. Net hetzelfde als de toiletblok daar voorziene opening 2019 of zo ;)
thejay
Contacteer:

Bericht door thejay »

Kristofke schreef:Met die toeslag van 7 euro gaan nog maar weinig mensen een koffie drinken op de aankoop van hun tickets denk ik ;)

Vele reizigers vergeten ook dat er loketten onmiddelijk vertrek zijn in de grote hal aan de linkerkant (twee loketten maar meestal een van open is)

En de loketbediende in het Kievitgedeelte zit meer niet achter het raam dan wel.

Nu hangen daar van alle zelf geïmproviseerde papieren met "OPEN", "ONMIDDELIJK VERTREK HEEFT VOORRANG" of "bellen bij afwezigheid" en dan is er zo een draadloze bel gekocht zodat de bediende die dan aan een bureau achteraan zit weet dat er volk is.

Het zal nog wel enige tijd duren voordat de twee loketten met binnenwachtruimte zullen open gaan daar. Net hetzelfde als de toiletblok daar voorziene opening 2019 of zo ;)
Die toiletten is inderdaad een vreemde zaak. Als ze niet werken, zouden ze dat plakkaat tenminste mogen afplakken. Ik heb die loketten achter de schuifdeuren trouwens al een keer geopend gezien, zenne.

Voor internationale reizigers (Thalys en Benelux) maakt het denk ik niet veel uit of ze nu vanaf de Kievitzijde of Astridzijde naar beneden gaan. Dat idee van de internationale loketten spreekt me wel aan. Vergeet niet dat veel buitenlandse toeristen in een groepje reizen waarvan er één de tickets kan gaan kopen en de rest een koffie kan gaan drinken :-)

Verder is de NMBS ook afhankelijk van de medewerking van Stad Antwerpen voor goede wegwijzers e.d. op openbaar domein. (Feitelijk is zelfs de afstand tussen ingang Kievit en Berchem station nu te bewandelen.)
Trammist

Bericht door Trammist »

Hobbes schreef:Ik ben het nochtans wel eens met Hogersluys, als de mensen kant Kievit niks te zoeken hebben, waarom moeten ze dan per sé langs daar naar buiten?
Nu doe je precies alsof men van plan is om alle uitgangen kant Astrid te barricaderen. Zo geschift zijn ze daar nu ook weer niet.
Hobbes schreef:80% van de mensen moeten kant Astridplein zijn (richting Meir, Zoo, Aquatopia, Taxi's, Metro/Bus,...) dus dat is toch normaal dat er kant Kievit veel minder passage is?
't is nogal logisch dat Astrid de belangrijkste in-/uitgang is en ook zal blijven, maar als je die 20% al langs Kievit zou kunnen sturen zou er al een stuk meer volk passeren dan nu het geval is, en dus ook een stuk bekender worden.
Hobbes schreef:en een paar kantoorgebouwen.
Waarschijnlijk wordt er de komende jaren nog een stuk bijgebouwd in de wijk achter het Centraal Station.
Hobbes schreef:Men probeert de stations nu zwaar te promoten als een soort shopping center (op zich niks mis mee), realiteit is nog steeds dat de meeste mensen naar het station komen om een trein te nemen, niet om te winkelen. Als ik sommige mensen bezig hoor wordt binnenkort het treinverkeer ondergeschikt aan de grieven van een paar winkeliers, dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Een beetje nuance is welkom. Winkels en horecazaken zijn één van de middelen om stations bekender en aantrekkelijker te maken, wat men niet of veel te weinig doet is publiciteit maken voor het "Centraalstation Shopping". Die uitbaters krijgen hun winkelruimtes in dat station niet gratis, en de NMBS-Holding kan op termijn een mooie winst slaan uit de verhuur van winkelruimtes. De winkeliers hebben recht van klagen indien er geen kat passeert. De boutade 'ze moesten maar weten dat er niemand ging komen' gaat er bij mij niet in. Met zo'n uitspraken mààk je van het hele Kievitstation een Grand Travail Inutile, terwijl het met wat energie en positieve ingesteldheid ook kan uitgroeien tot een bron van leven en alzo een krachtige impuls in de wat verloederde stationsbuurt.
Laatst gewijzigd door Trammist op 17 sep 2010, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
groentje

Bericht door groentje »

In deze heb je mijn stem, Trammist.
Robin

Bericht door Robin »

Molenbruch Y. schreef:
Niveau +1

Niveau -1

Niveau -2

Ter info:

Groeten,
Op de -1 staat de stootblok al enkele meters vooruit geschoven waardoor 4x 96 just past ze. Deze heeft zeker geen 100meter speling
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Steven

Bericht door Steven »

De meters opgegeven door infrabel zijn altijd de nuttige meters. In geval van doodspoor zijn dit de meters tot aan het stootboksein. Ook al is er enige perronlengte voorbij de stootbok.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Robin schreef:
Molenbruch Y. schreef:
Niveau +1

Niveau -1

Niveau -2

Ter info:

Groeten,
Op de -1 staat de stootblok al enkele meters vooruit geschoven waardoor 4x 96 just past ze. Deze heeft zeker geen 100meter speling
Ik heb al een aantal keren 4 stellen ms96 gezien op de -1 en ik vond dat er eigenlijk nog redelijk wat ruimte over was ... 100m mss niet, maar een 5e dmt zou er nog net aanpassen denk ik.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Molenbruch Y.

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

De door mij vermelde gegevens komen nochtans inderdaad uit een document van Infrabel, daterend van december 2009, dat de 'nuttige lengte' weergeeft, zoals Steven al aangaf. De lengte achter stootblokken of achter seinen die nog op het perron zelf staan, wordt dus afgetrokken.

Groeten,
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

Trammist schreef: Noem jij mij nou een dictator? :?
Waar leidt je dat uit af? Ik zei alleen dat het als ware een dictatoriaal bewind zou zijn als je de mensen verplicht een uitgang te gebruiken die ze niet willen en waar ze niet moeten zijn alleen maar om een handvol handelaars te behagen.
Plaats reactie