Handelaars in station Antwerpen-Centraal klagen
Handelaars in station Antwerpen-Centraal klagen
Enkele handelaars in het vernieuwde station van Antwerpen-Centraal voelen zich bekocht. Er komen nauwelijks reizigers in hun deel van het station, omdat daar geen treinen stoppen. Terwijl de NMBS dat wel had beloofd.
voor het nieuws item van VTM te bekijken:
http://vtm.be/nieuws/binnenland/48387-h ... ion-klagen
voor het nieuws item van VTM te bekijken:
http://vtm.be/nieuws/binnenland/48387-h ... ion-klagen
Re: Handelaars in station Antwerpen-Centraal klagen
Welke treinen zouden er dan moeten stoppen? (goederentreinen?
)

Het probleem is dat alle treinen altijd tot het uiterste van zone A stoppen.
Omdat er geen enkele trein langer is dan meestal 8, 9 of 10 rijtuigen (ik heb er nog geen ms96 combinatie van 4 stellen gezien) stoppen deze dus voorbij de helft of er net op, alle uitstappende reizigers nemen meestal dan de grote roltrappen richting centrale koepel.
Enkel mensen die de Kievituitgang kennen en daar moeten zijn zullen dus die kant oplopen.
Als je nu de treinen laat stoppen midden van de perrons heb je veel meer kans dat er mensen gaan rondlopen in het kievitgedeelte.
Momenteel zijn daar gewoon weinig mensen iets kwijt (behalve dan de weg
).
En het is ook een verplichting om bij aankomst je trein te "parkeren" helemaal tot het einde van de zone A omdat er af en toe toch wel eens spoorwijzigingen zijn voor treinen die aankomen met vertraging op een spoor B (dewelke dan snel terug vertrekken nog voor het vertrekuur van de trein op spoor A).
Dus ik zie niet in wat de oplossing zal worden voor deze handelaars.
Er is nog een verdere ontwikkeling voorzien van de grond naast de sporen richting Berchem, daar moeten nog een hoop kantoren en appartementen komen, maar daar is voorlopig geen schot in de zaak.
En treinen van 16 rijtuigen zie ik ook nog niet snel aankomen in Antwerpen-Centraal.
Omdat er geen enkele trein langer is dan meestal 8, 9 of 10 rijtuigen (ik heb er nog geen ms96 combinatie van 4 stellen gezien) stoppen deze dus voorbij de helft of er net op, alle uitstappende reizigers nemen meestal dan de grote roltrappen richting centrale koepel.
Enkel mensen die de Kievituitgang kennen en daar moeten zijn zullen dus die kant oplopen.
Als je nu de treinen laat stoppen midden van de perrons heb je veel meer kans dat er mensen gaan rondlopen in het kievitgedeelte.
Momenteel zijn daar gewoon weinig mensen iets kwijt (behalve dan de weg

En het is ook een verplichting om bij aankomst je trein te "parkeren" helemaal tot het einde van de zone A omdat er af en toe toch wel eens spoorwijzigingen zijn voor treinen die aankomen met vertraging op een spoor B (dewelke dan snel terug vertrekken nog voor het vertrekuur van de trein op spoor A).
Er is nog een verdere ontwikkeling voorzien van de grond naast de sporen richting Berchem, daar moeten nog een hoop kantoren en appartementen komen, maar daar is voorlopig geen schot in de zaak.
En treinen van 16 rijtuigen zie ik ook nog niet snel aankomen in Antwerpen-Centraal.
Zoiets dacht ik al, de reportage liet precies uitschijnen dat die kant een tweede station is zonder treinen. Als de treinen stoppen in de B zones zijn de handelaars misschien tevredener maar sommige reizigers niet. Ik herinner me een artikel in Mondig Mobiel van reizigers die wachtten in zone B & trein misten, want die stopte in zone A (weet niet meer welk station, wel niet Antwerpen-Centraal).
Ik zie trouwens niet goed in hoe de NMBS Holding wel treinen belooft vanaf december 2010.
In lengte van de treinen zal er weinig verschil zijn, en treinen zullen blijven stoppen in de zone A. Het begint al heel ingewikkeld te worden als de nieuwe dienstregeling veelvuldig treinen zou laten aankomen op eenzelfde spoor maar dan zone B, de klachten van reizigers zouden toch wel serieus gaan stijgen.
Dat restaurant is trouwens failliet volgend jaar want daar komt idd geen kat.
In lengte van de treinen zal er weinig verschil zijn, en treinen zullen blijven stoppen in de zone A. Het begint al heel ingewikkeld te worden als de nieuwe dienstregeling veelvuldig treinen zou laten aankomen op eenzelfde spoor maar dan zone B, de klachten van reizigers zouden toch wel serieus gaan stijgen.
Dat restaurant is trouwens failliet volgend jaar want daar komt idd geen kat.
Heb al 1 geweten dat er 4x MR96 stond hoorKristofke schreef:Het probleem is dat alle treinen altijd tot het uiterste van zone A stoppen.

-
Vroeger waren de treinen van 7u25 naar Antwerpen en 8u36 naar Lille altijd met 4xAM96, weet niet of dat nog altijd zo is...
In sint niklaas en berchem paste het laatste rijtuig toen niet aan het perron, Antwerpen Centraal ging wel
In sint niklaas en berchem paste het laatste rijtuig toen niet aan het perron, Antwerpen Centraal ging wel

Je verwart de 2 uren, deze namelijk IC 727 van 7u36 (toen nog 7u35) naar A'pen en IC 708 om 8u26 (toen 8u25) richting Kortrijk. Ik denk dat het op dit moment niet meer is, maar ben niet zeker.treinbruno schreef:Vroeger waren de treinen van 7u25 naar Antwerpen en 8u36 naar Lille altijd met 4xAM96, weet niet of dat nog altijd zo is...

-
Owja, da zijn de vertrekuren in Lokeren waar ik het over had

Ja iddtreinbruno schreef:Owja, da zijn de vertrekuren in Lokeren waar ik het over had

Me is er ook al opgevallen dat er op het gelijksvloers er een echt duivenkot is in die winkels
toen ik er laatst passeerde stonden er verschillende winkelruimte's leeg.
toen ik er laatst passeerde stonden er verschillende winkelruimte's leeg.
Op de -1 en de -2 rijden toch nog redelijk wat treinen met een wat grotere samenstelling.Kristofke schreef:Het probleem is dat alle treinen altijd tot het uiterste van zone A stoppen.
Momenteel zijn daar gewoon weinig mensen iets kwijt (behalve dan de weg).
En de treinen in de midden laten stoppen is eigenlijk geen optie, want het uiteindelijke hoofdgebouw bevind zich nog steeds volledig op het einde van de zone A, waar ook op de +1 de sporen eindigen, als je het mij vraagt is die Kievit uitgang toch iets te uitgebreid gezien, al moet ik zeggen dat het wel een prachtig deel van het station is. Het feit dat er ook amper mensen rondwandelen is ook wel gezellig.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
-
Dat achterdeel is inderdaad veel te ruim opgezet. Jammer voor de handelaars (alhoewel iedereen met een klein beetje verstand al op voorhand inzag dat de Kievietuitgang minder druk zou zijn dat de hoofdingang aan het Astridplein) maar de NMBS staat in de eerste plaats in dienst van de reiziger, en die wil dat de trein in zone A stopt, niet ergens in zone B.
Als het stoppen van treinen in Zone B niet kan moet de NMBS-Holding maar op een andere manier moeite doen om het winkelcentrum bekend te maken. Met mooie borden, affiches en signalisatie kan al heel wat verholpen worden. Ik herinner me een interview in de Gazet van Antwerpen met enkele meisjes op de ijspiste op de Grote Markt die klaagden dat ze destijds de ijspiste in het CS niet konden vinden. Het was destijds nergens aangegeven in het gebouw.
Dit is inderdaad een geval van oplichterij, minder passage dan kant Astrid is logisch ja, maar quasi géén passage is helemaal niet ok, daar kan pas verandering in komen als het écht bekend wordt gemaakt (er zijn al een paar dingen in georganiseerd, oa een megafuif en een 'exotische markt' ofzoiets, plus een diepgevroren bouwproject in de verloederde achterstationsbuurt.
Dit is inderdaad een geval van oplichterij, minder passage dan kant Astrid is logisch ja, maar quasi géén passage is helemaal niet ok, daar kan pas verandering in komen als het écht bekend wordt gemaakt (er zijn al een paar dingen in georganiseerd, oa een megafuif en een 'exotische markt' ofzoiets, plus een diepgevroren bouwproject in de verloederde achterstationsbuurt.
-
Dit is helemaal geen oplichterij. Vrijwel driekwart van de reizigers moet aan de kant van het Astridplein zijn. Je kan de pendelaar toch niet dwingen de Kiewietuitgang te gebruiken. Wat voor dictatoriaal bewind zou dat zijn. En dat om de belangen van een handvol handelaars te bevredigen.