Botsing in Aarlen?
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Botsing in Aarlen?
Ik hoorde net op het journaal dat er 62 gewonden zijn, en de treinbestuurder wellicht verblind was door de zon.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Botsing in Aarlen?
Ik vind dat je op die manier redelijk onrespectvol de bestuurder gaat beschuldigen ... altijd makkelijk een bestuurder te veroordelen.Jani schreef:Hij kan natuurlijk altijd beweren dat het sein groen was.
Als er pas een ongeval gebeurt en je was er zelf niet bij is het gewoon beter van informatie af te wachten vooraleer iemand met de vinger te wijzen.

zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Botsing in Aarlen?
Treinbestuurders kunne ook liegen hoorDren schreef:Wil je daarmee nu zeggen dat treinbestuurders leugenaars zijn ?Jani schreef:Hij kan natuurlijk altijd beweren dat het sein groen was.

Maar of hij hier de waarheid sprak of niet kunnen we nu zeker nog niet weten

-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Botsing in Aarlen?
Welk materieel er bij betrokken is dat is onmiddellijk te zien. En naar de oorzaak is het vaak ook niet lang zoeken. Die fameuze '94 pagina's tellende rapporten' zijn vaak in 2 zinnen samen te vatten.Fles schreef:Ja, het 94 pagina's tellende onderzoeksrapport komt vanavond nog online, nou goed?bobke schreef:Welk materieel is betrokken? Weet iemand al hoe het is kunnen gebeuren?
Re: Botsing in Aarlen?
Denk je echt dat het allemaal zo simpel is? Hieronder de inleidende tekst van het veiligheidsrapport van ERA van 2010. Elk woord klopt.Hogersluys schreef:Welk materieel er bij betrokken is dat is onmiddellijk te zien. En naar de oorzaak is het vaak ook niet lang zoeken. Die fameuze '94 pagina's tellende rapporten' zijn vaak in 2 zinnen samen te vatten.Fles schreef:Ja, het 94 pagina's tellende onderzoeksrapport komt vanavond nog online, nou goed?bobke schreef:Welk materieel is betrokken? Weet iemand al hoe het is kunnen gebeuren?
Experience shows that catastrophes, like the Viareggio and Buizingen accidents, never have a single and simple cause. There is always a complex chain of events and deficiencies that lead to these kinds of accidents. Causes can almost always be traced back to managerial, organisational and human interface factors. A catastrophe is an accident of the organisation. In addition, there are always precursors that, correctly interpreted, should have rung the alarm bell to the management, if it takes care to properly manage safety.
Het verslag van de botsing in Huy in 2008, ook op de ERA site, is een goed voorbeeld. Twee zinnen samenvatting?
Re: Botsing in Aarlen?
Gelukkig vielen er ditmaal geen dodelijke slachtoffers te betreuren.
Het onderzoek zal wel uitwijzen wie er allemaal schuld had aan dit ongeval. De pers daarentegen is al aan het opperen dat de tb door het rood is gereden. Mr. Petit, woordvoerder van de nmbs probeerde uit te leggen waarom er nog geen tbl1+ veiligheidssysteem geplaatst werd op deze lijn ; en deze keer geloofde ik die man
Het onderzoek zal wel uitwijzen wie er allemaal schuld had aan dit ongeval. De pers daarentegen is al aan het opperen dat de tb door het rood is gereden. Mr. Petit, woordvoerder van de nmbs probeerde uit te leggen waarom er nog geen tbl1+ veiligheidssysteem geplaatst werd op deze lijn ; en deze keer geloofde ik die man

Re: Botsing in Aarlen?
Wacht dan maar twee jaar op de informatie aangezien dat zo lang duurt, ik stel me intussen toch gewoon rustig vragen.HLE 2302 schreef:Ik vind dat je op die manier redelijk onrespectvol de bestuurder gaat beschuldigen ... altijd makkelijk een bestuurder te veroordelen.Jani schreef:Hij kan natuurlijk altijd beweren dat het sein groen was.
Als er pas een ongeval gebeurt en je was er zelf niet bij is het gewoon beter van informatie af te wachten vooraleer iemand met de vinger te wijzen.
Bijv. over zijn bewering van die verblinding door de zon..
Hij heeft minstens al de waarschuwing aangenomen (quitteren tweegeel) dat het volgende sein rood was. Hij kan zich dan nog hoogstens vergist hebben in de afstand van het rode sein door die verblinding maar dat gaat om enkele meters.
Laatst gewijzigd door sybic op 17 sep 2010, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Botsing in Aarlen?
Ik zie dat als gewoon twee treinen aan elkaar koppelen wat SNCF gevraagd heeft voor de 295. Ze hebben toch geen bestaande verbinding gedowngrade?Steven schreef:Sterk bezig SNCF, het zijn zij die eiste voor de stops als de NMBS de trein van Straatsburg wilde doortrekken naar Basel, bijgevolg kon de SNCF een van haar TER treinen afschaffen.sybic schreef:De Jean-Monnet 296 heeft vanmorgen blijkbaar enkel gereden tussen Arlon en Namur.
Ik wist overigens niet dat ze die net als de vauban ook al gedegradeerd hadden tot internationale stoptrein, sterk bezig NMPS.
Wat ik aanklaag is dat de NMBS continu doorgaat met het vertragen/vervangen van snelle treinen:
Bv. de 296 en 91.
Bv. de IC A'pen-LK in het weekend laten stoppen in Waregem vanaf dec '10.
...
Re: Botsing in Aarlen?
Dren schreef:Wil je daarmee nu zeggen dat treinbestuurders leugenaars zijn ?Jani schreef:Hij kan natuurlijk altijd beweren dat het sein groen was.
Nee, dat wil ik zeker niet zeggen, maar ik heb toch al weet van minstens één na het geval Buizingen. Hij beweerde dat het sein twijfelachtig was, maar hij had er niet aan gedacht dat er ondertussen een permanente camera op dat sein gericht was ! Resultaat: niets te zien.
Re: Botsing in Aarlen?
sybic schreef:Wacht dan maar twee jaar op de informatie aangezien dat zo lang duurt, ik stel me intussen toch gewoon rustig vragen.HLE 2302 schreef:Ik vind dat je op die manier redelijk onrespectvol de bestuurder gaat beschuldigen ... altijd makkelijk een bestuurder te veroordelen.Jani schreef:Hij kan natuurlijk altijd beweren dat het sein groen was.
Als er pas een ongeval gebeurt en je was er zelf niet bij is het gewoon beter van informatie af te wachten vooraleer iemand met de vinger te wijzen.
Bijv. over zijn bewering van die verblinding door de zon..
Hij heeft minstens al de waarschuwing aangenomen (quitteren tweegeel) dat het volgende sein rood was. Hij kan zich dan nog hoogstens vergist hebben in de afstand van het rode sein door die verblinding maar dat gaat om enkele meters.
Als hij het niet goed kon zien door de zon, kon hij toch altijd stoppen aan dat sein en eens tegoei kijken.
Re: Botsing in Aarlen?
Dat was iets dat te verwachten was na de meldingen van het sein dat zomaar versprong vlak voor er een trein passeert.Jani schreef:Dren schreef:Wil je daarmee nu zeggen dat treinbestuurders leugenaars zijn ?Jani schreef:Hij kan natuurlijk altijd beweren dat het sein groen was.
Nee, dat wil ik zeker niet zeggen, maar ik heb toch al weet van minstens één na het geval Buizingen. Hij beweerde dat het sein twijfelachtig was, maar hij had er niet aan gedacht dat er ondertussen een permanente camera op dat sein gericht was ! Resultaat: niets te zien.
Goed dat Infrabel zich indekt, maar ze hadden ook beter de uitrol van TBL1+ (of liever nog ETCS1) versneld zodat de treinen automatisch zouden stoppen..
Re: Botsing in Aarlen?
Deze bestuurder heeft geen dubbel geel gehad. De trein die uit Aarlen vertrok was kort daarvoor uit Luxemburg aangekomen, en keerde in Aarlen (eindstation). Zie mijn vorige post ivm het betrokken materieel.sybic schreef: Wacht dan maar twee jaar op de informatie aangezien dat zo lang duurt, ik stel me intussen toch gewoon rustig vragen.
Bijv. over zijn bewering van die verblinding door de zon..
Hij heeft minstens al de waarschuwing aangenomen (quitteren tweegeel) dat het volgende sein rood was. Hij kan zich dan nog hoogstens vergist hebben in de afstand van het rode sein door die verblinding maar dat gaat om enkele meters.
spoorwegrealist
Re: Botsing in Aarlen?
Ok stel 506 heeft geen tweegeel gehad maar ik dacht dat het de trein uit Luxemburg was die rood heeft overschreden en dit kan kloppen want om 6u 's avonds staat de zon kant Libramont t.o.v het station van Aarlen. Men kan dus op dat uur enkel verblind zijn als je vanuit Luxemburg komt.stefanic schreef:Het betreft:Darko schreef:het zijn idd stel 502 en 506 die betrokken zijn
506 (L-trein 5919 Arlon->Luxembourg), vertrekt uit Arlon (herbenutiging 5937 die om 17u53 toekomt in Arlon uit Luxembourg)
502+522 (L-trein 5888 Luxembourg->Libramont), komt net toe in Arlon
PS: Heb een tijdje in Arlon gewoond, dus ik ken het daar een beetje.