Reiziger springt van trein in Brussel die 100 km/u rijdt
Een reiziger die op een trein van de NMBS zat, is erin geslaagd uit de trein te springen terwijl die met een snelheid van 100 km/u reed. Dat bericht La Dernière Heure vandaag.
De man trok aan de noodrem opdat de deuren zouden opengaan. De treinbegeleider had het alarmsignaal gehoord, maar vond het niet nodig om de trein tot stilstand te brengen aangezien het volgende station in Brussel vlakbij was. De reiziger werd na meer dan een uur teruggevonden en verkeerde in kritieke toestand.
Bij de NMBS beklemtoont men dat dit soort incidenten zich uiterst zelden voordoet en dat de veiligheidsprocedures ze normaal gezien verhinderen.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... ijdt.dhtml
Iemand die meer info heeft?
Een reiziger die op een trein van de NMBS zat, is erin geslaagd uit de trein te springen terwijl die met een snelheid van 100 km/u reed. Dat bericht La Dernière Heure vandaag.
De man trok aan de noodrem opdat de deuren zouden opengaan. De treinbegeleider had het alarmsignaal gehoord, maar vond het niet nodig om de trein tot stilstand te brengen aangezien het volgende station in Brussel vlakbij was. De reiziger werd na meer dan een uur teruggevonden en verkeerde in kritieke toestand.
Bij de NMBS beklemtoont men dat dit soort incidenten zich uiterst zelden voordoet en dat de veiligheidsprocedures ze normaal gezien verhinderen.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... ijdt.dhtml
Iemand die meer info heeft?

Re: Reiziger springt van trein in Brussel die 100 km/u rijdt
Het zal wel de noodopening geweest zijn zeker?
De pers heeft inderdaad een aantal dingen door elkaar geslagen.
Bij de noodrem krijg je GEEN deuren open, met de noodopening krijg je wel een deur open. Beide hendels zijn rood en misbruik is in beide gevallen strafbaar. Bij het gebruik van de noodopening doet de trein GEEN noodremming en hoor je enkel aan die deur een zoemer gaan. De TBG kan dit dus enkel weten als hij in de buurt is. Hij zal zich dus van geen kwaad bewust zijn indien hij in een ander rijtuig aanwezig is. De treinbestuurder (in het geval het om een motorstel gaat) ziet zijn controlelamp deuren wel doven maar moet zich dit niet aantrekken (hij moet dus niet stoppen). Hij moet wel de TBG hiervan op de hoogte brengen omdat bij een volgende vertrek op basis van de lamp deuren de vertrekprocedure moet uitgevoerd worden zoals bij een gesleepte trein.
Je hebt dus drie mogelijke alarmen op een trein
de noodrem (de trein komt snel tot stilstand)
de noodopening (hierbij gaat de zoemer van die deur en kan je de deur manueel bedienen)
de hulpoproep (hierbij hoor je een zoemer gaan in het volledige interieur van de trein) de TBG zoekt de plaats van het probleem op, zet de zoemer uit en doet de nodige tussenkomsten.
Bij de noodrem krijg je GEEN deuren open, met de noodopening krijg je wel een deur open. Beide hendels zijn rood en misbruik is in beide gevallen strafbaar. Bij het gebruik van de noodopening doet de trein GEEN noodremming en hoor je enkel aan die deur een zoemer gaan. De TBG kan dit dus enkel weten als hij in de buurt is. Hij zal zich dus van geen kwaad bewust zijn indien hij in een ander rijtuig aanwezig is. De treinbestuurder (in het geval het om een motorstel gaat) ziet zijn controlelamp deuren wel doven maar moet zich dit niet aantrekken (hij moet dus niet stoppen). Hij moet wel de TBG hiervan op de hoogte brengen omdat bij een volgende vertrek op basis van de lamp deuren de vertrekprocedure moet uitgevoerd worden zoals bij een gesleepte trein.
Je hebt dus drie mogelijke alarmen op een trein
de noodrem (de trein komt snel tot stilstand)
de noodopening (hierbij gaat de zoemer van die deur en kan je de deur manueel bedienen)
de hulpoproep (hierbij hoor je een zoemer gaan in het volledige interieur van de trein) de TBG zoekt de plaats van het probleem op, zet de zoemer uit en doet de nodige tussenkomsten.
Bedankt voor de duidelijke uitleg Steven, ze zijn die treinbegeleider weer te vroeg aan het "afschieten" waarschijnlijk.
Waw, als je de reacies onder dat artikel bekijkt dan zie je wel dat de krant een serieuze fout heeft gemaakt door de mensen zo onjuist te informeren... Ik vind dat men bepaalde kranten er best wel eens attent op mag maken dat hun info niet altijd even juist is hoor. De mensen beginnen daaruit al verkeerde conclusies te trekken.
Al eens een groter artikel geweten waar er geen dergelijke fouten in staan? Natuurlijk worden de mensen vaak verkeerd ingelicht.
Maar voorlopig zijn er niet veel hanen die er naar kraaien.

Ik had tegen beter weten in ook nog eens een reactie met iets meer uitleg gepost op de site van die flutkrant.
Zoals al een paar keer in het verleden is gebeurd heeft men dat blijkbaar weer weggecensureerd. De zotste en meest racistische zever mag daar gepost worden, maar een deftige reactie kan blijkbaar niet.
Ik trek me in ieder geval niet veel meer aan van de reacties van "de gemiddelde Vlaming".
Zoals al een paar keer in het verleden is gebeurd heeft men dat blijkbaar weer weggecensureerd. De zotste en meest racistische zever mag daar gepost worden, maar een deftige reactie kan blijkbaar niet.
Ik trek me in ieder geval niet veel meer aan van de reacties van "de gemiddelde Vlaming".
- Dieselfreak
Als hij overlijdt, zal er niet veel te vervolgen zijn... En de verklaring voor deze heel erg bizarre daad zullen we dan wellicht nooit te weten komen.Het Nieuwsblad schreef:Tegen de man die zondag de deuren opende, werd dan ook een proces-verbaal opgesteld. De NMBS heeft aan het parket van Brussel gevraagd hem te vervolgen.
Over de motieven van de Afrikaan bestaat nog geen duidelijkheid. Hij zou nog altijd in levensgevaar verkeren.
Ik heb ooit eens in een krant gelezen over een geval in Australië van een man op de trein die doodsbang was voor de politie, en toen hij hoorde dat er wetsdienaars aan boord waren was hij uit de trein gesprongen, die op dat moment 60 km/u reed, en dan 3 dagen met een gebroken been door de woestijn gesukkeld, hij hield zich in leven door dauw te drinken. Na 40 kilometer bereikte hij een nederzetting, waar arbeiders hem naar een ziekenhuis brachten.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Zal waarschijnlijk wel een wanhoopsdaad geweest zijn.Dieselfreak schreef:Als hij overlijdt, zal er niet veel te vervolgen zijn... En de verklaring voor deze heel erg bizarre daad zullen we dan wellicht nooit te weten komen.Het Nieuwsblad schreef:Tegen de man die zondag de deuren opende, werd dan ook een proces-verbaal opgesteld. De NMBS heeft aan het parket van Brussel gevraagd hem te vervolgen.
Over de motieven van de Afrikaan bestaat nog geen duidelijkheid. Hij zou nog altijd in levensgevaar verkeren.
Ik heb ooit eens in een krant gelezen over een geval in Australië van een man op de trein die doodsbang was voor de politie, en toen hij hoorde dat er wetsdienaars aan boord waren was hij uit de trein gesprongen, die op dat moment 60 km/u reed, en dan 3 dagen met een gebroken been door de woestijn gesukkeld, hij hield zich in leven door dauw te drinken. Na 40 kilometer bereikte hij een nederzetting, waar arbeiders hem naar een ziekenhuis brachten.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
En het sterkste verhaal op dat vlak is dat van een vrouw die op een Oostende - Köln geraakt was, maar die te laat merkte dat die niet zou stoppen in haar eindbestemming: Landen. Ze probeerde toen maar uit te stappen toen de trein tegen 140 km/u door het station van Landen raasde. Onnodig te zeggen dat het haar laatste reis was. Ik vind dit niet meer terug, maar het moet zich ergens in de jaren 1970 afgespeeld hebben. En wie de wenkbrauwen fronst: ja, er hingen toen rijtuigen (K3) aan deze treinen ter versterking, waarvan de deuren probleemloos geopend konden worden.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Die flutkranten stonden tussen mn favorieten maar die heb ik er al een hele tijd geleden uitgekapt. Ik heb niet alle reacties gelezen maar de meeste zijn echt triestig, er is er ene die over een 'kaai' spreekt, deze vond ik wel helemaal niveau nihil:
"De enige verantwoorde reden om aan de noodrem te trekken is volgens mij wanneer de treinbestuurder vergeet te stoppen in de voorziene halte.Voor de rest afblijven van die noodrem."
Dus de volgende keer dat ik een IC trein neem naar GSP waarvan ik denk dat die in Schellebelle stopt maar die doet dat niet & ik trek aan de noodrem dan is dat een verantwoorde reden
zucht..
"De enige verantwoorde reden om aan de noodrem te trekken is volgens mij wanneer de treinbestuurder vergeet te stoppen in de voorziene halte.Voor de rest afblijven van die noodrem."
Dus de volgende keer dat ik een IC trein neem naar GSP waarvan ik denk dat die in Schellebelle stopt maar die doet dat niet & ik trek aan de noodrem dan is dat een verantwoorde reden

Inderdaad haar laatste reis nl: van Oostende naar het Hiernamaals enkele reis natuurlijkoverweg13 schreef:En het sterkste verhaal op dat vlak is dat van een vrouw die op een Oostende - Köln geraakt was, maar die te laat merkte dat die niet zou stoppen in haar eindbestemming: Landen. Ze probeerde toen maar uit te stappen toen de trein tegen 140 km/u door het station van Landen raasde. Onnodig te zeggen dat het haar laatste reis was. Ik vind dit niet meer terug, maar het moet zich ergens in de jaren 1970 afgespeeld hebben. En wie de wenkbrauwen fronst: ja, er hingen toen rijtuigen (K3) aan deze treinen ter versterking, waarvan de deuren probleemloos geopend konden worden.

Inplaats had ze gewacht tot de trein in Luik-Guillemins stopte om dan vandaar op een L-trein (toen heette dit een omnibus-trein) over te stappen die wel in Landen stopte, had ze dat gedaan dan was ze waarschijnlijk nu nog in leven.
- Dieselfreak
Vandaag staat er een artikel in Het Laatste Nieuws dat de treindeuren ook tijdens het rijden open moeten kunnen, het is Europese regelgeving, zodat mensen in uiterste nood, bijvoorbeeld een zware brand, de sprong naar buiten kunnen wagen.
Laatst gewijzigd door Dieselfreak op 09 sep 2010, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Het moet mogelijk zijn dat reizigers zelf de deuren kunnen ontgrendelen in geval van nood, ja. Dit d.m.v. de bekende hendel.