Trein Zottegem - Kortrijk uren vertraagd door ongeval
- Dieselfreak
Trein Zottegem - Kortrijk uren vertraagd door ongeval
Gisteren ging ik met de trein van Kortrijk naar Geraardsbergen. In Geraardsbergen nam ik de trein van 18 uur 57 naar Zottegem, en in Zottegem de trein van 19 uur 15 naar Kortrijk - die overigens niet, zoals gewoonlijk, een Break was, maar uit M6'en bestond. Niet lang nadat de trein in Zottegem vertrokken was, kwam hij stil te staan. Er werd omgeroepen dat er een ongeval gebeurd was. Het was wachten, wachten en nog eens wachten. Na bijna 2 uur stopte er een Break op het andere spoor. De deuren gingen open. De reizigers uit de M6'en konden op deze trein overstappen, die verder naar Kortrijk reed. Kennelijk was er maar één spoor vrij. De trein zat behoorlijk vol. Om kwart voor tien was ik in station Kortrijk, twee uur later dan gepland. Omdat ik met de bus naar het station was gekomen, en er op dat uur geen bus meer naar Zwevegem rijdt, kreeg ik een taxi op kosten van de nmbs, die wel pas na een half uur aan het station was. Zo ben ik toch thuisgeraakt.
Weet iemand wat er gebeurd is? Noch op teletekst, noch op internet vind ik informatie over deze verstoring.
Weet iemand wat er gebeurd is? Noch op teletekst, noch op internet vind ik informatie over deze verstoring.
Laatst gewijzigd door Dieselfreak op 05 sep 2010, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Trein Zottegem - Kortrijk uren vertraagd door ongeval
Verplaatst naar Actualiteit Binnenland van de sectie Normaalspoor (dit heeft niets met smalspoor & light rail te maken).
Het is trouwens niet ongewoon om M6 te zien om de IC L Poperinge - Sint-Niklaas, er zijn meerdere treinparen met M6 (zelfs tijdens het weekend).
Het is trouwens niet ongewoon om M6 te zien om de IC L Poperinge - Sint-Niklaas, er zijn meerdere treinparen met M6 (zelfs tijdens het weekend).
Als er één spoor vrij was, raar dat jou trein (dus de M6 stam) dan niet op die ene spoor gaat gaan rijden. En als er geen wissels zouden liggen, kon die stam toch terug naar zottegem rijden en dan op het juiste spoor gaan. Die procedure ging alvast geen twee uur duren.Dieselfreak schreef:Gisteren ging ik met de trein van Kortrijk naar Geraardsbergen. In Geraardsbergen nam ik de trein van 18 uur 57 naar Zottegem, en in Zottegem de trein van 19 uur 15 naar Kortrijk - die overigens niet, zoals gewoonlijk, een Break was, maar uit M6'en bestond. Niet lang nadat de trein in Zottegem vertrokken was, kwam hij stil te staan. Er werd omgeroepen dat er een ongeval gebeurd was. Het was wachten, wachten en nog eens wachten. Na bijna 2 uur stopte er een Break op het andere spoor. De deuren gingen open. De reizigers uit de M6'en konden op deze trein overstappen, die verder naar Kortrijk reed. Kennelijk was er maar één spoor vrij. De trein zat behoorlijk vol. Om kwart voor tien was ik in station Kortrijk, twee uur later dan gepland. Omdat ik met de bus naar het station was gekomen, en er op dat uur geen bus meer naar Zwevegem rijdt, kreeg ik een taxi op kosten van de nmbs, die wel pas na een half uur aan het station was. Zo ben ik toch thuisgeraakt.
Was een wanhoopsdaad. Plaats van ongeval (overweg) is op 1 km van mijn deur. Een persoon is gegrepen door de M6-stam op een 100-tal meter na de overweg zelf, maar heeft dit overleefd.
- Dieselfreak
Misschien was dat andere spoor in het begin óók versperd? Maar waarom werd de trein zo lang opgehouden, duurde het zo lang tegen dat er een spoor vrij was? Enkele weken geleden werd de trein Kortrijk-Mechelen in De Pinte opgehouden wegens een "persoonsongeval" tussen De Pinte en Gent-Sint-Pieters, maar dat heeft maar tien minuten geduurd.bobke schreef:Als er één spoor vrij was, raar dat jou trein (dus de M6 stam) dan niet op die ene spoor gaat gaan rijden. En als er geen wissels zouden liggen, kon die stam toch terug naar zottegem rijden en dan op het juiste spoor gaan. Die procedure ging alvast geen twee uur duren.
& Welke verwondingen?Dietrich schreef:maar heeft dit overleefd.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Tweede spoor was niet bezet, maar natuurlijk loopt er daar volk rond (hulpdiensten e.a.) plus enkele overwegen in alarm. De spoorwegpolitie is op het einde ook aangekomen.
Qua verwondingen heb ik geen zekerheid (heb er niet echt rond gestaan). "Naar verluidt" een wonde aan het hoofd.
Qua verwondingen heb ik geen zekerheid (heb er niet echt rond gestaan). "Naar verluidt" een wonde aan het hoofd.
De kans zit er dik in dat, als het diezelfde trein was die de aanrijding heeft gehad, dat die de eerste uren niet mocht bewegen van parket en politie...
- Dieselfreak
& Is het bekend of het inderdaad de trein was die om 19 uur 15 in Zottegem naar Kortrijk vertrok?groentje schreef:De kans zit er dik in dat, als het diezelfde trein was die de aanrijding heeft gehad, dat die de eerste uren niet mocht bewegen van parket en politie...
Het was een fietsster die te dicht bij het spoor reed.
Een ongeval dus en geen wanhoopspoging.
Als het parket zegt niet rijden dan is het niet rijden zo ook op zondagavond lijn 75 waar het wel duidelijk een wanhoopsdaad was.
Een ongeval dus en geen wanhoopspoging.
Als het parket zegt niet rijden dan is het niet rijden zo ook op zondagavond lijn 75 waar het wel duidelijk een wanhoopsdaad was.
Hmm een fietsster die te dicht reed... op een locatie waar geen plaats is voor een fietser (bomen/struikgewas) en de bedding een sprong naar beneden maakt.
Ik ga ook maar af op de verklaring van de treinbestuurder en was niet zelf ter plaatse.
- Dieselfreak
& Duurt het twee uur om dat op te lossen? En wat was de reden voor dit bizarre gedrag?Dietrich schreef:Hmm een fietsster die te dicht reed... op een locatie waar geen plaats is voor een fietser (bomen/struikgewas) en de bedding een sprong naar beneden maakt.
Bij een persoonsongeval waarbij een dode valt is het parket betrokken. Er beweegt niets tot het parket ter plaatse is. Daar kan je al snel meer dan een uur op wachten aangezien die mannen/vrouwen hun bureau niet naast de plaats van het incident gelegen is. (voor zover ze al niet van thuis moeten opgeroepen worden). Het zijn deze mensen die het spoor terug mogen vrijgeven voor verkeer.
Wanneer de bestuurder vraagt om vervangen te worden moet hij vervangen worden.
De API die ter plaatse is gegaan had geen lijnkennis en de bestuurders zitten volgens mij op een zaterdagavond ook niet thuis te wachten
tot ze een oproep krijgen om ergens te gaan inspringen.
Zoals ik hier ook lees is de plaats van het ongeval niet de meest aangewezen plaats om een fietstocht te doen dus zal de politie hier ook wel even de juiste toedracht willen achterhalen hebben zeker.
Hoeveel tijd dit allemaal in beslag neemt doet er niet toe volgens mij is het zo snel als mogelijk en op de meest veilige manier gedaan.
De API die ter plaatse is gegaan had geen lijnkennis en de bestuurders zitten volgens mij op een zaterdagavond ook niet thuis te wachten
tot ze een oproep krijgen om ergens te gaan inspringen.
Zoals ik hier ook lees is de plaats van het ongeval niet de meest aangewezen plaats om een fietstocht te doen dus zal de politie hier ook wel even de juiste toedracht willen achterhalen hebben zeker.
Hoeveel tijd dit allemaal in beslag neemt doet er niet toe volgens mij is het zo snel als mogelijk en op de meest veilige manier gedaan.
Ter aanvulling: dit is trouwens ook het geval bij een ongeval op de weg waarbij iemand al overleden is voor hij naar het Ziekenhuis gebracht kan worden.Steven schreef:Bij een persoonsongeval waarbij een dode valt is het parket betrokken. Er beweegt niets tot het parket ter plaatse is. Daar kan je al snel meer dan een uur op wachten aangezien die mannen/vrouwen hun bureau niet naast de plaats van het incident gelegen is. (voor zover ze al niet van thuis moeten opgeroepen worden). Het zijn deze mensen die het spoor terug mogen vrijgeven voor verkeer.
Het verschil is wel dat bij een ongeval op de weg zelden iemand op slag dood is en van zodra het slechtoffer voldoende gestabiliseerd is voor transport begint men direct met het vrijmaken van de weg.
Als je in aanraking komt met een rijdende trein is de impact meestal veel groter en is er veelal geen mogelijkheid tot reanimatie en moet men wachten met het opruimen tot het parket de nodige vaststellingen gedaan heeft.