Ik vind dat tramidee al zot genoeg op zich. 50 jaar geleden hebben ze de trams afgebroken en vervangen door bussen en nu willen ze ineens terug een tram laten rijden? Dan zetten ze een stap terug in de tijd.apestaart schreef:Neen, het zal bakstenen regenen en zal met bakken uit de hemel vallen
Nu ernstig, als ik zeg wel als er opnieuw trams zouden rijden in Mechelen vraag ik mij af of met de aanleg van de stationsbuurt wel rekening mee gehouden wordt, want het zou zot om het stationsplein opnieuw open te breken om er tramsporen aan te leggen.
Stationsbuurt Mechelen tegen 2018 volledig heraangelegd
Re: Stationsbuurt Mechelen tegen 2018 volledig heraangelegd
Re: Stationsbuurt Mechelen tegen 2018 volledig heraangelegd
Waarom is een tram een stap terug in de tijd? Een bus kan maar een bepaalde capaciteit aan hoor. in volgorde van capaciteit heb je voor stadsvervoerAlatus_leo schreef:Ik vind dat tramidee al zot genoeg op zich. 50 jaar geleden hebben ze de trams afgebroken en vervangen door bussen en nu willen ze ineens terug een tram laten rijden? Dan zetten ze een stap terug in de tijd.apestaart schreef:Neen, het zal bakstenen regenen en zal met bakken uit de hemel vallen
Nu ernstig, als ik zeg wel als er opnieuw trams zouden rijden in Mechelen vraag ik mij af of met de aanleg van de stationsbuurt wel rekening mee gehouden wordt, want het zou zot om het stationsplein opnieuw open te breken om er tramsporen aan te leggen.
Bus
Tram
Metro.
Soms moet je dus gewoon aanvaarden dat uw huidige keuze niet meer voldoet en moet je dus terug gaan naar waar je misschien ooit al mee bezig was, zijnde de tram.
Re: Stationsbuurt Mechelen tegen 2018 volledig heraangelegd
Daar is in het ontwerp rekening mee gehoudenapestaart schreef:als ik zeg wel als er opnieuw trams zouden rijden in Mechelen vraag ik mij af of met de aanleg van de stationsbuurt wel rekening mee gehouden wordt, want het zou zot om het stationsplein opnieuw open te breken om er tramsporen aan te leggen.

Re: Stationsbuurt Mechelen tegen 2018 volledig heraangelegd
Zelfs als er ooit terug een tram komt in Mechelen, dan nog zal het stationsplein wellicht toch weer aan een grote renovatie toe zijn, hoor. Dus opbreken moet je toch.
De tram van 50 jaar terug is niet dezelfde als die van vandaag, Alatus_leo. Reed je toen met houten barakken die evenveel reizigers konden vervoeren als een gewone bus, dan is een hedendaagse tram een stuk langer, biedt hij meer comfort, is hij milieuvriendelijker dan de bus (want op electriciteit, de oude dieseltrams zie ik ook niet terugkomen), en past hij eigenlijk beter in de nauwe straten van een stad, want door zijn vaste baan kan hij krappere bochten aan dan een bus, waar toch altijd best wat buffer blijft.
De tram van 50 jaar terug is niet dezelfde als die van vandaag, Alatus_leo. Reed je toen met houten barakken die evenveel reizigers konden vervoeren als een gewone bus, dan is een hedendaagse tram een stuk langer, biedt hij meer comfort, is hij milieuvriendelijker dan de bus (want op electriciteit, de oude dieseltrams zie ik ook niet terugkomen), en past hij eigenlijk beter in de nauwe straten van een stad, want door zijn vaste baan kan hij krappere bochten aan dan een bus, waar toch altijd best wat buffer blijft.
Re: Stationsbuurt Mechelen tegen 2018 volledig heraangelegd
Steven schreef:Waarom is een tram een stap terug in de tijd? Een bus kan maar een bepaalde capaciteit aan hoor. in volgorde van capaciteit heb je voor stadsvervoerAlatus_leo schreef:Ik vind dat tramidee al zot genoeg op zich. 50 jaar geleden hebben ze de trams afgebroken en vervangen door bussen en nu willen ze ineens terug een tram laten rijden? Dan zetten ze een stap terug in de tijd.apestaart schreef:Neen, het zal bakstenen regenen en zal met bakken uit de hemel vallen
Nu ernstig, als ik zeg wel als er opnieuw trams zouden rijden in Mechelen vraag ik mij af of met de aanleg van de stationsbuurt wel rekening mee gehouden wordt, want het zou zot om het stationsplein opnieuw open te breken om er tramsporen aan te leggen.
Bus
Tram
Metro.
Soms moet je dus gewoon aanvaarden dat uw huidige keuze niet meer voldoet en moet je dus terug gaan naar waar je misschien ooit al mee bezig was, zijnde de tram.
Een bus meer lijkt mij een gemakkelijkere, goedkopere en flexiebelere optie. Mischien zelfs veiliger vanwege de kortere remafstand. Bovendien betekent een extra bus een hogere frequentie en dus minder lange wachttijden. Ik heb trouwens in Mechelen nooit echt het gevoel gekregen dat er zo'n enorme nood is aan meer openbaar vervoer, tog niet iets dat met een extra bus of een grotere niet opgelost kan worden.
Re: Stationsbuurt Mechelen tegen 2018 volledig heraangelegd
Hoy
Als men hier het woord zot gebruikt is dit mi in de eerste plaats toepasselijk op al diegenen die zoveel jaar geleden een drukke rijksweg pal op een stationsplein lieten toekomen!
Ben er vorige week als voetganger nog eens overgestoken, blijft een kamikaze !
f
Als men hier het woord zot gebruikt is dit mi in de eerste plaats toepasselijk op al diegenen die zoveel jaar geleden een drukke rijksweg pal op een stationsplein lieten toekomen!
Ben er vorige week als voetganger nog eens overgestoken, blijft een kamikaze !
f
Re: Stationsbuurt Mechelen tegen 2018 volledig heraangelegd
Groot gelijk! Ik ben daar ook al een paar keet verongelukt te voet en met de bus. Ik ben echt blij dat dat oude station en dat gevaarlijk en onaangenaam stationsplein eindelijk eens vernieuwd worden.ferry schreef:Hoy
Als men hier het woord zot gebruikt is dit mi in de eerste plaats toepasselijk op al diegenen die zoveel jaar geleden een drukke rijksweg pal op een stationsplein lieten toekomen!
Ben er vorige week als voetganger nog eens overgestoken, blijft een kamikaze !
f
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Stationsbuurt Mechelen tegen 2018 volledig heraangelegd
Dat is een verouderde visie. Zoals gezegd staat de tram op alle gebieden boven de bus. De enige voorwaarde is dat er voldoende reizigers moeten zijn. Ik ken Mechelen niet genoeg genoeg om te weten of een tram daar op zijn plaats is.Alatus_leo schreef:
Een bus meer lijkt mij een gemakkelijkere, goedkopere en flexiebelere optie. Mischien zelfs veiliger vanwege de kortere remafstand. Bovendien betekent een extra bus een hogere frequentie en dus minder lange wachttijden. Ik heb trouwens in Mechelen nooit echt het gevoel gekregen dat er zo'n enorme nood is aan meer openbaar vervoer, tog niet iets dat met een extra bus of een grotere niet opgelost kan worden.
Van mij mag het ook gebruikt worden voor de idioten die 50 jaar geleden een compleet tramnetwerk onder de asfalt legden.ferry schreef:Hoy
Als men hier het woord zot gebruikt is dit mi in de eerste plaats toepasselijk op al diegenen die zoveel jaar geleden een drukke rijksweg pal op een stationsplein lieten toekomen!
f
Re: Stationsbuurt Mechelen tegen 2018 volledig heraangelegd
Ik heb net de voordelen toegepast, die nog altijd van toepassing zijn. De bus blijft nog steeds goedkoper en flexiebeler. Natuurlijk is een tram soms een betere optie, maar in een stad zoals Mechelen zie ik vooral voordelen voor de bus.Hogersluys schreef:Zoals gezegd staat de tram op alle gebieden boven de bus.Alatus_leo schreef:
Een bus meer lijkt mij een gemakkelijkere, goedkopere en flexiebelere optie. Mischien zelfs veiliger vanwege de kortere remafstand. Bovendien betekent een extra bus een hogere frequentie en dus minder lange wachttijden. Ik heb trouwens in Mechelen nooit echt het gevoel gekregen dat er zo'n enorme nood is aan meer openbaar vervoer, tog niet iets dat met een extra bus of een grotere niet opgelost kan worden.
Re: Stationsbuurt Mechelen tegen 2018 volledig heraangelegd
die bus is dan misschien wel goedkoper en flexibeler maar niet noodzakelijk toereikend in capaciteit. als een verbinding hebt met trams die dezelfde frequentie heeft als de verbinding met de bus zal die tram veel meer mensen kunnen vervoeren. Het is dit laatste waar het hem toch om te doen is.
Re: Stationsbuurt Mechelen tegen 2018 volledig heraangelegd
in Mechelen zijn er zeker trajecten waar de bus ontoereikend is. Station-Nekkerspoel, station-vismarkt, station-grote markt, ...
Het probleem is wel dat dit niet over 1 buslijn gaat maar steeds over meerdere lijnen met ver uiteenliggende bestemmingen die op dat stuk samen lopen. Een vertramming is dus helemaal niet zo simpel. Je zou dan al bijna aan pasbrug een overstap bus-tram moeten maken om de bussen langs nekkerspoel effectief te kunnen afschaffen. Maar in een kleine stad als mechelen is zoiets natuurlijk onzin
De enige mogelijkheid die ik zie voor nuttige trams in Mechelen is als er regionale trams komen vanuit pakweg Heist op den Berg of Boom. Dan kan je eventueel nog een aftakking maken langs het centrum om daar de bussen te ontlasten. Maar voor puur stadstrams is Mechelen echt te klein
Het probleem is wel dat dit niet over 1 buslijn gaat maar steeds over meerdere lijnen met ver uiteenliggende bestemmingen die op dat stuk samen lopen. Een vertramming is dus helemaal niet zo simpel. Je zou dan al bijna aan pasbrug een overstap bus-tram moeten maken om de bussen langs nekkerspoel effectief te kunnen afschaffen. Maar in een kleine stad als mechelen is zoiets natuurlijk onzin

De enige mogelijkheid die ik zie voor nuttige trams in Mechelen is als er regionale trams komen vanuit pakweg Heist op den Berg of Boom. Dan kan je eventueel nog een aftakking maken langs het centrum om daar de bussen te ontlasten. Maar voor puur stadstrams is Mechelen echt te klein

Re: Stationsbuurt Mechelen tegen 2018 volledig heraangelegd
Was het niet zo dat er een gedeelte van de grond van de CW Mechelen ging omgevormd worden tot...?
Groetjes,
S
Groetjes,
S



