Stationsbuurt Mechelen tegen 2018 volledig heraangelegd

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
bobke

Stationsbuurt Mechelen tegen 2018 volledig heraangelegd

Bericht door bobke »

Stationsbuurt moet tegen 2018 volledig heraangelegd zijn
Afbeelding Bart Somers, Inge Vervotte en NMBS-bestuurder Jannie Haek gaven gisteren de eerste spadesteek voor de aanleg van de tijdelijke parking.

MECHELEN - De werken voor het grootschalige stationsproject in Mechelen zijn officieel van start gegaan. Burgemeester Bart Somers, minister Inge Vervotte en NMBS-topman Jannie Haek gaven gisteren de eerste spadesteek voor de aanleg van een tijdelijke parking.
Vooraleer kan gestart worden met de eigenlijke werken aanhet nieuwe stationsgebouw, met de aanleg van een ondergrondse parking en de heraanleg van de buurt, moet eerst werk gemaakt worden van de aanleg van een tijdelijke parking.

'Want op de plaats van de huidige reizigersparking, achter het station, komt de bewuste grote ondergrondse parking en daarom moesten we een oplossing vinden voor de auto's van de dagelijkse pendelaars', licht de Mechelse burgemeester Bart Somers (Open VLD) toe. 'Die tijdelijke parking komt tussen de huidige parking en de IHAM-sporthal en er zal plaats zijn voor 750auto's.'

Eerstdaags zal een aannemer de werken uitvoeren zodat die begin 2011 klaar zal zijn. Niet alleen automobilisten zullen van de parking gebruik kunnen maken, maar ook fietsers en bromfietsers. De aanleg van de tijdelijke parking kost meer dan 830.000euro.

Vergunningen

'Momenteel zijn alle vergunningen voor de eigenlijke werken in de stationsomgeving ingediend en verwachten we dat ze in het najaar binnen zullen komen zodat de werken in het voorjaar van 2011 echt van start kunnen gaan', zegt minister voor Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V).

Tegen 2018 moet de volledige stationsomgeving in Mechelen klaar zijn en er hypermodern uitzien. 'Een station vormt de poort tot de stad. Bovendien zullen er ook extra diensten in ondergebracht worden. Onder meer in het station van Mechelen zal een crèche komen. De stad stapt ook mee in dat project', vertelt Jannie Haeck van de NMBS.

Rechtstreeksnaar Zaventem

Ondertussen verwacht de stad Mechelen heel wat van de nieuwe stationsomgeving. 'Er komen nieuwe woningen, nieuwe kantoren, nieuwe bedrijven. Het grote stationsproject levert ongeveer 15.000 nieuwe jobs op. Dat is schitterend voor Mechelen', aldus nog Bart Somers. 'Bovendien ga je vanuit Mechelen rechtstreeks naar Zaventem kunnen sporen. Op enkele minuten tijd ben je er. Bovendien ligt Mechelen vlak bij Brussel en Antwerpen en dat weten ook bijvoorbeeld de grote hotelketens. Verscheidene hotels hebben nu al laten weten interesse te hebben in Mechelen. Tegen 2018 zullen er in Mechelen wellicht verschillende grote hotels bijkomen.'

Bruul

Ondertussen droomt Bart Somers zelfs al van de heraanleg van de Bruul. 'Uiteraard is dat werk voor de volgende legislatuur, maar het zou mooi zijn als we de Bruul kunnen moderniseren en laten aansluiten op de Consciencestraat zodat de mensen bijna onmiddellijk in een modern winkelcentrum terecht komen als ze van de trein stappen', besluit de burgemeester.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=O72UD7C6
Alatus_leo

Re: Stationsbuurt moet tegen 2018 volledig heraangelegd zijn

Bericht door Alatus_leo »

Dit heeft niet echt iets met het station zelf te maken, maar is het nu echt nodig om de Bruul ook opnieuw aan te leggen? Ik vind ze er nu prima uitzien en het is gemakkelijk om er te geraken vanaf het station.
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

De Consciencestraat zal sowieso opnieuw aangelegd worden. Op dat stuk kunnen ze na de werken rond het station veel verbeteringen aanbrengen wanneer er enkel nog bussen, taxi's en echt lokaal vervoer door rijdt (dan heb je geen 4 rijstroken nodig).
De Bruul ligt er in mijn ogen ook al vrij goed bij momenteel. Mijn vermoeden is dat ze er bij werken de wagen nog meer gaan proberen te weren of met eenrichtingsverkeer de voetpaden breder gaat maken.

Het is in elk geval goed nieuws dat men aan de tijdelijke parking begonnen is. Wel vrij duur voor een tijdelijke parking... Zou dat komen door die fabriekshal die men moet neerhalen of is het asfalt gewoon ineens veel duurder geworden?

Greetings,
Glodenox
dentheo

Bericht door dentheo »

1000 euro per parkeerplaats is niet duur....
Theo
Groeten vanop de Heide
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

dentheo schreef:1000 euro per parkeerplaats is niet duur....
Hmm, ok. Ik had het nog niet bekeken per parkeerplaats. Dan valt de prijs inderdaad mee.

Greetings,
Glodenox
Adler

Bericht door Adler »

Is dat de nieuwe werkkledij bij de NMBS ? :lol:
Shrek

Bericht door Shrek »

Glodenox schreef: Het is in elk geval goed nieuws dat men aan de tijdelijke parking begonnen is. Wel vrij duur voor een tijdelijke parking... Zou dat komen door die fabriekshal die men moet neerhalen of is het asfalt gewoon ineens veel duurder geworden?
Ik vermoed dat men het terrein nu al saneert, zodat ze meteen kunnen beginnen bouwen wanneer de tijdelijke parking daar weg kan. Die saneringskosten zijn niet strikt nodig voor een parking, maar horen gewoon bij het totaalplaatje van het project :)
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Adler schreef:Is dat de nieuwe werkkledij bij de NMBS ? :lol:
De foto is inderdaad boeiend! De minister in sexy jurkje (zou Siegfried Bracke dit ook àl te sexy vinden?) maar haar kop verzuipt gelijk in die helm. Lastig, wel, er sexy uitzien met zo'n ding op je verstand. En Jannie lijkt wel voor de eerste keer van zijn leven een schop te zien, laat staan vast te houden. De burgemeester is enige die er ietwat realistisch bijstaat, roeping gemist misschien als bouwvakker?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Steve

Re: Stationsbuurt Mechelen tegen 2018 volledig heraangelegd

Bericht door Steve »

Ik heb de titel lichtjes gewijzigd en nota bene "Mechelen" toegevoegd - er zijn veel stationsbuurten in ons land. :wink:
bobke

Bericht door bobke »

jan_olieslagers schreef:
Adler schreef:Is dat de nieuwe werkkledij bij de NMBS ? :lol:
De foto is inderdaad boeiend! De minister in sexy jurkje (zou Siegfried Bracke dit ook àl te sexy vinden?) maar haar kop verzuipt gelijk in die helm. Lastig, wel, er sexy uitzien met zo'n ding op je verstand. En Jannie lijkt wel voor de eerste keer van zijn leven een schop te zien, laat staan vast te houden. De burgemeester is enige die er ietwat realistisch bijstaat, roeping gemist misschien als bouwvakker?
:lol:
ja is wel een kort jurkje en dat voor een minister :p
Asterix

Bericht door Asterix »

Alatus_leo schreef:Dit heeft niet echt iets met het station zelf te maken, maar is het nu echt nodig om de Bruul ook opnieuw aan te leggen? Ik vind ze er nu prima uitzien en het is gemakkelijk om er te geraken vanaf het station.
Men kan het er veel gezelliger maken door er bomen te planten, een ander gesteente te gebruiken en, vooral, door het verkeer er weg te houden (zie Leuven). De toegangswegen en het zuidelijk gedeelte van de ring heraanleggen (reeds lang gepland!) zullen de leefbaarheid van Mechelen enkel ten goede komen!
Adler

Bericht door Adler »

jan_olieslagers schreef: De foto is inderdaad boeiend! De minister in sexy jurkje (zou Siegfried Bracke dit ook àl te sexy vinden?) maar haar kop verzuipt gelijk in die helm. Lastig, wel, er sexy uitzien met zo'n ding op je verstand. En Jannie lijkt wel voor de eerste keer van zijn leven een schop te zien, laat staan vast te houden. De burgemeester is enige die er ietwat realistisch bijstaat, roeping gemist misschien als bouwvakker?
Wie draagt er nu ook een helm om op een open braakliggend terrein een putje te graven van enkele centimeter ?
Wat kan daar op hun kop vallen ?
Tenzij Haek of een van die andere figuren zo onhandig is met die schop dat men vreesde voor zware ongevallen.
Asterix

Bericht door Asterix »

Adler schreef:Wat kan daar op hun kop vallen ?
De hemel en dat gaat volgens mij niet meer lang duren.
apestaart

Bericht door apestaart »

Neen, het zal bakstenen regenen en zal met bakken uit de hemel vallen :mrgreen:
Nu ernstig, als ik zeg wel als er opnieuw trams zouden rijden in Mechelen vraag ik mij af of met de aanleg van de stationsbuurt wel rekening mee gehouden wordt, want het zou zot om het stationsplein opnieuw open te breken om er tramsporen aan te leggen.
dentheo

Bericht door dentheo »

apestaart schreef:Neen, het zal bakstenen regenen en zal met bakken uit de hemel vallen :mrgreen:
Nu ernstig, als ik zeg wel als er opnieuw trams zouden rijden in Mechelen vraag ik mij af of met de aanleg van de stationsbuurt wel rekening mee gehouden wordt, want het zou zot om het stationsplein opnieuw open te breken om er tramsporen aan te leggen.
En hoeveel kost het meer om met alle gekke plannen rekening te houden (ongeveer 25% van alle plannne wordt uitgevoerd) .
En wat met plannen die ontstaan tijdens de bouw ?
Op een bepaald moment moet je beslissen en gaan, anders gebeurt er niets.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie