Dag 1, dinsdag 3 augustus, Utrecht-Köln-Bad Schandau
3 augustus 2010 was het dan eindelijk zover: na veel voorbereiden, plannen, tickets boeken, opnieuw plannen en opnieuw tickets boeken gingen Jurre, Manuel, Wessel en ik op interrail. We hadden er allemaal zeer veel zin in. Om 16.30 verzamelden we op Utrecht Centraal. Vanaf daar zouden we met ICE 139 naar Keulen reizen. Nadat iedereen er was liepen we naar het vertrekspoor, spoor 11. Stipt kwam NsHispeed ICE 3M stel 4654 binnen rollen. Vanwege werkzaamheden bij Arnhem werd onze ICE vandaag (en t/m 22 augustus) omgeleid via Eindhoven-Venlo. Precies om 17.11 kwam de ICE in beweging en waren we vertrokkken voor een 3-uur durende rit. Het comfort van de ICE viel mij eerlijk gezegd erg tegen en ik was daarom blij dat ik in Keulen de ICE kom verlaten. Aankomst was 6 minuten te vroeg. In Keulen hebben we op ons gemak wat gegeten. Daarna gingen we kijken waar onze volgende trein, CNL 457, naar Bad Schandau zou vertrekken. Helaas was er een brand tussen Amsterdam en Utrecht en had de trein +100 minuten (de trein komt als CNL 437 van Amsterdam). Dus begon het wachten, en wachten en wachten… Uiteindelijk om 22.56 (90 minuten vertraging) kwam DB-loc 120 112 met de trein binnen in Keulen. Snel ingestapt en plaats genomen in de couchette-6, die we gelukkig voor ons 4en alleen hadden. Met 6en was veelste krap geweest. De nacht zeer slecht geslapen, slechts heel even tussen Bochum en Hannover. Na het rangeerwerk in Hannover weer in slaap gevallen en wakker geworden in Berlin. Daar werd zeer ruig gerangeerd, waardoor ik dus weer wakker werd. Gelukkig was de vertraging al met 60 minuten gereduceerd. Daarna weer proberen de slaap te vatten, wat af en toe wel even lukte…
Dag 2, woensdag 4 augustus, Bad Schandau-Dresden-Leipzig-Hannover-Hamburg-Berlin-Zürich
Om half 6 was iedereen wakker, dus hebben we ons opgefrist en het gisteravond gekochte ontbijt gegeten. Ondertussen trok een met dauw beslagen landschap aan ons voorbij. In Berlijn was de 120 in geruild voor een 371 van de Tsjechische spoorwegen. Onderweg hadden we nog wat oponthoud in het station van Großenhain Cott Bf, waarvoor was onduidelijk. Om 7.56, precies 20 minuten te laat, kwamen we dan aan in Bad Schandau. Prachtig geleden langs de Elbe, de spoorlijn gelegen langs deze rivier staat bekend om de prachtige Tsjechische locs. Zowel voor de EuroCity- als voor goederentreinen. We hadden daarom gekozen om in Königstein wat plaatjes te gaan maken van deze locs. Dus namen we de S-bahn richting Königstein. Aangekomen in Königstein, stonden we nog geen half uur te fotograferen of er kwam een dame van DB naar ons toe. We moesten stoppen met het fotograferen, want we hadden een vergunning nodig. Hier een plaatje die ik daar heb kunnen maken:


Dag 3, donderdag 5 augustus, Zurich-Geneve-Brig-Andermatt
Goed geslapen deze 2e nacht in de CNL, pas bij Basel werd ik wakker. In Basel werden 2 rijtuigen eraf gerangeerd, alsook de DB 101. Die werd vervangen door een Re4/4 van de SBB. Stipt kwamen we aan in Zurich, alwaar we geld gingen wisselen en inkopen doen voor deze dag. En dat was wel even schrikken, wat een prijzen daar in Zwitserland. Ik wist dat het levensonderhoud daar niet goedkoop is, maar dat het zo duur zou zijn… Om 10.04 zijn we weer in de trein gestapt, ICN 518 mocht ons vervoeren van Zürich naar Geneve. De ICN stellen vielen mij persoonlijk een beetje tegen. Ik had wel wat meer comfort verwacht voor zo’n trein. Tegen kwart voor 1 kwamen we aan in Geneve. Daar hebben we wat eten gekocht en daarna gewacht op EC 39 naar Milaan, welke wij tot Brig zouden nemen. Ruim van te voren werd ETR-610 treinstel 12 voor gerangeerd. We zijn toen ingestapt. We hadden ons in de comfortabele stoelen van deze trein gezet. Mooi optijd vertrokken we uit Brig. Comfort van de ETR-610 is goed, alleen de kantelbak inrichting is wat minder. Je wordt continu in elke bocht door de trein geslingerd. Ik was daarom blij dat ik in Brig de trein weer mocht verlaten. De andere jongens vonden het wel een goed ritje, maarja, smaken verschillen. In Brig stapten we over voor de laatste, 2 uur durende, etape van vandaag. Een rit met de Matterhorn-Gotthard bahn van Brig naar Andermatt.



Dag 4, vrijdag 6 augustus, Andermatt-Göschenen-Arth-Goldau-Sankt Gallen-Bregenz-Innsbruck-Schwaz-Vomp
Rond 7 uur waren we wakker. Aangekleed en daarna aan het ontbijt, wat prima verzorgt was. Een goede start van de dag dus. Na het ontbijt zijn we bij de lokale supermarkt wat boodschappen gaan doen. Toen uitgecheckt en naar het station. Het weer was koud, nat en grijs. En dat zou de hele dag zo blijven ook. Voordat we weer in de trein gingen, hebben we nog even het aankomst en vertrek gefotografeerd een andere trein van de MGB.


Na een rit van bijna 2 uur stapten we tegen 13 uur in St. Gallen uit. In St. Gallen hadden we meer dan een uur overstap dus hadden we ons op een bankje in het station neer gezet en het treinverkeer daar maar eens zitten bekijken. We waren blij (op Wessel en Jurre na, die hadden wat zeer knappe dames zien lopen) dat we weer verder konden. Helaas hadden we een verkeerde keuze gemaakt om voor EC 195 te kiezen. Deze namen we tot Bregenz, maar de hele weg moesten we staan, omdat de trein om een vage reden maar 6 rijtuigen bij had, waarvan twee 1e klasse. In Bregenz hadden we overstap op de RailJet. De trein stond al klaar toen we aankwamen. Na nog wat proviant in te hebben geslagen zijn we in de trein gaan zitten. Het comfort is opzich goed, alleen jammer dat de stoelen niet verstelbaar zijn. Ondanks dat de Railjet voor 230 km/h geschikt is, lag de hele rit de snelheid tussen de 70-100 km/h, alleen voor Innsbruck werd heel even 160 km/h gereden. Na een uurtje of 2 kwamen we aan in Innsbruck. Daar hadden we een snelle overstap op de S-bahn. We zouden overnachten in Vomp, dus moesten we nog een stukje met de S-bahn naar Schwaz en daarna nog met de bus. Dit stelde niet zo veel voor, dus dat laat ik lekker achterwegen. Tegen kwart over 7 kwamen we aan bij het hotel. Tijdens het reserveren was er iets fout gegaan, waardoor het vrouwtje van het hotel dacht dat ik met een gezin kwam, terwijl we gewoon met 4 jongens kwamen. Door dit foutje kregen we wel een extra grote kamer met uitzicht op het spoor tussen Innsbruck en Jenbach. In de avond hebben we in het hotel gegeten, dat smaakte zeer goed en was ook niet duur. En de service was ook zeer goed, service met een lach. In Vomp hebben we het weekend door gebracht in Hotel Vomperhof. Hieronder een aantal foto’s die ik geschoten heb tijdens het spotten langs de baan.





Na een weekend lekker relaxed te hebben gedaan in Vomp was het vandaag weer lekker vroeg opstaan. Om kwart over 6 liep de wekker af, zodat we om kwart voor 7 aan het ontbijt zaten. Na het ontbijt de laatste spullen ingepakt en richting de bushalte gelopen, waar we om 7.46 de bus namen naar Schwaz. Om 8 uur zaten we in de trein, de stoptrein naar Rosenheim. Onderweg waren de eerste beginselen van de werkzaamheden aan de lijn Innsbruck-Jenbach al te zien, in 2012 willen ze een groot deel van de lijn ondergronds hebben. Hierdoor kregen we ook ietwat vertraging, maar dat werd ruimschoots goed gemaakt en we kwamen dus op tijd aan in Rosenheim, waar we met een snelle overstap in de RE naar München uit kwamen. We hadden een machinist in opleiding, wat wel te merken was, er werd tergend langzaam weg gereden uit de stations en de vertraging bij aankomst in München was daarom ook 5 minuten. Gelukkig hadden we in München genoeg tijd en dat was maar goed ook. De Adler Taurus van Arriva stond klaar met de trein naar Hof Hbf, van Alex. Deze trein zouden wij ook nemen. Maar omdat we tijd zat hadden, hebben we eerst even wat foto’s genomen van de loc met de trein en daarna zijn we ingestapt.

Dag 6, dinsdag 10 augustus, Mulhouse-Paris-Luxemburg-Brussel-Roosendaal
Vroeg gingen we weg bij het hotel. Nadat we met z’n 4en €90 armer waren (waren er €90 te veel) zijn we naar het station gegaan. 1 reisgenoot moest terug naar Friesland en nam een andere route. Die ging met de Jean Monet naar Brussel. Om 7.10 hebben we die op de trein gezet. Wij zouden een andere route gaan volgen. Onze trein werd 10 minuutjes later voor gereden. Nadat het rangeerlocje, welke de trein had gebracht, van de trein af was, kwam de loc ervoor die de trein zou trekken. We namen Corail Intercités naar Paris. Precies op tijd vertrokken we uit Mulhouse. We hadden ons gezet in een gedeclasseerd 1e klasse rijtuig. Het was een ‘hokjes-rijtuig’. We hadden een hele coupé voor ons zelf en dat bleef de hele rit ook zo. We reden door het soms zeer vlakke Franse landschap, temperatuur was alleen wat drukkend. Gelukkig kwam er voldoende koude lucht uit de ventilatie. Na 4 en een half uur comfortabel cruisen kwamen we aan in Paris Gare de l’est. Daar hadden we een zeer ruime overstap en dus hebben we wat gegeten in een tent nabij het station. Na een tijdje hadden we het wel gezien en zijn we terug naar het station gegaan. Daar hebben we wat treinbewegingen zitten kijken, voordat we verder gingen.

Dag 6, donderdag 12 augustus, Breda-Den Bosch-Utrecht-Amersfoort-Osnabruck-Hamburg-Westerland (Sylt)
Na 2 nachtjes thuis te zijn geweest, ging ik donderdag 12 augustus weer weg voor deel 2 van mijn interrail. Deze keer alleen met Manuel. Ons eerste reisdoel was Westerland op het Waddeneiland Sylt. Dus lekker vroeg (lees: 6.48 de bus) weg, waarna ik met de treinen 13622, 3524 en 1727 om 9.05 in Amersfoort uit kwam. Daar zou ik IC 143 nemen richting Duitsland. Door een storing in het systeem voor de bestemmingsdisplays op de perrons, werd er continu omgeroepen waar welke trein zou vertrekken. Mijn IC kwam op spoor 1. Tijdens het instappen zag ik al dat er iemand mijn gereserveerde zitplaats aan het innemen was, die persoon mocht ik dus mooi weg sturen. Heerlijk is dat. Tot Osnabruck zou ik deze trein nemen. De trein had een kleine 3 minuten vertraging en dat zou tot Bad Bentheim eigenlijk niet veranderen. In Bad Bentheim was een stop van 15 minuten voorzien, hier wordt de NS loc vervangen door een loc van de DB. Mooi even de tijd om de beentjes te strekken op het perron en de locwissel te bekijken. Er kwam een 120 voor de trein in de plaats van de vertrouwde 1700. Deze werd naar een kopspoor gereden en die mocht wachten op de terugtrein naar Nederland. Doordat de locwissel snel klaar was, kon er stipt weer vertrokken worden. De trein was inmiddels flink vol gelopen en het was dus maar goed dat ik mijn zitplaats had gereserveerd. Stipt om 5 minuten over 12 kwam de IC dan aan in Osnabruck. Hier had ik 20 minuten overstaptijd op IC 2028 naar Hamburg. Intussen kreeg ik telefoon van Manuel: hij had zich verslapen en kon zodoende Bremen niet op tijd bereiken. Ik moest tot Westerland alleen reizen, hij kwam er achteraan. Met 7 minuten vertraging kwam IC 2028 het station binnen gestoven, met een forse remming kwam de trein tot stilstand. Na het vertreksignaal reed de trein stevig door en dat resulteerde erin dat de vertraging flink gereduceerd werd. Onderweg was ik in slaap gevallen, net voor Hamburg-Dammtor werd ik wakker. Hamburg Hbf was ik dus al voorbij en ik had daar moeten overstappen. Snel m’n spullen bijeen gepakt en uitgestapt op Dammtor. Snel op de vertrekstaten gekeken en die deden voor een opluchting zorgen bij mij. De IC die ik wilde nemen naar Westerland stopte ook op Dammtor. Zo stapte ik op een ander station dan gepland in IC 2170 naar Westerland, die er tot dan al een flinke reis op had zitten. De IC komt vanaf Frankfurt. Tot aan Niebull is de rit eigenlijk super saai, vanaf Niebull wordt het wel interessant. Na een tijdje gaat de trein dan via een dam over zee richting het eiland Sylt. En dat is toch een aparte ervaring. Je rijdt met je trein op zee, terwijl op zo’n 200 meter van de dam de grote zeeschepen varen. Om 18.04 kwam ik aan in Westerland, alwaar ik naar Haus Hellas liep, daar zouden we deze nacht overnachten. Toen ik het gevonden had, m’n spullen in de kamer achter gelaten en maar wat gaan eten. Om 19.15 stond ik op het station, Manuel zou zo arriveren met de NOB. Tijdens het wachten maar wat foto’s gemaakt van de autotreinen die tussen Westerland en Niebull rijden met treinschakeling BR218. Precies op tijd kwam Manuel aan en zo kon het 2e gedeelte alsnog beginnen. De avond rustig gedaan.

Dag 7, vrijdag 13 augustus, Westerland-Hamburg-Radbruch-Hamburg-Berlin-Lund
Na een goed en stevig ontbijt rond 9.15 weer op pad gegaan. Vandaag zouden we een relaxed dagje doen met wat treinspotten langs de drukke goederenas Hamburg-Hannover. Om 9.46 vertrokken we met IC 2311 uit Westerland naar Hamburg Harburg, alwaar we overstapten op een regionale trein van Metronom. En zo kwamen we iets na 2en uit in Radbruch. Daar hebben we de hele middag wat gefotografeerd. Hieronder een selectie van de treinen die er voorbij kwamen:




Dag 8, zaterdag 14 augustus, Lund-Kopenhagen-Fredericia-Hamburg
*BOENK* …er werd iets tegen onze trein aan gereden. Ik kijk naar buiten en zie dat we naast een longrails-trein stil staan. Maar als snel komt de trein in beweging. We worden van de boot af gereden. Even denk ik dat we fikse vertraging hebben, aangezien het al 7 uur is. Een kijkje in de Thomas Cook Timetable leerde dat we gewoon op tijd waren. We komen weer tot stilstand, maar niet voor lang, want we gaan weer achteruit. We worden stil gezet aan een perron. Aan de andere kant van het perron staat een zwarte loc te wachten. Ik hoor het een koppeling die los gegooid wordt. De zwarte loc naast ons komt in beweging. Een tijdje later: *BOENK*… het zwarte monster is tegen de trein gezet. Na 5 minuten komt de trein alweer in beweging. Deze keer maakten we serieuze snelheid. We zijn onderweg naar Lund. Onderweg stopten we nog een keer. Malmö Persborg Station. Een kleine voorstadhalte. Een korte stop, er stapt niemand uit. Vlak na vertrek komen we weer tot stilstand. We worden ingehaald door een paars, 2-delig treinstel. Daarna vervolgden we onze weg. Precies op tijd komen we aan in Lund, alwaar we uitstappen. Wat een bijzondere rit zeg…
Zo beleefde ik de rit met trein 210 van Berlin naar Lund. Apart is het om met trein en al op de boot te gaan. Zoals beschreven kwamen we precies op tijd aan in Lund. Daar het omlopen van de loc bekeken, totdat de loc vertrok met het materieel naar Malmö. De regen komt met bakken uit de lucht. Geen fijn welkom in Zweden. We kiezen een perron uit en gaan maar wat plaatjes maken. En opzich kwam er nog best wat leuk spul. Er schoven 3 cargo’s, 2 X2000’en en wat stoptreintjes. Het aantal Öresundtreinen heb ik niet geteld, die gaan toch om de 20 minuten.


Dag 9, zondag 15 augustus, Hamburg-Keulen-Brussel-Brugge
We konden vanmorgen, vergeleken met de andere dagen, lekker uitslapen. De trein ging toch pas om 9.46. Een goed ontbijt, dus een goed begin van de dag. Rond 9.15 zijn we richting het station gelopen. Ruim op tijd dus. Helaas kreeg onze trein vertraging doordat de ICE naar Stuttgart voor moest met 40 minuten vertraging. Wij kregen hierdoor ook 8 minuten vertraging. Dat was nog wel te doen, totdat we zagen wat voor wagon we hadden: Een Bimz LINK En daar moesten we 4 uur op zitten. Aan de papiertjes onder de reserveringen te zien was dit niet standaard. Er was een hoop geschoven en gedaan. De 4 uur waren ook niet echt boeiend, Duitsland lijkt grotendeels op Friesland en dat is in Nederland. De 4 uren kropen voorbij en de vertraging werd ook niet ingelopen. Bij aankomst in Keulen was de vertraging al opgelopen naar 15 minuten. Gelukkig was de overstap in Keulen ruim, zodat we alsnog 40 minuten overhielden om de ICE naar Brussel te halen. Om de een of andere vage reden gingen we met de ICE 5 minuten te laat weg uit Keulen, maar deze vertraging was in Luik weer weg. Onderweg naar Brussel haalden we thv Nossegem haalden we de vertraagde IC Tongeren-Blankenberge/Knokke in. Dit betekende dat we geen half uur hoefden te wachten in Brussel op de IC-A. Met 12 minuten vertraging stapten we in de 2e ram M6’en. Onderweg werd er nog het een en ander afgereden. Des ondanks bereikten wij Brugge 20 minuten voor op planning. We zijn direct naar hotel ’t Keizershof gelopen. ’s Avonds in het centrum wat gegeten en op tijd naar bed gegaan, de volgende dag zouden we op tijd vertrekken voor de laatste reisdag.
Dag 10, maandag 16 augustus, Brugge-Lille-Paris-Lyon-Brussel-Brugge
Om 7 uur liep de wekker af, aankleden en naar het station. Bij de Panos wat ontbijt gehaald en de trein in. Om 7.34 vertrokken we met IC 807 naar Lille. De maandagochtend werd netjes opgestart en er waren tot 9 uur op de vertrekstaten geen vertragingen te bekennen. Ook wij kwamen keurig op tijd aan in Lille. Daar hadden we een uur overstap. Helaas was er op dit tijdstip geen zak te beleven op het station. Gelukkig werd onze TGV, een ex-Eurostar, 20 minuten voor vertrek al open gesteld. We stapten in en het leek alsof iedereen die deze trein zou nemen in hetzelfde rijtuig had gereserveerd als wij. Ons rijtuig zat dus goed vol. We vertrokken stipt uit Lille en al snel zaten we op de LGV. De Eurostars zitten zeer goed en het was ook jammer dat we in Paris Gare du Nord uit moesten stappen. We hebben daar lunch gehaald in de vorm van een vers belegd stokbroodje met ham en kaas. Daarna met RER D van 11.30 naar Melun tot Paris Gare de Lyon. Hier aangekomen hoopten we wat leuks te kunnen fotograferen maar dat viel heel hard tegen. Er was niks te beleven en we waren blij dat we onze TGV-RD in konden. In de trein de lunch gegeten en dat smaakte zeer goed. Op tijd vertrokken we naar Lyon. We passeerden Paris Gare de Bercy en het daarbij horende opstelterrein voor de TGV’s. Na een tijdje gingen we eindelijk de LGV op en kon de snelheid weer omhoog richting de 300 km/h. We arriveerden op tijd in Lyon. Hier stapten we binnen een half uur weer over op de TGV naar Brussel. De trein bestond uit 2 delen: een TGV Duplex voor Lille Europe en een TGV Reseau Lacroix voor Brussel. Vanzelfsprekend namen we plaats in de Reseau. We hadden een rit van 4 uur voor de boeg. Ik had het boek ‘de Treinreiziger’ van Christopher Portway er maar bij genomen en daarin begonnen met lezen. Een zeer mooi boek, zeer boeiend geschreven. En voordat ik het door had zaten we alweer rond Paris, deze keer sloegen we vlak voor Paris af richting Marne la Vallee. We zouden stoppen op Marne la Vallee, Charles de Gaulle en Haute Picardy. In Lille werden de treinen gesplitst. Onze TGV wisselde van rijrichting en ging richting Brussel, waar we om 19.30 aan kwamen. Na snel wat eten gehaald te hebben gingen we met de IC-A naar Brugge, alwaar onze laatste reisdag eindigde. De dag erop met de Go-pass naar huis, maar die rit stelde niet veel voor.
Ik heb me de afgelopen 2 weken zeer goed vermaakt, ik ben terug gekomen met niet minder dan 826 foto’s en totaal hebben we ruim 10700 kilometer afgelegd. Hopelijk vonden jullie het verslag leuk om te lezen en ik kijk uit naar jullie reacties.