Assistentietoeslag internationale tickets
Re: Assistentietoeslag internationale tickets
Ik dacht voor geen enkel grensstation ??
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Ik kan niet zo snel vinden wat er wel of niet in een beheerscontract mag worden opgenomen, feit blijft wel dat in het huidige beheerscontract staat dat (in een notendop):dentheo schreef:Ik dacht voor geen enkel grensstation ??
En het blijft ook een feit dat er vrijstellingen aan de Europese spoorpakketten door nationale overheden verleend kunnen worden (onder voorwaarden). Sowieso zijn gehandicapten en mensen met een verminderde mobiliteit ten allen tijde vrijgesteld van extra kosten, en mogen ze steeds hun kaartje in de trein zelf kopen. Toch maar eens navragen bij mijn arts of ik daarvoor niet in aanmerking kom.Tweede opdracht: Het grensoverschrijdend reizigersvervoer
Art. 24. Grensoverschrijdend verkeer....
In akkoord met de buitenlandse instanties zorgt de NMBS voor grensoverschrijdende bedieningen tot kort over de grens met treinen van de gewone dienst: in Nederland: Maastricht (met een minimum van 12 treinen per dag en per richting), Roosendaal. In Frankrijk: Rijsel, Luxemburg....etc.
De NMBS onderhandelt in de loop van 2008 met de buitenlandse instanties over de toepassing van de binnenlandse tarieven op het grensoverschrijdend verkeer, en dit tot aan het eerste grote station over de grens. De NMBS zal, in het kader van de ontwikkeling van de diverse grensoverschrijdende Euregiozones, onderzoeken hoe haar woon-werk / woon-school tariefsysteem en het derdebetalersysteem kan ingevoerd worden, teneinde dit grensoverschrijdend vervoer per trein te stimuleren....![]()
De Staat kan voorzien in een financiële tegemoetkoming om de eventuele nettokosten te compenseren die voortvloeien uit de wijziging van de productie en van de aangepaste tarifering, dit rekening houdend met de reële ontvangsten.
Een aantal jaren geleden belde ik voor een ticket voor rolstoelplaats op de Thalys. De mevrouw verontschuldigde zich dat ik zo lang moest wachten omdat de internetverkoop niet werkte belden er meer mensen. Als dat nu terug gebeurt dat de internetverkoop niet werkt, gaan ze dan ook die toeslag vragen?
Ik heb elk jaar gratis treinbiljetten die ik kan omruilen voor TGV en Thalys en eurostar. Maar daarvoor moet ik naar het loket gaan, dus 7€ gaan betalen.
Schandalig dat ze dat die 7€ vragen terwijl ik gewoon niet kan boeken via internet. Ze zouden op zijn minst een systeem van reservatie moeten toelaten zodat ze enkel geld moeten ontvangen en geen trein meer reserveren.
In FRankrijk kan dat, je reserveerd via Internet en hebt dan 24uur of zo tijd om de betaling te maken.
Zal weer nen hele slimme zijn die dat over hethoofd gezien heeft.
Schandalig dat ze dat die 7€ vragen terwijl ik gewoon niet kan boeken via internet. Ze zouden op zijn minst een systeem van reservatie moeten toelaten zodat ze enkel geld moeten ontvangen en geen trein meer reserveren.
In FRankrijk kan dat, je reserveerd via Internet en hebt dan 24uur of zo tijd om de betaling te maken.
Zal weer nen hele slimme zijn die dat over hethoofd gezien heeft.
Bron: VRT
De vakbonden bij de spoorwegen hebben in de voormiddag actie gevoerd tegen de invoering van een persoonlijke assitentietoeslag. Vanaf vandaag moeten reizigers die aan het loket of telefonisch een internationaal ticket boeken, 7 euro extra betalen.
In de grote stations hebben de bedienden aan de loketten internationaal treinverkeer tussen 11 en 12 uur het werk neergelegd. Wie een ticket wilde kopen, moest uitwijken naar de loketten binnenlands verkeer. Aan die loketten hadden sommige bedienden ook het werk neergelegd, zij het voor slechts een kwartier.
Door een toeslag aan te rekenen wil de NMBS reizigers aanzetten om online hun internationale tickets te boeken. Binnenkort sluiten ook verschillende loketten internationaal verkeer in de grotere stations voorgoed. De NMBS noemt de dossierkosten "in lijn van de ontwikkelingen op de internationale markten". Reisbureaus rekenen bijvoorbeeld administratiekosten aan voor het boeken van een reis, argumenteert de NMBS.
De vakbonden vinden de prijsverhoging onaanvaardbaar omdat ze vrezen dat die op termijn zal leiden tot een verlies van banen. "We vrezen dat er personeel zal moeten verdwijnen", zegt Luc Piens van de christelijke vakbonden ACV. "Dat is voor een stuk nu al zo. Door de reorganisatie zijn al loketten internationaal treinverkeer in enkele grote stations afgeschaft. We vrezen ook dat wanneer het binnenlands treinverkeer wordt geliberaliseerd over vier of vijf jaar, de kostprijs van die tickets ook zal stijgen."
De bonden vrezen dat nog meer loketten internationaal verkeer zullen verdwijnen en waarschuwen dat er daardoor ook langere files zullen ontstaan bij de andere loketten. De sluiting van de loketten internationaal verkeer in Brussel Noord is alvast met een maand uitgesteld.
Veel reizigers zijn ook niet enthousiast over de toeslag bij betaling aan het loket. Op de sociale netwerksite Facebook is een groep opgericht tegen de persoonlijke assistentietoeslag. De initiatiefnemer, de Brusselse politicoloog Bleri Lleshi, meent dat deze maatregel "niet veel te maken heeft met hoge dossierkosten, maar eerder een manier is om geld in het laatje te brengen, zeker nu de tekorten van de NMBS steeds groter worden". Vorig jaar had NMBS 500 miljoen euro verlies.
Meer dan 3.000 mensen hebben zich al aangesloten bij de Facebookgroep. Zo'n 800 mensen hebben een petitie ondertekend tegen de persoonlijke assistentietoeslag.
De vakbonden bij de spoorwegen hebben in de voormiddag actie gevoerd tegen de invoering van een persoonlijke assitentietoeslag. Vanaf vandaag moeten reizigers die aan het loket of telefonisch een internationaal ticket boeken, 7 euro extra betalen.
In de grote stations hebben de bedienden aan de loketten internationaal treinverkeer tussen 11 en 12 uur het werk neergelegd. Wie een ticket wilde kopen, moest uitwijken naar de loketten binnenlands verkeer. Aan die loketten hadden sommige bedienden ook het werk neergelegd, zij het voor slechts een kwartier.
Door een toeslag aan te rekenen wil de NMBS reizigers aanzetten om online hun internationale tickets te boeken. Binnenkort sluiten ook verschillende loketten internationaal verkeer in de grotere stations voorgoed. De NMBS noemt de dossierkosten "in lijn van de ontwikkelingen op de internationale markten". Reisbureaus rekenen bijvoorbeeld administratiekosten aan voor het boeken van een reis, argumenteert de NMBS.
De vakbonden vinden de prijsverhoging onaanvaardbaar omdat ze vrezen dat die op termijn zal leiden tot een verlies van banen. "We vrezen dat er personeel zal moeten verdwijnen", zegt Luc Piens van de christelijke vakbonden ACV. "Dat is voor een stuk nu al zo. Door de reorganisatie zijn al loketten internationaal treinverkeer in enkele grote stations afgeschaft. We vrezen ook dat wanneer het binnenlands treinverkeer wordt geliberaliseerd over vier of vijf jaar, de kostprijs van die tickets ook zal stijgen."
De bonden vrezen dat nog meer loketten internationaal verkeer zullen verdwijnen en waarschuwen dat er daardoor ook langere files zullen ontstaan bij de andere loketten. De sluiting van de loketten internationaal verkeer in Brussel Noord is alvast met een maand uitgesteld.
Veel reizigers zijn ook niet enthousiast over de toeslag bij betaling aan het loket. Op de sociale netwerksite Facebook is een groep opgericht tegen de persoonlijke assistentietoeslag. De initiatiefnemer, de Brusselse politicoloog Bleri Lleshi, meent dat deze maatregel "niet veel te maken heeft met hoge dossierkosten, maar eerder een manier is om geld in het laatje te brengen, zeker nu de tekorten van de NMBS steeds groter worden". Vorig jaar had NMBS 500 miljoen euro verlies.
Meer dan 3.000 mensen hebben zich al aangesloten bij de Facebookgroep. Zo'n 800 mensen hebben een petitie ondertekend tegen de persoonlijke assistentietoeslag.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binne ... _ActieNMBS
De kritiek begint nu echt van alle kanten te komen.
EDIT: Adler is me net voor.
De kritiek begint nu echt van alle kanten te komen.

EDIT: Adler is me net voor.

De vergelijking is nog niet gemaakt met de luchtvaartmaatschappijen. Bij o.a. Brussels Airlines, Lufthansa, British Airways, Air France KLM & CityJet hoeft dergelijke toeslag niet betaald te worden bij aankoop tickets telefonisch of in hun kantoren. Ik denk maar aan bestemmingen zoals Parijs, Londen, Amsterdam, Frankfurt, Bordeaux enz.
Dat is niet waar, bij jetairfly betaal je online 15 euro per bestelling aan "elektronische betalingskosten".
Iets wat de NMBS de klanten ook wel zal lappen als de meeste mensen online kopen.
Iets wat de NMBS de klanten ook wel zal lappen als de meeste mensen online kopen.
Maar ik had het niet over Jetairfly. Dat zie ik ze ook nog wel doen, de Ryanair toer opgaan, daar zijn ze nu al min of meer mee begonnen. Ik denk ook dat deze toeslag een eerste stap is naar een toeslag binnen België.Kristofke schreef:Dat is niet waar, bij jetairfly betaal je online 15 euro per bestelling aan "elektronische betalingskosten".
U vraagt zij publiceren een artikel:melle schreef:Kan het centrum voor discriminatie en gelijke kansen hier niets aan doen?
Mensen die geen toegang tot het internet, en specifiek het internetbetalen, worden toch gediscrimineerd?
http://www.diversiteit.be/index.php?act ... rtikel=428
Hoort misschien niet helemaal bij dit topic, maar ik heb een vraag over ticket online.
Ik moet een paar dagen een bepaald traject afleggen. Op "Ticket online" krijg ik een overzicht van alle mogelijke tarieven, een treinkaart voor een week zou het voordeligst zijn. Ik klik op de overeenkomstige "koop" button, en zo kom ik op het bestelformulier. Eerste veld: treinkaartnummer. Ik heb natuurlijk nog geen treinkaart, die zou ik in het station moeten laten maken. Met bijkomende kosten natuurlijk, plus foto. Een beetje misleidend, vind ik. En als ik dan toch naar het loket moet, dan kan ik evengoed daar de validering laten doen.
De kaart zelf online kopen is nog niet mogelijk, veronderstel ik ?
Ik moet een paar dagen een bepaald traject afleggen. Op "Ticket online" krijg ik een overzicht van alle mogelijke tarieven, een treinkaart voor een week zou het voordeligst zijn. Ik klik op de overeenkomstige "koop" button, en zo kom ik op het bestelformulier. Eerste veld: treinkaartnummer. Ik heb natuurlijk nog geen treinkaart, die zou ik in het station moeten laten maken. Met bijkomende kosten natuurlijk, plus foto. Een beetje misleidend, vind ik. En als ik dan toch naar het loket moet, dan kan ik evengoed daar de validering laten doen.
Hopelijk komt de NMBS in de problemen met zulke zaken met de Europese wetgeving dat geafficheerde prijzen de werkelijke prijs moet zijn.
Als je op je website aanprijst dat bepaalde treinkaarten zoveel kosten, maar je kan ze niet online kopen, en aan het loket kosten ze 7 euro meer, dan is dat volgens mij misleidend.
Als je op je website aanprijst dat bepaalde treinkaarten zoveel kosten, maar je kan ze niet online kopen, en aan het loket kosten ze 7 euro meer, dan is dat volgens mij misleidend.
De kaart zelf nog niet, hier wordt altijd 4,80 EUR voor gevraagd. Normaalgezien wordt de foto vanop je EID gebruikt, en moet je er zelf geen meer meebrengen. Je validatieticket kan je dan aan het loket of de ticket-automaat. Je kan het ook thuis laten opsturen - tenminste, als de startdatum minstens 10 dagen in de toekomst ligt.Kalimero schreef:Hoort misschien niet helemaal bij dit topic, maar ik heb een vraag over ticket online.
Maar dit is NIET voor een internationaal traject veronderstel ik ...
Ik kan erover gekeken hebben, maar van die bijkomende kosten heb ik niets gelezen. Dat hadden ze toch mogen vermelden, vind ik. De kans dat die treinkaart nadien nog van pas zal komen is erg klein, ik ga toch maar losse biljetten kopen, dat is goedkoper.fets schreef:De kaart zelf nog niet, hier wordt altijd 4,80 EUR voor gevraagd.
Nouja goed, ik krijg een mail binnen van de NMBS over THALYS PROMO DIT DAT. Ik dacht, laat ik dan toch eens een kijkje online nemen.
Tja en dan krijg je zoiets:

Tja en dan krijg je zoiets: