Hogersluys schreef:
Bwa, 95% van de reizigers doet het met een stuk of 5 formules. De overige kaarten zijn gewoon een erg specifieke doelgroep (journalisten, politieagenten, tandemkaarten, enz). Ik ben er rotsvast van overtuigd dat een zgn vereenvoudiging van het aanbod negatief zal uitdraaien voor de reiziger. Kijk maar naar de "succesvole" afschaffing van de halveprijskaart.
Ik denk dat ik verkeerd begrepen wordt. Ik pleit niet voor zomaar in het wilde weg 'vereenvoudigen.' Tandemkaart? Dat zijn gewoon 2 fietskaartjes. En qua specifieke doelgroepen: een deel zou je kunnen samengooien: laat agenten ook 75% in eerste klasse betalen, net als journalisten, (of 75% korting geven, kan ook, maar daarmee maak je je niet populair bij mij). Dan heb je genoeg aan 2 of 3 algemene kortingskaarten die naar gelang de doelgroep, op een andere manier gesubsidieerd of uitgereikt worden.
Vereenvoudigen kan ook door bijvoorbeeld +65, -26, *doelgroep* een vaste korting te geven op bvb. 10-rittenkaarten met verschillende bestemming (go-pass, railpass). Hetzelfde met trajectkaarten: geef *doelgroep* 20% korting (schooltreinkaart, trajecttreinkaart). Campuskaart, 10-rittenkaart of halftijds werkenkaart kan je ook samengooien, de eerste en laatste categorie geef je gewoon korting op de 10-rittenkaart. Hiermee heb ik nog maar 1 of 2 kortingskaarten, die korting geven op 3 verschillende formules en 4 formules afgeschaft.
Ik ben dus helemaal voor de invoering van algemene 20, 50, 75 en 100% kortingskaarten, discussieer er even over of ze nog klasse-specifiek moeten zijn of maak het ingewikkeld en geef een 50% 2e klasse kortingskaart 20 % korting op eerste klasse.
Wat ook mooi zou zijn is het aanbod overzichtelijker presenteren. Neem bijvoorbeeld de Birthday Go Pass, mooi initiatief om jonge mensen kennis te laten maken met treinen, hun een beetje mobiliteit e.d. toe te vertrouwen. Maar moet dat echt op de site tussen het andere aanbod? Het is gewoon een marketingactie. Vergelijk het bijvoorbeeld met een andere aanbieding die ik net van DB kreeg: als ik binnen 2 maanden nog een treinkaartje koop, kan dat met 25% korting in eerste klasse ipv mijn gebruikelijke in 2e klasse. Dat aanbod werd me persoonlijk gedaan, niemand anders die er mee in verwarring kan worden gebracht. In deze tijden is het toch redelijk eenvoudig om afhankelijk van de gebruiker een andere aanbieding op te stellen en niet alle andere gebruikers ermee te bestoken? B-dagtrips mogen wat dat betreft ook slimmer vermarkt worden.