Brussel, di 03/08/2010

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Trammist

Brussel, di 03/08/2010

Bericht door Trammist »

EXCURSIE MIVB BRUSSEL DI 03 augustus 2010

HEENREIS
IR 3131 Antw-Berchem 08:41 - Brussel-Zuid 09:28

Mijn laatste bezoek aan Brussel, dateerde van de paasvakantie 2010, maar ik heb in tussentijd altijd zin gehad om terug te gaan. Dinsdag 3 augustus 2010 hakte ik dan de knoop door en ging ik, na thuis wat overleg te hebben gepleegd (zo van "oh nee Brussel, het is daar zò gevaarlijk, met die hangjongeren en bendes")... daar heb ik absoluut niks van gemerkt, want zolang je niet "onnozel doet", is het risico onmiddellijk een pak kleiner.

Maar ik kom om het tramnet te verkennen, niet om de socioloog of criminoloog uit te hangen.

Deze dinsdag is zowat de eerste keer sinds het einde van het schooljaar dat ik om 7 uur ben opgestaan, maar dat was zeker geen probleem. Ik moest eerst nog even langs de bakkerij om hun zaak fotografisch vast te leggen, want ik werk aan hun website. En tegen de namiddag is het grootste deel van de koopwaar de deur uit, en een lege bakkerij oogt niet zo smakelijk. Rond 08:32 was ik ik het station Antwerpen-Berchem. Daar stond op het grote bord de IR naar Geraardsbergen/Kortrijk als eerste trein naar Brussel, de IC naar Charleroi ging 10 minuten later en kwam 5 minuten later aan dan de IR, die een stuk meer moet stoppen. Dan toch maar met de IR, dan kon ik onderweg nog genieten van de zachte Break-zetel uit de middenbak. De stempel van de TBG stond -tweede keer dat ik dit meemaak- nog ingesteld op trein 2007, en dat is een trein Charleroi-Antwerpen.

Mijn vorige ronde begon in Brussel-Centraal, nu begon ik in Brussel-Zuid. Mijn JUMP-dagkaart kocht ik dit keer aan een GO-automaat in de 'overdekte straat', wat eigenlijk een afschuwelijk lelijk, onguur betonnen trekgat is. Aan de automaat dit keer, want na reacties op mijn vorig verslag wist ik deze keer dat je aan het wieltje moest draaien om het toestel te bedienen, en inderdaad, die automaten zijn erg handig.

Onder: PCC 7943 Daaronder: PCC7945 @ Van Haelen Afbeelding Afbeelding Ik heb dar in die uithoek zowat 20 minuten doorgebracht, uiteindelijk heb ik voor een stuk van 2 minuten de trein genomen (CR 2161 SA-Berchem 12:02 - Groot-Bijgaarden 12:04), want dat mag met mijn JUMP-ticket. De Prodata op perron 2 van Berchem lustte mijn kaart echter niet, met een "BAD CARD" op het display. Het lag echter zeker en vast aan dat toestel, want ik stak mijn kaart er juist in, en zowel vòòr- als nà deze validering deden alle machines het correct.

PCC7942 @ Drogenbos Kasteel Afbeelding In SA-Berchem stapte er een jong koppeltje af, ik was de enige instapper, en de enige reiziger voor Groot-Bijgaarden, en er zaten slechts enkele reizigers in gemoderniseerd klassiekje 766. Er is dus nog werk aan de winkel.
Afbeelding In Groot-Bijgaarden stapte ik onmiddellijk op een tram van lijn 19 richting De Wand, en onderweg kon ik vanuit de tram een blik werpen op de indrukwekkende basiliek van Koekelberg. Ik stapte echter af aan het K. Astridplein in Jette, want het was 12:20 reeds gepasseerd en ik begon honger te krijgen. Ik wandelde eventjes rond en belandde uiteindelijk in de Panos, waar 3 dames - in het Vlaams - een discussie zaten te voeren over de Taalstrijd voelbaar in het dagelijks leven... Een halfuur later vervolgde ik mijn weg over lijn 19 naar De Wand, ik stapte af aan halte Eeuwfeest, zo ongeveer (een beetje vrij opgevat) aan de voet van het Atomium gelegen. Daar wilde ik dan (opnieuw) T51 nemen, richting Van Haelen, maar die zag ik net wegrijden... dat wil zeggen een kwartier wachten. Ik nam dan maar een fotootje van het Atomium, maar die ga ik niet publiceren, want dan krijg ik SABAM op mijn dak (geen gezever, echt waar!).

T4016 @ Eeuwfeest Afbeelding PCC7915 @ Eeuwfeest Afbeelding PCC7923 @ Eeuwfeest Afbeelding De 51 bracht mij over nog-niet-verkende sporen naar het Zuidstaton, waarna het een herhaling werd van vanmorgen tot in Station Albert, waar ik dan een stukje T4 nam naar halte Messidor, ik had ook aan een andere halte kunnen overstappen, maar deze naam klonk zo mooi :). Ik stapte daar dus over op T92 naar Fort-Jaco. Ik had dit lijndeel eigenlijk bij mijn vorige rondrit willen behandelen, maar de lijn was toen onderbroken. En eerlijk gezegd, ik vind die naam Fort-Jaco nogal curieus, en dus stond dat lijntje hoog op mijn lijstje :). In Fort-Jaco ben ik tijdens de eindpuntrust uitgestapt om even was frisse lucht te kunnen nemen (het was niet bepaald fris in die tram).
In die 51 betrapte ik een kereltje van een jaar of 20 met een baardje en een skateboard over de schouder zo'n afschuwelijk "tag" op het binnenwerk van de tram krassen, walgelijk! Ik had echt goesting om dat stukje krapuul z'n mesje af te pakken en het te steken waar het veel pijn doet! De jongeman stapte aan Belgica over op de metro, en daar vroeg hij dan om advies aan een MIVB-bediende aan de ingang van het metrostation!

PCC7901 @ Fort Jaco Afbeelding In Fort-Jaco zag ik via de gsm op Railtime dat om 15:02 CR 3564 St.-Job v15:02 Mérode a15:14 doorkwam. En dat paste perfect in mijn planning. De trein werd verzekerd door MS86 n° 945, en dit was ook mijn Duikbril-debuut. Ook dit mocht met mijn JUMP-dagkaart, die deze keer niet haperde in de machine. Gelukkig maar, want vlak na de stop in Diesdelle kwam de TBG controle doen. Ik toonde de achterkant van het kaartje met de stempels erop, met de woorden, "ik heb het keurig afgestempeld, meneer", waarop de TBG het kaartje bekeek met een gezicht van ik-snap-er-niks-van-maar-het-zal-wel-ok-zijn.

AM86 n°945 in St.-Job Afbeelding Vanuit de trein kon ik ook een blik werpen op stelplaats Delta van de MIVB. Indrukwekkend bouwwerk! Vooral die viaducten voor bussen.

In Mérode (akelig station trouwens, moet ook dringend gerenoveerd worden), stapte ik gezwind over op M1, met een BOA, richting Stokkel, om in volgende halte Montgomery alweer af te stappen, en T44 naar Tervuren te nemen.
Net zoals ik al vaak heb gehoord, is het lijndeel door het bos inderdaad prachtig. Ik had eigenlijk nog wat willen spotten langs het bosspoor, maar het werd later en later en ik koos voor het rijden. Ik deed de lijn tot aan terminus Tervuren Station.

T7819 @ Tervuren Station Afbeelding Het was intussen 15:45, en ik ging om 18:00 thuis zijn, dus had ik nog tijd genoeg, en ik besloot naar Ban Eik, terminus van T39 te wandelen, wat ik in een dik kwartier deed. Ik had een groot "oef"-gevoel toen ik palen zag staan met bovenleiding. Ik trok een spurtje om de klaarstaande tram zéker niet te missen, en 2 minuten later reden we (ik was de enige reiziger...) weg, richting Montgomery. Ik had lijn 39 al eens gezien tijdens een BTTB-excursie, en om tijd te sparen stapte ik in Stokkel over op M1, met een oud treinstel deze keer.

T7794 @ Tervuren Station Afbeelding Voor L 3466 (Mérode v16:33 - Mechelen a17:09) kwam ik net te laat aan in Mérode, dus bleef ik als geïnformeerde reiziger simpelweg zitten en koos ik voor een reisweg via (mierennest) Brussel-Centraal, waar ik even op spoor 5 moest wachten op IC 2016 (Brussel-Centraal v16:59 - Antw-Berchem a17:37), die 2à3 minuten te laat vertrok uit de buik van Brussel. De vertraging is alleszins niet aangegroeid tijdens de reis. Behoorlijk opvallend was wel dat mijn 2de-klas M6 zowat leeg scheen te stromen tijdens de halte in Mechelen.

In Antwerpen-Berchem was het wachten om op de trap naar de perrontunnel te geraken, en ik moest een kleine sprint trekken om T8 richting Silsburg te halen. Ik was thuis om 17:56. Geslaagd dagje!

Bedankt voor het lezen, hopelijk vond u het interessant en leuk,
Trammist
Afbeelding
Accelerat

Re: Brussel, di 03/08/2010

Bericht door Accelerat »

Die laatste foto is best ironisch... :mrgreen:

Leuk verslagje verder, moet er binnenkort ook maar weer eens heen! :D
Molenbruch Y.

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Mooi verslag! In Brussel kan je nog héél veel interessante MIVB-ritjes maken.
uiteindelijk heb ik voor een stuk van 2 minuten de trein genomen (CR 2161 SA-Berchem 12:02 - Groot-Bijgaarden 12:04), want dat mag met mijn JUMP-ticket.
De (tarifaire) zone Brussel eindigt in Sint-Agatha-Berchem, wat dus betekent dat het JUMP-ticket eigenlijk niet geldig is tot Groot-Bijgaarden, al heb je in die twee minuten waarschijnlijk geen controle gekregen. Kijk maar eens in de lijst van zones op de website van de NMBS, naar dewelke ik natuurlijk niet rechtstreeks mag linken.
ik was de enige instapper, en de enige reiziger voor Groot-Bijgaarden, en er zaten slechts enkele reizigers in gemoderniseerd klassiekje 766. Er is dus nog werk aan de winkel.
Ik heb de indruk dat deze verbinding, die niet in de NZV passeert en het dus vooral moet hebben van opstappers in de omgeving Jette en vooral in de omgeving van de Europese Wijk, tijdens het schooljaar meer dan degelijk bezet is, heel de dag door. Waarschijnlijk wordt de lagere bezetting nu dan ook deels verklaard door de vakantie, bv. op de campus Etterbeek.

Groeten,
Steven

Bericht door Steven »

inderdaad die treintjes zijn vooral gevuld met studenten.
Trammist

Bericht door Trammist »

Molenbruch Y. schreef: Mooi verslag!
Dank je wel!
Molenbruch Y. schreef:In Brussel kan je nog héél veel interessante MIVB-ritjes maken.
I know, Ik hoop het MIVB-netwerk de laatste week van augustus te kunnen afwerken. Op mijn blog (en en ook op dit forum) staat trouwens ook een geïllustreerd verslag van mijn vorige Brusseltrip.
De (tarifaire) zone Brussel eindigt in Sint-Agatha-Berchem, wat dus betekent dat het JUMP-ticket eigenlijk niet geldig is tot Groot-Bijgaarden, al heb je in die twee minuten waarschijnlijk geen controle gekregen. Kijk maar eens in de lijst van zones op de website van de NMBS, naar dewelke ik natuurlijk niet rechtstreeks mag linken.
Godverd.... dat is mijn tweede tariefblunder op rij, maar je bent zeker en vast bedankt voor de correctie. Wat is het toch ingewikkeld...
Ik heb de indruk dat deze verbinding, die niet in de NZV passeert en het dus vooral moet hebben van opstappers in de omgeving Jette en vooral in de omgeving van de Europese Wijk, tijdens het schooljaar meer dan degelijk bezet is, heel de dag door. Waarschijnlijk wordt de lagere bezetting nu dan ook deels verklaard door de vakantie, bv. op de campus Etterbeek.
Steven schreef:inderdaad die treintjes zijn vooral gevuld met studenten.
Hmm... waarom laten ze die CR's in juli-augustus dan niet gewoon om het uur rijden ipv een 20'-40'-interval? Want dit is toch écht wel verspilling.
Molenbruch Y.

Bericht door Molenbruch Y. »

Dat zou op het eerste zicht een logische maatregel zijn, temeer omdat nu tijdens de zomerperiode verschillende drukker bezette IC-treinen afgeschaft worden, maar ik vermoed dat er een aantal bedenkingen te maken zijn:
* De financiering van het CR-project schijnt nogal complex te zijn, staat los van de financiering van de rest van het treinaanbod en is onderhevig aan aparte regelingen. Ik geef een voorbeeld: wij hebben met TTB eens het idee geopperd om de tweede stoptrein tussen Leuven en Ottignies (die eigenlijk ook tot het CR-project behoort) te versnellen tot IR om betere aansluitingen in Leuven te creëren. Dat kon toen niet, omdat een vermindering van de frequentie of een verschraling van het aanbod de volledige financiering in het gedrang kan brengen. Hetzelfde geldt voor de onnutige en zwak bezette CR 54** (Dendermonde - Brussel-West), en dus waarschijnlijk ook voor de CR 21**. Ik ken de details niet, maar anderen weten hier zeker meer over.
* Het (tijdelijk) afschaffen van een L-trein levert geen noemenswaardige besparing op in vergelijk met het afschaffen van een IC-trein, o.a. omdat het aantal uitgespaarde treinkilometers veel kleiner.

Groeten,
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Lijn 26 levert inderdaad veel reizigers af te Mechelen: flink wat overstappers voor richtingen Dendermonde/Gent - Sint Niklaas - Lier/Turnhout, Maar ook overstappers naar een snellere trein naar Antwerpen, al verkiezen die vaak Vilvoorde voor de overstap.
En natuurlijk ook flink wat bestemmingsverkeer, MEchelen is tenslotte een middelgrote stad ; en daarbovenop nog heel wat overstappers naar De Lijn.

Althans zo was het toen ik er reed, tot een klein jaar geleden; er lijkt wel heel wat veranderd sedertdien ingevolge werken rond Evere/Meiser.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 05 aug 2010, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Lukas

Bericht door Lukas »

Hoi,

Trammist,

Bedankt voor je mooi en interessant verslag!!

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
groentje

Bericht door groentje »

Niettemin is een rijpad voor een stoptrein veel duurder. Maar wellicht moet er toch al betaald worden voor dat rijpad, en is een tijdelijke afschaffing daar weinig besparend.
Voor de rest geen aanvullingen, een aangenaam verslag om te lezen, en zeer mooie route die je volgde. Ik vermoed dat je die plattelandsfoto maakte in de buurt van Ban Eik?
Trammist

Bericht door Trammist »

groentje schreef:Voor de rest geen aanvullingen, een aangenaam verslag om te lezen, en zeer mooie route die je volgde.
Dank je wel :)
groentje schreef:Ik vermoed dat je die plattelandsfoto maakte in de buurt van Ban Eik?
Jep... eigenlijk meer aan de kant van Tervuren, ergens aan de av. Elisabeth.
Steve

Bericht door Steve »

Trammist schreef:
Godverd.... dat is mijn tweede tariefblunder op rij, maar je bent zeker en vast bedankt voor de correctie. Wat is het toch ingewikkeld...
Bij twijfel kun je ook altijd het MIVB-netplan bekijken. Stations in het zwart = toegelaten met JUMP / MTB, in het bordeaux = niet toegelaten.

De geldigheid van JUMP-tickets en MTB-abonnementen is als volgt samen te vatten:

- MIVB: het hele netwerk, zelfs buiten het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Enige uitzondering: het stukje NATO - Airport Line op de buslijnen 12 en 21.

- De Lijn en de TEC: alle verplaatsingen binnen de MTB-zone. Heel het Brussels Hoofdstedelijk Gewest valt binnen de MTB-zone, maar vaak zijn er ook een paar toegelaten haltes buiten het Gewest. Deze haltes staan systematisch in het zwart op de kaart, zoals de gewone haltes binnen Brussel. Waar de haltenamen blauw of oranje worden en er ook een logo "MTB" staat, houdt de geldigheid op. Het MTB-logo is normaal bordeaux, maar je zult ook een paar zwarte exemplaren zien: dat betekent dat de MTB-zone ophoudt voor De Lijn, maar niet voor de MIVB-lijn die op hetzelfde traject rijdt. Bijvoorbeeld: de haltes tussen VTM en Vilvoorde Station zijn toegestaan met MIVB-bus 47, maar niet met De Lijn-bus 820.

- NMBS: de treinen binnen de "Zone Brussel", die overeenkomt met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Geen enkel station in Vlaanderen of Wallonië is toegelaten. Soms kan dit tot vreemde situaties leiden, bijvoorbeeld Groot-Bijgaarden: toegelaten met MIVB-tram 19 en De Lijn-bus 355, maar niet met de trein. Idem voor Linkebeek: ok met MIVB-bus 43, vlakbij ook De Lijn-bus 355, maar opnieuw niet met de trein.

- Nog een kleine bijzonderheid: sommige haltes net buiten de MTB-zone zijn in het blauw aangeduid. Die zijn NIET toegankelijk met JUMP en MTB, behálve met de JUMP-kaart voor 5 ritten, bij De Lijn toepasselijk de "voorstadskaart" genoemd. Nog een kleine bijzonderheid aan deze JUMP 5 ritten: als je ze trein neemt binnen Brussel, mag je plaatsnemen in eerste klas.
dentheo

Bericht door dentheo »

Geen enkele regel zonder uitzonderingen.......ongelooflijk vriendelijk voor niet-pendelaars.....punthoofd.
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje

Bericht door groentje »

-Nog een kleine bijzonderheid: sommige haltes net buiten de MTB-zone zijn in het blauw aangeduid. Die zijn NIET toegankelijk met JUMP en MTB, behálve met de JUMP-kaart voor 5 ritten, bij De Lijn toepasselijk de "voorstadskaart" genoemd. Nog een kleine bijzonderheid aan deze JUMP 5 ritten: als je ze trein neemt binnen Brussel, mag je plaatsnemen in eerste klas.
Dit wist ik nog niet. Bedankt :wink:
kika

Bericht door kika »

Oh, tijd voor mij om weer een tripje doorheen Bxl te plannen, nu merk ik pas dat de nieuwe livrei blijkbaar overal al op zit?

Een tarifaire unie doorheen het ganse land zou ik toch heel erg appreciëren...
groentje

Bericht door groentje »

Deze foto dateert van maandag: Afbeelding Dus nee, niet alle trams zijn al in de nieuwe kleuren. Maar wel steeds meer, natuurlijk.
Plaats reactie