3 augustus 2010 (Schönberg)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5495
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

3 augustus 2010 (Schönberg)

Bericht door overweg13 »

De aanhouder wint, en we laten er geen gras over groeien, op de schone berg. Na het debacle van vorige vrijdag proberen we het vandaag opnieuw: wandeling 8 naar Herresbach in Schönberg.

Het is een erg eenvoudig te beschrijven wandeling, van net geen 10 km. We vonden ze in een bijna 30 jaar oude folder met wandelingen in Sankt-Vith, en uiteraard is er van bewegwijzering geen sprake meer. Zoals wel meer het geval is, zijn delen van de wandeling wel opgenomen in het huidige wandelnet. De eerste helft gaat het bergop naar het mooie Herresbach - wat een rust! - door de vallei van de Großweberbach, die zich in Schönberg in de Our zal storten. We wandelen door natuurgebied en het asfalt is ver weg. In het tweede deel gaat het opnieuw naar beneden, deze keer wel over flink wat asfalt, maar vaak door of langs bos, en met enkele schitterende panorama's als toetje. De TWQ bedraagt wel maar 22 %, maar dat is eerder regel dan uitzondering in de Oostkantons. Wel bedenkelijk is dat ondertussen zowat elke heuveltop hier vol windmolens staat. De Mens zal het nooit leren. Omdat we te laf zijn om toe te geven dat we te veel consumeren, weren we ons als een duivel in een wijwatervat om zogezegd zuivere energie te produceren. Daar worden nu de laatste stukjes maagdelijk landschap aan opgeofferd.

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 1556 7:23 7:34 +1 (647)

Brussel-Zuid - Liège-Guillemins 506 7:57 9:00 stipt (1342 - 11808)

Liège-Guillemins - Vielsalm 113 9:18 10:22 stipt (3009 - 11606)

Vielsalm - Schönberg [401] 10:30 11:39 stipt (ab 7561-07)

Schönberg - Sankt-Vith [401] 15:37 15:56 stipt (ab7561-09)

Sankt-Vith - Eupen [394] 16:25 17:35 +3 (ab7521-24)

Eupen - Brussel-Noord 541 18:12 19:54 stipt (1355 - 11833)

Brussel-Noord - Halle 1591 20:17 20:37 stipt (184)

De commentaar:

Het lijkt wel alsof de OV-goden zelf vinden dat ze eerder hun boekje te buiten zijn gegaan. Het is echt lang geleden dat we zowat de hele dag konden rekenen op de stiptheid van de genomen treinen en bussen.

De IR 1556 blijft ons verbazen met zijn stiptheid. Ook vandaag rijdt hij met nauwelijks 1 minuutje vertraging Brussel-Zuid binnen. Eigenlijk hangt zijn lot grotendeels af van de stiptheid van IR 3906 uit Binche: als die met vertraging rijdt, worden de IR's 3105 en 1556 daar het slachtoffer van.

IC 506, die het ons vorige vrijdag lapte, doet het vandaag stukken beter: Brussel-Zuid +1 - Brussel-Noord +3 - Leuven +2 en stipt in Liège-Guillemins. Alleen tussen Brussel-Noord en Schaarbeek gaat het even traag, maar voor de rest wordt het een kommerloze rit.

IR 113 bestaat uit 3 I10 en 1 I6. Dat laatste rijtuig is het eersteklasrijtuig. We kunnen nog even profiteren van de privacy van een coupé dat we helemaal voor ons alleen hebben. De trein is een toonbeeld van stiptheid, ondanks 2 vertragingszones: men herstelt de Tunnel de Cheneux, ondertussen 130 jaar oud, en wat verder één van die indrukwekkende viaducten over de Amblève. Daar komt zelfs een heuse kraan aan te pas. In Coo tel ik 39 uitstappende reizigers. Tussendoor: in Raborive is de eigenaar van het vroegere stationsgebouw er op schitterende wijze in geslaagd om de haltenaam in al zijn glorie en met de geschikte verf aan te brengen.


Lijn 401 heeft een minimale dienstregeling. Het is dan ook ongelooflijk dat de plaatselijke bevolking nog van deze bussen gebruik maakt: een oudere dame heeft blijkbaar boodschappen gedaan in Sankt-Vith en rijdt mee tot Ville-du-Bois; in Rodt stapt ook nog iemand in voor Sankt-Vith.

In Petit-Thier zit (en ligt) een groep van 14 jongeren op de bus te wachten. Ze hebben geluk, want in Wallonië kun je op veel plaatsen net zo goed tot begin september op de eerste bus wachten. De chauffeur is vriendelijk en behulpzaam, maar rekent de jongeren meteen 14 biljetten tegen ticketprijs aan. Het had per reiziger € 0.57 goedkoper gekund, als hij hun een kaart had verkocht. Maar ergens valt dit ook te begrijpen: in Namur-Luxembourg zou hij moeiteloos een Carte Inter voor € 31.22 hebben kunnen aanmaken, in Liège-Verviers kunnen alleen kaarten van € 6.70, een beslissing destijds die ik nog altijd niet goed begrijp. De jongeren betalen ieder hun bijdrage, en dat levert zo'n 9 minuten vertraging op. (Eigenlijk waren we al met 4 minuten vertraging vertrokken.) Maar de aansluiting met lijn 395 in Sankt-Vith verloopt zoals het hoort.

De bus is een Mercedes Conecto van Satracom, stevig afgeveerd en met keiharde zitjes: spartaans op zijn Duits. Waar wij zitten is de stof van de zitjes afgesleten: voeten op de bank lijkt ook hier een kwalijke gewoonte te zijn, want dat is alleen het geval bij de tegenover elkaar staande zitjes. We komen stipt aan in Schönberg: oef, we zijn er geraakt!

Voor de terugrit had ik eigenlijk dezelfde bus verwacht, maar het is een comfortabele Scania en een andere chauffeur van Satracom die ons oppikt. Ook nu weer zijn er nog andere reizigers: die vertonen wel erg flexibel gedrag, want het kan niet eenvoudig zijn om je te schikken naar de dienstregeling. Zo'n bus halfweg de namiddag, en amper nog één rit om terug te keren: dat is toch wel het minimum minimorum. We rijden niet naar Vielsalm deze keer, want daar vertrekt de trein om 16:37 - de bus komt aan om 16:44, en bijna 2 uur wachten zien we niet zitten.

Het wordt dus lijn 394 naar Eupen, aan boord van een kraaknette en comfortabele Setra van de firma Blaise. Die zal ons over het dak van België naar Eupen brengen. Alles in acht genomen is het een redelijk recente lijn: vanuit Eupen reed men vroeger naar Malmédy, maar het gedeelte Botrange - Malmédy werd ingeruild voor een parcours langs Büllingen en Bütgenbach (oh, mooie viaduct) en dat lijkt geen slechte zet geweest te zijn: met 15 à 20 reizigers lijkt dit een lijn met mogelijkheden.

In Eupen komt de trein uit Oostende stipt binnengereden, en om 18:12 zal hij ook stipt vertrekken. De hele rit zal trouwens zo goed als stipt verlopen, ondanks een lang oponthoud vóór Leuven; dat is eens wat anders dan een lang oponthoud ín Leuven. Enig meldenswaardig feit: in Liège weet een zwarte zich nog net op de trein te wurmen: hij moet naar Sint-Niklaas, maar heeft geen geld. Er wordt een formulier opgesteld voor uitgestelde betaling - veronderstel ik.

En ook onze laatste trein van vandaag zal het onberispelijk doen. Je hebt tegenwoordig even veel kans om in een bordeaux stel te zitten als in een vernieuwd, en ook nu hangt ms 184 in laatste positie. We krijgen zelfs nog controle tussen Brussel en Halle. We bereiken Halle na een fijne dag zonder beslommeringen. Mijn vertragingsstatistieken blijven slecht, maar we hebben vandaag een foutloos parcours afgelegd naar en van een toch niet zo evidente bestemming.
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Berichten: 1336
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: 3 augustus 2010 (Schönberg)

Bericht door Paul »

overweg13 schreef:Tussendoor: in Raborive is de eigenaar van het vroegere stationsgebouw er op schitterende wijze in geslaagd om de haltenaam in al zijn glorie en met de geschikte verf aan te brengen.
Hallo Vic,
Ik dacht dat ik alle huidige en voormalige stations en stopplaatsen van het Belgische spoorwegnet kende. Maar Raborive, dat is nieuw voor mij... Bedoel je Martinrive? Of bestond er ook nog een stopplaats Raborive, en waar lag die dan juist?
Groetjes,
Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
groentje
Berichten: 7521
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 3 augustus 2010 (Schönberg)

Bericht door groentje »

Petje af, Vic. Je waagt je echt ver met beperkte dienstregelingen, veel mensen zouden dit nooit aandurven.
Over die windmolens zal ik het erop houden dat ik het er niet mee eens ben 8)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5495
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 3 augustus 2010 (Schönberg)

Bericht door overweg13 »

Paul schreef:
overweg13 schreef:Tussendoor: in Raborive is de eigenaar van het vroegere stationsgebouw er op schitterende wijze in geslaagd om de haltenaam in al zijn glorie en met de geschikte verf aan te brengen.
Hallo Vic,
Ik dacht dat ik alle huidige en voormalige stations en stopplaatsen van het Belgische spoorwegnet kende. Maar Raborive, dat is nieuw voor mij... Bedoel je Martinrive? Of bestond er ook nog een stopplaats Raborive, en waar lag die dan juist?
Groetjes,
Paul
Eén ding is zeker: het mooi wit geschilderde gebouw staat er, en de haltenaam is er duidelijk op aangebracht. Alleen vrees ik dat ik er ingetuind ben, want ik vind inderdaad ook geen enkele referentie naar een halte Raborive. Raborive ligt tussen Martinrive en Aywaille, niet zo heel ver van Martinrive. Maar voor alle duidelijkheid: er lijkt inderdaad nooit een halte Raborive geweest te zijn. Meer info: http://www.aywaille1.be/Gares%20de%20la ... inrive.htm
Laatst gewijzigd door overweg13 op 04 aug 2010, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5495
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 3 augustus 2010 (Schönberg)

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:Petje af, Vic. Je waagt je echt ver met beperkte dienstregelingen, veel mensen zouden dit nooit aandurven.
Over die windmolens zal ik het erop houden dat ik het er niet mee eens ben 8)
En het lukt ook nog in pakweg 95 % van de gevallen. Voor de meesten moet dit inderdaad gekkenwerk zijn - niet alleen kan er veel mislopen, zelfs als er niets misloopt, is het nog altijd een erg lange reis. Maar mijn vrouw en ik genieten vaak ook van de treinreis en de busreis. Dat je af en toe op je goed gesternte moet rekenen, is evident, en dat je na 30 jaar stilaan veel ervaring als trein- en busreiziger opdoet ook, alleszins meer dan de pendelaar die altijd weer datzelfde traject(je) aflegt.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7521
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 3 augustus 2010 (Schönberg)

Bericht door groentje »

Oh, geef mij ook maar een mooie reis, die maakt de helft van het plezier uit. Maar inderdaad, veel mensen zouden zich niet amuseren wegens te gestresseerd.
dentheo
Berichten: 8275
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 3 augustus 2010 (Schönberg)

Bericht door dentheo »

overweg13 schreef: in Liège weet een zwarte zich nog net op de trein te wurmen: hij moet naar Sint-Niklaas, maar heeft geen geld.
Moest waarschijnlijk stoomboot halen ?? Had hij een grote jute zak bij ? :lol: :lol: :lol:
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie