Toeristentreinen

Alles over reizigerstreinen in België.
Beesty

Re: Toeristentreinen

Bericht door Beesty »

Het lijkt mij inderdaad op te vallen dat er met de ICT treinen zéééér regelmatig problemen voordoen (panne's enz).
Ik slaag er de laatste maand maar niet in om ook maar 1 dag tijdig in Bxl te geraken 's avonds..
Verzadigde lijnen, defect materieel, storingen, afgeschafte treinen,..

Als je dan ook is kijkt naar de vertrektijden .. alle treinen vertrekken op een paar minuten na elkaar, en dan flops .. een hele poos niks. Hoe zou het dan toch komen dat de uurregeling niet meer gerespecteerd kan worden :roll:
Vorig jaar leek het mij toch iets beter te gaan.

Zal blij zijn als de zomer weer gedaan is, dat de 50A terug bereden kan worden :)
Molenbruch Y.

Bericht door Molenbruch Y. »

Als je dan ook is kijkt naar de vertrektijden .. alle treinen vertrekken op een paar minuten na elkaar, en dan flops .. een hele poos niks.
Dag,

Daar zijn twee redenen voor. Enerzijds heeft men er bewust voor gekozen om dit jaar de ICT-treinen nog meer als 'voortreinen' van de gewone IC-treinen te laten functioneren. De ervaring leert immers dat dagjestoeristen steeds teruggrijpen naar de overbezette IC-treinen (die ze kennen), en slechts voor een ICT kiezen wanneer die bij wijze van spreken voor hun neus stopt en hen sneller terplaatse kan brengen. Zo'n effect verkrijg je dus enkel wanneer die ICT net voor een gewone IC-trein rijdt. Anderzijds spelen de beperkingen van lijn 50A een rol. Er rijden daar nog veel andere treinen, bv. de stoptrein en het goederenverkeer, die in een ander tempo bewegen dan de IC- en ICT-treinen. Dan kan men vaak gewoon niet anders dan de snelle treinen in groepjes samen te bundelen, tenzij je bv. de stoptrein ergens gedurende een aantal minuten uitwijkt (wat ook niet wenselijk is). Dit is te vergelijken met de dienstregeling op lijn 36 toen deze nog niet viersporig was; de IC-treinen reden daar een tiental jaren geleden ook noodgedwongen in groepjes van 2 om het half uur i.p.v. in een kwartierdienst.

Groeten,
Beesty

Bericht door Beesty »

Ik begrijp hun bedoeling wel hoor .. Maar laat toch geen 4 treinen, op 10 minuten na elkaar rijden op L50A aub :)
zelfs de meest inzichtloze kwakkel ziet dat dit gewoon niet haalbaar is, gezien de beperkte capaciteit van de lijn!
En dan spreek ik enkel over de IC/ICT treinen .. dus (normaal) allemaal met Vmax 160..

Van mij mag't 2 maand regenen dat giet. Ideaal strandweer voor de ramptoeristen: 't stuift niet, en veel plaats op strand (en in den trein) :P
Molenbruch Y. schreef: Dag,

Daar zijn twee redenen voor. Enerzijds heeft men er bewust voor gekozen om dit jaar de ICT-treinen nog meer als 'voortreinen' van de gewone IC-treinen te laten functioneren. De ervaring leert immers dat dagjestoeristen steeds teruggrijpen naar de overbezette IC-treinen (die ze kennen), en slechts voor een ICT kiezen wanneer die bij wijze van spreken voor hun neus stopt en hen sneller terplaatse kan brengen. Zo'n effect verkrijg je dus enkel wanneer die ICT net voor een gewone IC-trein rijdt. Anderzijds spelen de beperkingen van lijn 50A een rol. Er rijden daar nog veel andere treinen, bv. de stoptrein en het goederenverkeer, die in een ander tempo bewegen dan de IC- en ICT-treinen. Dan kan men vaak gewoon niet anders dan de snelle treinen in groepjes samen te bundelen, tenzij je bv. de stoptrein ergens gedurende een aantal minuten uitwijkt (wat ook niet wenselijk is). Dit is te vergelijken met de dienstregeling op lijn 36 toen deze nog niet viersporig was; de IC-treinen reden daar een tiental jaren geleden ook noodgedwongen in groepjes van 2 om het half uur i.p.v. in een kwartierdienst.

Groeten,
Trammist

Bericht door Trammist »

Waar gaat eigenlijk die grote stam MW41 van de Neerpelt-Blankenberge Express naartoe na aankomt in Blankenberge om 10:49 ?
melle

Bericht door melle »

Trammist schreef:Waar gaat eigenlijk die grote stam MW41 van de Neerpelt-Blankenberge Express naartoe na aankomt in Blankenberge om 10:49 ?
Ik dacht dat men deze soms in de bundel laat staan, en soms naar Gent rijdt.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

melle schreef:
Trammist schreef:Waar gaat eigenlijk die grote stam MW41 van de Neerpelt-Blankenberge Express naartoe na aankomt in Blankenberge om 10:49 ?
Ik dacht dat men deze soms in de bundel laat staan, en soms naar Gent rijdt.
Normaal word deze platgezet in de bundel van FBK dacht ik.

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Molenbruch Y.

Dag,

In het weekend heb ik een aantal interessante wijzigingen in de materieelinzet t.o.v. vorig jaar kunnen vaststellen:
* 6731/6781 rijdt met HLE 27 (kant FTG) + 8 M6. Dit is een stam die op weekdagen de IC K verzekert. Verleden jaar werd hier de M5-stam van 7306/8305 ingezet.
* 6803/6853 rijdt eveneens met HLE 27 (kant FSD) + 8 M6. De I10-stam wordt dus niet langer in het weekend ingezet.

Groeten,
Treinenman

Bericht door Treinenman »

Volgens Beluxtrains bestaan de ICT-treinen 6712 en 6762 op weekdagen uit slechts 2 stellen reeks 41, in het weekend uit 5 stellen van deze reeks.
Moeten dit voor weekdagen ook geen 5 zijn of is het een foutje op de website?
Voor zover ik weet bestonden deze treinen altijd uit 5 MW41, ook op gewone weekdagen.
De trein is altijd een beetje reizen.
Trammist

Bericht door Trammist »

Treinenman schreef: Voor zover ik weet bestonden deze treinen altijd uit 5 MW41, ook op gewone weekdagen.
Vrijdag 16 juli 2010 waren het in ieder geval 5 motorwagens, zie ook dit reisverslag.
Molenbruch Y.

Dag,

De website beluxtrains.net staat vol fouten en is dus geen betrouwbare bron voor de samenstellingen. Het probleem is dat er voor veel onbekende treinen gegokt wordt op een aannemelijke samenstelling, zonder dat dit gecheckt wordt. Zeker bij treinen met een afwijkende samenstelling (t.o.v. andere ritten op dezelfde relatie) valt deze website dan ook steevast door de mand.

Groeten,
Steve

Bericht door Steve »

Zijn er eigenlijk betrouwbaardere alternatieven, die bovendien vrij toegankelijk zijn (dus geen Passengerweb enzovoort)?
Treinenman

Bericht door Treinenman »

Blijft die stam MW41 niet soms de hele dag in Blankenberge staan, tot hij de avond weer vertrekt?
De trein is altijd een beetje reizen.
Stef

Bericht door Stef »

Gisteren de ICT 6757 met HLE 2727 en M6 stam en de ICT 6956 met 2 breaks zien passeren in Sint-Niklaas Oost.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LML

Bericht door LML »

Treinenman schreef:Blijft die stam MW41 niet soms de hele dag in Blankenberge staan, tot hij de avond weer vertrekt?
Die trein wordt bijgetankt in Gent ('k veronderstel Merelbeke). Z'n siësta gebeurt in Blankenberge of Brugge...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
bobke

Bericht door bobke »

Ik wist niet zo goed waar ik dit artikel zou plaatsen, maar ik denk dat ik juiste topic wel heb.

Zeventien procent meer bezoekers voor treinstations aan kust in juli
Het aantal aankomende en vertrekkende treinreizigers in de stations aan de Belgische kust is in juli met zeventien procent gestegen in vergelijking met 2009. Dat maakte de NMBS maandag bekend. Oostende blijft het meest bezochte station van de kust.

De vier kuststations werden in juli door 1.252.337 reizigers bezocht of 184.185 meer dan in 2009.

Oostende werd het vaakst bezocht, gevolgd door Blankenberge, Knokke en tot slot De Panne.

De NMBS is alvast tevreden over deze eerste balans. Het zomerse weer tijdens de maand juli wordt als voornaamste reden genoemd.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 100802_089
Plaats reactie