za 24.07.2010 (Luxembourg)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

za 24.07.2010 (Luxembourg)

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Vandaag organiseer ik een excursie naar Luxemburg, de stad met ontelbare facetten, geheel terecht opgenomen in de UNESCO-lijst van het cultureel werelderfgoed. Het moderne economische centrum, waar tegenwoordig de belangrijke financiële instellingen en een aantal Europese instanties huisvesten, is er naadloos geïntegreerd in een decor van burchten, bruggen en verdedigingsmuren, die de geschiedenis van deze middeleeuwse vesting blootleggen. Om het geheel af te maken, mag ook het groen in deze stad opvallend welig tieren. Met het fototoestel in de aanslag maken we ons op voor een verkennende wandeling langsheen de belangrijkste bezienswaardigheden en een rondleiding in de toeristische Casemates du Bock, alsook voor een museumbezoek. Het belooft een schitterende daguitstap te worden, boordevol cultuur en geschiedenis, afgewisseld met de fraaiste panoramische uitzichten.

Wat dat laatste betreft, is ook de treinreis er eentje om van te likkebaarden:

2906 Bilzen 08:08 – Liège-Guillemins 08:52
0113 Liège-Guillemins 09:18 – Luxembourg 11:45

0090 Luxembourg 17:00 – Brussel-Noord 19:41 (Vauban)
6781 Brussel-Noord 20:23 – Bilzen 21:30


Hoewel we het ook met amper drie deelnemers gezellig kunnen maken, valt het aantal inschrijving voor deze excursie toch ietwat tegen. Aan de prijs zal het alvast niet gelegen hebben, want de totale verplaatsingskosten blijven beperkt tot 20,15 EUR per persoon, mits een beetje knutselen met de verschillende tariefformules. En knutselen, dat moet iedere treinliefhebber nu eenmaal kunnen, al was het maar om de ontbrekende pagina’s in het spoorboekje te kleven. Concreet gebruiken we een Go Pass voor de binnenlandse trajecten, twee zogenaamde Billets Courte Durée op het Luxemburgse net en Benelux Youthtickets voor de grenspassages.

Neen, ik vermoed eerder dat het de trein op zich is die de drempel voor sommigen verhoogt. Mijn omgeving – bij uitbreiding heel Limburg – heeft het niet zo voor de spoorwegen, al geldt het omgekeerde natuurlijk evenzeer. Toch slagen we er vandaag in ons te schikken naar het karige treinaanbod, met in het achterhoofd weliswaar het beangstigende besef dat er onderweg eigenlijk niets mag mislopen. Bij vertrek in Bilzen is er daartoe gelukkig geen enkele indicatie, want IR c 2906 rijdt met een verwaarloosbare vertraging. Als vanouds zal de ruime dienstregeling op lijn 34 toelaten dat AM B 314 stipt in Liège-Guillemins aankomt.

Hier haal ik onze grensoverschrijdende biljetten af, waarmee we geheel volgens plan in IR m 113 belanden, voor een ruim twee uur durend spektakel langs één van de meest reliëfrijke lijnen van ons net. Waar we daarnet nog door de uitlopers van het glooiende Haspengouwse landschap kronkelden, banen we ons nu een weg tussen de rotswanden die lijn 42 karakteriseren. Qua materieel is deze verbinding een mooie internationale samenwerking: de Luxemburgse HLE 3017 levert de tractie voor vier I6-rijtuigen van de NMBS. Tijdens de stop in Gouvy verwittig ik onmiddellijk de TBG van de CFL, die hier opstapt, omdat we ons nog in regel moeten stellen voor het traject doorheen het Groothertogdom. Hij rekent geen maakloon aan voor onze Kuerzzäitbilljees, zoals die in het Letzebuergs genoemd worden. Net voor onze aankomst staan we even stil aan een rood sein, met slechts een minuutje vertraging als gevolg.

Om te beginnen heb ik een traject uitgestippeld langs de belangrijkste bouwwerken in de hoofdstad. Een wandeling van ruim een uur brengt ons onder meer naar de imposante Adolfsbrug, de Notre Dame met haar bijhorende graftombes, het geveinsde Casino en het Groothertogelijk Paleis. De ideale manier om kennis te maken met hetgeen deze stad te bieden heeft.

Voor het museumbezoek heb ik een aantal keuzemogelijkheden opengelaten, maar onze voorkeur blijkt unaniem naar het stadsmuseum te gaan. De collectie bestaat uit allerhande documenten, gebruiksvoorwerpen en videomateriaal dat de evolutie van Luxemburg weergeeft, sinds het ontstaan in 963. Voorts wordt er aandacht besteed aan de huidige structuur van het land, alsook de uitdagingen die het te wachten staan. Er lopen momenteel ook twee tijdelijke tentoonstellingen: eentje over leven in the sixties, met een uitstalling van de meest hoogtechnologische voorwerpen uit die tijd, een andere over jeugd door de jaren heen, met een blik op de jongerencultuur en de diverse stijlen van muziek en mode gedurende de voorbije zestig jaar. Allemaal voor slechts 3 EUR (jongerenprijs), een aanrader dus!

Afsluiten doen we in de Casemates du Bock, een gangenstelstel dat nog dateert van de Spaanse overheersing in de 17de eeuw, onder het fort op de gelijknamige heuvel. Dit verdedigingsmiddel bood destijds ruimte voor duizenden soldaten en hun toebehoren, maar fungeerde later bijvoorbeeld ook als gevangenis en in de Tweede Wereldoorlog als schuilplaats. Hoewel er een rondleiding voorzien is, mag de bezoeker ook gewoon vrij ronddolen en klimmen in de soms smalle, donkere of vochtige ruimtes, een bijzondere ervaring voor jong en oud, die vaak als de topattractie van Luxemburg beschouwd wordt. Hier en daar valt een streepje licht binnen door één van de schietgaten, waarvoor steevast een kanon geposteerd staat dat ooit eventuele invasies vanuit het dal moest tegenhouden. Bovenop de constructie kan men ten slotte genieten van een panoramisch uitzicht in alle richtingen: de Alzette die zich een weg baant tussen de prachtige huisjes, de Groothertogin Charlottebrug, de Europese wijk, het Fort Thüngen en nog zoveel meer.

Intussen is het bijna vijf uur geworden, stilaan tijd om de terugreis aan te vatten. Omdat we onderweg nog een avondmaal willen nuttigen, voorzie ik een erg ruime, doch reglementaire overstap in Brussel-Noord. Dat houdt meer dan één voordeel in: naast de zekerheid dat onze aansluiting niet de mist ingaat, ook een verplaatsing met comfortabele en snelle treinen. Dan heb ik het eerste plaats natuurlijk over EC 90, een van de laatst overgebleven internationale dagtreinen, waarvan alleen al de bijnaam bij veel railfanaten tot de verbeelding spreekt. De Vauban, die bovendien met eender welk vervoerbewijs toegankelijk is, staat dan ook garant voor een stijlvolle en zorgeloze rit doorheen centraal Europa, al wordt hij vandaag wel een vijftal minuten te laat aangekondigd. De rijtuigstam, tegenwoordig uit vijf Zwitserse rijtuigen en één Belgische I6 samengesteld, wordt nochtans met ruim dubbel zoveel vertraging door een Franse loc binnengesleept, maar na erg een vlotte wissel – de Belgische HLE 2004 neemt vanaf hier het roer over – blijkt de oorspronkelijke schatting toch correct. Ondanks de jaarlijkse landbouwbeurs in Libramont, waar we (ietwat asociaal) de gordijntjes van onze coupé uit voorzorg even dichtschuiven, blijft het erg rustig, zodat Namur zelfs nog te vroeg in zicht komt. Alleen een hapering bij het binnenrijden van Brussel kan (en zal) een stipte aankomst nu nog in de weg staan.

Na de maaltijd in Brussel-Noord kiezen we met een nogal druk bezette ICT 6781 voor de snelste optie huiswaarts. De aftandse M5-rijtuigen (7306/8305 N67) van vorig jaar zijn intussen gemoderniseerd, maar… nu wordt ineens een M6-stam ingezet, die destijds eigenlijk ook al ter beschikking was. Sinds deze zomer is dit dus meteen ook de eerste reguliere trein door de bocht van Leuven – achter ons spreken twee dames trots over ‘de courbe’ – met dergelijk materieel. De rit verloopt probleemloos, zodat HLE 2702 ons precies op tijd deponeert in Bilzen. Daar blikken we tevreden terug op erg geslaagde uitstap.

Groeten,
groentje
Berichten: 7521
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: za 24.07.2010 (Luxembourg)

Bericht door groentje »

Een mooie reis met een mooie bestemming, en het doet deugd om nog eens een reis zonder teveel vertraging te kunnen lezen. Meer van dat!
Lukas
Berichten: 1691
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: za 24.07.2010 (Luxembourg)

Bericht door Lukas »

Hoi,

Molenbruch Y,

Proficiat met je mooi verslag.Als ik naar Luxemburg ga kies ik soms ook voor deze reisroute maar mijn vertrek is dan vanuit Leuven.Lijn 42 is voor mij ook een supermooie spoorlijn.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Fles

Re: za 24.07.2010 (Luxembourg)

Bericht door Fles »

Ou sont les images? :oops:
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: za 24.07.2010 (Luxembourg)

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Ik had er al maar geen foto's bijgeplaatst, omdat alle treinfoto's nogal wazig waren door het miezerige weer in de voormiddag. Omdat je aandringt, heb ik er de beste dan maar uitgenomen. In Luxemburg zelf viel het weer trouwens best mee, maar daar zal je dan weer geen treinen op de foto's kunnen bespeuren.
DSCN3392b.JPG
ICT 6731 bij vertrek in Bilzen. Op onze terugreis zullen we trouwens zelf in deze stam belanden. Omdat dit materieel op weekdagen de IC K verzekert, staat het stuurstandrijtuig voor deze rit richting kust georiënteerd, tegen de gewoonte in.
DSCN3393b.JPG
Zicht op Liège-Guillemins.
DSCN3409b.JPG
De Adolfsbrug, een nationaal symbool van Luxemburg.
DSCN3436b.JPG
Les Casemates du Bock, van buitenaf.
DSCN3437b.JPG
De Alzette stroomt tussen de prachtige huisjes in de binnenstad...
DSCN3438b.JPG
... en dan kom ik zo'n idyllisch uitzicht toch zeker weer verpesten :wink:

Groeten,
Fles

Re: za 24.07.2010 (Luxembourg)

Bericht door Fles »

Tof! Plaatjes kijken is zo veel leuker :) Het weer kun je niks aan doen natuurlijk, en niet elke foto is een World Press Photo ;)
Accelerat
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: za 24.07.2010 (Luxembourg)

Bericht door Accelerat »

Luxembourg is altijd een hele toffe dag-bestemming geweest.:-d Aardig verslagje ook verder! ;-)
Plaats reactie