controle van tickets
controle van tickets
Ik zie veel mensen die wachten tot de TBG langs komt om dan een ticket te vragen. De meeste TBG's geven dit zonder enige probleem, sommige zeggen voor de 100ste keer 'niet meer doen volgende keer hé'. De klant betaalt een supplement van 2.5 euro omdat hij het in het station had moeten kopen.
Ik dacht dat je zonder ticket zelf op zoek moest naar de TBG. Dat betekent alle treinstellen doorlopen tot je ze tegenkomt? En wat als die in hun kotje zitten?
Gezien ik 7 op de 10 keer gecontroleerd word, is het interessanter om nooit een ticket te kopen en wanneer je wel controle hebt er 1 te kopen en die 2.5 euro te betalen. Bovendien vragen ze uw vertrekstation. Dan ben je toch wel toevallig net het vorige station opgestapt zeker?
Is er iemand die weet wat juist de regels zijn en waarom men steeds zonder een boete er vanaf komt?
Ik dacht dat je zonder ticket zelf op zoek moest naar de TBG. Dat betekent alle treinstellen doorlopen tot je ze tegenkomt? En wat als die in hun kotje zitten?
Gezien ik 7 op de 10 keer gecontroleerd word, is het interessanter om nooit een ticket te kopen en wanneer je wel controle hebt er 1 te kopen en die 2.5 euro te betalen. Bovendien vragen ze uw vertrekstation. Dan ben je toch wel toevallig net het vorige station opgestapt zeker?
Is er iemand die weet wat juist de regels zijn en waarom men steeds zonder een boete er vanaf komt?
Re: controle van tickets
Loket gesloten: vragen aan TBG en eerst uw hand opsteken voor opstappen op de trein. Als het loket open is kan men dat supplement vragen. Dit geldt ook voor gebruik van vorderingen.
Re: controle van tickets
Als je niet verwittigt kan/moet de treinbegeleider in principe 12,50 euro bijrekenen. Sommigen doen dit inderdaad, en dan kan uw rit wel duur uitvallen.
Wat kans op controle betreft, tja, da's de eeuwige discussie zeker? Ik denk dat soms ook als ik op de tram zit in Antwerpen... Ik moet dikwijls de metro nemen en ik heb op die 10 jaar nog NOOIT controle gezien. Wil dat zeggen dat ik dan maar zwart moet gaan rijden? Als iedereen zo redeneert kunnen we binnen een paar jaar heel het openbaar vervoer opdoeken peins ik...
Wat kans op controle betreft, tja, da's de eeuwige discussie zeker? Ik denk dat soms ook als ik op de tram zit in Antwerpen... Ik moet dikwijls de metro nemen en ik heb op die 10 jaar nog NOOIT controle gezien. Wil dat zeggen dat ik dan maar zwart moet gaan rijden? Als iedereen zo redeneert kunnen we binnen een paar jaar heel het openbaar vervoer opdoeken peins ik...
Re: controle van tickets
Als controle in ons land even consequent zou zijn als de Duitstalige landen waren er allicht minder problemen. Ofwel ben je in orde ofwel ben je het niet, niet in orde = tarief betalen. Beginnen in te praten op de controleur zou in principe geen invloed mogen hebben, in fout is in fout. Wij hebben als Belg iets te veel de gewoonte om voor alles een achterdeurtje te willen hebben en het ook te gebruiken.
onafhankelijk van enig beleid stel ik vast dat:
Mensen als ze kunnen alles gratis (legaal of niet) willen doen op openbaar vervoer
Ze een boete altijd zullen aanvechten (verbaal of fysiek, in fout of niet).
Ze het openbaar vervoer slecht vinden maar niet stilstaan bij het prijskaartje en ze vinden niet dat dat met hun bijdrage moet.
mensen zeggen het niet altijd maar lichaamstaal zegt soms meer dan 1000 woorden.
Een aantal zaken zijn gewoon niet aan elkaar te koppelen, openbaar vervoer is gewoonweg niet gratis (geen enkel transport), maak de prijs eerlijk, doe controle consequent zonder discussie en het zal er allemaal al een pak beter uitzien volgens mij.
Jammer genoeg zitten we nog met een domme massa "die niet doorheeft dat voor wat hoort wat".
onafhankelijk van enig beleid stel ik vast dat:
Mensen als ze kunnen alles gratis (legaal of niet) willen doen op openbaar vervoer
Ze een boete altijd zullen aanvechten (verbaal of fysiek, in fout of niet).
Ze het openbaar vervoer slecht vinden maar niet stilstaan bij het prijskaartje en ze vinden niet dat dat met hun bijdrage moet.
mensen zeggen het niet altijd maar lichaamstaal zegt soms meer dan 1000 woorden.
Een aantal zaken zijn gewoon niet aan elkaar te koppelen, openbaar vervoer is gewoonweg niet gratis (geen enkel transport), maak de prijs eerlijk, doe controle consequent zonder discussie en het zal er allemaal al een pak beter uitzien volgens mij.
Jammer genoeg zitten we nog met een domme massa "die niet doorheeft dat voor wat hoort wat".
Re: controle van tickets
Wordt er in België al nagedacht over systemen als in Frankrijk waarbij je je ticket op voorhand moet ontwaarden?
Dat zou ook al helpen bij het gefoefel met Go Passen (die pas ingevuld worden wanneer de TBG in zicht komt).
Dat zou ook al helpen bij het gefoefel met Go Passen (die pas ingevuld worden wanneer de TBG in zicht komt).
Re: controle van tickets
Ik denk niet dat dat een goede manier is om gefoefel aan te pakken, je kan beter meer controle laten doen door vliegende brigades die daadwerkelijk boetes opleggen.haamu schreef:Wordt er in België al nagedacht over systemen als in Frankrijk waarbij je je ticket op voorhand moet ontwaarden?
Dat zou ook al helpen bij het gefoefel met Go Passen (die pas ingevuld worden wanneer de TBG in zicht komt).
Re: controle van tickets
Ik denk niet dat frankrijk een soort passen systeem kent zoals onze gopassen of wat dan ookhaamu schreef:Wordt er in België al nagedacht over systemen als in Frankrijk waarbij je je ticket op voorhand moet ontwaarden?
Dat zou ook al helpen bij het gefoefel met Go Passen (die pas ingevuld worden wanneer de TBG in zicht komt).
Je moet dan stempelmachines hebben die op verschillende plaatsen kunnen stempelen en dus ook moeten vaststellen op welke lijn er al reeds een stempel staat.
Niet zo evident dus. De franse ontwaardingstoestellen zetten altijd op dezelfde plaats een stempel.
Op zwitserse (toch bij de RhB) meerrittenkaartjes gaat er telkens een hoekje meer uit het ticket volgens dat je het kaartje gaat gebruiken. Deze zijn echter een heel pak kleiner van formaat dan onze passen.
Re: controle van tickets
En dan zijn er nog gevallen waarbij je een geldig ticket hebt, maar de conducteur vindt van niet. En omgekeerd...Steven schreef:Als controle in ons land even consequent zou zijn als de Duitstalige landen waren er allicht minder problemen. Ofwel ben je in orde ofwel ben je het niet, niet in orde = tarief betalen.
Groetjes,
Rian
Re: controle van tickets
Mijn ervaring is ook dat TBG's hier meestal véél te braaf in zijn. Onlangs nog meegemaakt op een CR Nijvel - Leuven. Een gezinnetje stapt rustig op (overdag, totaal niet gehaast) met heel de "bataclan" in Brussel-Noord, een van de grootste stations in het land met een massa loketten en automaten. Controle iets voorbij Haren-Zuid, en ze betalen gewoon de ritprijs. Geen 2,50 euro toeslag, laat staan de verplichte 12,50 in zo'n geval, alsof het de normaalste zaak van de wereld is om pas een ticket te kopen bij een controle. En dan laat de TBG zich nog als een mak lammetje uitmaken omdat hij niet voldoende wisselgeld heeft. Ik moest me inhouden om niet uit m'n sloffen te schieten... 

Re: controle van tickets
Steven, natuurlijk moet er betaald worden. Alleen erger ik mij aan het feit dat het steeds de werkende mens is die betaalt. Ik ga al heel de dag werken om de werklozen te betalen, deze komen dan op de trein al luid GSM'end in een vreemde taal en dan denken ze nog niet te moeten betalen ook nog. Is er wel controle liegen ze over hun opstapstation, en betalen enkel 2.5 euro extra, als dat al wordt aangerekend.
Gezien het aantal controles en de verhouding van de 2.5 euro ten opzichte van een volledig ticket leert mij dat het gewoonweg loont te frauderen.
Op de metro is het zonodig nog droeviger. Daar heb ik op 1 jaar tijd welgeteld 1 ! controle gehad.
Gezien het aantal controles en de verhouding van de 2.5 euro ten opzichte van een volledig ticket leert mij dat het gewoonweg loont te frauderen.
Op de metro is het zonodig nog droeviger. Daar heb ik op 1 jaar tijd welgeteld 1 ! controle gehad.
Re: controle van tickets
Zo als Belg wonende in een Duitstalig land spreek ik dat toch tegen uit eigen ervaring. Regelmatig kan ik de schuld prima in de lokale vervoerder haar schoenen schuiven. Als je 1 automaat weghaalt (1 over), die in de trein zelf meestal defect is en de stempelautomaat ook regelmatig kuren vertoond kan je echt niet altijd verwachten dat je een geldig kaartje hebt. En dat doen de meeste controleurs dan ook niet. En ik zie hetzelfde op verschillende lijntjes in het Zwarte Woud. Maar als je vertrekt vanaf een groter station op een wat drukkere lijn met meerdere loketten en/of automaten overdag moet je inderdaad niet met excuses komen aanzetten. In België zijn mijn treinervaringen eerder gemengd: het komt vaak echt op de persoon of haar/zijn humeur aan in plaats van de omstandigheden. Kom ook regelmatig tegen wat Rian aanhaalt: conducteur en reiziger zijn het niet met elkaar eens over de geldigheid van iets. Helaas is dat bij alle maatschappijen wel eens zo.Steven schreef:Als controle in ons land even consequent zou zijn als de Duitstalige landen waren er allicht minder problemen. Ofwel ben je in orde ofwel ben je het niet, niet in orde = tarief betalen. Beginnen in te praten op de controleur zou in principe geen invloed mogen hebben, in fout is in fout. Wij hebben als Belg iets te veel de gewoonte om voor alles een achterdeurtje te willen hebben en het ook te gebruiken.
De rest van je analyse lijkt me helaas wel te kloppen of op z'n minst een hele grote kern van waarheid te bevatten. Wat eerlijke prijzen zijn, is natuurlijk voer voor (een andere) discussie.
Re: controle van tickets
op de metro zal het allicht beteren aangezien de mivb de poortjes gaat invoeren en dat zal zeker al een remmend effect hebben en vlotter de fraude kunnen tegengaan.
Wat de trein betreft mag je niet veralgemenen. De zwaarste fraudeurs zijn geregeld de mensen met de grootste lonen en die hebben dan ook meestal de grootste mond op.
Wat de trein betreft mag je niet veralgemenen. De zwaarste fraudeurs zijn geregeld de mensen met de grootste lonen en die hebben dan ook meestal de grootste mond op.
Re: controle van tickets
Met eerlijke prijzen bedoel ik een systeem dat transparanter is dan het huidige, er is te veel en te ondoorzichtige tariefstructuur voor de reiziger. Hoe weet je snel wat de meest voordelige prijs is voor je reis?kika schreef:De rest van je analyse lijkt me helaas wel te kloppen of op z'n minst een hele grote kern van waarheid te bevatten. Wat eerlijke prijzen zijn, is natuurlijk voer voor (een andere) discussie.
Een klein aanbod aan tickets en abo's waar door middel van verschillende soorten kortingskaarten (een algemene kortingskaart, eentje voor de jeugd eentje voor de senior) een dagticket (geldig voor een dag en niet voor een traject).
Re: controle van tickets
Dat is sinds gisteren gebeurd! Ga voor de grap eens langs de Naamsepoort, bij gelegenheid. Amusement verzekerd.Steven schreef:op de metro zal het allicht beteren aangezien de mivb de poortjes gaat invoeren en dat zal zeker al een remmend effect hebben en vlotter de fraude kunnen tegengaan.

Re: controle van tickets
Hah, zie je dan een massa mensen voor een gesloten poortje staan vloeken?MIVB-reiziger schreef:Dat is sinds gisteren gebeurd! Ga voor de grap eens langs de Naamsepoort, bij gelegenheid. Amusement verzekerd.Steven schreef:op de metro zal het allicht beteren aangezien de mivb de poortjes gaat invoeren en dat zal zeker al een remmend effect hebben en vlotter de fraude kunnen tegengaan.
Ik heb best zin in wat leedvermaak
