Brand in station Herentals
Re: Brand in station Herentals
De tunnel om op spoor 2/3/5 te geraken bevind zich vooraan het perron (gemarkeerd door grote gele pijl):
Het hek is geplaatst. Jullie moeten allemaal eens gaan zien in Herentals, zo'n absurde situatie vind je alleen hier. Ze plaatsen een hek omdat ze niemand hebben om de mensen tegen te houden wanneer een trein passeert.
Ondertussen staat er wel een mannetje om te zien of niemand toch onder het hek klautert,
en dat iedereen braaf een halve kilometer verder gaat naar het einde van het perron bijna.
Klantvriendelijkheid?
Welkom in Absurditals.
Ondertussen staat er wel een mannetje om te zien of niemand toch onder het hek klautert,
en dat iedereen braaf een halve kilometer verder gaat naar het einde van het perron bijna.
Klantvriendelijkheid?
Welkom in Absurditals.
Foto's van absurditalis. Niet alleen de mensen zijn woedend over dit belachelijke gedoe, ook de stationchef heeft geen goed woordje meer over infrabel te zeggen. Zeker vandaag niet, want er liep weer vanalles mis.
Er was een truck tegen een slagboom gereden en het treinverkeer tussen Turnhout en Herentals verliep op een laag pitje. De mensen geraakten verward want de treinen vertrokken niet meer en de informatieborden bleven de gewone dienstregelingen vertonen. Toen er uiteindelijk toch een trein richting Turnhout was, bleek de machinist van de break op spoor 2 het zijn afgestapt. Die moest naar Turnhout zijn andere trein gaan besturen, met als gevolg dat er een break spoor 2 blokkeerde.
Na enkele verkeerde aankondigingen die blijkbaar vanuit Berchem gebeuren, en enkele kwade telefoons van de stationchef, kwamen er dan toch weer treinen op spoor 5. Zo was er nòg een trein naar Turnhout. Maar de TB van die trein had zich in het station van Herentals al van stuurpost gewisseld te hebben richting Brussel, waardoor men deze trein aankondigde naar Brussel. Verwarring alom, en wat het zeker niet makkelijker maakte was dat enorm vervelende hek...Zo heb ik al zeker 7 mensen hun trein zien missen omdat ze slecht te been zijn en niet tijdig langs de andere kant van dat hek geraakten.
Hip hip hoera voor infrabel, het hek was een briljant idee!
Nog een ander bijkomend probleem gaat zijn, omdat nu men zover moet omgaan men over spoor 1 & 2 zal proberen te lopen, want de parking die ligt recht over het bruggetje, en aangezien veel mensen lui zijn zal het misschien niet zo lang duren vooraleer het eerste ongeluk zal gebeuren...
Aan deze foto sta ik iets voor het midden van de wandelafstand van de tunnel het het 'bruggetje'

Er was een truck tegen een slagboom gereden en het treinverkeer tussen Turnhout en Herentals verliep op een laag pitje. De mensen geraakten verward want de treinen vertrokken niet meer en de informatieborden bleven de gewone dienstregelingen vertonen. Toen er uiteindelijk toch een trein richting Turnhout was, bleek de machinist van de break op spoor 2 het zijn afgestapt. Die moest naar Turnhout zijn andere trein gaan besturen, met als gevolg dat er een break spoor 2 blokkeerde.
Na enkele verkeerde aankondigingen die blijkbaar vanuit Berchem gebeuren, en enkele kwade telefoons van de stationchef, kwamen er dan toch weer treinen op spoor 5. Zo was er nòg een trein naar Turnhout. Maar de TB van die trein had zich in het station van Herentals al van stuurpost gewisseld te hebben richting Brussel, waardoor men deze trein aankondigde naar Brussel. Verwarring alom, en wat het zeker niet makkelijker maakte was dat enorm vervelende hek...Zo heb ik al zeker 7 mensen hun trein zien missen omdat ze slecht te been zijn en niet tijdig langs de andere kant van dat hek geraakten.
Hip hip hoera voor infrabel, het hek was een briljant idee!
Nog een ander bijkomend probleem gaat zijn, omdat nu men zover moet omgaan men over spoor 1 & 2 zal proberen te lopen, want de parking die ligt recht over het bruggetje, en aangezien veel mensen lui zijn zal het misschien niet zo lang duren vooraleer het eerste ongeluk zal gebeuren...

Een vriendin van m'n vrouw vroeg een paar dagen geleden hoe ze vanuit Mol in Brussel kon geraken met de trein. Ze koos bewust voor de trein omdat ze helemaal niet graag (en zeker niet alleen) met de auto naar een grootstad rijdt. Vandaag moest ze in Brussel zijn. 's Avonds kon ze met iemand meerijden met de auto richting Mol.
Als ze dat enkele maanden geleden gevraagd had, was m'n antwoord:
In Mol achteraan de trein opstappen en overstappen in Herentals. Dan ben je direct bij de trappen, tunneltje nemen en de trein naar Brussel (die uit Turnhout komt) vertrekt op spoor 5.
Nu met die nieuwe (maar allesbehalve fraaie) situatie in Herentals, heb ik haar aangeraden om door te rijden tot Lier en daar over te stappen. De Hasselt/Neerpelt-Mol-Antwerpen komt aan op spoor 1 en de trein Turnhout-Brussel is de eerstvolgende trein op spoor 1. Zonet kreeg ik een berichtje dat alles vlot verlopen was.
Gelijk wie die me vraagt hoe men vanuit de Kempen (regio Mol/Geel/Olen) het best richting Brussel spoort, geef ik vanaf nu de raad om in Lier over te stappen wegens het geklungel in Herentals...
Als ze dat enkele maanden geleden gevraagd had, was m'n antwoord:
In Mol achteraan de trein opstappen en overstappen in Herentals. Dan ben je direct bij de trappen, tunneltje nemen en de trein naar Brussel (die uit Turnhout komt) vertrekt op spoor 5.
Nu met die nieuwe (maar allesbehalve fraaie) situatie in Herentals, heb ik haar aangeraden om door te rijden tot Lier en daar over te stappen. De Hasselt/Neerpelt-Mol-Antwerpen komt aan op spoor 1 en de trein Turnhout-Brussel is de eerstvolgende trein op spoor 1. Zonet kreeg ik een berichtje dat alles vlot verlopen was.
Gelijk wie die me vraagt hoe men vanuit de Kempen (regio Mol/Geel/Olen) het best richting Brussel spoort, geef ik vanaf nu de raad om in Lier over te stappen wegens het geklungel in Herentals...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
De oplossing is verre van ideaal, als iedereen die normaal in Herentals overstapte, dat in Lier gaat doen, dan gaat het daar wel erg druk worden (instappers Lier + overstappers Kessel/Nijlen/Bouwel/Wolfstee/Olen/Geel/Mol en verder) en dan wordt het zeker ook drummen in het tunneltje daar (wat nu al vaak het geval is).
Ik vind het ook niet logisch dat in een station zoals Herentals de treinen worden omgeroepen vanuit Berchem, hoe kan nu zoiets nauwkeurig zijn? Is dat een gevolg van de brand? Of staat dit binnenkort in bv. Lier ook op het programma?
Groeten
Ik vind het ook niet logisch dat in een station zoals Herentals de treinen worden omgeroepen vanuit Berchem, hoe kan nu zoiets nauwkeurig zijn? Is dat een gevolg van de brand? Of staat dit binnenkort in bv. Lier ook op het programma?
Groeten
De omroepen gebeuren door de seinposten, en de bediening bevindt zich in Berchem. In principe kunnen ze in Berchem tot op een paar honderd meters volgen waar de trein zich bevindt, en kunnen ze betrekkelijk juist omroepen, hoor.
Aangezien Berchem de treinen stuurt is omroepen uit Berchem nog niet zo gek.
Dan kan de seingever (?) zich omdraaien en de spreker rechtstreeks een seintje geven als er iets beslist wordt.
Of de spreker hoort in het seinhuis het "probleem" en de "oplossing" groeien en kan direkt reageren.
Dan kan de seingever (?) zich omdraaien en de spreker rechtstreeks een seintje geven als er iets beslist wordt.
Of de spreker hoort in het seinhuis het "probleem" en de "oplossing" groeien en kan direkt reageren.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Dit is toch nog maar sinds de brand neem ik aan? Riep men vroeger niet zelf om in Herentals?
Zal dit op termijn dan ook in Lier en andere middelgrote stations zo gebeuren?
Nog een andere vraag:
waarom roept men dan ook niet om in kleinere stations? Personeelsgebrek neem ik aan?
Alvast bedankt
Zal dit op termijn dan ook in Lier en andere middelgrote stations zo gebeuren?
Nog een andere vraag:
waarom roept men dan ook niet om in kleinere stations? Personeelsgebrek neem ik aan?
Alvast bedankt

Op termijn gaan alle kleine posten er van tussen, dus ook Lier. In het Noordoosten van België blijven nog Antwerpen-Berchem, Hasselt, Aarschot, Mechelen en Leuven over (plus Antwerpen-Rail, zeg maar linkeroever). Bij Herentals zijn door de brand de zaken alleen maar wat versneld.
In principe wordt er ook op de kleine stopplaatsen omgeroepen, maar naar wat begrepen heb, wordt voor de zone-Herentals (dus ook Turnhout en de stopplaatsen) alles door 2 personen gedaan, treinen trekken, omroepen, veiligheidsmaatregelen treffen... Bij grote storingen kan ik me dus wel voorstellen dat omroepen iets te laag bij de prioriteiten staat...
In principe wordt er ook op de kleine stopplaatsen omgeroepen, maar naar wat begrepen heb, wordt voor de zone-Herentals (dus ook Turnhout en de stopplaatsen) alles door 2 personen gedaan, treinen trekken, omroepen, veiligheidsmaatregelen treffen... Bij grote storingen kan ik me dus wel voorstellen dat omroepen iets te laag bij de prioriteiten staat...
Ik heb gisteren gezien dat in zo'n situaties als beschreven, ze het nauwelijks zelf nog weten. Wat ik nog minder begrijp is dat de stationschef zelf geen micro meer heeft om in deze situaties helderheid te scheppen. Dit had in het geval van deze vrijdag veel misverstanden kunnen vermijden.groentje schreef:De omroepen gebeuren door de seinposten, en de bediening bevindt zich in Berchem. In principe kunnen ze in Berchem tot op een paar honderd meters volgen waar de trein zich bevindt, en kunnen ze betrekkelijk juist omroepen, hoor.
Wat ik lees in je relaas, is dat er heel wat is misgegaan bij de communicatie tussen NMBS-Mobility en Infrabel-Netwerk. Ik werp geen steen, slechte communicatie is zelden de fout van slechts 1 kant, maar als je niet op de hoogte wordt gebracht dat de bestuurder weg is, dat bepaalde treinen beperkt worden, etc. kan je je informatie daar ook niet aan aanpassen. Er zijn immers nogal wat partijen die zich bij problemen willen moeien, en vooraleer de informatie op de juiste plaatsen is geraakt, ben je vaak wel wat tijd kwijt. Maar het probleem zou hetzelfde geweest zijn als de omroep vanuit Herentals zou gebeuren, hoor.
Ik doelde vooral op het feit dat de stationchef zijn 'klanten' niet kon bereiken met de juiste informatie.
Het is te hopen dat nu alles in Herentals vlot gaat lopen, want bij de minste incidenten, lopen de mensen tegen dat hek aan, en dat is niet echt bevordelijk voor de stemming.
Jullie gaan zeker nog van Herentals horen in de komende weken vermoed ik.
Echt ongelofelijk dat ze ons zoiets nog durven lappen na al die miserie die we al gezien hebben met de brand etc...
Ik wil tenslotte nog opmerken dat de ruimte tussen dat "ding" en het eerste sein ongeveer 5.5 rijtuigen bevat en dus een stuk meer dan 2 MW's (4 rijtuigen). Precisiewerk is het dus niet,
een stuk langer dan nodig.
Echt ongelofelijk dat ze ons zoiets nog durven lappen na al die miserie die we al gezien hebben met de brand etc...
Ik wil tenslotte nog opmerken dat de ruimte tussen dat "ding" en het eerste sein ongeveer 5.5 rijtuigen bevat en dus een stuk meer dan 2 MW's (4 rijtuigen). Precisiewerk is het dus niet,
Het minste dat ik kan zeggen is dat wij er ook niet gelukkig mee zijn.dcr schreef:Het is te hopen dat nu alles in Herentals vlot gaat lopen, want bij de minste incidenten, lopen de mensen tegen dat hek aan, en dat is niet echt bevordelijk voor de stemming.
We hebben alles daar afgepast om de afstand niet nodeloos te verlengen, maar:
2MW=100m
Tussen trein en sein (kant Mol) moet 20m veiligheidsafstand zijn.
dus: vanaf het sein kant Mol
-> 20m tot aan kop van de trein kant Mol (20m is al meer dan 0.5 rijtuig!)
-> dan 100m trein (2MW)
-> dan nog een bufferafstand tot de nieuwe stootbalk, en de stootbalk zelf.
Ik kwam (zeer krap gemeten), ook uit op een positie voor de overgang ter hoogte van de mobiele oprijhelling (op de eerste foto van melle), dus pakweg 10m winst?
Tot slot nog melden dat er duidelijke afspraken waren gemaakt ivm de te plaatsen signalisatie. Ik vermoed (hoop) dat de toestand van melle z'n foto's (geplakte A4) dus maar tijdelijk zijn...
spoorwegrealist
Vandaag was er een seinstoring en alles liep er weer in het honderd. (Sporen die bezet waren, treinen die een kwartier buiten het station stonden te wachten om in het station te mogen, maar dat ging dan weer niet want alle sporen waren reeds bezet.. etc)
07:46 + 00:46 Antwerpen-Centraal Traject gewijzigd L 2978
08:17 + 00:19 Antwerpen-Centraal 1 IR 3228
08:22 + 00:20 Turnhout 5 IR 4928
08:40 Antwerpen-Centraal 2 IR 4908
08:41 + 00:10 Turnhout IC 3407
08:44 + 00:10 Antwerpen-Centraal 11 L 2979
08:45 + 00:21 Neerpelt / Hasselt 2 IR 3208
09:04 Lier 11 L 2359
09:17 + 00:18 Antwerpen-Centraal 1 IR 3229
09:21 + 00:08 Brussel-Zuid 5 IC 3430
09:22 + 00:07 Turnhout 2 IR 4929
09:25 Mol 3 L 3158
En met de nieuwe dienstregeling is het weer heel krap qua tijd.
als een trein tussen Herentals en Turnhout 2 minuten vertraging heeft is het al prijs... (Zie rode tijdstippen hierboven)
07:46 + 00:46 Antwerpen-Centraal Traject gewijzigd L 2978
08:17 + 00:19 Antwerpen-Centraal 1 IR 3228
08:22 + 00:20 Turnhout 5 IR 4928
08:40 Antwerpen-Centraal 2 IR 4908
08:41 + 00:10 Turnhout IC 3407
08:44 + 00:10 Antwerpen-Centraal 11 L 2979
08:45 + 00:21 Neerpelt / Hasselt 2 IR 3208
09:04 Lier 11 L 2359
09:17 + 00:18 Antwerpen-Centraal 1 IR 3229
09:21 + 00:08 Brussel-Zuid 5 IC 3430
09:22 + 00:07 Turnhout 2 IR 4929
09:25 Mol 3 L 3158
En met de nieuwe dienstregeling is het weer heel krap qua tijd.
als een trein tussen Herentals en Turnhout 2 minuten vertraging heeft is het al prijs... (Zie rode tijdstippen hierboven)