Nu alleen nog Brussel-West inderdaad, en Simonis. Dan ben ik eindelijk klaar stationsnaambordjes
-
Fles
Re: stationsnaambordjes
Nu alleen nog Brussel-West inderdaad, en Simonis. Dan ben ik eindelijk klaar Re: stationsnaambordjes
Op dezelfde lijn ook de voormalige stopplaats Pannenhuis niet vergeten: er staan nog enkele borden op het oude perron!Fles schreef:
Nu alleen nog Brussel-West inderdaad, en Simonis. Dan ben ik eindelijk klaar
-
Fles
Re: stationsnaambordjes
Bij de MIVB halte Pannenhuis tiens, daar is trouwens een verbinding mee, maar die is helaas dichtgemaakt. Ligt op het grondgebied van Laken, tussen Belgica en Koning Boudewijn als ik me niet vergis.Fles schreef:Pannenhuis?? Nooit van gehoord. Waar is dat op die lijn precies dan?
-
Fles
Re: stationsnaambordjes
Ik word er een beetje tureluurs van daar in Brussel
Er is toch ook gewoon een soort dagkaart voor het hele MIVB-net? Mag je daarmee eigenlijk ook in de treinen? Dan ga ik gelijk even binnen in Brussel-Congres kijken bijvoorbeeld... Een uitputtende netplattegrond heb ik gelukkig al wel 
edit: Wauw, ik vond nog een spoorkaart uit 1933 in mijn verzameling, en op een detailkaartje van Brussel staatie inderdaad: Pannenhuis
Dat Groendreef is in 1954 opgeheven trouwens, volgens deze interessante site 
edit: Wauw, ik vond nog een spoorkaart uit 1933 in mijn verzameling, en op een detailkaartje van Brussel staatie inderdaad: Pannenhuis
Dat Groendreef is in 1954 opgeheven trouwens, volgens deze interessante site -
Trammist
Re: stationsnaambordjes
Ja hoor, het JUMP-ticket, het kost € 4,50 en het is te koop bij de MIVB- en NMBS-verkooppunten, en je kan ermee op iedere bus, tram, metro en trein binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.Fles schreef:Ik word er een beetje tureluurs van daar in BrusselEr is toch ook gewoon een soort dagkaart voor het hele MIVB-net? Mag je daarmee eigenlijk ook in de treinen? Dan ga ik gelijk even binnen in Brussel-Congres kijken bijvoorbeeld... Een uitputtende netplattegrond heb ik gelukkig al wel
-
Fles
Re: stationsnaambordjes
Kijk, precies dat heb ik nodig
Dank je wel. Ik hoop het hele gebeuren alsnog deze maand te kunnen volbrengen 
Re: stationsnaambordjes
Laat gerust iets weten, als ik kan wil ik wel een rondleidinkje geven.
En een zalig tijdsdocumentje heb je daar. De tijd dat Thurn en Taxis nog een belangrijk collistation was, Schaarbeek het tweedebelangrijkste goederenstation, dat er nog een autohandel in het voormalige station van Sint-Joost zat (is nu een jazzcafé geworden), dat Bockstael nog maar plannen waren...
En een zalig tijdsdocumentje heb je daar. De tijd dat Thurn en Taxis nog een belangrijk collistation was, Schaarbeek het tweedebelangrijkste goederenstation, dat er nog een autohandel in het voormalige station van Sint-Joost zat (is nu een jazzcafé geworden), dat Bockstael nog maar plannen waren...
-
Fles
Re: stationsnaambordjes
Het zal t.z.t. in elk geval beginnen met Utrecht - Rotterdam - Brussel Zuid - Quévy (voor Cuesmes, gemist dus) - Brussel Congres, dus op z'n vroegst ergens in de middag. Ik ga proberen of het op 14 mei kan, maar hangt ook af van hoe mijn rug het houdt. Maar op zich best gezellig om de vervollediging van het Benelux-net te vieren met een mede-forumuser
Ik vind het een goed idee 
Re: stationsnaambordjes
Ik moet het nog eens nazien, ik geloof dat ik die week de nacht heb. En dan komt late namiddag me niet slecht uit 
Re: stationsnaambordjes
Eigenaardig dat op dit plannetje het station "Kuregem" niet vermeld staat (tussen Brussel-West en Zuid, aan de rechteroever van het kanaal). De perrons zijn nog zichtbaar langs de lijn, het (mooie) stationnetje werd eind jaren 80 afgebroken.Fles schreef:
edit: Wauw, ik vond nog een spoorkaart uit 1933 in mijn verzameling, en op een detailkaartje van Brussel staatie inderdaad: Pannenhuis
![]()
Re: stationsnaambordjes
Ik heb precies hetzelfde kaartje in een spoorboekje van 1938 gevonden. Ook daar ontbreekt dus Kuregem/Cureghem, alhoewel er 's morgens en 's avonds toch wel enkele treinen stoppen.LHOON schreef: Eigenaardig dat op dit plannetje het station "Kuregem" niet vermeld staat (tussen Brussel-West en Zuid, aan de rechteroever van het kanaal). De perrons zijn nog zichtbaar langs de lijn, het (mooie) stationnetje werd eind jaren 80 afgebroken.
(Dit type bediening heeft het trouwens tot 1984 uitgehouden. Toen waren er nog altijd enkele treinen die de stations op lijn 28 bedienden tijdens de ochtend- en de avondspits. In 1997 is ze dan opnieuw ingevoerd met het aangepaste IC-IR-plan van toen.)
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: stationsnaambordjes
Een mooie font collectie: van het traditionele breukschrift (Rheydt) - in 1941 verboden door de nazi's! - via het kapitaalschrift van de jaren 1960 (Dalheim), naar het verguisde Helveticaschrift (Rheinhausen) tot het nu gebruikelijke font (Meerbusch-Osterrath), met hiertussen nog enkele zeldzame niet-standaard voorbeelden (Breyell)!
-
Fles
Re: stationsnaambordjes
Zo "zeldzaam en niet-standaard" is die ook weer niet hoor, ik heb er genoeg van in de verzameling zitten 
