Treinramp in Buizingen (Halle)

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7517
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door groentje »

Ik heb de mogelijkheid dat de bestuurder toch door rood is gereden, en zich daarna iets anders heeft wijsgemaakt, nog steeds niet afgeschreven, hoor. Maar goed, bij gerede twijfel moet met uitgaan van iemands onschuld, tot het tegendeel is bewezen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Steven »

Men zal de bestuurder ook wel voldoende nagezien hebben op medisch en psychomedisch vlak. Zomaar iemand laten rijden doet men nooit maar moet men in alle gevallen in elk artikel tot in de detail gaan uitleggen waarom en hoe iemand geschikt verklaard is. In dit geval spreek je over een persoonlijk en dus vertrouwelijk medisch dossier.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door 2012 »

HLE 2302 schreef:Hierboven is samengevat uit het artikel dat er word vanuit gegaan dat de bestuurder geen fout tegen de veiligheid heeft gemaakt, waarom dan in godsnaam zo'n vraag ?

Nee, dat kan niet ... Buizingen kan je niet vergelijken met een seinvoorbijrijding.
Bestuurder heeft verklaard dat het sein open stond, om te beginnen is dat al heel geloofwaardig aangezien het sein al veel kuren gehad heeft sinds de ramp.
En ten tweede is het stuk daar kaarsrecht dus is het ook al veel abnormaler van zomaar op te trekken en bijgevolg door het 'rode' sein te rijden en een ongeval/ramp te veroorzaken.

Er zijn dus meer dan genoeg standpunten om er vanuit te gaan dat de bestuurder WEL de waarheid spreekt, en dus geen rood sein genegeerd heeft, dan zou het ook oneerlijk zijn hem te straffen voor iets dat hij niet gedaan heeft.

Het zit dus zeker niet zo simpel in elkaar zoals u het bekijkt.

Greetz 2302.

Nochtans :
1 sein voor de HE.1 stond 2 geel
2 reisweg niet aangelegd voor de HE.1
3 op zijn teloc band geen impuls van het "groen" seinbeeld
4 zoals je zelf zegt de HE.1 verkoopt kuren NA het incident, veel kans dat de "kuren" gevolgen zijn van de herstellingswerken, die snel snel gedaan zijn.

Er rest dus nog maar een kleine kans dat zijn bewering klopt zunne, niets is onmogelijk, maar word met de dag kleiner...
Jani

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Jani »

Dan maar op elk sein in België permanent een camera zetten, dan zullen we nog wel eens zien. Of gaan de bestuurders dan beweren dat de camera niet betrouwbaar is.

Wel een beetje duur denk ik.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door nighttrain »

2012 schreef:

Nochtans :
1 sein voor de HE.1 stond 2 geel
2 reisweg niet aangelegd voor de HE.1
3 op zijn teloc band geen impuls van het "groen" seinbeeld
4 zoals je zelf zegt de HE.1 verkoopt kuren NA het incident, veel kans dat de "kuren" gevolgen zijn van de herstellingswerken, die snel snel gedaan zijn.

Er rest dus nog maar een kleine kans dat zijn bewering klopt zunne, niets is onmogelijk, maar word met de dag kleiner...
Kun je dat punt 2 AUB eens goed itleggen wat je bedoelt?
Als treinbestuurder heb je dat toch ook al meegemaakt dat van 2 gele (positieve impuls) het volgend sein naar groen overgaat?
Punt 4: zoas ik al eerder heb gezegd , als de design van een reiswegenplan mank loopt na een interventie , liep het fout ervoor. de herstellingswerken en de bedrading zijn gedaan volgens de bestaande schemas van voor het ongeval dus....Het plan is waarschijnlijk goed maar eventuele interferenties zijn mogelijk!Dus een obekende factor, hoogspanningsleidingen onder de grond en in de nabijheid, slechte kontakten, of een kabel die ergens gekneusd en soms onderbroken wordt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Steven »

Hij wil met punt twee zeggen dat de reisweg volgens het logbestand van het seinhuis niet verder ging dan het bewuste sein.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door HLE 2302 »

Jani schreef:Dan maar op elk sein in België permanent een camera zetten, dan zullen we nog wel eens zien. Of gaan de bestuurders dan beweren dat de camera niet betrouwbaar is.

Wel een beetje duur denk ik.
Wel dat is ook zoiets, als Infrabel hun eigen seinen al niet meer vertrouwt ... dan stel ik mij daar nog de sterkste vragen bij !

Ik heb ook nogal de indruk dat u bestuurders niet echt kan luchten ... die mensen doen gewoon hun werk.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Hij wil met punt twee zeggen dat de reisweg volgens het logbestand van het seinhuis niet verder ging dan het bewuste sein.

Was volgens mij ook duidelijk aan de "hardware" ttz de wisselstanden.
Stonden zelfs gedocumenteerd op persfotoos.
Theo
Groeten vanop de Heide
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door 2012 »

nighttrain schreef:
2012 schreef:

Nochtans :
1 sein voor de HE.1 stond 2 geel
2 reisweg niet aangelegd voor de HE.1
3 op zijn teloc band geen impuls van het "groen" seinbeeld
4 zoals je zelf zegt de HE.1 verkoopt kuren NA het incident, veel kans dat de "kuren" gevolgen zijn van de herstellingswerken, die snel snel gedaan zijn.

Er rest dus nog maar een kleine kans dat zijn bewering klopt zunne, niets is onmogelijk, maar word met de dag kleiner...
Kun je dat punt 2 AUB eens goed itleggen wat je bedoelt?
Als treinbestuurder heb je dat toch ook al meegemaakt dat van 2 gele (positieve impuls) het volgend sein naar groen overgaat?
Punt 4: zoas ik al eerder heb gezegd , als de design van een reiswegenplan mank loopt na een interventie , liep het fout ervoor. de herstellingswerken en de bedrading zijn gedaan volgens de bestaande schemas van voor het ongeval dus....Het plan is waarschijnlijk goed maar eventuele interferenties zijn mogelijk!Dus een obekende factor, hoogspanningsleidingen onder de grond en in de nabijheid, slechte kontakten, of een kabel die ergens gekneusd en soms onderbroken wordt.

punt 2 = als reisweg ni aangelegd is, dan staat sein toe te velde, alle dat mogen we toch hopen ...

punt 4 = de kuren die er nu zijn is dat het sein DICHT valt ... wat er ook van zij, dat kan nooit de oorzaak zijn van een aanrijding, tenzij van de andere kant een trein door het rood zou rijden wat de HE.1 doet dichtvallen.(maar in dat geval moet de 1707 door het rood gegaan zijn en moet er WEL een reisweg zijn aangelegd voor de 3678, te zien op de logboek van de EBP) Voortgaand op de gegevens volgens blok 1 en de logboeken stond het sein niet open, meer zelfs het sein stond open voor de 1707 die van de andere kant kwam.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door nighttrain »

2012 schreef:
nighttrain schreef:
2012 schreef:

Nochtans :
1 sein voor de HE.1 stond 2 geel
2 reisweg niet aangelegd voor de HE.1
3 op zijn teloc band geen impuls van het "groen" seinbeeld
4 zoals je zelf zegt de HE.1 verkoopt kuren NA het incident, veel kans dat de "kuren" gevolgen zijn van de herstellingswerken, die snel snel gedaan zijn.

Er rest dus nog maar een kleine kans dat zijn bewering klopt zunne, niets is onmogelijk, maar word met de dag kleiner...
Kun je dat punt 2 AUB eens goed itleggen wat je bedoelt?
Als treinbestuurder heb je dat toch ook al meegemaakt dat van 2 gele (positieve impuls) het volgend sein naar groen overgaat?
Punt 4: zoas ik al eerder heb gezegd , als de design van een reiswegenplan mank loopt na een interventie , liep het fout ervoor. de herstellingswerken en de bedrading zijn gedaan volgens de bestaande schemas van voor het ongeval dus....Het plan is waarschijnlijk goed maar eventuele interferenties zijn mogelijk!Dus een obekende factor, hoogspanningsleidingen onder de grond en in de nabijheid, slechte kontakten, of een kabel die ergens gekneusd en soms onderbroken wordt.

punt 2 = als reisweg ni aangelegd is, dan staat sein toe te velde, alle dat mogen we toch hopen ...

punt 4 = de kuren die er nu zijn is dat het sein DICHT valt ... wat er ook van zij, dat kan nooit de oorzaak zijn van een aanrijding, tenzij van de andere kant een trein door het rood zou rijden wat de HE.1 doet dichtvallen.(maar in dat geval moet de 1707 door het rood gegaan zijn en moet er WEL een reisweg zijn aangelegd voor de 3678, te zien op de logboek van de EBP) Voortgaand op de gegevens volgens blok 1 en de logboeken stond het sein niet open, meer zelfs het sein stond open voor de 1707 die van de andere kant kwam.
als de reisweg is aangelegd kan het sein ook toestaan.
groentje
Berichten: 7517
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door groentje »

Inderdaad, maar omgekeerd zou nooit mogen kunnen. Zonder reisweg een open sein, dus.
Kortom, dat de bestuurder door het rood reed, en zich achteraf heeft wijsgemaakt dat het niet zo was, blijft voor mij het meest waarschijnlijke verhaal. Ik wil echter een storing aan het sein niet volledig uitsluiten, en aangezien ik het onderzoek niet volg (of kan volgen), zal dat zo blijven tot de officiële resultaten.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Bart »

groentje schreef: Kortom, dat de bestuurder door het rood reed, en zich achteraf heeft wijsgemaakt dat het niet zo was, blijft voor mij het meest waarschijnlijke verhaal.
Dat zaakje stinkt, en iedereen weet dat.
Als de NMBS & Infrabel er zo zeker van zijn, dat de bestuurder een fout heeft gemaakt, waarom weten we dan tot op vandaag nog steeds niet het juiste verhaal?
Je kan mij echt niet wijsmaken, dat dat onderzoek zo lang blijft duren, gewoon omdat de bestuurder zegt, dat het sein "groen" stond. Als ze echt staalharde bewijzen hadden, hadden ze daar al heel lang mee naar buiten gekomen.
Gewoon om de burgers te laten weten, dat het seinsysteem in België onfeilbaar is.
Maar die bewijzen hebben ze niet, en gaan ze naar mijn gedacht nooit hebben.
groentje
Berichten: 7517
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door groentje »

Ik ken de resultaten van dat onderzoek niet, maar dat het zo lang duurt, ach, is er ooit al een onderzoek snel afgerond in België? Dat is an sich onvoldoende reden om zomaar de bestuurder gelijk te geven. Het logbook van de EBP, maar vooral de gegevens van de 'zwarte dozen' waar geen enkele impuls voor een groen sein is terug te vinden, sterken mij in mijn overtuiging. Zelfs al wil ik, net omdat ik de zaak niet in detail onderzoek, een eventuele seinstoring nog niet uitsluiten. Ook seininrichting is mensenwerk, en mensen maken fouten.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door nighttrain »

groentje schreef:Ik ken de resultaten van dat onderzoek niet, maar dat het zo lang duurt, ach, is er ooit al een onderzoek snel afgerond in België? Dat is an sich onvoldoende reden om zomaar de bestuurder gelijk te geven. Het logbook van de EBP, maar vooral de gegevens van de 'zwarte dozen' waar geen enkele impuls voor een groen sein is terug te vinden, sterken mij in mijn overtuiging. Zelfs al wil ik, net omdat ik de zaak niet in detail onderzoek, een eventuele seinstoring nog niet uitsluiten. Ook seininrichting is mensenwerk, en mensen maken fouten.
U als ongevallenspecialist hebt U al rekening gehouden met het feit dat de bestuurder het sein heeft waargenomen in open of groene stand, en het sein op de een of andere reden is overgegaan naar rood. En gezien het type materiaal, groene stelletjes (excuseer me de oude benaming) is het mogelijk gezien de zitplaats van de bestuurder hij de wijziging niet heeft gezien! Zijn daar al berekeningen over gemaakt om te weten hoeveel tijd of afstand de bestuurder blind rijd met dit type van materieel. Dus hoe sneller de trein hoe korter de tijd van die situatie natuurlijk. Tijdens eer rit houd de bestuurder onbewust zoveel parameters in het oog dat elke milliseconde zijn belang heeft. En ge moet nu niet zeggen "het zou moeten lukken" neen een ongeval is altijd een situatie van "het heeft gelukt"
Enkel als je met dit type materiaal gereden hebt kan je voorstellen wat het verschil is in zichtbaarheid t.o.v. de positie van uw stoel waarop je zit.Je venster is per slot van rekening maar een goeie 40cm breed.Voor de specialisten in driehoeksmeetkunde , bereken eens de hoek en zichtbaarheid indien je het brandpunt meer of minder verschuift t.o.v. een opening van 40 cm!Er is een verschil voor een persoon van 1m60, 1m70 of 1m90.Maar ja dit is praktijkervaring....en de beste stuurlui staan altijd aan de ....
groentje
Berichten: 7517
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door groentje »

Hohoho, ik ben geen ongevallenspecialist. Maar ik weet hoe een klassiekje er vanbinnen uitziet, en ik weet ook dat je een dode hoek hebt.
Alleen zou het een zeer zware storing moeten zijn, die, ik zeg het nogmaals, niet volledig uit te sluiten valt, maar toch wel zeer onwaarschijnlijk is, wanneer het sein groen toonde op een moment dat dat in geen geval mocht. Het sein mocht op geen enkel moment openkomen, het zou dus ook niet mogen kunnen dichtvallen, maar gewoon dicht zijn.
Wil ik daarmee de verantwoordelijkheid in de schoenen van de bestuurder schuiven? Nee, want hij is slechts medeverantwoordelijk. Het verouderde 'veiligheidssysteem' van zijn trein, de druk op bestuurders om én op tijd, én veilig én comfortabel te rijden, en mogelijk nog derde oorzaken die ik niet ken, spelen ook een rol. Een bestuurder rijdt niet willens nillens door een rood sein.
Plaats reactie