ttb map 3 (stations en halten)
ttb map 3 (stations en halten)
Dag
Vermoedelijk zal deze map minder enthousiaste reacties opleveren dan de vorige, maar stations en halten horen nu eenmaal onlosmakelijk bij spoorwegexploitatie, en precies daarom fotografeer(de) ik die af en toe ook wel eens. Ms 955 moest het mapje vol maken. Alle foto's uit een periode tussen 1979 en 1981.
1. 955 (met gebroken ruit!) in WET Schaarbeek op 14/10/1978 - als ik het me goed herinner bracht ARBAC-KBVVS op die dag een bezoek aan de WDT
2. Archennes - merk vooral de betonnen abri's op - je vond ze overal langs het net; behalve de raampjes waren ze vandaalbestendig
3. Basècles-Carrières, net voor de Y. Basècles, waar lijn 86 afsplitste - het was rond 20:00 's avonds, en ik heb zelf altijd verbaasd gestaan over de hoeveelheid licht die er op dat moment nog was
4. Beervelde - ondertussen gesloten en heropend
5. Bierghes: schitterend gebouw, dat spijtig genoeg verkommerde en afgebroken werd - het blijft me verbazen dat de halten tussen Edingen en Halle geen plaatsje krijgen in het GEN - het zou de parkeerdruk op Halle, Edingen en Tubize zeker kunnen verminderen
6. Boechout: de spelling suggereert dat de geschilderde halteaanduiding de tand des tijds goed doorstaan heeft
7. Chaudfontaine: overleefde IC-IR 1984 niet - mooi station, inventief ingepast in de spoorlijn, en misschien toch wel met voldoende potentieel, maar het moest weg
8. Comblain-la-Tour
9. Genappe: zelfs lang voor de sluiting van lijn 141 al in belabberde toestand
10. Halle by night - mooie herinneringen aan de keet tussen spoor 2 en 3 waar ik vele uren sleet
11. Houyet-Ardenne, zonder draad, en met zijn oude benaming
12. de Koninklijke Halte, n.a.v. de eerder vermelde rondrit van GTF
13. Landelies: ik weet niet eens of hier zo veel veranderd is
14. Lembeek: maar hier is dat wel het geval - ALLES is hier veranderd
15. Poix-Saint-Hubert: winters tafereel - we zouden naar Mirwart stappen, door een flinke sneeuwlaag
16. seinhuis Brussel-Zuid - het oranje "rijtuig" voegt peper en zout aan de foto toe
17. Sint-Amands: langs lijn 52 - verdwenen, om nooit meer terug te keren
18. Viane-Moerbeke: gezellige plek langs lijn 123
19. Villers-la-Ville: zonder draad, met betonnen abri's - echt gezellig was en is het niet
20. Walzin: vanuit een rijtuig gefotografeerd - typische afsluiting - op wat resten na is er niks meer over van deze halte tussen Dinant en Houyet, waar maar enkele treinen per dag stopten
21. Weyler: tussen Arlon en Sterpenich
22. Wezemaal, ook een verhaal van open en dicht
Ziezo, de volgende keer zijn het weer treinen.
Vermoedelijk zal deze map minder enthousiaste reacties opleveren dan de vorige, maar stations en halten horen nu eenmaal onlosmakelijk bij spoorwegexploitatie, en precies daarom fotografeer(de) ik die af en toe ook wel eens. Ms 955 moest het mapje vol maken. Alle foto's uit een periode tussen 1979 en 1981.
1. 955 (met gebroken ruit!) in WET Schaarbeek op 14/10/1978 - als ik het me goed herinner bracht ARBAC-KBVVS op die dag een bezoek aan de WDT
2. Archennes - merk vooral de betonnen abri's op - je vond ze overal langs het net; behalve de raampjes waren ze vandaalbestendig
3. Basècles-Carrières, net voor de Y. Basècles, waar lijn 86 afsplitste - het was rond 20:00 's avonds, en ik heb zelf altijd verbaasd gestaan over de hoeveelheid licht die er op dat moment nog was
4. Beervelde - ondertussen gesloten en heropend
5. Bierghes: schitterend gebouw, dat spijtig genoeg verkommerde en afgebroken werd - het blijft me verbazen dat de halten tussen Edingen en Halle geen plaatsje krijgen in het GEN - het zou de parkeerdruk op Halle, Edingen en Tubize zeker kunnen verminderen
6. Boechout: de spelling suggereert dat de geschilderde halteaanduiding de tand des tijds goed doorstaan heeft
7. Chaudfontaine: overleefde IC-IR 1984 niet - mooi station, inventief ingepast in de spoorlijn, en misschien toch wel met voldoende potentieel, maar het moest weg
8. Comblain-la-Tour
9. Genappe: zelfs lang voor de sluiting van lijn 141 al in belabberde toestand
10. Halle by night - mooie herinneringen aan de keet tussen spoor 2 en 3 waar ik vele uren sleet
11. Houyet-Ardenne, zonder draad, en met zijn oude benaming
12. de Koninklijke Halte, n.a.v. de eerder vermelde rondrit van GTF
13. Landelies: ik weet niet eens of hier zo veel veranderd is
14. Lembeek: maar hier is dat wel het geval - ALLES is hier veranderd
15. Poix-Saint-Hubert: winters tafereel - we zouden naar Mirwart stappen, door een flinke sneeuwlaag
16. seinhuis Brussel-Zuid - het oranje "rijtuig" voegt peper en zout aan de foto toe
17. Sint-Amands: langs lijn 52 - verdwenen, om nooit meer terug te keren
18. Viane-Moerbeke: gezellige plek langs lijn 123
19. Villers-la-Ville: zonder draad, met betonnen abri's - echt gezellig was en is het niet
20. Walzin: vanuit een rijtuig gefotografeerd - typische afsluiting - op wat resten na is er niks meer over van deze halte tussen Dinant en Houyet, waar maar enkele treinen per dag stopten
21. Weyler: tussen Arlon en Sterpenich
22. Wezemaal, ook een verhaal van open en dicht
Ziezo, de volgende keer zijn het weer treinen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Met deze foto's kun je pas echt beseffen hoe hard alles veranderd is! Toffe bijdrage wederom!
-
- Berichten: 2571
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Los van de kwaliteit en de waarde van dit historisch fotoarchief zie ik toch geen gebroken kopruit op de 955.
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Bedankt. Het snoert ook de mond van veel criticasters die blijven beweren dat er niets veranderd is. Er is wel degelijk veel veranderd, wat niet betekent dat we op dit moment een ideale toestand bereikt hebben. Zelf vond ik treinreizen veel aangenamer zo'n 35 jaar geleden, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik leven tout court veel aangenamer vond in de jaren 1960 en 1970.sncf-sncb schreef:Met deze foto's kun je pas echt beseffen hoe hard alles veranderd is! Toffe bijdrage wederom!
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Hoi,
Vic,
Proficiat met je mooie foto's!!Ook bedankt voor de mooie nostalgische foto van de halte Wezemaal,een halte die in mijn thuisgemeente ligt.(Wezemaal is een onderdeel van de fusiegemeente Rotselaar).
Lukas
Vic,
Proficiat met je mooie foto's!!Ook bedankt voor de mooie nostalgische foto van de halte Wezemaal,een halte die in mijn thuisgemeente ligt.(Wezemaal is een onderdeel van de fusiegemeente Rotselaar).
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Ik vind de veranderingen sinds die tijd misschien wel positief in het algemeen, toch heb ik spijt dat er niet meer moeite gedaan is om de oude stationsgebouwen in hun voormalige glorie te herstellen. Ik vind ze belangrijk cultureel en industrieel erfgoed. Gelukkig staan die van Eppegem en Weerde er nog.
Bedankt voor deze mooie bijdrage, Vic!
Bedankt voor deze mooie bijdrage, Vic!
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Als je goed kijkt zie je duidelijk dat de linkse ruit (van de 3 front-ramen) gebroken is.nighttrain schreef:Los van de kwaliteit en de waarde van dit historisch fotoarchief zie ik toch geen gebroken kopruit op de 955.
Prachtige foto's maar weer !
Eigenlijk erg hoeveel het veranderd is in 30 jaar ... en die veranderingen zijn niet altijd positief geweest.
Verder vind ik het station van Chaufondtaine prachtig ... bestaat het gebouw zelf nog en op welke lijn is deze eigenlijk precies gelegen ?
Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Het stationsgebouw staat er nog steeds. Het ligt op lijn 37 tussen Chênée en Trooz. Het is me nooit duidelijk geweest waarom Chaudfontaine zo nodig moest verdwijnen. En zeggen dat ze tot 1984 een rechtstreekse verbinding hadden met Brussel, met de semi-directe treinen die toen naar Brussel en dan verder naar Quévy en Saint)Ghislain(-Hornu) reden!HLE 2302 schreef: Verder vind ik het station van Chaufondtaine prachtig ... bestaat het gebouw zelf nog en op welke lijn is deze eigenlijk precies gelegen ?
Greetz 2302.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Het stationsgebouw van Chaudfontaine is zelfs in vrij degelijke staat op dit moment, aan de overkant van het spoor ligt de fabriek van het welgekende watermerk.
-
- Berichten: 2571
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Dit is hier een voorbeeld van een "trompe l'oeil".HLE 2302 schreef:Als je goed kijkt zie je duidelijk dat de linkse ruit (van de 3 front-ramen) gebroken is.nighttrain schreef:Los van de kwaliteit en de waarde van dit historisch fotoarchief zie ik toch geen gebroken kopruit op de 955.
Greetz 2302.
Mischien ben ik nog 1 van de weinigen die met die stelletjes heb kunnen rondtoeren op het spoor, dus hoe verklaar je dat het witte gedeelte , dat integraal deel uitmaakte van elk van de 5 kopruiten, nog intact is? Alsook het bovenste deel (met de weerspiegeling) en het zonnescherm erachter.
Het wit was er om de ogen van de treinbestuurder niet te vermoeien t.o.v. voorbij zoevende ballast en dwarsliggers.
Wat de "trompe l'oeil" veroorzaakt is de zekeringenkast achter de bestuurder. het was nog een zekerings panneel met oude schroefzekeringen.Alsook de dienstrooster standaard die rechts stond.
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Ben je gek, dit zijn heel erg boeiende foto's. Stations zijn vaak heel fotogeniek, en de haltes zijn op hun manier ook wel leuk, of interessant.
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Als frequent fotograaf van stationsgebouwen heb ik genoten van uw foto's. Inderdaad is er wat stations betreft de voorbije decennia relatief veel veranderd. Vaak in negatieve zin (afbraak van gebouwen en dergelijke). Ik ben er overigens stellig van overtuigt dan we ons momenteel opnieuw aan de vooravond van een nieuwe 'revolutie' (tenminste wat stationszaken betreft) bevinden: de onvermijdelijke privatisering van de NMBS en de daarbij horende sluiting van 90% van de momenteel aanwezige loketten zal alles opnieuw ingrijpend veranderen.
PS: Wat je zegt over de betonnen abri's klopt volledig: in tegenstelling tot de plastieken exemplaren van vandaag waren die dingen niet kapot te krijgen. Het is dan ook niet toevallig dat ze nog relatief vaak te zien zijn (al zijn ze ook aan het uitsterven). Ik vraag me af hoe lang die gele exemplaren mee zullen gaan, ik wed niet zolang als eerstgenoemden.
PS2: Die stationsverlichting van station Wezemaal: weet iemand of iets dergelijks nog voorkomt in België (ik denk aan afgelegen plaatsen in Wallonië)?
PS: Wat je zegt over de betonnen abri's klopt volledig: in tegenstelling tot de plastieken exemplaren van vandaag waren die dingen niet kapot te krijgen. Het is dan ook niet toevallig dat ze nog relatief vaak te zien zijn (al zijn ze ook aan het uitsterven). Ik vraag me af hoe lang die gele exemplaren mee zullen gaan, ik wed niet zolang als eerstgenoemden.
PS2: Die stationsverlichting van station Wezemaal: weet iemand of iets dergelijks nog voorkomt in België (ik denk aan afgelegen plaatsen in Wallonië)?
-
- Berichten: 2571
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Ik had het niet over de fotos in het algemeen, enkel over de nota betreffende het motorstel 955 ,das alles..groentje schreef:Ben je gek, dit zijn heel erg boeiende foto's. Stations zijn vaak heel fotogeniek, en de haltes zijn op hun manier ook wel leuk, of interessant.
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: ttb map 3 (stations en halten)
^^Ik denk dat groentje eerder verwees naar de zin waar dit topic mee begon "Vermoedelijk zal deze map minder enthousiaste reacties opleveren dan de vorige" wat dus niet zo is, integendeel.
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Hoi,
Hogersluys,
Die perronverlichting in Wezemaal is al een tijdje geleden vervangen door modernere lampen.
Lukas
Hogersluys,
Die perronverlichting in Wezemaal is al een tijdje geleden vervangen door modernere lampen.
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!