pagina op antwerken.be met video's
Fotoserie tramverlenging Wijnegem
datum: 21 mei 2008
In deze reeks laat ik het toekomstige tracé zien van Tram 10 naar Wijnegem langs de August van de Wielelei en Turnhoutsebaan. Ook zit hier een stuk toekomstig tracé bij dat pas in Fase II van het tramproject gerealiseerd wordt.
Als je een reactie wilt plaatsen op een specifieke foto, quote deze dan aub niet, maar gebruik het nummer.
1. De bestaande eindpunt-keerlus van tram 10, Deurne-Schotensesteenweg.
2.
3. Blik staduitwaarts (richting Wijnegem)
4. We rijden verder, zicht stadinwaarts
5. Opnieuw staduitwaarts
6. Dit is een vn de vreselijkste kruispunten die ik ken...
7. Heelhuids overgestoken, oef
8.
9. Stadinwaarts zicht
10. We komen aan de Makro, op de voorgrond de inrit van het tankstation en de parking
11. Voorbarig zoals ze bij DLA zijn, hebben ze al een halte gewijd aan een nog te bouwen stelplaats.
12. De bestaande bushalte, waar het echt ontzettend druk kan zijn, en de mensen moeten dan in een reeds overvolle 41. ... bus gepropt worden... En dit gebouwtje van het Wegendistrict wordt vervangen door de stelplaats.
13. Dit kruipunt is eveneens zeer dodelijk.
14. Stadinwaarts.
15. Het kruispunt op de voorgrond, het Wijnegem Shopping Center erachter.
16. Verder richting Wijnegem.
17.
18.
19. Ongeveer hier ergens komt de "voorlopige" eindhalte...
20. ...want vlak hierna versmalt de baan drastisch, welkom in de doodse dorpskom van Wijnegem. Op een paar gepensioneerden en automobilisten op doorrit is er hier geen volk op straat...
21. Hier zal de tram het hoogstwaarschijnlijk zonder vrije bedding moeten stellen.
22. de Markt. 6 dagen op 7 een kale parkeervlakte
23.
24. We naderen de brug. Dit ding drijft de ingenieurs van BAM tot wanhoop. Ze is veel te stijl voor een tram en de brug verlagen is taboe met het toenemende scheepvaartverkeer met containers.
25. Nee, deze brug is geen GTI, ze maakt gewoon een bocht van bijna 90°.
26. 't sas van Wijnegem
27. Deze brug is echt wel zwaar voor fietsers. Afdalen daarentegen, whiiiiiiiiii!
28. Richting Antwerpen. Over de brug in de verte loopt de Houtlaan.
29. Terug huiswaarts.
30.
Spoedig komt ook een reportage van de Ruggeveldlaan, het stuk waar ook een trambaan komt.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8. Dit is het Wim Saerensplein, het huidige eindpunt van tram 5. Deze keerlus
9.
10. Weer richting kruispunt
11.
12.
13.
14.
15. Het kruispunt met de August van de Wielelei

2.
3.
4.
Tussen Schotensesteenweg en het kruispunt
6.
7.
9. Hier is men al wat verder gevorderd...
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
2. Eindpunt in Wijnegem
3. Niet Wijnegem, maar wel het eindpunt in Boechout
4. een visualisatie van de toekomstige situatie
5. De werf van de nieuwe stelplaats, in de verte ziet u het Makro grootwarenhuis. De foto is genomen vanaf het trapje van de werfkeet.
6. Nogmaals de werf. Dit keer aan de begane grond, aan de AvdW-lei.
7. De August van de Wielelei, stadinwaarts. De bomen en struiken zijn reeds verwijderd.
8. Hetzelfde zicht, staduitwaarts
9. De Ruggeveldlaan, richting Wim Saerensplein
10. Het kruispunt met de Schotensesteenweg
11. De aansluiting met een zijstraat die wordt vernieuwd.
12. Hier zijn de werken van fase 2 al aan de gang...
13.
14.
15.
16. De halte aan de Venneborglaan
17. Richt W. Saerens
18.
19. Opnieuw het kruispunt met de Schotensesteenweg
20.
21. De laatste foto van de Ruggeveldlaan...
22. Het kruispunt Ruggeveldlaan-Aug. van de Wielelei, volledig beschikbaar in alle richtingen vanaf 9 juli
23.
24. De bedding tussen het kruispunt en de oude terminus Schotensesteenweg (lijn 10)
25. Oude terminus Schotensesteenweg, aan de linkerkant het Prov. Inst. St.-Godelieve
26. Tussen al het grijs betongeweld toch nog een beetje groen...
Ziezo, dat was het voorlopig. De volgende update is voor ergens na het bouwverlof. Eind augustus ofzo.