Paul1946 schreef:Pers meldt dat de treinbestuurder ooit een rood licht negeerde. Het schokt me dat de pers dit meldt. Maar nog veel erger vind ik dat de NMBS dit in deze situatie bevestigt. Wie binnen de NMBS bevestigde dit bericht???Mij geeft dit de indruk dat de bestuurder in Buizingen inderdaad een groen licht had en dit om twee redenen.
Als hij eerder een rood licht negeerde met de zware sanctie tot gevolg, zal hij wel oplettender zijn. Ten tweede: de gretigheid waarmee de NMBS die eerste fout bevestigt, doet mij vermoeden dat men zijn huidige verklaringen als "ongeloofwaardig" wil bestempelen.
Wel, zoals ik hierboven al schreef was het niet echt een sein negeren dat hij deed, volgens de gazet was het een grondsein, een sein voor de kleine beweging dus, waar hij slechts enkele meters doorzat ... en geloof me, op vorst staan er zoveel van die seinen rondgestrooid, links, rechts, ... Wat het daar zowizo al gevaarlijker maakt.
Daarom geloof ik ook niet dat die tb echt rood gezien heeft op dat sein, Het is onmogelijk dat hij dat sein niet zou gezien hebben, het is een recht stuk spoor daar, en het sein is redelijk goed zichtbaar ...
Ahja, wij kunnen enkel speculeren, de rest zal het onderzoek wel uitwijzen. (En hopelijk verloopt het onderzoek dan ook eerlijk.)
stefanic schreef:
Ik kan me ook niet van de indruk ontdoen dan dat de treinbestuurder echt zeer alert was (ongeacht zijn vorgeschiedenis). Waarom?:
De IC heeft de CR naar mijn mening net niet in de flank gegrepen maar half op de kop. Dus is het ongeval gebeurd quasi OP de wissel. De tijd tussen de inpact en het moment dat de IC zijn 'rechtdoor' reisweg verliet om naar het spoor van de CR af te buigen kan volgens mij niet echt lang zijn (overloopspoor tussen beide paralelle sporen is hoelang? En hoe snel reed de IC?...). Als je dan ziet dat de TBS nog de tijd had om een noodremming in te zetten en de kans nog zag -al is het enkele cruciale meters- uit de stuurcabine de trein in te lopen, moet hij volgens mij toch zeer snel hebben gereageerd nadat hij de IC ineens naar zijn spoor zag afbuigen, en dus ook zeer alert geweest zijn. Door een rood sein rijden pakweg 30sec eerder lijkt me dan ook onwaarschijnlijk, net zoals hijzelf zou ontkennen (ik zeg 'zou' omdat je op de duur niet meer weet wat in de gazetten kletspraat is en wat niet).
Ik ben echt benieuwd wat het detailonderzoek van het parket zal uitwijzen. Ik denk dat ondertussen ongeveer half België aan de lippen van de man zal hangen die de resultaten zal bekendmaken.
De IC trein reed volgens wat ik gehoord heb 120 km/h, volgens de krant was de reisweg nog niet aangelegt als de reisweg voor de stoptrein al tot aan dat sein was aangelegt ... dus volgens wat de gazet verteld zou de tb van de andere trein eigenlijk een beperkend seinbeeld moeten hebben gekregen ... dan kan het niet dat hij op die wissel 120 km/h reed.
Hij is ook niet echt gaan lopen, is gewoon de zijgang in kunnen springen, en dat zal vermoedelijk zijn redding geweest zijn.
Nu, hoe we het ook draaien of keren, er is iets gebeurd, en er is maar één iemand die dit echt weet, en dat is de bestuurder zelf ... en als het echt geen rood seinbeeld was, dan hoop ik dat ze hem toch geloven ... hoe onwaarschijnelijk ook.
Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...