Treinramp in Buizingen (Halle)

Alles over reizigerstreinen in België.
odul

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door odul »

Steven schreef:
odul schreef:Ik raad je ook aan eens op zo'n seinpost te gaan kijken, en aan de 'electro's" te vragen wat er allemaal bij komt kijken voor je een reisweg kan aanleggen, omtrent veiligheidsmaatregelen.
Dan nog moet je er rekening mee houden dat ook hier ondanks dit alles iets verkeerd kan gaan, jij sluit die optie op slag volledig uit. Zoals eerder gezegd niets is perfect.
Uitsluiten is een groot woord, maar als er één detail ontbreekt kan je de reisweg niet aanleggen.
Ook daarvoor dienen die "rode" seinen.
De grootste verantwoordelijkheid van de TBS is er gevolg aan te geven.
Vandaar dat de menselijke fout gemakkelijk bij hen ligt.
odul

Bericht door odul »

trainfreak schreef:
thefreak schreef:lijkt me trouwens niet dat de machinist is omgekomen.

In beide treinen is het redelijk eenvoudig om in de reizigerscabine te komen en naar achteren te rennen.

Lijkt me dat je als machinist niet rustig gaat afwachten als je grote lampen op je af ziet komen.
Je moet ook wel ver genoeg weggeraken natuurlijk...

Maar kan het ongeval niet gebeurd zijn door een vastgevrozen wissel?
Bij de minste hapering van een wissel, kan de seingever geen reisweg aanleggen, en krijgt de TBS een rood signaal.
odul

Bericht door odul »

thefreak schreef:De vakbond, voert aan dat de opsplitsing naar meerdere treinbedrijven de oorzaak zou kunnen zijn, België heeft er toch maar een? de nmbs.

Of doelen ze op de splitsing van nmbs en infrarail?
Die opsplitsing zorgt dikwijls voor vertragingen omdat er de communicatie stroef loopt.
Maar in dit geval lijkt mij het toch ver gezocht.
Trammist

Bericht door Trammist »

Momenteel houdt men het op 18 doden en een 80tal gewonden.
melle

Bericht door melle »

Juist, maar ik denk toch dat er iets moet gebeuren aan het overschrijden van een rood sein. Het is altijd jammer dat er eerst iets ergs moet gebeuren voor men in actie schiet.
Marianne

Bericht door Marianne »

Ja, dat vernam ik ook. Ze zijn nog in de wrakstukken aan het zoeken.
Vreselijk wat er gebeurd is (heb ik eigenlijk geen woorden voor). Ik schrok in ieder geval, toen ik het hoorde.

Mijn medeleven voor alle betrokkenen.

Over oorzaken ga ik niet speculeren, dat zal het onderzoek wel uitwijzen. Ik heb er ook te weinig kennis van, om er echt uitspraken over te doen. Dat laat ik wel aan de deskundigen over.
Vond het wel frappant dat Nederlandse media schreven over het beveiligingssysteem ATB :?

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Journalisten weten niet altijd van de hoed en de rand. En op zich klopt het wel wat ze schrijven... een automatisch treinbeïnvloedingssysteem (ATB). Dat ons systeem nou toevallig ook zo heet...
groentje

Bericht door groentje »

Wat een verschrikking...

Voor de rest, fouten kunnen altijd voorvallen. Maar Fles heeft wel een punt dat een goed werkend veiligheidssysteem geen overbodige luxe is. Maar daarvoor moet het op alle lijnen en alle materieel zijn geïnstalleerd...
SporenplanOnline

Bericht door SporenplanOnline »

Adhv de laatste SSP bladen de situatie ingetekend:
Afbeelding
banaan

Bericht door banaan »

Adler schreef:Alle prominenten van dit land, waaronder de gouverneur, minister Turtelboom, en deze namiddag premier Leterme en de Koning, die zelfs terugkeren uit het buitenland, leggen verklaringen af, geven persconferenties of bezoeken de plaats van de ramp.
En wie is er in geen kilometers omtrek te bespeuren ?
Degene die het dichtst van al zijn betrokken, de CEO van de NMBS en de directeur-generaal van NMBS Mobility.
Tracht dit maar eens te begrijpen.
Ze waren toch op de persconferentie in Halle?
Op de persconferentie hebben Marc Descheemaecker en Luc Lallemand het volgende verklaard: “Onze eerste gedachten gaan uit naar de slachtoffers van dit ongeval en hun naasten, alsook naar ons personeel. Wij betuigen onze oprechte en innige deelneming aan diegenen die tijdens dit drama een dierbare zijn verloren.”
2012
Contacteer:

Bericht door 2012 »

.
Laatst gewijzigd door 2012 op 15 feb 2010, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

melle schreef:Juist, maar ik denk toch dat er iets moet gebeuren aan het overschrijden van een rood sein. Het is altijd jammer dat er eerst iets ergs moet gebeuren voor men in actie schiet.
Ze zijn er al enkele jaren mee bezig en het is reeds op die lijn geïnstalleerd (maar niet in de meeste treinen). Je hoeft nu niet te reageren alsof er geen werk werd gemaakt van een veiligheidssysteem... Als je mijn bericht op de vorige pagina had gelezen wist je dit al.

Greetings,
Glodenox
banaan

Bericht door banaan »

Glodenox schreef:
melle schreef:Juist, maar ik denk toch dat er iets moet gebeuren aan het overschrijden van een rood sein. Het is altijd jammer dat er eerst iets ergs moet gebeuren voor men in actie schiet.
Ze zijn er al enkele jaren mee bezig en het is reeds op die lijn geïnstalleerd (maar niet in de meeste treinen). Je hoeft nu niet te reageren alsof er geen werk werd gemaakt van een veiligheidssysteem... Als je mijn bericht op de vorige pagina had gelezen wist je dit al.

Greetings,
Glodenox
Vind ik ook, als je het hier zo hoort zou de NMBS / Infrabel moeten kunnen toveren. Er is een geweldig tekort aan machines; om TBL te installeren moeten machines uit roulatie worden gehaald; eens te meer met de vertragingen van de type 18 is dit niet mogelijk aan het hoge tempo dat sommigen hier eisen.
Teach2

Bericht door Teach2 »

Too little, too late. Als je ziet dat bijna 10 jaar na Pécrot nog zo goed als geen enkele trein is uitgerust met dat systeem, en kennelijk zelfs de 'investering nog steeds niet rond is' (m.a.w. men heeft zelfs nog niet beslist wanneer het er eindelijk komt in alle treinen, wie het mag gaan leveren, enz) dan is dat een teken dat er inderdaad veel en VEEL te weinig is aan gedaan.

Het is bij de NMBS duidelijk weer op z'n Belgisch gegaan: eerst grote beloftes doen, dure woorden, en eens de mediastorm geluwd, zetel op relax en op't gemakje aan. Op een ander forum wordt reeds jaren de situatie en de inactie van de NMBS aangeklaagd, en is een ongeluk als dit reeds meermaals voorspeld. Spijtig genoeg ziet het ernaar uit dat ze gelijk hebben gekregen.
rail s

Bericht door rail s »

Nauwelijks treinen uitgerust met automatisch remsysteem
15 februari 2010 -- Luc Blyaert

De treinen die vanmorgen betrokken waren bij het dramatische ongeluk hadden geen automatisch remsysteem aan boord. Infrabel had op de onheilsplek op de spoorinfrastructuur wel reeds het systeem geplaatst.

Het is opvallend dat bijna tien jaar na het ongeluk in Pécrot bijna geen enkele trein in België uitgerust is met het zogenaamde TLB1+ automatische remsysteem. Dat zorgt ervoor dat de noodrem wordt ingeschakeld indien een trein een stopsignaal negeert. "Het systeem is pas eind 2009 gehomologeerd door het ministerie van transport", vertelt NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts. "Het is dus logisch dat er nog bijna geen treinen mee uitgerust zijn. Ook de treinen bij het ongeluk hadden het niet."

TBL1+ staat voor Transmissie Baken Locomotief. Het is een Belgische norm die in 2006 werd uitgewerkt door Alstom Transport. Op termijn moet het vervangen worden door het European Train Control System (ECTS). "Omdat dat erg duur is hebben we voor TBL1+ gekozen", vertelt woordvoerster Claudia Garcia van Infrabel dat de treininfrastructuur uitbaat. Voor TBL1+ wordt 30 miljoen euro per jaar uitgetrokken. Leverancier is Siemens.

Infrabel wijst er op dat het automatisch remsysteem TBL1+ aanwezig was op de plaats waar het treinongeluk gebeurde. "We hebben 25 procent van de duizend gevaarlijke punten uitgerust met de apparatuur. Eind dit jaar moet dat 40 procent zijn en 80 procent tegen 2013."

Blijkbaar is de compatibiliteit tussen de apparatuur op het spoor en op de treinen zelf nog niet helemaal op punt. Bij Siemens wou men geen commentaar kwijt.
bron: http://datanews.rnews.be/nl/news/90-6-2 ... steem.html

geld, geld, geld...
Plaats reactie