Kaartjes kopen op de trein.
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Kaatjes kopen op de trein.
Zou dat veel gebeuren? We hebben hieromtrent als een gediscussieerd en ik ben nog steeds van mening dat de regels in de praktijk onwerkbaar zijn. Als je in pakweg Sleidinge in de spits opstapt is het zelfs onmogelijk vóór het instappen naar de TBG te gaan. Dit soort maatregelen komen op mij over als reizigers pesten die nog geen ticket hebben. Als je als reiziger zoveel moeite moet doen om reglementair te reizen schort er toch iets aan het systeem m.i.
Let wel: als ik in bv Landskouter of Eichem opstap en ik zie de TGB zal ik natuurlijk wel een teken geven. Het gaat mij vooral om de grotere onbemande stations (die helaas steeds talrijker worden, Manage bv).
Let wel: als ik in bv Landskouter of Eichem opstap en ik zie de TGB zal ik natuurlijk wel een teken geven. Het gaat mij vooral om de grotere onbemande stations (die helaas steeds talrijker worden, Manage bv).
Re: Kaatjes kopen op de trein.
Je moet het hem niet persoonlijk gaan zeggen he. Het volstaat een arm op te steken, een signaal te geven. Ik heb de regels niet uitgevonden maar je beseft dat het mogelijk is en er dus tegen protesteren als het zich voordoet is weinig zinvol. Aangezien je geen teken gegeven hebt. Het al dan niet zinvol zijn van de regel ga ik niet bespreken want dan kunnen we hier veel regels bespreken. Ik wil enkel maar de aandacht vestigen op wat er kan gebeuren.
Re: Kaatjes kopen op de trein.
Ik vermoed dat het maakloon daar niets mee te maken heeft, wel een eventuele boete. Het maakloon zou eigenlijk altijd moeten aangerekend worden als je instapt in een station waarvan de loketten open zijn. En dus ook nooit als je in een onbemande halte instapt.Steven schreef:Maar dan niet klagen als een tbg zijn werk doet en het maakloon er bij teltomdat je geen teken gedaan hebt vooraf.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Kaatjes kopen op de trein.
je kan het ook vereenvoudigen door overal een automaat te voorzien of een loket dat open is. Kaartje op de trein kopen = toeslag betalen door middel van het maakloon.
- trainfreak
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: Kaatjes kopen op de trein.
Inderdaad, maar wat als de automaat dan niet werkt?Steven schreef:je kan het ook vereenvoudigen door overal een automaat te voorzien of een loket dat open is. Kaartje op de trein kopen = toeslag betalen door middel van het maakloon.
Wie gaat dat dan controleren?
Zeggen dat hij niet werkt kan iedereen he...
Kan je bij die automaten ook B-dagtrips en passen kopen eigenlijk?
En tegenover een loket duurt een kaartje kopen bij een automaat ook langer.
Re: Kaatjes kopen op de trein.
Of je nu zelf of door een loketbediende de nodige info in een pc laat steken om een ticket of pass te hebben maakt in tijd volgens mij weinig uit (niet elke bediende is even snel, lol).
De huidige automaten bieden niet alle producten aan dus daarom zou er eerst een een nieuwe moeten komen (daar is men mee bezig) en die verdelen over alle stations en stopplaatsen. Dat een automaat het niet doet kan je niet op slag weten dat is een feit, maar het kan evengoed dat de pc van het gewone loket ook defect is. Kortweg er kan altijd wel een kink in de kabel zitten.
De huidige automaten bieden niet alle producten aan dus daarom zou er eerst een een nieuwe moeten komen (daar is men mee bezig) en die verdelen over alle stations en stopplaatsen. Dat een automaat het niet doet kan je niet op slag weten dat is een feit, maar het kan evengoed dat de pc van het gewone loket ook defect is. Kortweg er kan altijd wel een kink in de kabel zitten.
Re: Kaatjes kopen op de trein.
Klopt. Het maakloon geldt in pricipe als je instapt terwijl de loketten geopend waren, of je nu teken doet of niet.overweg13 schreef:Ik vermoed dat het maakloon daar niets mee te maken heeft, wel een eventuele boete. Het maakloon zou eigenlijk altijd moeten aangerekend worden als je instapt in een station waarvan de loketten open zijn. En dus ook nooit als je in een onbemande halte instapt.Steven schreef:Maar dan niet klagen als een tbg zijn werk doet en het maakloon er bij teltomdat je geen teken gedaan hebt vooraf.
Het verschil is dat er een hoger maakloon geldt (en dat gaat al meer naar de boete toe) als je geen enkel teken doet: momenteel 12,50 euro denk ik. Wat al bij al nog vrij goedkoop is voor iemand die "en stoemelings" instapt en er maar op rekent dat er geen TBG zal langskomen...
Re: Kaartjes kopen op de trein.
In NL had die grap u al op slag 35 euro gekost als je zo zou opstappen.
Re: Kaartjes kopen op de trein.
Om heel precies te zijn:
- geen vervoerbewijs en instappen in halte of station zonder loketten, na verwittigen: de normale prijs van de reis;
- geen vervoerbewijs en instappen in halte of station met loketten, na verwittigen: maakloon € 3.00 bovenop de normale prijs (Art. 5.0.0.2)
- geen vervoerbewijs en instappen zonder verwittigen: forfaitair bedrag van € 12.50.
Dat verwittigen is een rekbaar begrip: "zich spontaan bij het personeel melden zodra dit mogelijk is (d.i. vóór of zo snel mogelijk na het vertrek van de trein)".
Vandaar dat de meeste TBG's gewoon een biljetje maken zonder meer...
- geen vervoerbewijs en instappen in halte of station zonder loketten, na verwittigen: de normale prijs van de reis;
- geen vervoerbewijs en instappen in halte of station met loketten, na verwittigen: maakloon € 3.00 bovenop de normale prijs (Art. 5.0.0.2)
- geen vervoerbewijs en instappen zonder verwittigen: forfaitair bedrag van € 12.50.
Dat verwittigen is een rekbaar begrip: "zich spontaan bij het personeel melden zodra dit mogelijk is (d.i. vóór of zo snel mogelijk na het vertrek van de trein)".
Vandaar dat de meeste TBG's gewoon een biljetje maken zonder meer...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Kaatjes kopen op de trein.
Dat zou inderdaad ook wel mogen in alle onbemande stations, maar dat moet dan wel iets anders zijn dan die onhandelbare dingen die er nu zijn. Als het in Nederland kan (op alle stations/haltes goede automaten), zou het in België toch ook moeten kunnen.Steven schreef:je kan het ook vereenvoudigen door overal een automaat te voorzien
L'union fait la force.
Re: Kaartjes kopen op de trein.
Inderdaad, dat heb ik al mogen ondervinden. Had vrij onverwacht de trein een paar stations vroeger genomen en had erg weinig tijd meer, dus wilde ik gewoon bij de conducteur een kaartje kopen voor de paar extra stations. Wel, ik heb het geweten... en ondanks het feit dat ik mij bij het instappen meteen gemeld had bij de conducteur. Net iets té veel van het goede dus.Steven schreef:In NL had die grap u al op slag 35 euro gekost als je zo zou opstappen.
- trainfreak
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: Kaatjes kopen op de trein.
Bij een loket kan men u nog een papier geven waarop staat dat het toestel het niet doet. Enfin dat heb ik toch telkens al gekregen.Steven schreef:Of je nu zelf of door een loketbediende de nodige info in een pc laat steken om een ticket of pass te hebben maakt in tijd volgens mij weinig uit (niet elke bediende is even snel, lol).
De huidige automaten bieden niet alle producten aan dus daarom zou er eerst een een nieuwe moeten komen (daar is men mee bezig) en die verdelen over alle stations en stopplaatsen. Dat een automaat het niet doet kan je niet op slag weten dat is een feit, maar het kan evengoed dat de pc van het gewone loket ook defect is. Kortweg er kan altijd wel een kink in de kabel zitten.
Bij een automaat gaat dit iets moeilijker...
Re: Kaartjes kopen op de trein.
Het systeem in Nederland is dan dat u de boete betaalt, maar dat u met een simpele klachtenbrief uw geld correct teruggestort krijgt als de fout inderdaad bij NS lag, en soms zelfs uit 'commercieel oogpunt'. Zeker niet ideaal (door geen uitzonderingen toe te staan gaan ze er toch maar heel gemakkelijk van uit dat alle reizigers potentiële fraudeurs zijn), maar het kon erger.
Nu, die onhandelbare dingen, want de huidige NMBS-generatie automaten verdient inderdaad dat epitheton, zouden wel moeten verdwijnen in de loop van dit jaar en volgend jaar.
Nu, die onhandelbare dingen, want de huidige NMBS-generatie automaten verdient inderdaad dat epitheton, zouden wel moeten verdwijnen in de loop van dit jaar en volgend jaar.
Re: Kaartjes kopen op de trein.
Het beste is om met een uitstel van betaling te werken. Dan hoef je niet aan de conducteur te betalen. Als je buiten je schuld geen kaartje had (automaat kapot, enz.), hoef je niet achter je geld aan te lopen.groentje schreef:Het systeem in Nederland is dan dat u de boete betaalt, maar dat u met een simpele klachtenbrief uw geld correct teruggestort krijgt als de fout inderdaad bij NS lag, en soms zelfs uit 'commercieel oogpunt'. Zeker niet ideaal (door geen uitzonderingen toe te staan gaan ze er toch maar heel gemakkelijk van uit dat alle reizigers potentiële fraudeurs zijn), maar het kon erger.
Groetjes
Rian
Re: Kaatjes kopen op de trein.
In Zwitserland heb ik het volgende eens meegemaakt:trainfreak schreef: Bij een loket kan men u nog een papier geven waarop staat dat het toestel het niet doet. Enfin dat heb ik toch telkens al gekregen.
Bij een automaat gaat dit iets moeilijker...
Ik wandelde op een dag de Gurten (een heuvel ten zuiden van Bern) op, en aan de andere kant weer naar beneden. Zo kwam ik in de onbemande halte "Kehrsatz" terecht. Daar deed de automaat het niet. (Ik had toen nog geen GA...). Ik stapte dus zonder kaartje op de trein.
Lokale treinen rijden in Zwitserland rond zonder conducteur. Dus aan boord een kaartje kopen kon ook niet. Er was ook geen controle op de trein, echter kwam wel een team enquetrices langs die voor de statistieken wilden weten welk vervoersbewijs ik had, en van waar naar waar ik onderweg was. Je komt die in de herfst wel vaker tegen.
Ik vertelde dat ik van Kehrsatz naar Bern onderweg was, zonder vervoersbewijs omdat de automaat defect was
