Kaartjes kopen op de trein.
Kaartjes kopen op de trein.
Vroeger, toen ik nog "jong" was, en bij mijn ouders woonde stapte ik vaak op in Bellem. Dat is een onbemande stopplaats waar je geen kaartjes kan kopen. Dus kocht ik mijn kaartje bij de conducteur. Officieel moest je onmiddelijk bij het instappen je bij de conducteur melden, echter in de praktijk ging je gewoon zitten, en als de conducteur voorbij kwam vroeg je dan gewoon om een kaartje "Bellem naar...", en dat was geen probleem, zelfs al was de trein ondertussen Landegem al voorbij.
Ik ben ondertussen al een paar jaartjes weg uit België, en als ik nog eens een keer in die buurt ben dan heb ik al een ticket op zak. (SBB kan mij probleemloos een ticket naar Aalter verkopen, en voor internationale biljetten maakt het niet uit of Aalter of Bellem de eindbestemming is.) Ik weet dus niet meer wat tegenwoordig de gewoontes zijn wat betreft het kopen van kaartjes op de trein.
Hoe is het nu? Ik vraag dit omdat op een ander forum met stelligheid beweerd wordt dat als je als opstappende zonder kaartje je niet stante pede bij de conducteur meld je een boete riskeert. Is men tegenwoordig strenger geworden?
Ik ben ondertussen al een paar jaartjes weg uit België, en als ik nog eens een keer in die buurt ben dan heb ik al een ticket op zak. (SBB kan mij probleemloos een ticket naar Aalter verkopen, en voor internationale biljetten maakt het niet uit of Aalter of Bellem de eindbestemming is.) Ik weet dus niet meer wat tegenwoordig de gewoontes zijn wat betreft het kopen van kaartjes op de trein.
Hoe is het nu? Ik vraag dit omdat op een ander forum met stelligheid beweerd wordt dat als je als opstappende zonder kaartje je niet stante pede bij de conducteur meld je een boete riskeert. Is men tegenwoordig strenger geworden?
Re: Kaatjes kopen op de trein.
Ik denk dat de situatie zoals jij ze beschrijft, nog altijd perfect van toepassing is. Er is wel een regel die zegt dat je bij het instappen de treinwachter teken moet doen dat je geen biljet hebt. Maar je moet zeker niet achter hem aan gaan. Ik heb het al meegemaakt dat ik instapte, teken deed, en ook een teken terugkreeg, maar dat de treinwachter toch niet opdaagde. Met wat dagelijks voor de NMBS aan biljetten verloren gaat, kun je een alternatief stoptreinnet opzetten. Niet dat het altijd de fout is van de treinbegeleider, want soms is het aantal instappende reizigers gewoon te hoog, maar de ene slaagt er toch wel beter in dan de andere om zoveel mogelijk klanten te bedienen. Ik hoor soms zelfs dat het oneerlijk zou zijn, om sommige reizigers wel te laten betalen, als je niet zeker bent dat je ze allemaal kunt bedienen...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Ik heb nog maar één keer een kaartje op de trein gekocht, toen ik opgestapt was in Tielen (op een zondag, maar in Telen is sowieso geen loket), maar toen heb ik netjes vòòr het instappen aan de TBG gaan zeggen dat ik nog geen ticket had...
- trainfreak
Ik heb al een paar keer een ticketje bij de TBG gekocht.
Ook al enkele keren zonder teken te doen.
Als de trein stopt en de deuren gaan open ga ik geen 2minuten staan wachten tot de TBG komt maar stap ik op.
Ik kijk dan altijd wel of ik hem niet zie buitenkomen, en ik wacht wel even tot de andere reizigers zijn uitgestapt maar dan stap ik toch ook op ze.
Ook al enkele keren zonder teken te doen.
Als de trein stopt en de deuren gaan open ga ik geen 2minuten staan wachten tot de TBG komt maar stap ik op.
Ik kijk dan altijd wel of ik hem niet zie buitenkomen, en ik wacht wel even tot de andere reizigers zijn uitgestapt maar dan stap ik toch ook op ze.
Als de controle niet deftig gebeurd is het idd niet fair, mensen die een ticket kopen in een station met loket of een of andere passformule invullen hebben dan wel betaald (zoals het moet natuurlijk, maar ja, dat zijn de nadelen van deze onbemande stations zekers)
Ik ben ook voorstander van duurdere tickets bij de treinbegeleider dan vooraf gekochte tickets.
Spijtig genoeg werkt de NMBS met een joekel van een ticket met een joekel van een automaat, en een gesloten systeem, dat dit voorlopig nog niet toegepast kan worden.
Ik heb trouwens ooit ook eens onbewust een ticket gekocht bij de treinbegeleider, zonder dat ik het wist kreeg ik een bon van 60 euro, omdat de TBG dacht dat ik mijn identiteitskaart gaf als "ik wil achteraf betalen, ondanks de meertoeslag" ipv mijn ticket op mijn eID te controleren.
Ik ben ook voorstander van duurdere tickets bij de treinbegeleider dan vooraf gekochte tickets.
Spijtig genoeg werkt de NMBS met een joekel van een ticket met een joekel van een automaat, en een gesloten systeem, dat dit voorlopig nog niet toegepast kan worden.
Ik heb trouwens ooit ook eens onbewust een ticket gekocht bij de treinbegeleider, zonder dat ik het wist kreeg ik een bon van 60 euro, omdat de TBG dacht dat ik mijn identiteitskaart gaf als "ik wil achteraf betalen, ondanks de meertoeslag" ipv mijn ticket op mijn eID te controleren.
Is nu wel aan het verminderen. In de plaats komt nu een categorie TBG's met een meer dan grondige hekel aan de eID-biljetten en die vertikken het gewoon om te controleren. Ik denk dat er trouwens maar 2 categorieën bestaan in dit verband: zij die er een meer dan grondige hekel aan hebben, en zij die er een grondige hekel aan hebben...Kristofke schreef: Ik heb trouwens ooit ook eens onbewust een ticket gekocht bij de treinbegeleider, zonder dat ik het wist kreeg ik een bon van 60 euro, omdat de TBG dacht dat ik mijn identiteitskaart gaf als "ik wil achteraf betalen, ondanks de meertoeslag" ipv mijn ticket op mijn eID te controleren.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Met de spreekwoordelijke uitzonderingen natuurlijk. Je hebt conducteurs die vinden dat je in een trein van 12 rijtuigen actief naar ze op zoek moet gaan. Zelf zo horen zeggen...overweg13 schreef:Ik denk dat de situatie zoals jij ze beschrijft, nog altijd perfect van toepassing is.
Groetjes,
Rian
Een ticket lijkt me noodzakelijk mocht jouw trein een ongeval overkomen waardoor je schade lijdt.
-
- trainfreak
Normaal zouden ze dat toch moeten controleren.treinbruno schreef:Zouden ze dat controleren?
Maar of het ook effectief gebeurd.
Je moet maar iets meemaken en er dan halfdood uitkomen, als dan blijkt dat je eigenlijk niet verzekerd bent (geen kaartje) ....
dat zal niet pakken
je bevindt je rechtmatig op die trein, dat je geen ticket hebt is niet jouw fout
elke reiziger is verzekerd, ook die zonder ticket
je bevindt je rechtmatig op die trein, dat je geen ticket hebt is niet jouw fout
elke reiziger is verzekerd, ook die zonder ticket
Artikel 5.0.0.2 van de Bijzondere voorwaarden is daarover heel duidelijk.
Je moet de treinbegeleider zo snel mogelijk verwittigen (d.i. vóór of zo snel mogelijk na het vertrek van de trein).
Doe je dat niet, dan moet je de normale prijs betalen + een boete.
Dat is de theorie, de praktijk is natuurlijk een andere zaak.
Je moet de treinbegeleider zo snel mogelijk verwittigen (d.i. vóór of zo snel mogelijk na het vertrek van de trein).
Doe je dat niet, dan moet je de normale prijs betalen + een boete.
Dat is de theorie, de praktijk is natuurlijk een andere zaak.
Art. 5.0.0.2. Reiziger zonder vervoerbewijs
§1. Een reiziger zonder vervoerbewijs die het begeleidingspersoneel hiervan verwittigt, d.w.z. zich spontaan
bij dit personeel meldt zodra dit mogelijk is (d.i. vóór of zo snel mogelijk na het vertrek van de trein),
dient onmiddellijk de normale prijs van de reis te betalen.
Bij vertrek uit een station waar biljetten worden uitgereikt wordt dit bedrag verhoogd met het in “Deel 3
- Tarieven” van de Vervoersvoorwaarden van NMBS vermelde maakloon.
§2. Indien hij niet verwittigt, moet hij het begeleidingspersoneel onmiddellijk de normale prijs van de reis,
alsook het in “Deel 3 - Tarieven” van de Vervoersvoorwaarden van NMBS vermelde forfaitair bedrag
betalen.
-
Dan is het de schuld van de NMBS, het moet maar zo veel loketten niet sluiten.overweg13 schreef:Niet dat het altijd de fout is van de treinbegeleider, want soms is het aantal instappende reizigers gewoon te hoog
@K V B: de situatie van vroeger is nog steeds van toepassing: je stapt in, zet je en als de conducteur langskomst vraag je een biljet naar wat je bestemming ook is (soms gebeurt dat je ook je vertrekstation moet melden als de controle lang op zich laat wachten). Ik doe het al jaren zo en ik heb nog nooit een boete of zelfs maar opmerking gehad.
Laatst gewijzigd door Hogersluys op 08 feb 2010, 16:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Maar dan niet klagen als een tbg zijn werk doet en het maakloon er bij telt
omdat je geen teken gedaan hebt vooraf.