Zeker bij de NMBSHogersluys schreef:Ergens vrees ik dat dit station over 30 jaar een monsterlijk gedrocht zal zijn als de materialen wat versleten beginnen geraken (zeker beton ziet er al snel oud en grauw uit).
Nuja, voor gewone treinen hoeft dit niet, maar voor internationale treinen vind ik het toch wel noodzakelijk dat ze dit afroepen in de 4 talen die ze anders ook gebruikenronny schreef:Vorige maandag had ik een Thalys rit gereserveerd van Luik naar Aken en terug zodat ik in Luik, langer dan gepland, het station kon bekijken. Toen ik van de IC naar Eupen afstapte zag ik dat de roltrappen van het perron naar boven zijn afgesloten zodat ik met de trappen naar beneden moest. In de doorgang zag ik dat trein 9421 van 12u13 op hetzelfde perron zou toekomen dus dezelfde trap terug op. Ik was op het koude perron aan het wachten tot opeens de trein met 1u08 vertraging werd aangekondigd. Mijn eerste gedacht was dat dit een vergissing was maar het werd ook mondeling, enkel in het frans, bevestigd zodat ik noodgedwongen een eetgelegenheid moest opzoeken.
De lokettenzaal geraakte vol wachtende mensen want dit was de enigste plaats waar het niet koud was. Het aantal stoelen hier was heel beperkt.
Terug naar het perron waar de trein zou toekomen met nog meer vertraging. Opeens verscheen daar dan de melding dat de trein naar Maastricht er zou toekomen en zag ik gelukkig op het meldingsbord van perron 1 Aachen staan.
Voor de terugrit uit Aken werd het niet de 9456 maar de stoptrein omdat de Thalys ook hier met 30 à 40 minuten vertraging werd aangekondigd, enkel in het duits. Ook in Aken werd de vertraging slechts enkele minuten voor vertrek omgeroepen.
Best voldoende capaciteit volgens wat dat station te verwerken krijgt, hou in gedachte welke doorgangen en trappen er waren in het vorige station en je zal weten welke miserie er vroeger altijd was aan twee treinen aan hetzelfde perron toekwamen.Fles schreef: Best een mooi gebouw geworden, hoewel niet erg functioneel, en zeker niet berekend op het verstouwen van grote reizigersstromen.
Inderdaad, in die Nederlandse bron worden (volgens het bovenschift) het aantal in- en uitstappers weergeven, terwijl men in België alleen de instappers telt. Hoewel dat dan weer zou betekenen dat bepaalde Nederlandse stations er maar belabberd uitkomen (zie bv. Maastricht met 17768, te delen door 2 voor het aantal instappers). Of zou men toch iedereen maar 1x tellen? Kent er iemand de details over de Nederlandse teltechniek?^^ Volgens mij zit er wel een verschil in de manier van tellen, maar inderdaad als je die gegevens bekijkt (wat ik al eens eerder gedaan heb), heeft Maastricht meer reizigers dan Luik.
edit: hier staan alle gegevens http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/r ... _-_grootte