spicyalan schreef:Het is niet zozeer de lijn Brussel - Antwerpen die verzadigd is (daar liggen immers vier sporen, daar zouden dus in theorie veel meer treinen over moeten kunnen), maar eerder Brussel dat verzadigt is.
Ik heb de indruk dat lijn 27 niet echt intensief gebruikt wordt. Constant kruisen er voertuigen op lijn 25, maar zelden zie je veel verkeer rijden op 27... Soms een thalys tussen wat stoptreintjes of een verloren gereden IC (omdat er op 25 een stoptreintje met vertraging in de weg rijdt). In principe ook goederen, maar ik heb er nog niet veel gezien op mijn traject brussel-mechelen tussen 15u en 18u.
Je indruk is wel correct. Op L27 rijden voornamelijk goederentreinen en op een deel van het traject Antwerpen-brussel ook Thalys, L-treinen en enkele P-treinen.
Nu is het zo dat vele -zoniet de meeste- goederentreinen niet elke dag rijden, of facultatief zijn. Maar als je daarnaast nog een treindienst wil organiseren die elke dag en elk uur kan rijden (zoals de L-treinen) moet je wel met elke goederentrein rekening houden alsof die alle dagen rijdt. Je kan moeilijk zeggen: Deze trein rijdt elke dag en elk uur, behalve op woensdag om 17u, want dan rijdt er een goederentrein... Als alle goederentreinen ook alle dagen zouden rijden (en elk uur) net zoals de reguliere reizigerstreinen, zou het verkeer op L27 er heel anders uitzien.
Ik wil toch ook even iets zeggen over dit topic zelf:
Hoe erg het ook is: de cijfers van infrabel zijn volledig correct. Maar er is een maar natuurlijk, die voor de commotie zorgt:
1) Infrabel telt elke trein, dus ook buiten de spits, waar er meestal minder problemen zijn. 90% van 'de treinen' rijdt op tijd, is dus wel: 60% tijdens de spits en 98% erbuiten (voorbeeldcijfers!!!! geen realiteit)
2) Infrabel houdt geen rekening met aansluitingen. De vertraging voor een reiziger kan dus veel erger zijn (cfr de tellingen die gebeurden door TTB)
3) voor infrabel is 'op tijd' = 'max 5min vertraging'. Als jij met de auto ergens naartoe rijdt, wanneer kom je dan 'op tijd' aan? 5min vroeger of later is dan een redelijke marge. Er wordt gesuggereerd: 1min te laat vertrekken = 'te laat'. Je kan daarmee akkoord gaan maar dan zal ook de reiziger veel meer de schuld krijgen van de vertraging. Hoe vaak gebeurt het niet dat een vriendelijke treinbegeleider het vertrek 'even' uitstelt om een late reiziger nog te laten opstappen. Als een treinbegeleider (of traffic control) een trein even ophoud om reizigers van een verlate trein aansluiting te geven, dan krijgt deze het label 'te laat' opgespeld, enkel maar omdat men de reizigers van een vertraagde trein een dienst wilde aanbieden. Als 1' al te laat wordt, zal dit willen zeggen dat de deuren van de trein minstens 30sec VOOR het stipte vertrek moeten sluiten (vertrekprocedure vraagt ook wat tijd van de treinbegeleider), en dan zal de reiziger beginnen klagen: 'ik was op tijd (10sec vor het officiele vertrekuur van de trein) en de deuren waren al toe. Awoe NMBS'.
Tot slot: uiteraard streeft NMBS en Infrabel ernaar om 99.9% van de treinen stipt te laten rijden. Mar een simpel probleem met 1 trein (een goederentrein, een late reiziger, defect aan het materieel,... 1001 redenen..) kan gemakkelijk gevolgen (en het label 'vertraagd') geven aan 20 treinen, to aan de andere kant van het land, 4 uur later. Dat is ook het gevolg van de intense inzet van materieel en personeel en van het intense gebruik van de infrastructuur (bv. Brusselse NZV). Als nu zou blijken dat telkens dezelfde oorzaken aan de bron ligen van de vertraging van bepaalde treinen, kan dat probleem angepakt worden, maar helaas vind je zelden van deze structurele problemen: het is elke keer iets anders, en dan is een oplossing vinden niet evident. Het mag trouwens duidelijk gezegd dat IEDEREEN bij de NMBS of Infrabel niet liever heeft dan dat alles perfect loopt. Ik betwijfel het of er één werknemer bij ons rondloopt die daar anders over denkt!
De oplossing om alles op tijd te laten rijden is simpel!: schroef het aantal treinen terug: materieelreserve, personeelsreserve, infrastructuur kan herademen waardoor vertragingen van één trein niet direct een sneeuwbaleffect hebben...
Maar dat MAG NMBS niet, want volgens het beheerscontract (overheid!) MOET de NMBS jaarlijks streven naar zoveel procent reizigers meer, punt uit.
Ik kan enkel zeggen: we doen intens ons best om problemen te traceren en uit te roeien, maar we moeten ook roeien met de riemen die we hebben. Het enige dat we ondertussen kunnen doen is uitkijken naar nieuw materieel (Desiro's, T18) om alvast qua materieel wat reserve te krijgen. Want uiteraard kennen we een aantal problemen (bv. materieel en personeeltekort), maar KUNNEN we ze vandaag niet oplossen.