Toekomst L12

Trammist

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door Trammist »

Maastricht onder BE-tarief? Waarom heb je dan nog steeds een speciaal ticket (met toeslag) nodig om naar Maastricht te reizen?
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Gaat dit over de IC Essen - Charleroi? Had die niet vaak al last van redelijk grote vertragingen nog voordat hij bij Antwerpen aankomt, en zo ja: hoe denkt men dan die dienst in de toekomst betrouwbaar te houden?
stefanic

Bericht door stefanic »

Ministerie van verkeer en waterstaat zegt 2 dingen:
-Roosendaal komt in de Belgische tariefzone
-Er komt een vervanging voor de Benelux

Als de journalist dan weer begint over de IC-N is dat zijn probleem. Het kan niet, en het zal niet, tenzij er van ergens ergens zeeeer veel geld op tafel komt voor ombouw van meer dan 400 rijtuigen...
spoorwegrealist
Steve

Bericht door Steve »

stefanic schreef:Ministerie van verkeer en waterstaat zegt 2 dingen:
-Roosendaal komt in de Belgische tariefzone
-Er komt een vervanging voor de Benelux

Als de journalist dan weer begint over de IC-N is dat zijn probleem. Het kan niet, en het zal niet, tenzij er van ergens ergens zeeeer veel geld op tafel komt voor ombouw van meer dan 400 rijtuigen...
Betekent dat dan dat Passen en andere specifieke binnenlandse tarieven zonder beperking geldig zullen zijn tot Roosendaal? In tegenstelling tot Maastricht dan, dat tarifair gezien helemaal niet zo "Belgisch" is als men soms doet geloven...
groentje

Bericht door groentje »

Wellicht wordt het een Maastricht-oplossing. Da's inderdaad niet helemaal gelijk aan een Belgisch station, maar komt er tarifair wel al dicht bij in de buurt. Ondanks dat het natuurlijk nog beter kan, lijkt het me toch een goed model voor bijvoorbeeld de bediening van Lille of Luxemburg.
Terminus

Bericht door Terminus »

Ik had ooit eens gehoord dat je zonder een toeslag te betalen in het Luxemburgse Rodange kon geraken (een van die haltes tussen Arlon en Virton). Of is dat enkel met een of ander half-illegaal trucje?
groentje

Bericht door groentje »

Het is een trucje, maar niet illegaal. Je 'passeert' een Luxemburgs station op weg van het ene Belgische naar het andere Belgische station. Als je dan dat een kaartje naar het volgend Belgisch station koopt, mag je altijd afzien van een deel van de reis en een halte eerder uitstappen. Toevallig ben je dan wel in Luxemburg.
melle

Bericht door melle »

Terug naar Roosendaal...

Wat gaan ze nu eigenlijk juist doen?
giuseppe

Bericht door giuseppe »

Ik neem aan dat er net zoals in Maastricht een aantal tariefsoorten bijkomen:

Youth (heen en terug naar ieder Belgisch station tot 26) 15 Euro
Senior (heen en terug naar ieder Belgisch station 65+) 10 Euro
Excursion (heen en terug naar ieder Belgisch station) 20 Euro

En dat die ook verkrijgbaar worden bij Loket of VVV in Roosendaal
Marianne

Bericht door Marianne »

Hier nog een berichtje zoals dat in de zaterdageditie van BN/ DeStem stond.

Trein naar België goedkoper

ROOSENDAAL - Treinreizen naar België wordt goedkoper, als Roosendaal straks is aangesloten op het Belgische spoorwegennet.
De ritprijs van Roosendaal naar Antwerpen daalt dan met zo'n vier euro; naar Brussel gaat het straks ongeveer zeven euro in de portemonnee schelen.

Op het station komt een kaartautomaat van de NMBS (Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen) te staan, waar reizigers de (goedkopere) Belgische kaartjes kunnen kopen.

De prijsdaling is het gevolg van het afschaffen van het grenstarief. Dat grenstarief vervalt, omdat het station van Roosendaal volgend jaar wordt aangesloten op het Belgische spoorwegennet. De Interregio-treinen die nu in Essen stoppen, hebben straks Roosendaal als eind- en beginbestemming.

De Interregio-trein stopt nog vier keer tussen Roosendaal en Antwerpen; bij de stoptrein tussen beide steden is dat maar liefst dertien keer het geval.

De huidige intercity is nog altijd het snelst; de trein rijdt van Roosendaal via Antwerpen naar Brussel zonder verdere onderbreking. Deze verbinding vervalt echter als de hsl gaat rijden. Die stopt niet in Roosendaal, maar in Breda.

Naast het plaatsen van een nieuwe ticketautomaat moet ook het perron worden aangepast, alvorens Roosendaal de Belgische interregiotrein kan ontvangen. Dit is nodig vanwege het hoogteverschil van de treinen.

Bron: BN/DeStem

Er wordt hier gesproken over een Interregio trein, ben dan benieuwd welke trein ze daarmee bedoelen?

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
KB

Bericht door KB »

Marianne schreef: Er wordt hier gesproken over een Interregio trein, ben dan benieuwd welke trein ze daarmee bedoelen?
Ik vermoed dat ze de IC/N Essen - Charleroi bedoelen, tussen Essen en Antwerpen is dat eigenlijk meer een IR.
L'union fait la force.
giuseppe

Bericht door giuseppe »

Marianne schreef:Op het station komt een kaartautomaat van de NMBS (Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen) te staan, waar reizigers de (goedkopere) Belgische kaartjes kunnen kopen.
Dat wil ik nog wel eens zien. Ook niet echt handig omdat ze geen Nederlandse passen accepteren. Ik had ooit hoop dat er ook eentje in Maastricht zou komen, maar ik zie dat niet meer gebeuren. NMBS zou eens moeten kijken hoe het ook kan: in Heerlen, Venlo en Enschede staan automaten van DB.
Kristofke

Bericht door Kristofke »

giuseppe schreef:
Marianne schreef:Op het station komt een kaartautomaat van de NMBS (Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen) te staan, waar reizigers de (goedkopere) Belgische kaartjes kunnen kopen.
Dat wil ik nog wel eens zien. Ook niet echt handig omdat ze geen Nederlandse passen accepteren. Ik had ooit hoop dat er ook eentje in Maastricht zou komen, maar ik zie dat niet meer gebeuren. NMBS zou eens moeten kijken hoe het ook kan: in Heerlen, Venlo en Enschede staan automaten van DB.
Aangezien men volop bezig is met de ontwikkeling van een nieuwe automaat krijgt Roosendaal misschien een van de eerste
Adler

Bericht door Adler »

Waarom moet daar een nieuwe automaat komen van de NMBS ?
Die zal toch de helft van de tijd defect zijn en over gebruiksvriendelijkheid in vergelijking met de NS-automaten zullen we maar zwijgen.
Men kan toch evengoed in de aanwezige NS-automaten een aantal Belgische stations inbrengen, zoals nu trouwens al het geval is voor een aantal Duitse bestemmingen.

Wat betreft die nieuwsberichten over het verlengen van de IC-treinen Charleroi-Essen tot Roosendaal, wat is daar nu eigenlijk van aan ?
Dat nieuws vindt men inderdaad op talrijke Nederlandse sites.
Niet hetzelfde bericht dat telkens gekopieerd wordt, maar verschillende berichten die allemaal hetzelfde beweren en bevestigd door minister Eurlings.
In België heb ik nog geen enkel officieel bericht hierover gevonden, noch van de NMBS, noch van het ministerie of een andere instantie.
Houdt men dan zijn dromen voor werkelijkheid in Nederland ?
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Adler schreef:Waarom moet daar een nieuwe automaat komen van de NMBS ?
Die zal toch de helft van de tijd defect zijn en over gebruiksvriendelijkheid in vergelijking met de NS-automaten zullen we maar zwijgen.
Men kan toch evengoed in de aanwezige NS-automaten een aantal Belgische stations inbrengen, zoals nu trouwens al het geval is voor een aantal Duitse bestemmingen.

Wat betreft die nieuwsberichten over het verlengen van de IC-treinen Charleroi-Essen tot Roosendaal, wat is daar nu eigenlijk van aan ?
Dat nieuws vindt men inderdaad op talrijke Nederlandse sites.
Niet hetzelfde bericht dat telkens gekopieerd wordt, maar verschillende berichten die allemaal hetzelfde beweren en bevestigd door minister Eurlings.
In België heb ik nog geen enkel officieel bericht hierover gevonden, noch van de NMBS, noch van het ministerie of een andere instantie.
Houdt men dan zijn dromen voor werkelijkheid in Nederland ?
In nederland zijn ze kampioen in het zeggen dat er een treindienst gaat rijden, terwijl er geen treinen zijn, ze doen het al jaren voor de HST ;)

ivm de automaat, het zou handiger zijn omdat het geld rechtstreeks naar de NMBS gaat en niet via de NS moet gaan (via de NS automaat)
Plaats reactie