Graffiti bij de NMBS
Graffiti bij de NMBS
Dubbel zoveel klachten over graffiti
Het aantal graffitispuiters in ons land neemt ieder jaar toe. In steden als Antwerpen en Brussel wordt het aantal echte graffitispuiters op een duizendtal geschat. De politie kreeg vorig jaar 6.255 klachten binnen, meer dan een verdubbeling in vergelijking met het jaar voordien.
Op sommige plaatsen zorgt het gemeentebestuur voor de verwijdering van de graffiti. Anders draait het slachtoffer er zelf voor op. Slechts heel zelden worden graffitispuiters op heterdaad betrapt. De daders moeten dan betalen voor het weghalen van de verftekeningen en krijgen er een boete bovenop. De boetes kunnen oplopen tot enkele honderden euro.
"In sommige gevallen komt de familiale verzekering van de tagger tussenbeide om de kosten te betalen. Maar vaak gebeurt dat niet", zegt François De Clippele van Assuralia in de kranten van Concentra.
Bij de NMBS, een van de grootste slachtoffers, werd vorig jaar 726 keer graffiti aangebracht op treinen of gebouwen. De totale kosten voor de reiniging bedroegen ruim 1,5 miljoen euro. Het verwijderen van graffiti op een trein kan tot 7.000 euro kosten. (belga/mvdb)
Bron: HLN.be
Het aantal graffitispuiters in ons land neemt ieder jaar toe. In steden als Antwerpen en Brussel wordt het aantal echte graffitispuiters op een duizendtal geschat. De politie kreeg vorig jaar 6.255 klachten binnen, meer dan een verdubbeling in vergelijking met het jaar voordien.
Op sommige plaatsen zorgt het gemeentebestuur voor de verwijdering van de graffiti. Anders draait het slachtoffer er zelf voor op. Slechts heel zelden worden graffitispuiters op heterdaad betrapt. De daders moeten dan betalen voor het weghalen van de verftekeningen en krijgen er een boete bovenop. De boetes kunnen oplopen tot enkele honderden euro.
"In sommige gevallen komt de familiale verzekering van de tagger tussenbeide om de kosten te betalen. Maar vaak gebeurt dat niet", zegt François De Clippele van Assuralia in de kranten van Concentra.
Bij de NMBS, een van de grootste slachtoffers, werd vorig jaar 726 keer graffiti aangebracht op treinen of gebouwen. De totale kosten voor de reiniging bedroegen ruim 1,5 miljoen euro. Het verwijderen van graffiti op een trein kan tot 7.000 euro kosten. (belga/mvdb)
Bron: HLN.be
Re: Graffiti bij de NMBS
Goes to show, je kunt maar beter voorkomen én snel verwijderen. Maar externe publicaties daarover lezen ze bij de NMBS blijkbaar niet, zelfs niet "how to fight graffiti 101"
mvg
JJN
mvg
JJN
Re: Graffiti bij de NMBS
Het valt me wel op dat grafitti op statische objecten in Wallonië veel meer voorkomt dan in Vlaanderen Je gaat bijna denken dat de treinen die in Vlaanderen met grafitti rijden, in Wallonië aan hun tooi gekomen zijn
Re: Graffiti bij de NMBS
7000 euro per trein om graffiti te verwijderen?
Wel, voor 1.5 miljoen euro programmeer ik u wel een spuitarm waar de trein effe langsrijdt. Je krijgt er ook een programma bij met layout van de verschillende treinen, zodat klasse 1 en 2 aanduidingen ook gespoten worden en je de ramen niet moet afplakken.
Dan kost het de komende jaren enkel nog 300 euro verf per trein.
Wel, voor 1.5 miljoen euro programmeer ik u wel een spuitarm waar de trein effe langsrijdt. Je krijgt er ook een programma bij met layout van de verschillende treinen, zodat klasse 1 en 2 aanduidingen ook gespoten worden en je de ramen niet moet afplakken.
Dan kost het de komende jaren enkel nog 300 euro verf per trein.
Re: Graffiti bij de NMBS
De meeste opschriften bestaan bij een trein niet meer uit geschilderde tekst, maar uit kleefletters en cijfers. Veel goedkoper en sneller om aan te brengen.
Re: Graffiti bij de NMBS
Ik las laatst dat men in Nederland een soort van anti-graffiti folie wil gaan aanbrengen op alle treinstellen. Dit zou aanzienlijk moeten gaan besparen op de schoonmaakkosten. Wellicht is zoiets ook wat voor de NMBS?
In Nederland wordt het ook steeds erger met die kliederzooi
In Nederland wordt het ook steeds erger met die kliederzooi
Re: Graffiti bij de NMBS
In België heeft men die folie al op veel treinen zie je die hangen op de plaats met technische info die regelmatig al eens nodig is. De folie is blijkbaar vrij duur om hem zomaar over heel de trein aan te brengen.
Re: Graffiti bij de NMBS
Vanochtend nog in een vernieuwde M5 gezeten die over een lengte van zowat 4 rijtuigen een gigantische 'beschildering' heeft gekregen. Toont aan hoelang vernieuwd materieel veilig is voor graffiti...
mvg
JJN
mvg
JJN
Re: Graffiti bij de NMBS
Kan men niet plastic kleven op de treinen (soort plastificeren)?Steven schreef:In België heeft men die folie al op veel treinen zie je die hangen op de plaats met technische info die regelmatig al eens nodig is. De folie is blijkbaar vrij duur om hem zomaar over heel de trein aan te brengen.
Re: Graffiti bij de NMBS
De sprinters die op lijn 26 rijden zijn ook vaak slachtoffer van "kunstenaars".
Onlangs was er eentje waarbij zelfs de ramen voor een groot deel meegespoten waren. Overal kleefde er een stickertje van de spoorwegbeveiliging met de datum van de vaststelling van de feiten.
Hoe krijgen jullie dat er nog af ?
Onlangs was er eentje waarbij zelfs de ramen voor een groot deel meegespoten waren. Overal kleefde er een stickertje van de spoorwegbeveiliging met de datum van de vaststelling van de feiten.
Hoe krijgen jullie dat er nog af ?
Re: Graffiti bij de NMBS
Inderdaad. Waarom gewoon niet 's nachts een paar forse honden laten rondelopen...Kristofke schreef:met 1,5 miljoen kan je bundels toch ook pak beter beveiligen
Re: Graffiti bij de NMBS
Die dan toevallig een bestuurder aanvallen die de eerste trein komt klaarmaken omdat die hond het verschil niet ziet tussen iemand die vandalenstreken uithaalt en iemand die het nazicht van zijn trein doet.K V B schreef:Inderdaad. Waarom gewoon niet 's nachts een paar forse honden laten rondelopen...Kristofke schreef:met 1,5 miljoen kan je bundels toch ook pak beter beveiligen
Re: Graffiti bij de NMBS
Waakhonden kennen anders wel het verschil tussen personen die wel vaker ergens komen, en personen die ze nog nooit gezien hebben.Steven schreef:Die dan toevallig een bestuurder aanvallen die de eerste trein komt klaarmaken omdat die hond het verschil niet ziet tussen iemand die vandalenstreken uithaalt en iemand die het nazicht van zijn trein doet.K V B schreef:Inderdaad. Waarom gewoon niet 's nachts een paar forse honden laten rondelopen...Kristofke schreef:met 1,5 miljoen kan je bundels toch ook pak beter beveiligen
Maar je kan natuurlijk de honden gewoon weer binnennemen op het moment dat er NMBS personeel rondloopt.
Re: Graffiti bij de NMBS
Velen vergeten hier blijkbaar dat de (meeste) terreinen of stelplaatsen ook 's nachts toegankelijk moeten zijn voor hulpdiensten, medewerkers,..
Als daar dan van die lieve hondjes rondlopen zie ik dat nog niet echt goed komen!
De NMBS moet gewoon voorzien in (beter) afgesloten en bewaakte plaatsen, want als ik nu 's nachts, om maar één voorbeeld te noemen, door Schaarbeek toer (beroepshalve welteverstaan) dan lijkt het mij daar eerder een open bedrijven- en neem mee dag.
Als daar dan van die lieve hondjes rondlopen zie ik dat nog niet echt goed komen!
De NMBS moet gewoon voorzien in (beter) afgesloten en bewaakte plaatsen, want als ik nu 's nachts, om maar één voorbeeld te noemen, door Schaarbeek toer (beroepshalve welteverstaan) dan lijkt het mij daar eerder een open bedrijven- en neem mee dag.