Stef schreef:
Concreet voor lijn 59 zou ik het zo aanpakken:
IC C stopt in: Antwerpen-Centraal, Antwerpen Berchem, Sint-Niklaas, Lokeren, Gent-Dampoort (lijkt mij toch belangrijk genoeg), Gent-Sint-Pieters, Kortrijk en dan verder naar Lille Flandres
IC G stopt in: Idem IC C, na Gent-Sint-Pieters stopt deze in Brugge en Oostende
Dan een IR die de IC P vervangt en stopt in: Antwerpen-Centraal, Antwerpen Berchem, Antwerpen Zuid, Beveren-Waas, Sint-Niklaas, Lokeren, Gent-Dampoort, Gent-Sint-Pieters, desnoods dat deze doorrijdt naar Blankenberge? (zoals de ICT in de zomermaanden) Ik zou deze dan laten stoppen in Aalter, Brugge en Blankenberge
L-trein die overal stopt tussen Antwerpen en Gent (zoals het nu is).
Ik zou dat anders doen.
2 x IC Antwerpen (Centraal - Berchem) - Gent zonder tussenstops. Een van die IC's rijd door naar Kortrijk - Moeskroen - Lille, de andere naar Brugge - Oostende. IC's stoppen enkel in de voornaamste knooppunten, de overstappen tussen de IC's worden gecoördineert zodat er op vele verbindingen met handige overstappen een halfuurdienst onstaat
2 X Ir Antwerpen (Centraal - Berchem - Zuid) - St. Niklaas - Lokeren - Gent (Dampoort, st. Pieters). Een rijd door naar Blankenberge (met stop in Aalter) de andere rijd bijvoorbeeld door naar Kortijk (met stop in Waregem en Deinze)
2 X L trein Antwerpen - Gent.
De Vlaanderen is dicht bevolkt genoeg om op alle stations minstens een stop elk halfuur in elke richting te hebben. Als je alles een beetje op elkaar afstemd kan er er voor zorgen dat je van gelijk welk station in de Vlaanderent vlot naar gelijk welk ander komt. Dan is de trein niet langer meer enkel voor sukkelaars die geen auto hebben of in Brussel werken.