Kijk, mij gaat het om het volgende. Ik zit ook graag zo rustig en comfortabel mogelijk. Maar trein is nu eenmaal openbaar vervoer en dus moet je er tegenkunnen dat er iemand naast je plaatsneemt. Mensen zijn geneigd om de eerste de beste vrije plek te nemen. Eerst nog iemand "lastigvallen" om zijn spullen weg te nemen, dat doen ze pas als het echt niet anders kan. Resultaat: bij niet-volledige bezetting blijven diegenen die "hun" terrein zorgvuldig hebben afgebakend ongemoeid. Ik daarentegen heb altijd prijs. Met een beetje pech mag ik de hele reis meegenieten van een drukke GSM-conversatie, een stinkend broodje of afschuwelijk parfum.rvdborgt schreef:Vragen is doorgaans voldoende; ik maak echt maar zeer zelden mee dat iemand dan volhoudt dat een plaats bezet is. Als spitsreiziger moet je naar mijn mening ook gewoon durven vragen
TREINERGERNISSEN.
Re: TREINERGERNISSEN.
Re: TREINERGERNISSEN.
ik kan me soms ook ergeren ... maar soms is het ook gewoon leuk (sommige treinen zijn ervan gekent van de snelle grieten die erop zittenKalimero schreef:Kijk, mij gaat het om het volgende. Ik zit ook graag zo rustig en comfortabel mogelijk. Maar trein is nu eenmaal openbaar vervoer en dus moet je er tegenkunnen dat er iemand naast je plaatsneemt. Mensen zijn geneigd om de eerste de beste vrije plek te nemen. Eerst nog iemand "lastigvallen" om zijn spullen weg te nemen, dat doen ze pas als het echt niet anders kan. Resultaat: bij niet-volledige bezetting blijven diegenen die "hun" terrein zorgvuldig hebben afgebakend ongemoeid. Ik daarentegen heb altijd prijs. Met een beetje pech mag ik de hele reis meegenieten van een drukke GSM-conversatie, een stinkend broodje of afschuwelijk parfum.rvdborgt schreef:Vragen is doorgaans voldoende; ik maak echt maar zeer zelden mee dat iemand dan volhoudt dat een plaats bezet is. Als spitsreiziger moet je naar mijn mening ook gewoon durven vragen

je begint er spontaan ook eens tegen te babbelen ...
als ik een wagon binnenkom die boemvol zit ... en ik zie iemand die op de buitenste stoel zit en de binneste is bezet met bagage verplicht ik ze op te schuiven ... iedereen heeft recht op zit plaats, iedereen behalve uw bagage
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
-
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58
Re: TREINERGERNISSEN.
Dat is dus ook een van mijn grootste ergernissenHLE 2302 schreef:
als ik een wagon binnenkom die boemvol zit ... en ik zie iemand die op de buitenste stoel zit en de binneste is bezet met bagage verplicht ik ze op te schuiven ... iedereen heeft recht op zit plaats, iedereen behalve uw bagage
greetz 2302

Re: TREINERGERNISSEN.
Mensen die hun bagage op de zitplaatsen zetten kan ik me ook aan ergeren en dan krijg je sosm als antwoord dat er nergens anders geen plaats is of ze ze niet in de tussengang durven zetten omdat ze bang zijn dat ze gaan gepakt worden, ja hallo zeg.
Ook kan ik het soms krijgen van te luide gsm's mp3 en zo van die mensen die hun benen zo veruit schuiven dat je nauwlijks nog zelf plaats over hebt.
Maar er zijn uiterard ook toffe momenten hé, zoals ne TBG die eens de plezante wil uithangen; reizigers waarmee je aan de praat geraakt of gesprekken zitten meebeluisteren hé en andere mensen bestuderen.
Ook kan ik het soms krijgen van te luide gsm's mp3 en zo van die mensen die hun benen zo veruit schuiven dat je nauwlijks nog zelf plaats over hebt.
Maar er zijn uiterard ook toffe momenten hé, zoals ne TBG die eens de plezante wil uithangen; reizigers waarmee je aan de praat geraakt of gesprekken zitten meebeluisteren hé en andere mensen bestuderen.
Re: TREINERGERNISSEN.
Ook in de top 3: niet horen waarom een trein vertraging heeft of werd afgeschaft. Je zou een groot deel van de ergernis kunnen wegnemen door open en eerlijk te communiceren over het waarom. Dat appreciëren mensen. In dezelfde lijn: een trein die op het voorziene uur niet komt opdagen en toch staat vermeld zonder vertraging, noch enige info van de speaker. Op de blok moeten ze dat toch ook zien?
Re: TREINERGERNISSEN.
Euh... ik kan vanop het perron niet zien waar er in de trein plaats is. En zo kan het al eens zijn dat je mensen van stand al eens moet voorbij lopen, zeker wanneer deze zich in het midden van de trein (of toch min of meer) bevinden, zoals in stammen met I11'en en M6'en...overweg13 schreef:Ik kan gewoon niet begrijpen dat je ergens instapt en dan de hele trein door moet om een plaats te vinden. Ik vind het ook zo gek dat reizigers niet weten dat ze aan het eind van de trein gekomen zijn, en dat er dus echt niks meer achter hangt. Even redeneren voor het instappen, en eens kijken waar eerste kalsse hangt (de gele streep, weet je wel...) kan het zoeken van een geschikte plaats echt wel vereenvoudigen.Dietrich schreef:Je hebt nu eenmaal mensen die niet kunnen verdragen dat je ergens moet passeren of zijn en u dan aangapen.
De wrevel van die mensen in eerste klasse gaat trouwens meestal niet over passerende klanten, maar over bivakkerende, als je begrijpt wat ik bedoel.
Re: TREINERGERNISSEN.
Kom nou, dat behoort tot de basisstrategie van elke ervaren treinreiziger. En op drukke treinen de rijtuigen vermijden die vlak naast eerste klasse hangen, kan ook helpen. Daar krijg je nl. de eerste concentraties van reizigers.Jeroen schreef: Euh... ik kan vanop het perron niet zien waar er in de trein plaats is. En zo kan het al eens zijn dat je mensen van stand al eens moet voorbij lopen, zeker wanneer deze zich in het midden van de trein (of toch min of meer) bevinden, zoals in stammen met I11'en en M6'en...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: TREINERGERNISSEN.
Maar daar zeg je het wel, Vic, ervaren treinreizigers. Maar zoveel ervaren treinreizigers zijn er niet, zelfs pendelaars zijn amper ervaren treinreizigers te noemen, hoogstens geoefende pendelaars. Maar laat ze op een andere dag op een ander ogenblik een trein nemen, en ze zijn soms nog hulpelozer dan de 'gewone' onervaren reiziger.
Ook is de samenstelling in België niet altijd zeker te noemen, ik ken ook de samenstelling niet van de treinen die ik neem. Moet ik me dan ver genoeg op het perron gaan plaatsen, met het risico terug te moeten lopen? Of bij de andere reizigers op een kluitje blijven staan, en zo snel mogelijk instappen, met het risico door de trein te moeten stappen.
Ik kan je begrijpen, hoor, Vic, maar dat er passage is in eerste is, met uitzondering van de coupérijtuigen, gewoon onvermijdelijk.
Ook is de samenstelling in België niet altijd zeker te noemen, ik ken ook de samenstelling niet van de treinen die ik neem. Moet ik me dan ver genoeg op het perron gaan plaatsen, met het risico terug te moeten lopen? Of bij de andere reizigers op een kluitje blijven staan, en zo snel mogelijk instappen, met het risico door de trein te moeten stappen.
Ik kan je begrijpen, hoor, Vic, maar dat er passage is in eerste is, met uitzondering van de coupérijtuigen, gewoon onvermijdelijk.
Re: TREINERGERNISSEN.
Het is toch veelzeggend dat men al een 'strategie' moet gaan uitdenken om 1e klasse te vermijden. Dat neigt nogal naar kleinburgerlijkheid... Dat men dan deze rijtuigen helemaal achteraan hangt, hé.
Re: TREINERGERNISSEN.
Tja, hoe je het ook draait of keert, het is in je eigen belang niet in de buurt van eerste klasse op te stappen als tweedeklassereiziger, omdat er meer concurrentie is in de tweedeklasafdeling naast de eersteklasafdeling, je vaak later kan beginnen zoeken naar een vrije plaats, kortom, je bent sneller gezeten als je kan opstappen aan een deur van een tweedeklasrijtuig, liefst zo ver mogelijk van eerste.
Re: TREINERGERNISSEN.
Als je eens zou willen proberen te begrijpen, wat ik bedoel, dan zou je tot dezelfde conclusie komen als Groentje. Het is verdorie in je eigen voordeel als je uit de buurt van eerste klasse blijft. Loop eens een half uurtje tijdens de spits in Brussel-Noord rond (op de perrons) en bekijk eens een trein: dan zul je merken dat de rijtuigen in de buurt van 1ste klasse altijd voller zitten dan de andere, zelfs als de 1ste klasse aan de uiteinden hangt.Jeroen schreef:Het is toch veelzeggend dat men al een 'strategie' moet gaan uitdenken om 1e klasse te vermijden. Dat neigt nogal naar kleinburgerlijkheid... Dat men dan deze rijtuigen helemaal achteraan hangt, hé.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: TREINERGERNISSEN.
-De manier waarop mensen je bekijken in eerste klas. (zoals eerder aangehaald)
-Mensen die hun valies zetten voor de deur van de stuurpost (MS 96 vooral). er staat een symbool op dat het NIET mag, maar het gebeurt wekelijks met mij. dit is om te beginnen zeer grof tov de TBS en gevaarlijk voor hem.
-Mensen die heel de trein doorlopen voor ze gaan zitten.. al die andere (lege) zitplaatsen waren niet goed zeker?
en dit zeker wanneer ze dan vlak achter de stuurpost gaan zitten en een luidruchtige conversatie beginnen.
-Mensen die in 1ste klas gaan zitten met 2de klas ticket.. omdat ze het zogezegd niet gezien hadden.
toch raar dat er nooit mensen met 1ste klas ticket per ongeluk in 2de gaan zitten hé.
-Bij stelletjes: bij aflos TBS mensen die staan te drummen om op of af te stappen, zodat beide TBS moeten wachten voor ze erop/eraf kunnen.
Mensen, die trein vertrekt TOCH niet voor de aflos is kunnen gebeuren hoor.
-Mensen die ostentatief op hun horloge kijken als de trein met vertraging aan een perron komt. In 99% van de gevallen kunnen wij daar ook niet aan doen hoor.
-in klassieke stelletjes in de zomer: mensen die de tussendeur naar de SP dicht trekken. ik heb die dus opengezet om een beetje ventilatie te hebben zodat ik niet sterf van de hitte.
-Mensen die kwaad naar mij kijken/gebaren maken als ik de trein niet zo ver zet aan het perron als gewoonlijk (meestal met verminderde samenstelling trein). meestal forenzen die voor een of andere reden altijd in de zelfde wagon willen zitten.
Als ik de trein nu verder zet zijn er gewoon meer mensen achteraan die verder moeten lopen oké?
-2 treinen met dezelfde bestemming die met 10/15 minuten tussenpauze rijden en dezelfde bestemming hebben: trein 1 zit barstensvol.. trein 2 is nagenoeg leeg..
dit onderstreept ook de mentaliteit van de mensen : dit is MIJN trein en ik MOET hem hebben.
-Mensen die klagen over het feit dat ze geen zitplaats hebben. zoals eerder aangehaald koop je een VERVOERSbewijs en geen ZITbewijs. Het staat je altijd vrij om je met de auto te verplaatsen.
-Mensen die klagen over 5 minuten vertraging. Kan jij in de spits met de auto van gent naar brussel rijden en op 5 minuten precies zeggen wanneer je aankomt? een beetje begrip AUB.
- waar ik mij waarschijnlijk het meeste aan erger is het egocentrische gedrag van de meeste reizigers. ze denken enkel aan hun eigen treintje.
-Mensen die hun valies zetten voor de deur van de stuurpost (MS 96 vooral). er staat een symbool op dat het NIET mag, maar het gebeurt wekelijks met mij. dit is om te beginnen zeer grof tov de TBS en gevaarlijk voor hem.
-Mensen die heel de trein doorlopen voor ze gaan zitten.. al die andere (lege) zitplaatsen waren niet goed zeker?
en dit zeker wanneer ze dan vlak achter de stuurpost gaan zitten en een luidruchtige conversatie beginnen.
-Mensen die in 1ste klas gaan zitten met 2de klas ticket.. omdat ze het zogezegd niet gezien hadden.
toch raar dat er nooit mensen met 1ste klas ticket per ongeluk in 2de gaan zitten hé.
-Bij stelletjes: bij aflos TBS mensen die staan te drummen om op of af te stappen, zodat beide TBS moeten wachten voor ze erop/eraf kunnen.
Mensen, die trein vertrekt TOCH niet voor de aflos is kunnen gebeuren hoor.
-Mensen die ostentatief op hun horloge kijken als de trein met vertraging aan een perron komt. In 99% van de gevallen kunnen wij daar ook niet aan doen hoor.
-in klassieke stelletjes in de zomer: mensen die de tussendeur naar de SP dicht trekken. ik heb die dus opengezet om een beetje ventilatie te hebben zodat ik niet sterf van de hitte.
-Mensen die kwaad naar mij kijken/gebaren maken als ik de trein niet zo ver zet aan het perron als gewoonlijk (meestal met verminderde samenstelling trein). meestal forenzen die voor een of andere reden altijd in de zelfde wagon willen zitten.
Als ik de trein nu verder zet zijn er gewoon meer mensen achteraan die verder moeten lopen oké?
-2 treinen met dezelfde bestemming die met 10/15 minuten tussenpauze rijden en dezelfde bestemming hebben: trein 1 zit barstensvol.. trein 2 is nagenoeg leeg..
dit onderstreept ook de mentaliteit van de mensen : dit is MIJN trein en ik MOET hem hebben.
-Mensen die klagen over het feit dat ze geen zitplaats hebben. zoals eerder aangehaald koop je een VERVOERSbewijs en geen ZITbewijs. Het staat je altijd vrij om je met de auto te verplaatsen.
-Mensen die klagen over 5 minuten vertraging. Kan jij in de spits met de auto van gent naar brussel rijden en op 5 minuten precies zeggen wanneer je aankomt? een beetje begrip AUB.
- waar ik mij waarschijnlijk het meeste aan erger is het egocentrische gedrag van de meeste reizigers. ze denken enkel aan hun eigen treintje.
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: TREINERGERNISSEN.
Vind je het gek? Nu het enige verschil tussen tweede en eerste klas nog de kleur van de stoelbedeking lijkt te zijn kan ik me goed voorstellen dat sommige zich vergissen. Ik heb het ook al meegemaakt. Gelukkig had ik een vriendelijke conducteur.TbsGent schreef: -Mensen die in 1ste klas gaan zitten met 2de klas ticket.. omdat ze het zogezegd niet gezien hadden.
toch raar dat er nooit mensen met 1ste klas ticket per ongeluk in 2de gaan zitten hé.
En dan is men verwonderd dat er zoveel mensen de auto gebruiken.TbsGent schreef: -Mensen die klagen over het feit dat ze geen zitplaats hebben. zoals eerder aangehaald koop je een VERVOERSbewijs en geen ZITbewijs. Het staat je altijd vrij om je met de auto te verplaatsen.

Re: TREINERGERNISSEN.
De enige keer dat ik mij vergist heb van klasse was in een M5m op de IR Antwerpen-Brussel. Ik had het al rap zelf door omdat de wagon zo leeg oogde, en dat in het spitsuur
.

-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: TREINERGERNISSEN.
^^Bij mij was het een M6, buiten de spits waardoor de leegte niet echt opvallend was.