Ik neem aan dat de Desiro stellen hier ook voor geschikt zullen zijn. En anders maak je gewoon materiaal geschikt. De SBB doet het wel met 40 jaar oude EW-II rijtuigen...Steven schreef:tja daarvoor bezitten de belgische spoorwegen niet over geschikt materiaal om dat te doen. Je moet stellen hebben met spiegels, bediening van de deuren vanuit de stuurpost en liefst zo een recht mogelijk perrons.
op gebied van materiaal voldoen enkel de sprinters, maar die worden dan van redelijk wat lijnen weerhouden wegens hun adhesieproblemen.
Ticketautomaten NMBS
Re: Ticket automaten NMBS
Steven, je hebt gelijk dat er veel geld kan bespaard worden op de hogere echelons, meer dan bij het voetvolk. Maar je schrijft organisatieveranderingen bij het eigenlijke treintjesrijden wel heel erg snel af, vind ik.
Nog steeds heeft niet iedereen een internetaansluiting, dus e-ticketing volstaat niet. En zal wellicht ook niet volstaan in de komende jaren. Automaten blijven dus van harte welkom. Al ben ik nog altijd meer voorstander die in het voertuig te plaatsen, in plaats van op het perron. Daardoor beperk je het risico op vandalisme, en kan je, als je baar geld aanvaardt, de automaat legen in de stelplaats, wat toch een beveiligde omgeving hoort te zijn.
Nog steeds heeft niet iedereen een internetaansluiting, dus e-ticketing volstaat niet. En zal wellicht ook niet volstaan in de komende jaren. Automaten blijven dus van harte welkom. Al ben ik nog altijd meer voorstander die in het voertuig te plaatsen, in plaats van op het perron. Daardoor beperk je het risico op vandalisme, en kan je, als je baar geld aanvaardt, de automaat legen in de stelplaats, wat toch een beveiligde omgeving hoort te zijn.
Ik was misschien snel maar is gewoon een vaststelling tussen wat de spoorweg zelf aan mogelijkheden geeft op deze moment. Dan kan je toch niet anders dan vaststellen dat de automaten een klein aanbod hebben tov wat je online kan aankopen. Het laatste aanbod steeds groeiende is en dat op de automaten wat ter plaatse is blijven trappelen. Ik weet ook best dat er nog heel wat mensen zijn zonder internet, maar nemen die zelfde mensen dan ook al het openbaar vervoer. Rekening houden met het feit da de meeste Belgen de trein veel te duur vinden (ongeacht het vergelijk met gelijkaardige tickets in het buitenland).
Totaal geen idee, daar moet je eens voor kijken of de website van Siemens hierover iets vermeld. Ik dacht van niet maar ik kan me vergissen.K V B schreef:Ik neem aan dat de Desiro stellen hier ook voor geschikt zullen zijn. En anders maak je gewoon materiaal geschikt. De SBB doet het wel met 40 jaar oude EW-II rijtuigen...Steven schreef:tja daarvoor bezitten de belgische spoorwegen niet over geschikt materiaal om dat te doen. Je moet stellen hebben met spiegels, bediening van de deuren vanuit de stuurpost en liefst zo een recht mogelijk perrons.
op gebied van materiaal voldoen enkel de sprinters, maar die worden dan van redelijk wat lijnen weerhouden wegens hun adhesieproblemen.
Voor zover ik weet moet in Zwitserland voor het rijden zonder conducteur de trein het volgende hebben:Steven schreef:Totaal geen idee, daar moet je eens voor kijken of de website van Siemens hierover iets vermeld. Ik dacht van niet maar ik kan me vergissen.K V B schreef:Ik neem aan dat de Desiro stellen hier ook voor geschikt zullen zijn. En anders maak je gewoon materiaal geschikt. De SBB doet het wel met 40 jaar oude EW-II rijtuigen...Steven schreef:tja daarvoor bezitten de belgische spoorwegen niet over geschikt materiaal om dat te doen. Je moet stellen hebben met spiegels, bediening van de deuren vanuit de stuurpost en liefst zo een recht mogelijk perrons.
- Automatische deuren: Deuren worden geopende op knopdruk door de reiziger, en sluiten vanzelf als er niemand meer in of uit stapt. Om die reden hebben een hoop EW-1 en EW-2 rijtuigen nieuwe deuren gekregen. Overigens heeft al het nieuwe materiaal ook deuren die automatisch sluiten. Als Belgische vertrekprocedures gewoon bent is dat wel even wennen. Als je op het perron komt en alle deuren zijn toe wil dat nog niet zeggen dat je je trein gemist hebt...
- Een manier voor de machinist om te controleren dat alle deuren toe zijn. Als de machinist wil vertrekken worden de deuren die al toe zijn vergrendelt. Deuren die nog open zijn gaan dicht. De machinist vertrekt niet als niet alle deuren dicht zijn. (Word overigens soms misbruikt om een trein te dwingen te wachten...)
- Spiegels aan de stuurpost. Of anders cameras. Stoptreinen zijn meestal kort, en daar voldoen spiegels, maar op de S-Bahn Zürich rijd men met tot twaalf bakken lange treinen, en daar heeft men gewoon camera's op de perrons, waarbij de beelden draadloos overgedragen worden op een scherm in de bestuurderscabine. Men kan natuurlijk ook doen wat ik in het VK wel eens gezien heb: Monitors plaatsen op een plek op het perron waar de machinist ze kan zien.
- Een omroep systeem zodat de machinist kan omroepen.
Of die Desiro's van de NMBS dat allemaal hebben zal voornamelijk van de NMBS afhangen. De dubbeldekstreinen sie Siemens aan de SBB leverde voor de S-Bahn Zürich zijn alvast wel voor eenmansbediening uitgerust, en dat zijn officieel dubbeldeks desiros...
Het omroepsysteem voor bestuurders is een Europese standaard aan het worden, met alle gsm-r toestellen is het mogelijk een aankondiging te doen, dus ook in het ouder materieel dat ondertussen gsm-r heeft kan men dit toepassen.
Dat van die deuren kan ik enkel op zeggen dat er in Europa een dozijn (ik heb ze nog niet allemaal geteld) systemen bestaan volgende lokale toepassing van vertrekprocedures.
Wat je van die deuren beschrijft is verder in mijn ogen vooral een ecologisch reden (besparen op energie die naar verwarming/koeling gaat).
Hou er rekening mee dat de nmbs dus al ooit (jaren 80 dus) de overweging gedaan heeft om 1-mansbediening in te voeren vandaar de aankoop van de sprinters/MS86/duikbril. Doch dit plan is in de papiermand geraakt om een reden die ik niet ken.
Dat van die deuren kan ik enkel op zeggen dat er in Europa een dozijn (ik heb ze nog niet allemaal geteld) systemen bestaan volgende lokale toepassing van vertrekprocedures.
Wat je van die deuren beschrijft is verder in mijn ogen vooral een ecologisch reden (besparen op energie die naar verwarming/koeling gaat).
Hou er rekening mee dat de nmbs dus al ooit (jaren 80 dus) de overweging gedaan heeft om 1-mansbediening in te voeren vandaar de aankoop van de sprinters/MS86/duikbril. Doch dit plan is in de papiermand geraakt om een reden die ik niet ken.
wat de juiste reden was weet ik niet en ik wilde geen giswerk doen.groentje schreef:Zou het kunnen omdat de vakbonden er een stokje voor gestoken hebben?
Ik vrees dat we het in die richting moeten zoeken.groentje schreef:Zou het kunnen omdat de vakbonden er een stokje voor gestoken hebben?
Officiëel zullen het wel "veiligheidsredenen" geweest zijn, dat is iets waar vakbonden dol op zijn.
Zonet in de bedrijfsPravda (Connect 47) gelezen dat er een nieuwe generatie automaten zouden komen. Deze zouden meer functies moeten aanbieden, gebruiksvriendelijker zijn, en last but not least, ook kredietkaarten én in beperkte mate cashbetalingen aanvaarden.
Vanaf eind 2010 zouden deze wonderen der techniek zich moeten beginnen verspreiden in de stations.
Vanaf eind 2010 zouden deze wonderen der techniek zich moeten beginnen verspreiden in de stations.
Donderdagavond nog eens gebruik moeten/willen maken van de automaten. Omdat het loket in Genk al dicht was, wilde ik een railpass uit de automaat halen. Vergeefse moeite, het ding werkte niet (probleem met de printer geloof ik). Dan moest ik maar een kaartje kopen op de trein, waardoor mijn rit natuurlijk duurder werd.
Bij mijn aankomst in Leuven wilde ik daar alvast een railpass kopen voor mijn terugreis. En omdat daar de loketten ook al dicht waren, was ik ook hier op de "automatische verdeler van vervoersbewijzen" aangewezen. Er staan er 4 (dacht ik): op een ervan zag ik al direct staan "buiten dienst", een andere was bezet, zodat ik mijn kans waagde bij de 3de, maar dat was vergeefse moeite want betalen lukte niet, zodat ik ook geen pass kreeg. Pas bij de 4de automaat lukte het. Gelukkig had ik tijd genoeg...
Bij mijn aankomst in Leuven wilde ik daar alvast een railpass kopen voor mijn terugreis. En omdat daar de loketten ook al dicht waren, was ik ook hier op de "automatische verdeler van vervoersbewijzen" aangewezen. Er staan er 4 (dacht ik): op een ervan zag ik al direct staan "buiten dienst", een andere was bezet, zodat ik mijn kans waagde bij de 3de, maar dat was vergeefse moeite want betalen lukte niet, zodat ik ook geen pass kreeg. Pas bij de 4de automaat lukte het. Gelukkig had ik tijd genoeg...
L'union fait la force.
-
Gebruikstests? Praktijktests?AlexNL schreef:usability-tests
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Kort gezegd: een stel omaatjes voor die automaten zetten, een bankkaart geven, en zeggen "Koopt u maar eens een weekendretourtje van Charleroi naar Visé/Wezet" en dan kijken hoe lang ze erover doen en of het logisch werkt.
-