Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Hogersluys »

K V B schreef: Ik denk dat jij mischien niet door hebt dat ik op veel verschillende treinen kom, in verschillende landen, en daar dingen zie die dus blijkbaar gewoon mogelijk zijn.
Het kan zijn dat sommige landen geen conducteurs meer meesturen. Een positieve evolutie kan dat toch niet genoemd worden. Zoals Steven zegt zal de afdanking van conducteurs niet in meer treinen resulteren omdat de kost van een extra trein veel hoger is dan het loon van een conducteur. Jij doet net alsof beiden quasi gelijk zijn.

Het systeem van controleren zoals jij voorstelt wordt ook bij De Lijn toegepast, te weten een mobiel team van enkele mensen dat voortdurend rondrijdt en controles uitvoert. Het verband tussen 'minder controleren' en 'meer zwartrijders' lijkt mij vrij duidelijk, niet voor niets heeft De Lijn meer last van zwartrijders dan de NMBS. Op de trein wordt je in driekwart van de gevallen gecontroleerd, in de bus ben ik van mijn leven nog slechts 1 maal gecontroleerd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

hij mengt verschillende zaken door elkaar.
Meer automaten zijn altijd welkom als dat zorgt voor kortere wachtrijen aan het loket.
Minder treinbegeleiders zorgt in België nooit voor meer treinen aangezien daar noch machinisten noch materieel genoeg voor is en met de kost van die tbg die je uitspaart koop je geen nieuwe extra treinen en een loon van een machinist bij. (laat staan dat je al de energie kan betalen om hem te doen rijden).
De nmbs rendabel maken door met minder tbg's meer treinen te doen is ook al geen wondermiddel.
Kortweg alles samen stelde hij steeds de druppel op de hete plaat voor en niets minder dan dat. Op zich zijn het misschien geen slechte ideeën maar het zijn zeker geen wondermiddelen maar eerder wat doekjes tegen het bloeden.
Het is niet omdat je in verschillende landen de trein neemt dat je de structuur en werking van dat bedrijf kent. Dat je weet op welke manier dat bedrijf X of Y efficiënt is. Moest ik hier op eender wie zijn job of bedrijf kritiek uiten over hoe ze werken mag ik er ook prat op gaan dat er iemand van dat bedrijf mij op men plaats zal zetten om te zeggen dat ik niet voldoende kennis heb over de interne werking. Wat me niet meer als logisch lijkt.
KB
Berichten: 645
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door KB »

Steven schreef: Meer automaten zijn altijd welkom als dat zorgt voor kortere wachtrijen aan het loket.
En automaten zijn voor mij meer dan welkom op onbemande stations, waardoor de TBG al geen tijd meer verliest aan het verkopen van kaartjes, zodat hij (zij) meer tijd heeft voor controlerende en informerende taken.
L'union fait la force.
pietje

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door pietje »

KB schreef: En automaten zijn voor mij meer dan welkom op onbemande stations, waardoor de TBG al geen tijd meer verliest aan het verkopen van kaartjes, zodat hij (zij) meer tijd heeft voor controlerende en informerende taken.
Maar dat zien de vakbonden dan weer niet zitten, want het zou de NMBS aanzetten om nog meer stationsloketten te sluiten en zo is de cirkel weer rond... :roll:
Ben ik de enige die van zo'n redeneringen moe wordt ?

Het wordt echt tijd dat de NMBS eens de 21 ste eeuw binnenstapt.
je kan op meer en meer plaatsen zelfs met een SMS betalen, maar bij de NMBS kan men nog niet eens een automaat op een onbemande stopplaats zetten.

En als zo'n dingen de schuld zijn van de vakbond, dan moeten de vakbonden maar betalen om de treinen te laten rijden. In ruil voor onze (vele) belastingcenten mogen we toch iets van rendabiliteit verwachten !
KB
Berichten: 645
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door KB »

pietje schreef:
KB schreef: En automaten zijn voor mij meer dan welkom op onbemande stations, waardoor de TBG al geen tijd meer verliest aan het verkopen van kaartjes, zodat hij (zij) meer tijd heeft voor controlerende en informerende taken.
Maar dat zien de vakbonden dan weer niet zitten, want het zou de NMBS aanzetten om nog meer stationsloketten te sluiten en zo is de cirkel weer rond... :roll:
Ben ik de enige die van zo'n redeneringen moe wordt ?
Ik denk niet dat de vakbonden tegen automaten op zich zijn. Ik vermoed wel dat ze niet willen dat de plaatsing van (veel) meer automaten zorgt voor (veel) minder personeel - en daar kan ik hen wel in volgen.
L'union fait la force.
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door dentheo »

KB schreef:Ik denk niet dat de vakbonden tegen automaten op zich zijn. Ik vermoed wel dat ze niet willen dat de plaatsing van (veel) meer automaten zorgt voor (veel) minder personeel - en daar kan ik hen wel in volgen.
Hebben ze vroeger gestaakt tegen de komst van de elektrische loks ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Hogersluys »

Ik denk niet dat er toen al vakbonden waren. :wink:

Ik gruwel trouwens van woorden als rendabiliteit. Dat soort begrippen zorgen voor de ontmenselijking van alles rondom ons heen. Nog geen twintig jaar geleden stond aan iedere benzinepomp een bediener die voor jouw de tank voltankte. Nu mag je dat allemaal zelf doen, om nog maar te zwijgen van concepten als IKEA. Velen denken dat de klant er financieel voordeel mee doet, dat is natuurlijk schijn. De respectievelijke bedrijven zijn de enigen die er aan winnen. En ondertussen maar verbaasd zijn over de hoge werkloosheid in dit land.
Trammist

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Trammist »

Hogersluys, socialist tot in de kist :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

tja dat is in vele bedrijven zo, om zogezegd beter te draaien besparen ze, maar de klant wint er zelden bij, meestal zijn het enkel de bazen en/of aandeelhouders die er beter van worden.
Trammist

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Trammist »

Tjah, dat noemt men kapitalisme :mrgreen:
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door dentheo »

Steven schreef:tja dat is in vele bedrijven zo, om zogezegd beter te draaien besparen ze, maar de klant wint er zelden bij, meestal zijn het enkel de bazen en/of aandeelhouders die er beter van worden.
Zei de ambtenaar ...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

ik spreek noch niet als baas (heb ook die ambitie niet), wat mijn functie er eigenlijk mee te maken heeft zie ik ook niet in. Ik stel enkel vast dat eender waar je saneringen ziet het voor de meeste gevallen niet de klant is (welk soort bedrijf het ook mogen zijn) die er bij wint.
Ik heb het dan zowel over privé als overheidsbedrijven. Wat de gevolgen voor personeel op zich zijn laat ik dan nog effe in het midden want daar gaat dit onderwerp niet over.

Automaten die tickets verkopen zorgen voor een bepaalde meerwaarde maar hoeven niet noodzakelijk tot een vermindering van personeel te zorgen. Het mooiste voorbeeld is bij de banken te vinden. Ze hebben daar massaal veel selfsbankings maar dit is meestal met het doel om de bedienden meer tijd te kunnen geven u uitleg te geven over bepaalde producten (u een lening of bankformule aansmeren kan je ook zeggen natuurlijk :p).
Trammist

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Trammist »

Euh, er zijn genoeg banken te vinden met 5 loketten waar met veel geluk 2 bedienden te vinden zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

je hebt de loketten en je hebt de onthaalbureaus, voor KBC is zo een bank geworden waar de klanten meer prive achteraan onthaald worden om dan de wensen te bespreken. Waardoor je idd een effect kan krijgen dan een kantoor nog teveel aan loketten heeft. Een loket willen ze enkel nog gebruiken voor snelle verrichtingen, geld afhalen, overschrijving, storting. Maar voor de meeste andere zaken vragen ze je privé of verwijzen ze u naar een selfbanking/ homebanking.

Een aantal extra automaten in elk station kan er voor zorgen dat voor courante zaken de mensen naar de automaat gaan en het personeel zich kan inzetten voor de mensen met speciale wensen/vragen.
Het is juist dat soort zaken dat al is storend kan zijn. Je staat aan te schuiven voor een simpel ticket maar voor u is er iemand bezig met de nieuwe aanvraag van een abo en dat neemt al is wat tijd in beslag op die plaats zou dan net een automaat moeten inspringen. Niet om de persoon aan het loket te vervangen maar om hem aan te vullen.
Trammist

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Trammist »

Ik ben het volledig met u eens, Steven! Nu nog 21ste-eeuwse, simpel te bedienen automaten. Gewoon een paar Hollandse exemplaren, de NS-stations vervangen door NMBS, NMBS-verf erop schilderen, en klaar! :mrgreen:
Plaats reactie