Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Steven

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

Personeelkost is echt niet in verhouding tot de rest van de kosten hoor, een trein kost aan onderhoud, energie en aankoop per dag wel een pak meer als het loon van die tbg voor ene dag. als je denkt met het dagloon van 1 tbg een nieuwe trein te kunnen laten rijden ben je mis. Dat is zoals gaan besparen op de hoeveelheid personeelskosten van een kuisploeg. Onderaan de ladder snoeien heeft nog niet snel resultaat geleverd tenzij da er bovenaan extra zakken gevuld worden.
Als je met cijfers gaat werken. Neem effe aan dat die TBG 190 euro bruto kost, denk je voor dat geld een treintje extra in te leggen. De energie, de extra trein, de extra bestuurder, het extra rijpad, ...
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef:Personeelkost is echt niet in verhouding tot de rest van de kosten hoor, een trein kost aan onderhoud, energie en aankoop per dag wel een pak meer als het loon van die tbg voor ene dag. als je denkt met het dagloon van 1 tbg een nieuwe trein te kunnen laten rijden ben je mis. Dat is zoals gaan besparen op de hoeveelheid personeelskosten van een kuisploeg. Onderaan de ladder snoeien heeft nog niet snel resultaat geleverd tenzij da er bovenaan extra zakken gevuld worden.
Als je met cijfers gaat werken. Neem effe aan dat die TBG 190 euro bruto kost, denk je voor dat geld een treintje extra in te leggen. De energie, de extra trein, de extra bestuurder, het extra rijpad, ...
Ik neem onder ander aan dat de energie kost, de investering en het onderhoud van 2 treinstellen niet veel zal veranderen als ze los rijden ipv. gekoppeld. Verder neem ik aan dat de loonkost van een treinbestuurder en een treinbegeleider niet zoveel van elkaar verschillen.

Dus neem volgende twee scenarios:

1) Een trein, bestaande uit 2 gekoppelde klassieke tweetjes, met een bestuurder en een begeleider.
2) twee treinen, bestaande uit telkens een enkel klassiek tweetje, met elke een bestuurder.

Hoeveel % duurder is scenario 2 ten opzichte van 1, en waarom?
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Maar als die twee stellen apart rijden nemen ze wel twee rijpaden in en anders maar een. En laat het nu net aan rijpaden zijn dat het ons hier ontbreekt, vooral waar en wanneer een TBG inderdaad minder belangrijk is: in de spits rond de hoofdstad.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje

Bericht door pietje »

jan_olieslagers schreef:Maar als die twee stellen apart rijden nemen ze wel twee rijpaden in en anders maar een. En laat het nu net aan rijpaden zijn dat het ons hier ontbreekt, vooral waar en wanneer een TBG inderdaad minder belangrijk is: in de spits rond de hoofdstad.
Jamaar wat is het nu?
De ene keer is het de rijpaden, dan is het weer personeelstekort, daarna materieeltekort.
Mijn indruk is meer en meer dat ze vooral een overvloed aan uitvluchten hebben om vooral niets te moeten verbeteren, want daar gaat het hier om: met bijna dezelfde kosten een betere dienstverlening geven.

De berekening van KVB is natuurlijk vereenvoudigd, maar op lijnen waar er nog rijpaden ter beschikking zijn en waar er vooral met gekoppelde stellen gereden wordt, daar kan men dit opsplitsen.
Tevens is het efficiënter om steekproefsgewijs met een hele ploeg grondig te controleren dan met 1 TBG die dan nog meestal geen boetes uitschrijft omwille van diverse (begrijpelijke) redenen.
Steven

Bericht door Steven »

het probleem is dat sommige de oplossing zoeken op de verkeerde plaats, de kost bij de spoorwegen zit niet onderaan maar bovenaan. Als er voor elke man op het veld twee op een bureau te vinden zijn moet je daar gaan zoeken waar er echt volk te veel is.
pietje

Bericht door pietje »

Steven schreef:het probleem is dat sommige de oplossing zoeken op de verkeerde plaats, de kost bij de spoorwegen zit niet onderaan maar bovenaan. Als er voor elke man op het veld twee op een bureau te vinden zijn moet je daar gaan zoeken waar er echt volk te veel is.
Dat is ook algemeen geweten, maar daar heb je dan de vakbonden weeral....
Steven

Bericht door Steven »

pietje schreef:
Steven schreef:het probleem is dat sommige de oplossing zoeken op de verkeerde plaats, de kost bij de spoorwegen zit niet onderaan maar bovenaan. Als er voor elke man op het veld twee op een bureau te vinden zijn moet je daar gaan zoeken waar er echt volk te veel is.
Dat is ook algemeen geweten, maar daar heb je dan de vakbonden weeral....
tja de vakbonden zijn niet altijd over heel de lijn slecht of goed te spreken en dat maakt het niet eenvoudiger.
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

pietje schreef:Maar op het vlak van de automaten hij heeft wel gelijk Steven !
De macht die bepaalde vakbonden bij de NMBS hebben is abnormaal en zorgen er mee voor dat de NMBS een oubollig, inefficiënt en klant-onvriendelijk bedrijf blijft.
Geen conducteurs meer met de treinen meesturen, alle stations in veredelde bushaltes veranderen. Dat is mijn ogen pas klantonvriendelijk. Maar goed, ik begin in cirkeltjes te draaien.
Steven

Bericht door Steven »

TBG's hebben naast een controlerende functie ook nog een informerende functie, ze zijn als het ware de ambasadeurs, vertegenwoordigers, ...
Je zou verschieten hoeveel praktische info men komt vragen aan deze mensen:
aansluiting mogelijk?
wat is de beste route naar x ?
op welk perron moet ik zijn voor trein x ???
bagage verloren/gestolen
....
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef: tja de vakbonden zijn niet altijd over heel de lijn slecht of goed te spreken en dat maakt het niet eenvoudiger.
Maar veel van de problemen zijn wel telkens weer terug te voeren op het feit dat de NMBS geen normaal bedrijf is. Maak van de NMBS een normaal bedrijf, waar de vakbonden zich met de belangen van het personeel (en niet in de eerste plaats met de privileges van de vakbond bezighouden), met een vakbondsafvaardiging die gewoon zoals overal elders verkozen wordt.
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef:TBG's hebben naast een controlerende functie ook nog een informerende functie, ze zijn als het ware de ambasadeurs, vertegenwoordigers, ...
Je zou verschieten hoeveel praktische info men komt vragen aan deze mensen:
aansluiting mogelijk?
wat is de beste route naar x ?
op welk perron moet ik zijn voor trein x ???
bagage verloren/gestolen
....
En je zou verschieten hoe weinig de TBG's gemist worden op Zwitserse en Duitse stoptreinen. Informatie zoals "wanneer vertrekt mijn aansluitende trein op welk perron moet ik daar voor zijn" kan je gewoon met displays aangeven. Dat lukt zelfs in Bussen en Trams.

Ik lees hier zelf regelmatig dat het grootste knelpunt bij de NMBS op dit moment eigenlijk gebrek aan personeel is...
Laatst gewijzigd door K V B op 23 sep 2009, 07:24, 1 keer totaal gewijzigd.
K V B

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef: Geen conducteurs meer met de treinen meesturen, alle stations in veredelde bushaltes veranderen. Dat is mijn ogen pas klantonvriendelijk. Maar goed, ik begin in cirkeltjes te draaien.
Hoe klantvriendelijk is "minder treinen rijden omdat het geld op is en we niet efficiënter willen zijn" volgens jou dan?
Steven

Bericht door Steven »

tja KVB heeft nog steeds niet door dat hij efficiëntie gaat zoeken bij personeel dat in de meeste gevallen al op zijn max zit. Je zegt net zelf dat de vakbonden beter verkozen worden. Ik zei dat ze al mee in de raden zitten. Beparen bij de spoorweg doe je vooral nog aan de top en niet aan de bodem. Het is door de administratie te vereenvoudigen. vergelijk het personeel is in verhouding tussen de uitvoerende factor en de administratieve factor en je gaat zien dat deze omgekeerd evenredig is met klassieke bedrijven. als je die verhouding al kan normaal maken zal je merken dat er ineens een hele last van die schouders gaat. Door te blijven besparen waar ze tot nu toe altijd al vele besparingen hebben doorgevoerd ga je zeker de kip met het gouden ei niet boven halen.
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef:tja KVB heeft nog steeds niet door dat hij efficiëntie gaat zoeken bij personeel dat in de meeste gevallen al op zijn max zit.
Leg mij eens uit hoe een conducteur weglaten "efficientie zoeken bij personeel dat al op zijn max zit" is...

Ik denk dat jij mischien niet door hebt dat ik op veel verschillende treinen kom, in verschillende landen, en daar dingen zie die dus blijkbaar gewoon mogelijk zijn.

Mag ik nu echt toch eens verwonderd zijn waarom de lijst van dingen die overal behalve bij de NMBS mogelijk zijn steeds maar langer wordt?
Steven

Bericht door Steven »

ik wil maar hebben dat je gaat besparen met kleine getallen terwijl er ook met grote getallen kan bespaard worden. Je bent tegen de vlotte medewerker aan het stampen die gewillig ondergaat in vele gevallen. Aan heilige huisjes raak je niet merk ik zo. Je moet durven besparen door grotere kosten uit te sparen dan een beetje goochelen met TBG's. Je gaat anders blijven werken met het effect van een simpele druppel op een snikhete plaat.
Uw oplossing komt over als een zinkende titanic waar jij nog één extra reddingsbootje naar toe zou sturen.
Plaats reactie