Staking tegen agressie

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Staking tegen agressie

Bericht door Adler »

Vanmorgen was er een spontane actie van de treinbegeleiders om meer veiligheid te vragen voor het personeel.
Door de staking waren er ernstige problemen met de treinen van en naar Antwerpen en Leuven. Ook mijn trein van Essen was afgeschaft.
Ik kan begrip opbrengen voor de eisen van de treinbegeleiders maar ik vind het spijtig dat de duizenden reizigers die hier niets aan kunnen veranderen weer de dupe van zijn.
Dit is een probleem dat Haek en Descheemaecker moeten oplossen en ik denk niet dat die 2 heren er wakker van liggen als de treinen een paar uur niet rijden.
Gebruikersavatar
JC
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:55
Locatie: Mechelen

Bericht door JC »

Meer nog, dit gedrag van de treinbegeleiders t.o.v. de overgrote meerderheid normale treingebruikers zal niet direct ten goede komen aan het begrip dat deze reizigers hebben voor de treinbegeleiders.

Mijn trein was deze morgend ook afgeschaft. Ik kwam geluk maar een klein halfuurtje te laat op het werk, een klein halfuur dat ik deze avond mag inhalen.

Als ze actie voeren moeten ze weten tegen wie en hoe. De creativiteit van deze statutaire syndicalistische pygmeeën is echter even beperkt als hun wil om te werken.
paljas

Bericht door paljas »

JC schreef:Meer nog, dit gedrag van de treinbegeleiders t.o.v. de overgrote meerderheid normale treingebruikers zal niet direct ten goede komen aan het begrip dat deze reizigers hebben voor de treinbegeleiders.

Mijn trein was deze morgend ook afgeschaft. Ik kwam geluk maar een klein halfuurtje te laat op het werk, een klein halfuur dat ik deze avond mag inhalen.

Als ze actie voeren moeten ze weten tegen wie en hoe. De creativiteit van deze statutaire syndicalistische pygmeeën is echter even beperkt als hun wil om te werken.
Als ze uw facade op geregelde tijdstippen op de werkvloer bijwerken, gaat ge dan ook nog blijven verderwerken alsof er niets gebeurd is?

Ah ja, ik weet DE oplossing. Vanaf nu kunnen ze anders al de agressievelingen (al dan niet van vreemde origine) weigeren om hun vervoersbewijs te controleren. Beter?

Kruip maar terug onder uw steen!
Dit is een probleem dat Haek en Descheemaecker moeten oplossen en ik denk niet dat die 2 heren er wakker van liggen als de treinen een paar uur niet rijden
Daar denk je volledig verkeerd, mijn beste. Wees maar gerust dat ze daar mee verveeld zitten!!!!
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Dit is een probleem dat Haek en Descheemaecker moeten oplossen en ik denk niet dat die 2 heren er wakker van liggen als de treinen een paar uur niet rijden
Daar denk je volledig verkeerd, mijn beste. Wees maar gerust dat ze daar mee verveeld zitten!!!![/quote]

Ja en dan mogen ze politiek correct zijnde nog niet zeggen : Hoe komt het dat het bijna altijd op lijnen is die de taalgrens kruisen ???
peter74

Bericht door peter74 »

Dat die begeleiders boetes zouden mogen gaan uitschrijven is onzin. Al ze al bedreigd worden omdat er een kaartje van twee euro betaald moet worden, wat denk je dat die aggresievelingen gaan doen als de begeleider ze een boete gaat willen laten betalen.
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Dat ze dan gewoon de trein laten rijden zonder dat er een TBG meegaat he, of dat ze gewoon hun procedures volgen in de stations maar niet meer controleren voor een bepaalde tijd. 't Is inderdaad weer spijtig dat die enkele reizigers het weer voor duizenden anderen moesten verpesten :roll:.
Gebruikersavatar
JC
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:55
Locatie: Mechelen

Bericht door JC »

paljas schreef: Ah ja, ik weet DE oplossing. Vanaf nu kunnen ze anders al de agressievelingen (al dan niet van vreemde origine) weigeren om hun vervoersbewijs te controleren. Beter?
Zoals ik al zei, totaal geen creativiteit. Denk eens na (als je dat als versufte stakingsverslaafde nog kan) over een actie die niet de reizigers treft.

De staking zal de agressie niet oplossen, integendeel.

Weet ook dat een goede communicatietraining veel agressiviteit in de kiem kan smoren. Een aantal treinbegeleiders blijkt dit te weten en communiceren op de correcte manier. Helaas zijn er nog een groot aantal boeren onder de treinbegeleiders.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22549
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

JC het enige wat de frankrijkstraat wil naar doen is luisteren als ze geld uit hun zakken zien verdwijnen om het cru te zeggen met ludieke en creatieve acties zit men er gewoon te lachen, volgende pagina en ze doen verder.
ik keur niet elke actie zomaar goed, maar laat me wel zeggen dat paljas een goed punt raakt. er zal niemand reageren als je op uw smoel krijgt, of ben jij zoiemand die altijd gaat helpen als er iemand anders slaag krijgt? of kijk je ook de andere kant op zoals de meeste doen
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Bart »

JC schreef:Meer nog, dit gedrag van de treinbegeleiders t.o.v. de overgrote meerderheid normale treingebruikers zal niet direct ten goede komen aan het begrip dat deze reizigers hebben voor de treinbegeleiders.
Mijn trein was deze morgend ook afgeschaft. Ik kwam geluk maar een klein halfuurtje te laat op het werk, een klein halfuur dat ik deze avond mag inhalen.
Treinbegeleiders moeten het dan maar goed vinden dat ze vrij regelmatig bedreigd, geslagen en vernederd worden???
Ahja natuurlijk want anders ben jij een half uur te laat op je werk.
Spijtig dat jij geen job hebt, waar je regelmatig eens in contact komt met enkele marginalen die het leuk vinden om af en toe eens op je gezicht te kloppen.
Eens curieus of je dan nog zo gaat praten, waarschijnlijk niet hé want dan gaat het over jou.
Typische reactie van een belg die enkel en alleen aan zichzelf denkt.
Hoe noemen ze dat nu ook weer???
Gebruikersavatar
JC
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:55
Locatie: Mechelen

Bericht door JC »

Net de treinbegeleiders denken alleen aan zichzelf. Er is een kleine minderheid van reizigers die agressief worden in de trein, daarvoor moet de meerderheid boeten.

Als je het hoger management alleen kan raken door centen, laat dan iedereen gratis rijden, probleem opgelost. Iedereen geraakt op zijn werk, de NMBS heeft minder geld en het probleem is opgelost. Op die manier ga je goodwill creëren bij de andere reizigers. Nu jaag je zelfs de normale reiziger in het harnas tegen de treinbegeleiders.

Treinbegeleiders zijn zeker niet de enige mensen die soms met agressievelingen te maken krijgen. Zie je daarom bij die andere mensen regelmatig stakingen uitbreken (behalve dan bij de lijn) ?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

JC schreef:Net de treinbegeleiders denken alleen aan zichzelf. Er is een kleine minderheid van reizigers die agressief worden in de trein, daarvoor moet de meerderheid boeten.

Als je het hoger management alleen kan raken door centen, laat dan iedereen gratis rijden, probleem opgelost. Iedereen geraakt op zijn werk, de NMBS heeft minder geld en het probleem is opgelost. Op die manier ga je goodwill creëren bij de andere reizigers. Nu jaag je zelfs de normale reiziger in het harnas tegen de treinbegeleiders.
Ik ben geen treinbegeleider maar ik wil toch wel begrip opbrengen voor de moeilijke situatie waarin deze mensen moeten werken.
Ik ben het ook niet met u eens als u in een vorig bericht insinueert dat het soms aan hen zou liggen dat een situatie uit de hand zou lopen. Geen enkele omstandigheid rechtvaardigt dat iemand in mekaar wordt geslagen.
Iedereen gratis laten rijden is ook geen oplossing want het merendeel van de reizigers op het spitsuur heeft een treinkaart die al lang op voorhand is betaald.

Langs de andere kant vind ik ook dat een staking niet de manier is om tot een oplossing te komen. Door een dergelijke staking wek je inderdaad de ergernis op van duizenden reizigers die niets aan het probleem kunnen doen. Als je als reiziger al elke dag moet afrekenen met vertragingen word je er bepaald niet vrolijker door als je 's morgens merkt dat een groot deel van de treinen zijn afgeschaft door een spontane staking.

Ik ben er ook van overtuigd dat een staking als deze geen enkele invloed heeft op de leiding in Brussel. De afgeschafte treinen worden zelfs niet meegeteld voor de berekening van de stiptheid en volgens mij zelfs ook niet de vertragingen in dit geval.

Dat de NMBS daardoor minder inkomsten heeft kan op termijn alleen maar nadelig zijn voor het personeel zelf.

Ik weet ook niet wat de NMBS nog kan doen om het probleem van de agressie op te lossen. Men kan toch niet met iedere treinbegeleider 2 veiligheidsagenten meesturen.

De enige oplossing volgens mij is een nieuwe wet die veel strengere straffen voorziet en een gerecht dat zeer snel uitspraak doet in deze voorvallen. Maar dit is werk voor de regering.
paljas

Bericht door paljas »

@ Adler:

Akkoord dat er daardoor vele andere mensen de dupe van zijn. Maar dat is nu eenmaal staking hé. Als ze in de carrefour staken kunnen er vele mensen daar geen inkopen doen, als ze in de VW staken zijn er een deel mensen die hun auto niet op tijd zullen krijgen, als ze bij de Post staken dan krijg je je post niet. Geen haan die ernaar kraait.En als de TBG's of TB's staken... dan rijden er geen treintjes... O wee!!
bobby

Bericht door bobby »

Adler schreef: [Ik weet ook niet wat de NMBS nog kan doen om het probleem van de agressie op te lossen. Men kan toch niet met iedere treinbegeleider 2 veiligheidsagenten meesturen.

De enige oplossing volgens mij is een nieuwe wet die veel strengere straffen voorziet en een gerecht dat zeer snel uitspraak doet in deze voorvallen. Maar dit is werk voor de regering.
1) dat de NMBS al eens begint met de reiziger als KLANT te behandelen ipv als vee, en een deftige service leveren

2) er dient een duidelijk onderscheid gemaakt te worden tussen een mondige assertieve reiziger en een aggressieveling, vandaag is het zo dat vele TB alles als aggressie beschouwen.

ooit zelf gezien een oudere man (ik schat van zo'n 80) werd door de TB van aggresssie beschuldigd (en in Brussel door de politie opgewacht) omdat ie geklaagd had over de toiletten (man wist niet hoe ie de toiletdeur op een I11 moest opendoen...)

ik kan natuurlijk ook een terecht vb aanhalen, nl een TB die tegen een reiziger met ticket 2de klasse zegt dat ie 1ste klasse moest verlaten werd voor racist uitgescholden...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

paljas schreef:
Akkoord dat er daardoor vele andere mensen de dupe van zijn. Maar dat is nu eenmaal staking hé. Als ze in de carrefour staken kunnen er vele mensen daar geen inkopen doen, als ze in de VW staken zijn er een deel mensen die hun auto niet op tijd zullen krijgen, als ze bij de Post staken dan krijg je je post niet. Geen haan die ernaar kraait.En als de TBG's of TB's staken... dan rijden er geen treintjes... O wee!!
Er zijn toch enkele essentiele verschillen denk ik.
1. De NMBS grijpt veel vaker naar het stakingsmiddel dan andere bedrijven.
2. Als de Carrefour staakt kan ik nog altijd ergens anders mijn inkopen gaan doen, voor de trein heb ik geen keuze.
3. De NMBS is een openbare dienstverlening waar elk gezin in ons land jaarlijks 450 euro belastingen voor betaald.

Dat betekent niet dat jullie geen recht hebben om te staken maar denk toch even goed na voor u dat doet.
paljas

Bericht door paljas »

Adler schreef:
paljas schreef:
Akkoord dat er daardoor vele andere mensen de dupe van zijn. Maar dat is nu eenmaal staking hé. Als ze in de carrefour staken kunnen er vele mensen daar geen inkopen doen, als ze in de VW staken zijn er een deel mensen die hun auto niet op tijd zullen krijgen, als ze bij de Post staken dan krijg je je post niet. Geen haan die ernaar kraait.En als de TBG's of TB's staken... dan rijden er geen treintjes... O wee!!
Er zijn toch enkele essentiele verschillen denk ik.
1. De NMBS grijpt veel vaker naar het stakingsmiddel dan andere bedrijven.
2. Als de Carrefour staakt kan ik nog altijd ergens anders mijn inkopen gaan doen, voor de trein heb ik geen keuze.
3. De NMBS is een openbare dienstverlening waar elk gezin in ons land jaarlijks 450 euro belastingen voor betaald.

Dat betekent niet dat jullie geen recht hebben om te staken maar denk toch even goed na voor u dat doet.
1.1 Gevallen van agressie komen nu ook eenmaal veel meer voor bij de NMBS.

2.1 Als de NMBS staakt kan je nog met de bus of auto naar je werk

3.1 Het gevangeniswezen ook... maar daar hoor ik niemand roepen als ze nog maar eens staken

Ach ja, het is een eindeloze discussie!
Maar stel jezelf nu eens de vraag... Wat zou JIJ doen?
Plaats reactie