Tram Charleroi, een modern bedrijf!
Geplaatst: 17 nov 2011, 20:23
Jaren is het trambedrijf van Charleroi aan het verloederen geweest, lijn na lijn werd gesloten tot eigenlijk enkel nog de miljoenen kostende metro werd bereden.
Sommige stations liggen echt in niemandsland en reizigers zijn daar dan ook niet veel te vinden, het trambedrijf is dan ook verlieslatend en bovendien word na 20u. alles verbust.
De eerste tekenen dat er een nieuwe frisse wind begon te waaien was toen een aantal metrostations werden opgefrist, de rijdende trams duidelijk regelmatiger een wasbeurt kregen en reeds jaren buiten dienst staande trams worden modjesmaat terug opgeknapt voor de reizigersdienst.
Dat het niet bij een windje bleef maar dat er duidelijk een nieuw beleid word gevoerd werd duidelijk toen de plannen op tafel werden gelegd voor een tramlijn naar Soleilmont en het opnieuw in dienst nemen van de tram naar Jumet en Gosselies.
Ook word de ring rond het centrum (metro) volledig gemaakt, wel een deel bovengronds, met 1 nieuw station Tirou.
Ook worden er nieuwe lijnnummers ingevoerd, eerst werd dit M1-M2-M3-M4, ondertussen aangepast naar 1-2-3-4 (dus zonder M ervoor)
Ondertussen is er al veel uitgevoerd of bezig met uitvoering;
*Afwerking ring-metro met 1 nieuw station (wel deels bovengronds)
*afwerking van de in ruwbouw aanwezig zijnde metrotak en stations Marabout en Sart Culpart en het nieuw gebouwde station Soleilmont gelegen in een keerlus.
Opening zou voorzien zijn voor 3 december 2011, tevens zouden er dan ook nog enkel trams rondrijden in de TEC livrei en niet meer in het NMVB oranje.
*Volop bezig met de werken is de (her)aanleg van de tramsporen naar Jumet en Gosselies
Opening van deze lijn is voorzien eind 2012
Ook positief is dat de tram naar Anderlous blijft rijden, dus het stukje min of meer boerentram trace tussen station Petria en Anderlous Monument blijft momenteel bestaan!
Er zijn geruchten dat stelplaats Anderlous verdwijnt en de tram er in 1 lus gaat rijden, andere geruchten zeggen dan weer dat de stelplaats blijft en men in de (zeer) verre toekomst zelfs vanuit Anderlous terug wilt verlengen (klinkt bekend, eerst tramlijn verbussen en sporen opbreken en nadien er terug een tram willen).
Voor 2013 of later, dus pas na de opening van de lijn naar Jumet en Gosselies, verwacht ik daar geen duidelijk over.
Wat met de metrotak naar Montigny-sur-sambre?
Afgwerkt in 1985 met 4 stations (Neuville-Chet-Pensee-Centenaire) maar nooit in dienst gekomen en intussen zwaar te lijden gehad van achterstallig onderhoud en vooral vandalen die van de ooit volledig en volledig werkende stations geen spaander heel hebben gelaten.
Ondertussen is ook hier al terug wat beweging gezien, de wildernis is daar gesnoeid en samen met een aantal noodherstellingen is er zelfs al elektrisch gereden tot eindhalte Centenaire.
De bovenleiding is trouwens nooit spanningsloos geweest, enkel al om koperdieven te ontmoedigen.
De signalisatie heeft wel zwaar te lijden gehad door vandalisme, deze werkt maar tot juist voorbij het staion van Neuville (een deel van de gesloopte signalisatie verderop de lijn is ondertussen verwijderd).
Er is nog geen openingsdatum, maar de bedoeling is zeker dat ook deze metrotak in dienst kom.
Wat al afgewerkt is prachtig gedaan, in Charleroi hebben ze terecht terug een modern trambedrijf dat er best mag wezen.
Sommige stations liggen echt in niemandsland en reizigers zijn daar dan ook niet veel te vinden, het trambedrijf is dan ook verlieslatend en bovendien word na 20u. alles verbust.
De eerste tekenen dat er een nieuwe frisse wind begon te waaien was toen een aantal metrostations werden opgefrist, de rijdende trams duidelijk regelmatiger een wasbeurt kregen en reeds jaren buiten dienst staande trams worden modjesmaat terug opgeknapt voor de reizigersdienst.
Dat het niet bij een windje bleef maar dat er duidelijk een nieuw beleid word gevoerd werd duidelijk toen de plannen op tafel werden gelegd voor een tramlijn naar Soleilmont en het opnieuw in dienst nemen van de tram naar Jumet en Gosselies.
Ook word de ring rond het centrum (metro) volledig gemaakt, wel een deel bovengronds, met 1 nieuw station Tirou.
Ook worden er nieuwe lijnnummers ingevoerd, eerst werd dit M1-M2-M3-M4, ondertussen aangepast naar 1-2-3-4 (dus zonder M ervoor)
Ondertussen is er al veel uitgevoerd of bezig met uitvoering;
*Afwerking ring-metro met 1 nieuw station (wel deels bovengronds)
*afwerking van de in ruwbouw aanwezig zijnde metrotak en stations Marabout en Sart Culpart en het nieuw gebouwde station Soleilmont gelegen in een keerlus.
Opening zou voorzien zijn voor 3 december 2011, tevens zouden er dan ook nog enkel trams rondrijden in de TEC livrei en niet meer in het NMVB oranje.
*Volop bezig met de werken is de (her)aanleg van de tramsporen naar Jumet en Gosselies
Opening van deze lijn is voorzien eind 2012
Ook positief is dat de tram naar Anderlous blijft rijden, dus het stukje min of meer boerentram trace tussen station Petria en Anderlous Monument blijft momenteel bestaan!
Er zijn geruchten dat stelplaats Anderlous verdwijnt en de tram er in 1 lus gaat rijden, andere geruchten zeggen dan weer dat de stelplaats blijft en men in de (zeer) verre toekomst zelfs vanuit Anderlous terug wilt verlengen (klinkt bekend, eerst tramlijn verbussen en sporen opbreken en nadien er terug een tram willen).
Voor 2013 of later, dus pas na de opening van de lijn naar Jumet en Gosselies, verwacht ik daar geen duidelijk over.
Wat met de metrotak naar Montigny-sur-sambre?
Afgwerkt in 1985 met 4 stations (Neuville-Chet-Pensee-Centenaire) maar nooit in dienst gekomen en intussen zwaar te lijden gehad van achterstallig onderhoud en vooral vandalen die van de ooit volledig en volledig werkende stations geen spaander heel hebben gelaten.
Ondertussen is ook hier al terug wat beweging gezien, de wildernis is daar gesnoeid en samen met een aantal noodherstellingen is er zelfs al elektrisch gereden tot eindhalte Centenaire.
De bovenleiding is trouwens nooit spanningsloos geweest, enkel al om koperdieven te ontmoedigen.
De signalisatie heeft wel zwaar te lijden gehad door vandalisme, deze werkt maar tot juist voorbij het staion van Neuville (een deel van de gesloopte signalisatie verderop de lijn is ondertussen verwijderd).
Er is nog geen openingsdatum, maar de bedoeling is zeker dat ook deze metrotak in dienst kom.
Wat al afgewerkt is prachtig gedaan, in Charleroi hebben ze terecht terug een modern trambedrijf dat er best mag wezen.