netverkenning 2011
Geplaatst: 11 okt 2011, 11:32
Ik heb traditiegetrouw weer eens een volledige verkenning van het NMBS-net ondernomen, en wel op de volgende dagen: 23 juni, 22 en 25 augustus, 6 - 7 - 12 - 16 - 20 en 26 september, 6 en 10 oktober. Elf dagen dus, samen goed voor 111 treinen.
Van die 111 treinen reden er 92 met minder dan 6 minuten vertraging, zijnde 82.9 %. Zes reden met meer dan 10 minuten vertraging: dat betekent een niet eens zo slechte 5.4 %. Misschien ook interessant: amper 47 treinen (42.3%) reden ook echt stipt of iets te vroeg. Dat cijfer is minstens zo belangwekkend als de vorige. In vergelijking met enkele jaren geleden moet dat fiks gedaald zijn. Opvallend: veel treinen rijden zo goed als de hele weg op tijd, maar worden dan plots enkele minuten opgehouden voor kleinere en grotere stati-ons als Lier, Herentals, Mechelen, Kortrijk, Namur of bij vertakkingen (Zandberg, Nazareth…). Dan kan de poging om die vertraging in te lopen, weer beginnen, tot het volgende station waar wat treinen samenko-men.
Ik heb op 6 van de 11 dagen mijn programma moeten aanpassen: ik had al meteen prijs op 23 juni toen E458 op lijn 40 defect raakte, en op 12 september veroorzaakten de problemen in Brussel-Zuid nog tot laat in de namiddag problemen, zelfs op de lijnen 25 en 12. Eén keer was de aanpassing minimaal: op 7 september kwam E1935 met 7 minuten vertraging aan in Moeskroen en de aansluitende 736 reed net buiten toen wij binnenreden. Gelukkig kon ik met E3136 de zaak redden, zodat het programma voor de rest overeind bleef. Op 26 september was E1736 afgeschaft: ik moet nog altijd proberen in Quiévrain te geraken. Eén keer (op 16 september) moest ik vanaf Binche alles met een uur opschuiven omdat de bus van lijn 108 (Erquelinnes - Binche) er niet in slaagde om de aansluiting van 6 minuten waar te maken: samen met mij moest een tiental scholieren, klaar voor de tocht naar huis op vrijdagavond, een uur zien door te brengen in het desolate station van Binche. Ten slotte had ik er ook nog opgerekend om op 6 oktober met E2336 naar Poperinge te rijden en vandaar meteen terug te keren met E2316: ik hield het in Ieper voor bekeken, want de ervaring leert me dat een trein snel kan vertrekken in Poperinge, en we hadden 2 minuten vertraging bij aankomst in Ieper. Quiévrain en Poperinge zullen dus voor een andere keer zijn.
Wie zich de vraag stelt met welke biljetten ik gereden heb: 1 rit met het cadeaubiljet, dat zijn naam eer aan deed, omdat ik het van iemand cadeau gekregen had. Vijf ritten met een Benelux Tourrail, en ik heb ook nog een validering gehad van één maand van een nettreinkaart. Onnodig te zeggen dat ik ook nog veel andere verplaatsingen gedaan heb met de nettreinkaart, want met 5 gebruikte dagen zou die niet rendabel zijn. Wat zit ik te wachten op een dagkaart van de NMBS…
Van die 111 treinen reden er 92 met minder dan 6 minuten vertraging, zijnde 82.9 %. Zes reden met meer dan 10 minuten vertraging: dat betekent een niet eens zo slechte 5.4 %. Misschien ook interessant: amper 47 treinen (42.3%) reden ook echt stipt of iets te vroeg. Dat cijfer is minstens zo belangwekkend als de vorige. In vergelijking met enkele jaren geleden moet dat fiks gedaald zijn. Opvallend: veel treinen rijden zo goed als de hele weg op tijd, maar worden dan plots enkele minuten opgehouden voor kleinere en grotere stati-ons als Lier, Herentals, Mechelen, Kortrijk, Namur of bij vertakkingen (Zandberg, Nazareth…). Dan kan de poging om die vertraging in te lopen, weer beginnen, tot het volgende station waar wat treinen samenko-men.
Ik heb op 6 van de 11 dagen mijn programma moeten aanpassen: ik had al meteen prijs op 23 juni toen E458 op lijn 40 defect raakte, en op 12 september veroorzaakten de problemen in Brussel-Zuid nog tot laat in de namiddag problemen, zelfs op de lijnen 25 en 12. Eén keer was de aanpassing minimaal: op 7 september kwam E1935 met 7 minuten vertraging aan in Moeskroen en de aansluitende 736 reed net buiten toen wij binnenreden. Gelukkig kon ik met E3136 de zaak redden, zodat het programma voor de rest overeind bleef. Op 26 september was E1736 afgeschaft: ik moet nog altijd proberen in Quiévrain te geraken. Eén keer (op 16 september) moest ik vanaf Binche alles met een uur opschuiven omdat de bus van lijn 108 (Erquelinnes - Binche) er niet in slaagde om de aansluiting van 6 minuten waar te maken: samen met mij moest een tiental scholieren, klaar voor de tocht naar huis op vrijdagavond, een uur zien door te brengen in het desolate station van Binche. Ten slotte had ik er ook nog opgerekend om op 6 oktober met E2336 naar Poperinge te rijden en vandaar meteen terug te keren met E2316: ik hield het in Ieper voor bekeken, want de ervaring leert me dat een trein snel kan vertrekken in Poperinge, en we hadden 2 minuten vertraging bij aankomst in Ieper. Quiévrain en Poperinge zullen dus voor een andere keer zijn.
Wie zich de vraag stelt met welke biljetten ik gereden heb: 1 rit met het cadeaubiljet, dat zijn naam eer aan deed, omdat ik het van iemand cadeau gekregen had. Vijf ritten met een Benelux Tourrail, en ik heb ook nog een validering gehad van één maand van een nettreinkaart. Onnodig te zeggen dat ik ook nog veel andere verplaatsingen gedaan heb met de nettreinkaart, want met 5 gebruikte dagen zou die niet rendabel zijn. Wat zit ik te wachten op een dagkaart van de NMBS…