Dit was 2010 ...
Geplaatst: 02 jan 2011, 17:50
Het jaar 2010 zit er op en dan duiken overal lijstjes op. Misschien is het leuk om in de babbelhoek ook eens terug te blikken op 2010 aan de hand van lijstjes.
(Uiteraard zijn de lijstjes persoonlijk en hebben ze niet de pretentie om de mening van iedereen op het forum te vertegenwoordigen.)
Top 3 positieve zaken 2010 spoorwegen België
1) Het door het TSP georganiseerde weekend in Saint-Ghislain om 175 jaar spoorwegen te vieren. Een prachtige verzameling bij elkaar gebracht, proficiat daarvoor trouwens (ook voor het 100ste nummer van Op De Baan/En Lignes)
2) Het was een trend die zich in 2009 al inzette, maar in 2010 nog verder werd "ontwikkeld": de bonte samenstellingen. Er werden lig- en andere I6-rijtuigen gespot tussen M4-rijtuigen, I11-rijtuigen tussen I10'en en omgekeerd, M6'en aan M4'en... de spotter/treinliefhebber kan het alvast appreciëren
3) De nachttreinliefhebber was zeer verheugd dat een eerste private onderneming een skitrein zou inleggen richting Oostenrijk en Frankrijk. Voorlopig lijkt deze niet te rijden, maar de hoop is toch gewekt dat we positieve gevolgen gaan zien van de liberalisering. Internationaal gezien onthou ik ook de eerste ICE door de kanaaltunnel.
Top 3 negatieve zaken 2010 spoorwegen België
1) Wat nooit zou kunnen gebeuren in België anno 2010... een grote treinramp. Het ongeval in Buizingen kan niet anders als op 1 staan in de negatieve top.
2) De locs type 18 die 'klaar' zijn (ik herinner me een foto in ODB met vele tientallen exemplaren ergens in Duitsland), maar toch niet in orde geraken. En de topmensen van de spoorwegen die daarbij blijven verklaren dat nieuw materieel een groot deel van de stiptheidsproblematiek gaat oplossen...
3) 2010 was ook het jaar van de twee "slagen": internationale treinreizigers kregen in de meeste gevallen een balietoeslag, de drie bazen van de spoorweggroep kregen tot ieders verbazing opslag...
(Uiteraard zijn de lijstjes persoonlijk en hebben ze niet de pretentie om de mening van iedereen op het forum te vertegenwoordigen.)
Top 3 positieve zaken 2010 spoorwegen België
1) Het door het TSP georganiseerde weekend in Saint-Ghislain om 175 jaar spoorwegen te vieren. Een prachtige verzameling bij elkaar gebracht, proficiat daarvoor trouwens (ook voor het 100ste nummer van Op De Baan/En Lignes)
2) Het was een trend die zich in 2009 al inzette, maar in 2010 nog verder werd "ontwikkeld": de bonte samenstellingen. Er werden lig- en andere I6-rijtuigen gespot tussen M4-rijtuigen, I11-rijtuigen tussen I10'en en omgekeerd, M6'en aan M4'en... de spotter/treinliefhebber kan het alvast appreciëren
3) De nachttreinliefhebber was zeer verheugd dat een eerste private onderneming een skitrein zou inleggen richting Oostenrijk en Frankrijk. Voorlopig lijkt deze niet te rijden, maar de hoop is toch gewekt dat we positieve gevolgen gaan zien van de liberalisering. Internationaal gezien onthou ik ook de eerste ICE door de kanaaltunnel.
Top 3 negatieve zaken 2010 spoorwegen België
1) Wat nooit zou kunnen gebeuren in België anno 2010... een grote treinramp. Het ongeval in Buizingen kan niet anders als op 1 staan in de negatieve top.
2) De locs type 18 die 'klaar' zijn (ik herinner me een foto in ODB met vele tientallen exemplaren ergens in Duitsland), maar toch niet in orde geraken. En de topmensen van de spoorwegen die daarbij blijven verklaren dat nieuw materieel een groot deel van de stiptheidsproblematiek gaat oplossen...
3) 2010 was ook het jaar van de twee "slagen": internationale treinreizigers kregen in de meeste gevallen een balietoeslag, de drie bazen van de spoorweggroep kregen tot ieders verbazing opslag...