Pagina 1 van 1
19/12/2010 kersttrein Spa
Geplaatst: 20 dec 2010, 21:48
door eagleheart
Hoi,
Op 19 december was het zover, de kersttrein naar Spa.
Heen:
08.07: Antwerpen centraal-Brussel noord(stipt zowel vertrek als aankomst)
09.12: Kersttrein Spa(vertrek +8,aankomst +6)
Terug:
17.34: Kersttrein tot Brussel-noord(vertrek +14,aankomst +48)
normaal dan trein tot Antwerpen van 20.08(gemist), uiteindelijk trein genomen om 21.08
De treinreis heen was leuk, terug wat minder vermits de verwarming niet werkte, en met een sjaal en dikke jas aan nog ijskoud hebben, maarja!
De kerstmarkt zelf stelde niet veel voor, wat wel een beetje spijtig was vermits de te besteden tijd dan wat te lang werd.
Ook de blauwe dieselloco was er niet bij vermits deze niet tijdig opgestart kon worden.
Maar al bij al was het fijn.
Een aantal foto's:

En dit zag ik nog in Brussel, een deur die aan de verkeerde kant openging:p

Re: 19/12/2010 kersttrein Spa
Geplaatst: 20 dec 2010, 21:55
door trainfreak
Het niet gaan van de verwarming hing blijkbaar af van waar je zat.
In de (volledig) eerste klasse was het in het begin lekker warm. Maar hoe verder we kwamen, hoe frisser het werd.
In het middencompartiment werkte de verwarming zelfs niet (toch niet toen wij instapten).
Steven vertelde mij dat de verwarming wel werkte, en deze nog warmer stond dan in de heenrit.
Blijkbaar mogen deze rijtuigen terug naar Mechelen voor een nazicht van de verwarming...
Re: 19/12/2010 kersttrein Spa
Geplaatst: 20 dec 2010, 22:22
door Trammist
Ziet er toch een fijn dagje uit

Die sneeuw in de Ardennen maakt het toch wat sfeervoller, niet?
Maar ik word toch een beetje triest bij het zien van het verkrotte station van Spa, bestaat er eigenlijk ergens in Belgiƫ nog zo'n verkrot maar toch nog in dienst zijnd station? Ik denk dat Oostende al een kans maakt... Maar voor de rest?
Re: 19/12/2010 kersttrein Spa
Geplaatst: 20 dec 2010, 22:58
door Molenbruch Y.
Ooit in Tongeren geweest?
Bedankt voor de impressies, Eagleheart.
Re: 19/12/2010 kersttrein Spa
Geplaatst: 21 dec 2010, 11:10
door dentheo
trainfreak schreef:Het niet gaan van de verwarming hing blijkbaar af van waar je zat.
In de (volledig) eerste klasse was het in het begin lekker warm. Maar hoe verder we kwamen, hoe frisser het werd.
Stoomverwarming neem ik aan ? Moeilijk eerlijk te verdelen ..
Re: 19/12/2010 kersttrein Spa
Geplaatst: 21 dec 2010, 11:21
door trainfreak
dentheo schreef:trainfreak schreef:Het niet gaan van de verwarming hing blijkbaar af van waar je zat.
In de (volledig) eerste klasse was het in het begin lekker warm. Maar hoe verder we kwamen, hoe frisser het werd.
Stoomverwarming neem ik aan ? Moeilijk eerlijk te verdelen ..
Stoomverwarming van de 1181?
Nee, het was elektrische verwarming... Daarom dat de 1181 er aan hing dus...
Re: 19/12/2010 kersttrein Spa
Geplaatst: 21 dec 2010, 12:26
door dentheo
Dus de 59 was er een beetje bij voor de gezelligheid ?
Re: 19/12/2010 kersttrein Spa
Geplaatst: 21 dec 2010, 12:29
door nighttrain
dentheo schreef:Dus de 59 was er een beetje bij voor de gezelligheid ?
Moest de vapor Clarcson gewerkt hebben ik denk dat er dan te zien zou zijn geweest van de 59.
Gezien de toestand van de kranen en stoomleidingen aan de loc en rijtuigen zal er geen stoomverwarming gewerkt of geweest zijn.
Re: 19/12/2010 kersttrein Spa
Geplaatst: 21 dec 2010, 12:33
door dentheo
Klopt dan had er een hoek zonder sneeuw moeten zijn.
Re: 19/12/2010 kersttrein Spa
Geplaatst: 21 dec 2010, 12:35
door trainfreak
nighttrain schreef:dentheo schreef:Dus de 59 was er een beetje bij voor de gezelligheid ?
Moest de vapor Clarcson gewerkt hebben ik denk dat er dan te zien zou zijn geweest van de 59.
Gezien de toestand van de kranen en stoomleidingen aan de loc en rijtuigen zal er geen stoomverwarming gewerkt of geweest zijn.
De 201.010 sleepte de trein.
Alle stoomketels in de locomotieven zijn trouwens buiten dienst gesteld, met uitzondering van die van de 6306.
Oorspronkelijk was de 5515 voorzien voor de elektrische verwarming, maar deze kreeg men blijkbaar niet gestart.
De M2-rijtuigen kunnen nog perfect met stoom verwarmd worden, diegene die het afgelopen jaar meegeweest zijn met sommige ritten kunnen dit zeker bevestigen. Toen er pendelritten Jemelle-Bomal gereden werden, werkte de stoomverwarming goed! (En die werd dan gegeven door een stoomloc - de 29.013)