Pagina 1 van 1

Vorst-Zuid en Etterbeek bedreigd met sloop?

Geplaatst: 08 dec 2010, 12:12
door kika
Zowel voor Vorst-Zuid als voor Etterbeek waren er petities ingediend om ze te laten erkennen als historisch erfgoed. Ondertussen is de Brusselse wet veranderd, en kan de Brusselse regering zelf beslissen of ze zoiets iets op de erfgoedlijst wilt zetten of dat andere belangen zwaarder wegen.

Iemand een idee of en wat voor invloed dat kan hebben op de projecten daar? 2 jaar uitstel voor dit stukjes van GEN-werken, of nog wat anders?

Re: Vorst-Zuid en Etterbeek bedreigd met sloop?

Geplaatst: 08 dec 2010, 12:23
door Steven
Ik zie geen probleem. Op beide plaatsen liggen vier sporen.

Re: Vorst-Zuid en Etterbeek bedreigd met sloop?

Geplaatst: 08 dec 2010, 13:49
door groentje
Voor Vorst-Zuid zie ik de meerwaarde van bescherming trouwens niet echt in. Je moet het station al gaan zoeken tussen de Audifabrieken, de toegang vanuit Vorst is volledig onderbroken en je kan er alleen nog maar aan via het andere uiteinde van het perron kant Ukkel. Het staat bovendien te verwaarlozen.
Voor Etterbeek is bij mijn weten geen plan om het te slopen, al kan het wel een opknapbeurt gebruiken. Een sloop zou me hier wel storen, omdat, in tegenstelling tot het gebouw van Vorst-Zuid, dit type station vrijwel uniek is in België.

Re: Vorst-Zuid en Etterbeek bedreigd met sloop?

Geplaatst: 08 dec 2010, 18:25
door kika
groentje schreef:Voor Vorst-Zuid zie ik de meerwaarde van bescherming trouwens niet echt in. Je moet het station al gaan zoeken tussen de Audifabrieken, de toegang vanuit Vorst is volledig onderbroken en je kan er alleen nog maar aan via het andere uiteinde van het perron kant Ukkel. Het staat bovendien te verwaarlozen.
Voor Etterbeek is bij mijn weten geen plan om het te slopen, al kan het wel een opknapbeurt gebruiken. Een sloop zou me hier wel storen, omdat, in tegenstelling tot het gebouw van Vorst-Zuid, dit type station vrijwel uniek is in België.
Voor de duidelijkheid: er zijn/waren veel mensen die uit onvrede met sloop en/of nieuwe projecten in het Brusselse redelijk eenvoudig zo'n project met minimaal 2 jaar konden uitstellen. Ik weet niet wat de plannen of bedoelingen zijn of waren met beide stations, vandaar ook mijn vraag. Of er een nieuw station komt, kantoren, ruimte nodig is voor iets GEN-gerelateerd of nog wat anders. Over Vorst-Zuid ben ik het helemaal met je eens, wat voor plan er ook met is, het kan niet slechter worden, en Etterbeek is wel heel mooi maar, tenzij mijn herinneringen me bedriegen, niet praktisch. Dus mijn vraag even anders gesteld: wat is de bedoeling met die beide stations en kan dat nu sneller of net niet uitgevoerd worden?

Re: Vorst-Zuid en Etterbeek bedreigd met sloop?

Geplaatst: 08 dec 2010, 18:40
door Dietrich
In Etterbeek vraag ik mij af of die vrije ruimte tussen die kantoorblokken en de sporen zal blijven bestaan.

Nu staan er daar wat containers, wellicht voor de bouwfirma's die er aan het werk zijn. Maar verder staat er niet echt iets, buiten dat de stationschef of iets dergelijks in dat witte bijgebouw nog zit.

Men had plannen om daar achteraan naar het einde van de perrons een loopbrug te bouwen die zou uitkomen op de Pleinlaan.

Re: Vorst-Zuid en Etterbeek bedreigd met sloop?

Geplaatst: 08 dec 2010, 18:54
door Steve
Dietrich schreef:In Etterbeek vraag ik mij af of die vrije ruimte tussen die kantoorblokken en de sporen zal blijven bestaan.

Nu staan er daar wat containers, wellicht voor de bouwfirma's die er aan het werk zijn. Maar verder staat er niet echt iets, buiten dat de stationschef of iets dergelijks in dat witte bijgebouw nog zit.

Men had plannen om daar achteraan naar het einde van de perrons een loopbrug te bouwen die zou uitkomen op de Pleinlaan.
Die loopbrug zou in ieder geval een fantastisch plan zijn voor de duizenden VUB- en ULB-studenten op de campus Oefenplein. Vooral vanaf de ULB-helft is het nu een vrij lange omweg om de hele Pleinlaan af te lopen, en in het makkelijker bereikbare Delta heb je niet dezelfde treinen als in Etterbeek.

Re: Vorst-Zuid en Etterbeek bedreigd met sloop?

Geplaatst: 08 dec 2010, 23:32
door Hogersluys
kika schreef:Zowel voor Vorst-Zuid als voor Etterbeek waren er petities ingediend om ze te laten erkennen als historisch erfgoed. Ondertussen is de Brusselse wet veranderd, en kan de Brusselse regering zelf beslissen of ze zoiets iets op de erfgoedlijst wilt zetten of dat andere belangen zwaarder wegen.

Iemand een idee of en wat voor invloed dat kan hebben op de projecten daar? 2 jaar uitstel voor dit stukjes van GEN-werken, of nog wat anders?
Etterbeek is zeker het behouden waard. Het dwarse stationsgebouw over de sporen is vrij uniek. In Vorst-Zuid heb ik nergens een gebouw gezien, wordt niet Vorst-Oost bedoeld?

Slechte zaak trouwens die wetswijziging. Als steeds het zogenaamde algemene belang afgetoetst wordt aan de erfgoedwaarde van een gebouw weet ik al wat zal winnen. :roll:

Re: Vorst-Zuid en Etterbeek bedreigd met sloop?

Geplaatst: 08 dec 2010, 23:39
door Steven
in Vorst zuid staat er nog steeds een gebouw hoor, het staat op het einde van spoor 1 volledig overschaduwd (niet letterlijk want het staat aan de zuidwestkant) door de fabriek van Audi

Re: Vorst-Zuid en Etterbeek bedreigd met sloop?

Geplaatst: 09 dec 2010, 02:27
door groentje
Steven gaf reeds het antwoord voor Vorst. De oude Stationsstraat die van de richting Sint-Denijsplein (het centrum van Vorst) kwam, is verdwenen onder VW-fabriek.
En bij mijn weten gaat de brug aan Etterbeek nog steeds door.

Re: Vorst-Zuid en Etterbeek bedreigd met sloop?

Geplaatst: 09 dec 2010, 13:39
door Hogersluys
Op die luchtfoto is het duidelijk waarom ik niets zag. Ik ben dat station binnengekomen langs de Zijdeweverijstraat.

Re: Vorst-Zuid en Etterbeek bedreigd met sloop?

Geplaatst: 09 dec 2010, 15:33
door LHOON
Vorst-Zuid is zeker het behouden waard. Het station ligt ingekapseld tussen sporen en industrieterreinen, maar de patrimoniale waarde is groot. Het gebouw is opgetrokken in 1862 en wordt toegeschreven aan Auguste Payen, die ook het oude Zuidsta­tion en de stations van Gent, Kortrijk en Oostende heeft gebouwd. Het stationsgebouw is typisch voor de eerste generatie Belgische stations en een van de zeldzame getuigenissen ervan in Brussel.

De lokettenzaal van Etterbeek werd terug opgebouwd na de tweede wereldoorlog, maar bevat nog sporen van het vroegere station (onder andere de thans buiten gebruik zijnde traphal naar spoor 4, en het gebouw op spoorniveau), zelfs nog enkele sporen van de vroegere verbinding naar Tervuren!

Re: Vorst-Zuid en Etterbeek bedreigd met sloop?

Geplaatst: 09 dec 2010, 20:56
door Hogersluys
Wordt er eigenlijk nog iets ondernomen in dat stationsgebouw of staat het gewoon leeg?

Re: Vorst-Zuid en Etterbeek bedreigd met sloop?

Geplaatst: 09 dec 2010, 23:30
door groentje
Etterbeek is momenteel zelfs nog open, Vorst-Zuid staat al jaren leeg en te verkommeren. Vandaar dat ik minder overtuigd ben of het de moeite loont om dit station nog proberen te redden. Veel redden lijkt er niet meer aan te zijn.