Pagina 1 van 1
Prijzen van locomotieven en voordelen
Geplaatst: 28 nov 2010, 14:49
door Dreas
Hallo,
Ik vroeg me af of er ergens een overzicht is van verschillende locomotieven die nu nog gebruikt worden en wat hun prijs is.
Verder heb ik al gelezen dat treinen net als auto's een snelheidslimiet hebben, waarom worden er dan steeds nieuwe locomotieven ontworpen? welk voordeel brengen deze met zich mee?
Alvast bedankt voor jullie antwoord
Re: Prijzen van locomotieven en voordelen
Geplaatst: 28 nov 2010, 17:10
door Jani
Tsja, waarom worden er steeds nieuwe auto's ontworpen?
Nieuwe locomotieven hebben meer comfort, vaak een groter trekvermogen, nieuwe technologie,... We rijden toch ook niet meer allemaal met een Ford T

Re: Prijzen van locomotieven en voordelen
Geplaatst: 28 nov 2010, 22:49
door Dreas
bedankt voor het snelle antwoord
maar ik dacht dat er misschien belangrijkere redenen waren zoals minder uitstoot, minder energie verbruik, ...
Je zei ook dat nieuwere treinen vaak een grotere trekkracht hebben, wat is er zo belangrijk aan die grotere trekkracht?
Sorry dat ik een totale leek ben
grtz
Re: Prijzen van locomotieven en voordelen
Geplaatst: 28 nov 2010, 23:28
door Steve
Dreas schreef:bedankt voor het snelle antwoord
maar ik dacht dat er misschien belangrijkere redenen waren zoals minder uitstoot, minder energie verbruik, ...
Je zei ook dat nieuwere treinen vaak een grotere trekkracht hebben, wat is er zo belangrijk aan die grotere trekkracht?
Sorry dat ik een totale leek ben
grtz
Informatie over de verschillende locomotieven vind je onder meer op Wikipedia. Hierbij bijvoorbeeld de link naar de pagina over reeks 27, waarbij je onderaan een overzicht vindt van nog veel meer reeksen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/HLE_27
Ook nuttig maar soms wat verouderd:
http://www.belrail.be
Wat er belangrijk is aan grote trekkracht? Sneller optrekken (wat kortere rittijden of makkelijker inlopen vertraging tot gevolg kan hebben), mogelijkheid om extra (goederen)wagons of (reizigers)rijtuigen te trekken, steilere hellingen te nemen enzovoort.
De vergelijking met de auto die Jani al maakte, lijkt me zeer goed: op de snelweg is de snelheid ook al lang beperkt tot 120 km/u, een snelheid die auto's al tientallen jaren halen, maar toch komen er steeds nieuwe modellen uit. Er zijn zoveel meer aspecten dan de snelheid: de bovengenoemde trekkracht, ondersteuning voor andere netspanningen en veiligheidssystemen (mogelijkheid om in het buitenland of op hogesnelheidslijnen te rijden), comfort voor de bestuurder, betrouwbaarheid enzovoort.
Los hiervan moet verouderd materieel ook gewoon vervangen worden. Ik ken de precieze gemiddelde leeftijd van het NMBS-materieel niet, maar veel locomotieven en treinstellen gaan al heel wat decennia mee en raken dus ook wel eens versleten (ook al heeft spoormaterieel een gemiddeld veel hogere levensduur dan een voertuig op banden).
Re: Prijzen van locomotieven en voordelen
Geplaatst: 28 nov 2010, 23:40
door Bordensteker
Zo!
Terwijl ik een antwoord zit te componeren, vliegen de antwoorden al door de lucht!
Ik had het volgende bedacht, grotendeels dus in lijn met de andere schrijvers (intussen inclusief uzelf):
Oudere locomotieven vragen meer onderhoud, doordat allerlei onderdelen langer gebruikt zijn dan de ontwerper en de opdrachtgever destijds in gedachten hadden. Soms moet je zelfs grotere onderdelen nieuw gaan bouwen, volgens de verouderde techniek van toen, wat sowieso niet efficient is, en zeker niet als de locomotieven binnen nu en tien jaar tóch buiten dienst zullen moeten.
Arbeid is duur tegenwoordig!
En verder is het zo dat ook de nog niet draadversleten oudere locomotieven per gereden kilometer méér en dus duurder onderhoud vragen dan moderne locomotieven, die steeds slimmer ontworpen worden, met meer aandacht voor constructies en materialen die weinig onderhoud nodig hebben. Je ziet dat ook bij auto’s en bij vliegtuigen.
Tegenwoordig kennen we ook nieuwe en strengere eisen op het gebied van het milieu: treinen moeten stiller zijn dan vroeger, en ze moeten met minder energieverbruik dezelfde vervoerprestatie leveren.
Er komen ook voortdurend knappere systemen die bijvoorbeeld doorslippen op gladde rails tegengaan. Die zijn óók nodig doordat we tegenwoordig meer bomen om ons heen willen hebben, en we al helemaal niet blij zijn met spoorwegbedrijven die voor hun eigen gemak fijn overal bomen gaan kappen.
Doordat we tegenwoordig niet meer altijd dingen kópen, maar leasen, krijgen we ook te maken met leasebedrijven die uiteraard alleen locomotieven willen aanschaffen die ook bij andere opdrachtgevers en in andere landen bruikbaar zijn. Leasebedrijven kopen ook liever nieuwe spullen (omdat de klanten toch wel bereid blijken om daar een prijs voor te betalen) dan gebruikte spullen waarvan de onderhoudsstatus onzeker is en waarvoor de fabrikant ook geen interesse meer toont – die verkoopt liever nieuwe locs dan onderdelen en technische assistentie voor oude producten te leveren.
O, en behalve de milieuvriendelijkheid naar buiten toe mag er ook wel eens gekeken worden naar de ergonomische aspecten van het interieur. Aandacht voor het comfort voor de treinbestuurder is heel lang een absoluut ondergeschoven kindje geweest, veel langer dan bijvoorbeeld bij vrachtwagens. Vrachtwagenchauffeurs gaan gemakkelijker naar een andere werkgever met beter materiaal, maar die tucht van de markt heeft bij de spoorwegen erg lang vrijwel ontbroken!
_________________
Alle remmen los!