Pendelaar moet NMBS smeken om kapot sein te herstellen
Geplaatst: 20 nov 2010, 13:40
Pendelaar moet NMBS smeken om kapot sein te herstellen
SINT-GENESIUS-RODE/BRUSSEL - Pendelaar Patrick Empsen (59) klaagde een week lang bij de NMBS dat één van de seinlichten langs zijn traject defect was. Niemand die zijn bezorgdheid serieus nam. Tot ze gisteren bij Infrabel, na een telefoontje van onze redactie, plots paniekerig moesten vaststellen dat de man gelijk had. 'Een serieuze fout', luidt het.
Al jaren pendelt Patrick Empsen, bankier van beroep, dagelijks van Sint-Genesius-Rode naar Brussel, wat hem een meer dan gewone interesse voor treinen opleverde. Iets meer dan een week geleden merkte hij echter iets ongewoons op. 'Ik zag dat het seinlicht kapot was', vertelt hij. 'Het sprong wel nog op groen en geel, maar niet meer op rood. Toen dat dagen later nog altijd het geval was, begon ik me toch zorgen te maken. Zeker met de treinramp van Buizingen in het achterhoofd.'
Levens in gevaar
Empsen lichtte dan ook de treinbegeleider in, die het zou doorgeven. 'Maar weer gebeurde er niets.' Daarom bleef de pendelaar zijn klacht herhalen. 'Zonder gevolg', zegt Empsen, die zich dan maar tot onze krant richtte. 'Ik kon dit niet laten passeren. Hier werden toch onnodig mensenlevens in gevaar gebracht.'
Nochtans was infrastructuurbeheerder Infrabel ook na een telefoontje van onze redactie duidelijk. 'Een defect seinlicht dat onopgemerkt blijft? Uitgesloten', klonk het ferm. Maar voor alle zekerheid gingen ze toch maar eens kijken. 'En inderdaad, we moeten ons ten zeerste excuseren en deze reiziger bedanken voor zijn alertheid', zegt woordvoerder Bram De Saedeleer van Infrabel die de herstellingsploeg in allerijl in gang zette. 'Wat meer waakzaamheid van onze machinisten en onze technische diensten had dit kunnen voorkomen. Al zijn onze reizigers volgens ingenieurs nooit in gevaar geweest.'
'En toch zijn ze serieus in de fout gegaan', zegt pendelaar Empsen. 'Ik kan weer met een gerust hart de trein nemen, maar het bewijst wel hoe nalatig ze soms zijn.' Gisterenavond was het sein dan toch hersteld.
v
SINT-GENESIUS-RODE/BRUSSEL - Pendelaar Patrick Empsen (59) klaagde een week lang bij de NMBS dat één van de seinlichten langs zijn traject defect was. Niemand die zijn bezorgdheid serieus nam. Tot ze gisteren bij Infrabel, na een telefoontje van onze redactie, plots paniekerig moesten vaststellen dat de man gelijk had. 'Een serieuze fout', luidt het.
Al jaren pendelt Patrick Empsen, bankier van beroep, dagelijks van Sint-Genesius-Rode naar Brussel, wat hem een meer dan gewone interesse voor treinen opleverde. Iets meer dan een week geleden merkte hij echter iets ongewoons op. 'Ik zag dat het seinlicht kapot was', vertelt hij. 'Het sprong wel nog op groen en geel, maar niet meer op rood. Toen dat dagen later nog altijd het geval was, begon ik me toch zorgen te maken. Zeker met de treinramp van Buizingen in het achterhoofd.'
Levens in gevaar
Empsen lichtte dan ook de treinbegeleider in, die het zou doorgeven. 'Maar weer gebeurde er niets.' Daarom bleef de pendelaar zijn klacht herhalen. 'Zonder gevolg', zegt Empsen, die zich dan maar tot onze krant richtte. 'Ik kon dit niet laten passeren. Hier werden toch onnodig mensenlevens in gevaar gebracht.'
Nochtans was infrastructuurbeheerder Infrabel ook na een telefoontje van onze redactie duidelijk. 'Een defect seinlicht dat onopgemerkt blijft? Uitgesloten', klonk het ferm. Maar voor alle zekerheid gingen ze toch maar eens kijken. 'En inderdaad, we moeten ons ten zeerste excuseren en deze reiziger bedanken voor zijn alertheid', zegt woordvoerder Bram De Saedeleer van Infrabel die de herstellingsploeg in allerijl in gang zette. 'Wat meer waakzaamheid van onze machinisten en onze technische diensten had dit kunnen voorkomen. Al zijn onze reizigers volgens ingenieurs nooit in gevaar geweest.'
'En toch zijn ze serieus in de fout gegaan', zegt pendelaar Empsen. 'Ik kan weer met een gerust hart de trein nemen, maar het bewijst wel hoe nalatig ze soms zijn.' Gisterenavond was het sein dan toch hersteld.
v