Pagina 1 van 2
Tests T13 op L36N 200km/u
Geplaatst: 05 okt 2010, 21:29
door HijDieHetWeet
Voor wie 's nachts niet kan slapen, deze week homologeren ze L36N.
Re: Tests T13 op L36N 200km/u
Geplaatst: 05 okt 2010, 21:35
door TrainzDr3ver
Als ik niet kan slapen zal ik daar wel is langs die lijn gaan staan
Maar wat gebeurd er eigenlijk met het andere materieel dat op de 36N rijdt?
Worden die dan verschoven naar lijn 36, zoals de M6, M4, AM96... Of worden die er tussengefoefeld zodat de 13 toch nog de tijd heeft naar 200 te gaan tussen Leuven en Brussel?
Re: Tests T13 op L36N 200km/u
Geplaatst: 06 okt 2010, 14:41
door melle
Die 40 km per uur zullen het verschil niet maken dat de andere treinen die 160 mogen er niet meer op zouden mogen?
Re: Tests T13 op L36N 200km/u
Geplaatst: 06 okt 2010, 17:09
door HijDieHetWeet
36 en 36N zijn exclusief voor 1341. De rest moet rond. Trouwens, tussen 1u en 5u rijden er echt niet veel treinen tussen Leuven en Brussel.
Re: Tests T13 op L36N 200km/u
Geplaatst: 06 okt 2010, 17:15
door TrainzDr3ver
Ik bedoel als dat plan voor die 200 in het reguliere verkeer in dienst wordt genomen, ik den dat dit tijdens de spits vooral een probleem geeft omdat je dan vaak de ene achter de andere trein op die lijn hebt

Re: Tests T13 op L36N 200km/u
Geplaatst: 06 okt 2010, 17:53
door melle
Als het druk is op die lijn kan die 13 zowieso de 200 toch nooit halen. Dan rijdt die toch gewoon tegen 160. Dat is dan toch geen enkel probleem?
Re: Tests T13 op L36N 200km/u
Geplaatst: 06 okt 2010, 19:01
door Molenbruch Y.
Dag,
Je moet het effect van die snelheidsverhoging ook niet overschatten. Als er in de praktijk over een afstand van 20 kilometer effectief 200 i.p.v. 160 km/u gereden kan worden, dan bedraagt de totale tijdwinst amper 1,5 minuut. Dat zou de werkelijke rittijd tussen Brussel-Noord en Leuven naar de oorspronkelijke doelstelling van 14 minuten brengen, maar ook niet meer dan dat.
Lijn 36N slikt tijdens de spits niet zo veel treinen dat die marge van 1,5 minuut niet voorzien zou kunnen worden. Vergelijk het met de P-treinen die door een HLE 23 getrokken worden: zo rijden er nu ook enkele over lijn 36N i.p.v. lijn 36, hoewel de maximumsnelheid van die machines ook fel lager ligt dan die van de moderne reeksen. Toch lukt het probleemloos om ze ertussen te voegen, in tegenstelling tot op echt drukke lijnen als de 50a.
Groeten,
Re: Tests T13 op L36N 200km/u
Geplaatst: 06 okt 2010, 20:11
door groentje
Mij lijkt het ook eerder dat die hogere snelheid vooral bedoeld is om meer buffer te creƫren, maar dat de max. rijsnelheid bij een stipte trein gewoon 160 zal blijven...
Re: Tests T13 op L36N 200km/u
Geplaatst: 06 okt 2010, 20:29
door Shrek
Voor een thalys of een ICE die in Leuven maar tot 160 moeten vertragen zal er wel wat meer tijdsverschil opzitten. Maar is er geen aangepast seinsysteem nodig om zo'n snelheid toe te laten? (TBL2,ETCS2,"korte secties" zoals op L78 of dubbel groen zoals op L75 een tijdje getest is)

Re: Tests T13 op L36N 200km/u
Geplaatst: 06 okt 2010, 21:27
door Mysticall
Er moet inderdaad dan een stuurpost signalisatie systeem op de lijn worden gebruikt.
tot 160 km/u mag met gewone seinen, voor meer dan 160 km/u is't etcs, tvm, ...
verwacht dus nog niet direct dat er aan 200km/u over die lijn gevlamd wordt.
en om echt rendabel te zijn zou station leuven moeten aangepast worden of doorrit aan
die snelheden kan ook niet.
het is niet toegestaan dat zich reizigers op perron bevinden waar
aan die snelheden wordt gereden, daarom staan die muurtjes op alle perrons van lijn 36/36N
Re: Tests T13 op L36N 200km/u
Geplaatst: 07 okt 2010, 11:20
door HijDieHetWeet
200 km/u zal enkel toegestaan worden tussen Herent en Diegem. Daarbuiten blijft het 160. Het viaduct over de vaart is ook maar voorzien voor 160 km/u.
Re: Tests T13 op L36N 200km/u
Geplaatst: 07 okt 2010, 16:34
door Shrek
Mysticall schreef:Er moet inderdaad dan een stuurpost signalisatie systeem op de lijn worden gebruikt.
Dat is niet noodzakelijk zo he, er zijn al proeven gebeurd met aangepaste seinen en in het VK rijden ze ook 200 met lichtseinen

Re: Tests T13 op L36N 200km/u
Geplaatst: 17 okt 2010, 19:31
door msts.be
Jawel, er liggen Eurobalises en ik hoop dat het de bedoeling is daar ook ETCS-2 informatie door te jagen en geen TBL-1+ informatie. De vraag is of TBL-1+ en ETCS-2 tegelijkertijd kan gebruikt worden met dezelfde bakens. Zoniet, dan is L36N voortaan enkel terrein voor T13 en Thalys PBKA en kan de rest terug naar L36, of op L36N maar dan enkel met de krokodil.
Re: Tests T13 op L36N 200km/u
Geplaatst: 17 okt 2010, 20:05
door Steven
ik dacht dat het sinds kort mogelijk was om die twee soorten info gelijktijdig door de eurobakens te sturen, ben echter nog niet 100% zeker.
Re: Tests T13 op L36N 200km/u
Geplaatst: 03 dec 2010, 12:53
door peejee2
msts.be schreef:Jawel, er liggen Eurobalises en ik hoop dat het de bedoeling is daar ook ETCS-2 informatie door te jagen en geen TBL-1+ informatie. De vraag is of TBL-1+ en ETCS-2 tegelijkertijd kan gebruikt worden met dezelfde bakens. Zoniet, dan is L36N voortaan enkel terrein voor T13 en Thalys PBKA en kan de rest terug naar L36, of op L36N maar dan enkel met de krokodil.
Het wordt ETCS1 tesamen met TBL1+. De TBL1+ is trouwens al in dienst. De ETCS nog niet.