Pagina 1 van 3
Controle diabolo taks te Brussels Airport
Geplaatst: 21 sep 2010, 19:21
door IR3607
Deze week is men op Brussels Airport met controles gestart om na te kijken of reizigers de Diabolo taks wel betaald hebben.
De manier waarop laat echter de wensen over: zo is er maar één mogelijke uitgang (de anderen zijn afgesloten) wat leidt tot chaos (zoals deze morgen bij aankomst van 10 M6-rijtuigen op de lijn De Panne-Landen). De trein had al een kwartier vertraging, dus sommige mensen moesten lopen om hun vlucht te halen en waren dus gefrustreerd met de massa mensen die slechts heel traag kon doorsijpelen. Er stonden dan ook lange files om naar boven te kunnen gaan (weg van de platformen) waarbij iedereen mekaar gewoon stond te verdringen. Na de chaos van gisteren stond deze keer Securail erbij, maar veel kunnen ze er ook niet aan doen (de mensen willen nu eenmaal hun vlucht halen).
Een idee zou zijn om op de trein al aan te kondigen dat je je betalingsbewijs moet klaarhouden (zoals ze soms doen bij enquêtes over welk soort vervoersbewijs je beschikt), maar bvb deze morgen op de IR3605 is er tijdens de ganse rit van Gent tot de luchthaven geen enkele aankondiging geweest (zelfs de Brusselse stations op de Noord-Zuidverbinding werden niet aangekondigd, en terzelfdertijd doen op deze lijn de displays in de trein het ook nooit), en er is ook op geen enkel moment controle geweest op de trein (op de 1h10 die de rit vanmorgen geduurd heeft heb je toch tijd om eens een aankondiging te doen en minstens 1x te controleren!?).
De nmbs doet er precies echt alles aan om reizen vanaf de luchthaven zo frustrerend mogelijk te maken. Zo gelasten ze bij vertragingen de treinen naar de luchthaven maar al te vaak af (bvb beperken tot Brussel Noord en daar laten terugkeren, of op de lijnen richting Leuven-Landen de luchthaven gewoon voorbijrijden om zo tijd in te halen). Ook zouden ze veel meer displays meertalig moeten maken, de aankondigingen in de treinen verplicht in het Engels laten maken en ervoor zorgen dat de automaten eerst en vooral werken, en dan ook nog eens een Visa-kaart aanvaarden.
Re: Controle diabolo taks te Brussels Airport
Geplaatst: 21 sep 2010, 19:25
door Steven
Er zijn taawetten in begie die de NMBS niet mag/kan veranderen. Dus met uw vraag om het Engels te gebruiken stuut je op een neen.
Re: Controle diabolo taks te Brussels Airport
Geplaatst: 21 sep 2010, 19:31
door Trammist
Waarom worden de treinen naar de Luchthaven in de 3 grote Brusselse stations en sommige haltes in de Brusselse metro dan wél mede in het Engels afgeroepen?
Re: Controle diabolo taks te Brussels Airport
Geplaatst: 21 sep 2010, 22:08
door Kristofke
Als je een aankondiging wil doen in het Engels moet je deze ook doen in het Duits.
Vandaar dat alle treinen naar de luchthaven in NL, FR, ENG en Duits zijn (alhoewel dat sommige speakers geen Duits willen / mogen(!) spreken), en binnenkort wordt de naam Brussels Airport Express in heel België ingevoerd en zal deze viertalige aankondiging in alle grote stations te horen zijn waar een trein vertrekt die langs de luchthaven rijdt.
Re: Controle diabolo taks te Brussels Airport
Geplaatst: 21 sep 2010, 22:46
door kika
Kristofke schreef:alhoewel dat sommige speakers geen Duits willen / mogen(!) spreken)
Dat er op de werkvloer ook dingen moeten gebeuren die je liever niet wilt doen komt denk ik overal voor, maar dat vervolgens ook niet mogen doen begrijp ik niet. Is dat van de directe chef of omdat hun Duits te onverstaanbaar is of....?
Re: Controle diabolo taks te Brussels Airport
Geplaatst: 21 sep 2010, 23:16
door IR3607
Steven schreef:Er zijn taawetten in begie die de NMBS niet mag/kan veranderen. Dus met uw vraag om het Engels te gebruiken stuut je op een neen.
Met alle respect, maar een luchthaven is een plaats waar alle communicatie absoluut meertalig moet zijn, die taalwetten kunnen voor mijn part (en ook voor de doorsnee reiziger op de luchthaven) dus eigenlijk wel "den boom in".
Een uitzondering op een luchthaven is nu toch niet zo moeilijk me dunkt... aan welke regels de nmbs dan ook gebonden is.
Sommige communicatie is meertalig trouwens (zoals het vaste bandje waarbij elke vertraging wordt aangekondigd met als reden "een lichte stremming in het treinverkeer", en de vertaling in het Engels ervan). Maar van het moment er iets is dat daar van afwijkt, is de communicatie meestal enkel in het Nederlands (zelfs niet in het Frans, en nogmaals, dat het eigenlijk Vlaams grondgebied is kan de doorsnee treingebruiker gestolen worden). Een beetje gezond verstand zou toch welkom zijn...
De laatste keer dat er ergens een probleem was, was elke communicatie in het Nederlands. Een buitenlander heeft daar niet echt veel behoefte aan als er dan plots een spoorverandering is, of wanneer je op een andere trein moet overstappen.
Re: Controle diabolo taks te Brussels Airport
Geplaatst: 21 sep 2010, 23:57
door Steven
feit is gewoon dat de TBG de keuze hebben voor de luchthaven. Ze kondigen aan in het NL of in vier talen zijnde NL, FR, D en Eng.
Re: Controle diabolo taks te Brussels Airport
Geplaatst: 22 sep 2010, 01:07
door Kristofke
kika schreef:Kristofke schreef:alhoewel dat sommige speakers geen Duits willen / mogen(!) spreken)
Dat er op de werkvloer ook dingen moeten gebeuren die je liever niet wilt doen komt denk ik overal voor, maar dat vervolgens ook niet mogen doen begrijp ik niet. Is dat van de directe chef of omdat hun Duits te onverstaanbaar is of....?
ah ja natuurlijk dat
overlaatst belde nog een redelijk hoge chef naar de speaker om te zeggen dat zijn nederlands al gene vetten is maar dat hij het duits voortaan achterwegen mag laten
het niet kunnen spreken van Duits of Engels (of Nederlands voor sommigen) is geen reden tot ontslag, het versnelt wel je overplaatsing naar eentalig gebied aangezien die personen meestal buiten kader werken (ipv dus met een selor examen binnen kader werken)
vandaar ook dat de speakerpost voor de luchthaven meestal enkel bediend wordt in het Nederlands, men kan niets eisen van de speaker in andere talen
de reactie van de speakers in Vlaanderen en Wallonië op het invoeren van de viertalige aankondiging voor de luchthaven treinen was "wij worden daar niet voor betaalt", en nu komen er dus in alle grote stations bandjes

er gaan dus nog veel lichte stremmingen in het treinverkeer zijn in de toekomst :p
en ow ja, de speakers in Brussel zonder selor examen verdienen geen eurocent meer dan die buiten Brussel (maar goed, er leven dus blijkbaar een hoop vooroordelen over de collegas in Brussel
Re: Controle diabolo taks te Brussels Airport
Geplaatst: 22 sep 2010, 01:24
door groentje
Zo zijn inderdaad de regels. En die zijn heilig, want er moest maar eens een of andere pipo gaan klagen.
Hoedanook, los van wat ik vind over die diabolotaks en over die taalwetten, ik geef IR3607 groot gelijk dat dit beter georganiseerd had kunnen zijn. Al is het mogelijk dat er iets mis was met het omroepsysteem, en het niet aan de tbg lag.
Re: Controle diabolo taks te Brussels Airport
Geplaatst: 22 sep 2010, 19:00
door IR3607
groentje schreef:los van wat ik vind over die diabolotaks en over die taalwetten, ik geef IR3607 groot gelijk dat dit beter georganiseerd had kunnen zijn.
Vanmorgen was het andermaal dezelfde chaos... blijkbaar hebben ze gisterenmorgen bijna gevochten omdat ook de liften afgesloten waren.
De controles zouden op de trein moeten plaatsvinden (desnoods door extra controle teams van/naar de luchthaven zoals de laatste tijd vaak gebeurt) en niet in het station bij het uitstappen. Dan heb je natuurlijk ook de medewerking van de conducteurs nodig (heb het al zien gebeuren dat mensen het geld cash in hun hand hebben en vragen om een diabolo toeslag te 'mogen' kopen, maar dat de conducteur zijn hoofd schudt en doorloopt omdat hij te leeg is om een ticket uit te schrijven).
Heb deze morgen eens aan zo'n controleur gevraagd waarom ze niet op de trein afroepen dat je je betalingsbewijs moet klaarhouden, de enige reactie die ik kreeg was met de ogen rollen + een luide zucht.
Re: Controle diabolo taks te Brussels Airport
Geplaatst: 22 sep 2010, 19:40
door Portbou
Hallo,
Steven schreef:feit is gewoon dat de TBG de keuze hebben voor de luchthaven. Ze kondigen aan in het NL of in vier talen zijnde NL, FR, D en Eng.
Dit is toch om te lachen hoop ik ?
Mag de TBG in functie van zijn persoonlijke overtuiging kiezen wat hij doet ?
Groeten,
Bart W.
Re: Controle diabolo taks te Brussels Airport
Geplaatst: 22 sep 2010, 19:48
door Portbou
Hallo,
Heb deze morgen eens aan zo'n controleur gevraagd waarom ze niet op de trein afroepen dat je je betalingsbewijs moet klaarhouden,
Vergezocht maar... denk bvb. aan het volgende :
Een reiziger reist van Neerwinden naar de luchthaven met de IR Landen-De Panne.
Hij reist met een railpass en om de taks te vermijden heeft hij Brussel als bestemming ingevuld.
Als er op de trein aangekondigd wordt dat hij zijn bewijs moet klaarhouden heeft hij de kans aan een boete te ontsnappen door dan toch maar tot Brussel door te rijden.
Groeten,
Bart W.
Re: Controle diabolo taks te Brussels Airport
Geplaatst: 22 sep 2010, 19:51
door Steven
Dat heeft niets met overtuiging te maken maar met vlot viertalig zijn. Als je Duits met te veel haar op spreekt kan je het beter niet doen. De kans dat de mensen u dan verkeerd interpreteren is groot en dat is niet de bedoeling hè. Dus een basisregel voor iedereen je doet het viertalig en als je dat niet kan doe je enkel NL zoals de algemene regels voorschrijven.
Re: Controle diabolo taks te Brussels Airport
Geplaatst: 22 sep 2010, 21:51
door Portbou
Hallo,
Steven schreef:Dat heeft niets met overtuiging te maken maar met vlot viertalig zijn. Als je Duits met te veel haar op spreekt kan je het beter niet doen. De kans dat de mensen u dan verkeerd interpreteren is groot en dat is niet de bedoeling hè. Dus een basisregel voor iedereen je doet het viertalig en als je dat niet kan doe je enkel NL zoals de algemene regels voorschrijven.
Op treinen als Eurostar (en voor de automatische aankondigingen ook op Thalys) is dat haar blijkbaar geen bezwaar ?
Het kan toch niet zo moeilijk zijn om een aantal standaardzinnetjes aan te leren ?
Wat die algemene regels betreft nog een vraagje : worden de treinen op de perrons en in de loketruimte van de luchthaven enkel in het NL aangekondigd ? Hangen er enkel Nederlandstalige affiches ? Spreken de loketbedienden er enkel Nederlands ?
Ik hoop vurig van niet.
Groeten,
Bart W
Re: Controle diabolo taks te Brussels Airport
Geplaatst: 22 sep 2010, 22:30
door IR3607
worden de treinen op de perrons en in de loketruimte van de luchthaven enkel in het NL aangekondigd ?
TV-schermen zijn enkel in het nederlands, er is één bandje in 4 talen om vertragingen aan te kondigen (deze middag 3x na mekaar gespeeld voor de drie verschillende sporen omdat alles vertraging had, telkens door een "lichte stremming in het treinverkeer"

)
Hangen er enkel Nederlandstalige affiches ?
Op de affiche staat denk ik in 4 talen of je naar de week- of weekend dienstregeling kijkt
Spreken de loketbedienden er enkel Nederlands ?
Ik hoop dat ze (zoals overal in België) een inspanning doen om de reizigers in de drie talen te bedienen, denk wel dat dit geen probleem is.
Op treinen als Eurostar (en voor de automatische aankondigingen ook op Thalys) is dat haar blijkbaar geen bezwaar ?
Het kan toch niet zo moeilijk zijn om een aantal standaardzinnetjes aan te leren ?
Blijkbaar is het wel heel moeilijk, en "ze worden er niet voor betaald"

Als dagelijkse gebruiker van het station schat ik dat 70% van de treinbegeleiders enkel de luchthaven in het Nederlands aankondigt (als ze überhaupt iets aankondigen), 28% in Nederlands & Frans en heel af en toe (neem 2%) heb je eens eentje die er ook Engels en Duits bijneemt. Zoiets kan je in het buitenland niet uitleggen... Zelfs op de trein in Moskou krijg je in het Engels te horen dat je de luchthaven komt binnengerold.