Shrek schreef:K V B schreef:Ik ben mij er van bewust dat daar goederentreinen liggen. Ik ben er mij er echter ook van bewust dat er uitwijksporen liggen. Het is een kwestie van plannen. Als de NS, de DB en de SBB het kunnen moet de NMBS het toch ook kunnen?
Het zijn echt wel een pak goederentreinen hoor. Ik denk trouwens ook dat die uitwijksporen uitgebroken worden voor de werken daar.
Ik ken de omgeving daar vrij goed. De uitwijksporen in Aalter en Landegem zullen op termijn deel uitmaken van het derde en vierde spoor, maar zullen zeker niet verdwijnen. Ook niet tijdelijk.
Daarboven eist de nmbs ook nog eens een spreiding van de treinen (ongeveer elk kwartier). Een extra IC trein wilt dus zeggen een goederentrein of 2 minder. En dat is voor de haven van Zeebrugge natuurlijk nefast
Daarom ook zijn ze 2 extra sporen aan het aanleggen, als die er zijn kunnen er wèl bijkomende treinen rijden
Je kan (en zal) treinen moeten bundelen. Zeker als je elk halfuur overstappen in Gent wil organiseren zal dat beteken dat de treinen naar Blankenberge en Oostende vlak na elkaar Gent zullen verlaten.
Wat je zou kunnen doen bijvoorbeeld is: 2xIC non stop, 2xIC met stop in Aalter (zou eigenlijk een IR moeten heten) en 2x L trein.
Bijvoorbeeld vertrek in Gent:
(Mijn uitganspunt is dat de IC het in 23 minuten doet, dat een IC stop in Aalter 2 minuten kost. De stoptrein doet er net als nu 39 minuten over, maar zou het met moderner materiaal in 35 minuten moeten kunnen. Voor een goederentrein schat ik 40 minuten in.)
X:00 IC naar Oostende, komende vanuit Brussel. (Brugge X:23)
X:02 IC(of IR) naar Blankenberge, komende vanuit Antwerpen, met stop in Aalter (X:15) (Brugge X:27)
X:04 L trein naar Brugge. (Brugge X:43)
X:06 Goederentrein (Brugge X: 46)
X:16 Goederentrein ( Aalter X:38, daar aan de kant tot x:47, Brugge X+1:10)
X:30 IC naar Blankenberge, komende uit Brussel, (Brugge X:53)
x:32 IC (of IR) naar Oostende, komende uit Antwerpen, met stop in Aalter. (X:45) (Brugge X:57)
x:34 L trein naar Brugge. 8Brugge X+1:13)
X:36 Goederentrein (Brugge X+1: 16)
X:46 Goederentrein ( Aalter X+1:08, daar aan de kant tot x+1:17, Brugge X+1:40)
Door overstap tussen beide IC series mogelijk te maken heb je dan twee keer per uur (waar van een keer met overstap) Antwerpen - Blankenberge en Brussel - Oostende.
Door elke halfuur een IC stop in Aalter te hebben is co-ordinatie met de bussen naar Maldegem (en waarom ook niet naar andere plaatsen in de buurt) makkelijker. Met deze dienstregeling worden waarschijnlijk ook een hoop P treinen overbodig.
Om dit mogelijk te maken moet natuurlijk de nignalisatie op de lijn aangepast worden om een trein elke 2 minuten mogelijk te maken, en de sporen bij de in en uitrit van Brugge en Gent moeten vlotte bewegingen mogelijk maken. Maar dit is waarschijnlijk makkelijker dan de hele lijn op vier sporen brengen...